lyijytöntä polttoainetta

juku

Oletteko perehtyneet noihin lyijyttömän polttoaineen kaipaamiin mutoksiin? ainakin monet eng firmat kauppaavat vanhempiin autohin muutettuja syl.kansia. Mitä todellisuudessa muutettu? ja mikä tarvitsevat muutosta tai lyijyn korvaavaa lisäainetta?

Myös vinkkejä tarvisin Daimler series II 4,2 osalta. Jos kaikki menee niin kuin olen alustavasti suunnitellu matkaan englantiin hakemaan kyseistä autoa. Seissyt yli vuoden ja tarkoitus olisi hieman huoltaa sitä paikanpäälä ja ajaa satamaan! huoltona ainakin uudet öljyt suod ja uusi akku... onko jotain muuta huomioitavaa?

3

496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saku

      Entisajan moottorit tarvitsivat lyijyä lähinnä nakutuksen estoon ja venttiilin seetien voiteluun sekä pakoventtiilien "kuumien pisteiden" estoon.Nykyiset myllyt on varustettu kestävimmillä seeteillä ja ne kestää käyttöä ilman ympäristöongelmaksi koettua lyijyä.Jaguarin XK-koneeseen suositellaan bensan lisäaineen käyttöä.Vähillä harrastekilometreillä ei pitäisi tulla suurempia ongelmia kunhan muistat välillä tarkastaa venttiilin välyksiä.Voi myös olla tarpeellista tarkistaa sytytysennakko.Tuosta Daimlerista pari vinkkiä.Aloita tarkistus avaamalla konepelti.Tsekkaa pellin äänieriste,menee vanhemmiten muruksi ja on ruokottoman näköinen.Tarkista myös ettei pellin lukitustapit ole revenneet,ovat ilkeitä hitsata kiinni.Sitten vaan kiinni öljytikkuun jos rasvat on syntisen mustat on asiat OK !.Jos taas mössö näyttää fish & chipsin majoneesilta on sisällä mennyt vedet ja rasvat sekaisin.Paha juttu.XK-myllyn paha ominaisuus(bloki rautaa ja kansi alumiinia)on sen herkkyys ylilämpöön.Myös huolettomat veikot jotka säästävät glykolissa saavat aikaan koneen sisäisiä korroosioongelmia mm.kannenpulttien kiinnisyöpymisiä sekä blokin halkeilemista sylintereiden välillä.Kallista korjata.Myös ikävyyksiä voi aiheuttaa jakopäässä oleva levy johon vesipumppu tulee kiinni,se voi syöpyä puhki päästäen vedet kampikammioon ja sitämyöten pilaamaan laakerit ym.Oireena edelliseen on jakajan sisälle tiivistyä kosteus ja käyntihäiriöt.Tsekkaa myös vesiputket ja jäähdytin.Seuraavaksi jos mahdollista käynnistä moottori ja anna käydä lämpimäksi.tarkista öljynpaine(3000 rpm./n.40 psi)ja käytä automaatin keppillä muutaman kerran vaidekaava läpi ja katso mittatikusta öljyn väri.Pitäisi olla puhtaan punaista.Voit myös työntää kepin liki nenääsi ja haistaa öljytippaa.Jos tuoksuu kunnon tomaatti-öljylle,OK! jos palaneelle,Ongelmia tiedossa.Seuraavaksi kokeile toimiiko ilmastointi ym.muut vempeleet.Tarkista ovien alareunat,helmat pyörän aukot mahd.ruostumisen varalta.Polkaise jarrua ja arvioi onko jarrusatuloiden männät jumissa.Muista myös tarkistaa käsijarru.Lopuksi yritä ryömiä auton alle.Tarkista pakoputkisto ja etsi ruostereikiä.Kannattaa myös katsoa taka-akselistoon,löytyykö sieltä suunnasta öljyvuotoja.Tärkeä paikka on takajarrulaikat.jos ne on sisäpuolelta märät peräöljystä meinaa se taka.akselin irroitusta.Poskilaakerin stefat on saanut liikaa lämpöä ja vuotavat.aika iso homma edessä.Tosin samalla voi tehdä paljon muutakin mm.jarrut,poikittaitukivarren ja vakaajien kumit.Kurkkaa vielä öljypohja ja vaihdelaatikon öljyvuodot.Jos vuotaa on asiat mallillaan ja öljyä myös siellä missä pitää.Tälläista tänään.jos päätät tuoda autosi pohjolaan tuoppa se näytille.Kakkos-sarjalainen Daimler ON upea auto.Jos sinulle tulee jotain muuta mieleen niin kysele lisää.

      • juku

        Kiitos hyvistä vinkeistä!

        Sunnuntaina selviää pakaanko laukun ja ostan lentolipun englantiin. alustavana tarkoituksena olisi lentää lontooseen tarkistaa ja huoltaa auto ja ajaa felixstoven satamaan josta auto jatkaisi finlinesin laivalla helsinkiin. itse lentäen takaisin. Jos muita vaihtoehtoisia reittiehdotuksia kuunnellaan...


      • juku

        Näinhän tässä kävi että loppuviikosta pitäisi lähteä englantiin katsomaan daimleria! Jos kaikki menee suunnitalmien mukaan niin auto olisi viikonloppuna /ensdivvikon alusta suomessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7034
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6444
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3524
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3060
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2724
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2418
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2076
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1957
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1807
    Aihe