Nivomat

mikä mikä?

Mikä se lisävarustelistalla komeileva Automaattinen tasonsäädin Nivomat oiken on ja miten se toimii?

12

6205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tasaperä

      Se on automaattinen auton perän tasonsäätö eli
      kun painoa lisätään tai vähennetään autosta,
      niin auton perä pysyy aina samalla tasolla.
      Hyvin on toiminut V70:ssa, myös peräkärryn kanssa.
      Suosittelen.

    • automaatti

      Nivomat on iskareissa oleva systeemi joka säätää
      perän korkeutta muutaman sadan metrin ajon jälkeen.se ei vaadi käyttövoimakseen muuta kuin ajoa.Systeemi on yksinkertainen mutta volvomaiseen tapaan aika kallis.(köyhälle on kaikki kallista).

      • Karavaanari

        Mistä tulee ylöspäin punnertava voima iskareihin? Ei ulkoista käyttövoimaa? Siis ei sähköäkään? Koulun fysiikka joutuu nyt koville =)


      • Fysiikan alkeet
        Karavaanari kirjoitti:

        Mistä tulee ylöspäin punnertava voima iskareihin? Ei ulkoista käyttövoimaa? Siis ei sähköäkään? Koulun fysiikka joutuu nyt koville =)

        Siellähän se perä hytkyy ylös alas joka kuopassa. Siinä kyllä voimaa ja energiaa on aivan riittävästi. Auton moottoristahan se epäsuorasti on peräisin, aivan kuten jos nokan ajaa lyttyyn puoli metriä lyhyemmäksi. Melkoinen voima ja energia siinäkin tarvitaan ilman, että siihen jotakin erityistä lytistyskonetta ja energianlähdettä tarvittaisi.


      • Jormapetteri
        Fysiikan alkeet kirjoitti:

        Siellähän se perä hytkyy ylös alas joka kuopassa. Siinä kyllä voimaa ja energiaa on aivan riittävästi. Auton moottoristahan se epäsuorasti on peräisin, aivan kuten jos nokan ajaa lyttyyn puoli metriä lyhyemmäksi. Melkoinen voima ja energia siinäkin tarvitaan ilman, että siihen jotakin erityistä lytistyskonetta ja energianlähdettä tarvittaisi.

        Eiköhän se ihan hydraulisesti toimi...
        Ajatellaan vaikka yksinkertaisesti että kaksi virtauskanavaa, toinen ylempänä ja toinen alempana. Mäntä painaa nestettä kasaan ja kun tarpeeksi painoa niin mäntä peittää toisen kanavan jolloin iskari jäykistyy....


      • tasaperä
        Jormapetteri kirjoitti:

        Eiköhän se ihan hydraulisesti toimi...
        Ajatellaan vaikka yksinkertaisesti että kaksi virtauskanavaa, toinen ylempänä ja toinen alempana. Mäntä painaa nestettä kasaan ja kun tarpeeksi painoa niin mäntä peittää toisen kanavan jolloin iskari jäykistyy....

        Tämä asia tuntuu kovasti kinnostavan tekniikan miehiä. Nyt olisi oiva tilaisuus todellisella
        Nivomat-asiantuntijalla ottaa pisteet kotiin ja
        selittää kansantajuisesti kuinka Nivomat toimii.


      • se peräsin
        tasaperä kirjoitti:

        Tämä asia tuntuu kovasti kinnostavan tekniikan miehiä. Nyt olisi oiva tilaisuus todellisella
        Nivomat-asiantuntijalla ottaa pisteet kotiin ja
        selittää kansantajuisesti kuinka Nivomat toimii.

        nivomatin ei tarvi oikeastaan toimia kuin yhteen suuntaan,eli nostaa perää.Kun ajat se toimii
        kuin polkupyörän pumppu,toisin sanoen ,perä nousee jos se on liian alhaalla.Auton takapää
        liikkuu yleensä sitä enemmän ylös alas mitä raskaammin auto on kuormattu.Toisinpäin eli jos perä on liian ylhäällä niin iskarissa olevat venttiilit päästää hydr.paineen takaisin.iskareiden varsiin.Jos asia on ylivoimainen ymmärtää niin volvon maahantuoja kyllä varmasti asiassa auttaa.


      • Karavaanari
        Jormapetteri kirjoitti:

        Eiköhän se ihan hydraulisesti toimi...
        Ajatellaan vaikka yksinkertaisesti että kaksi virtauskanavaa, toinen ylempänä ja toinen alempana. Mäntä painaa nestettä kasaan ja kun tarpeeksi painoa niin mäntä peittää toisen kanavan jolloin iskari jäykistyy....

        Niinpä. Jäykistyy varmasti, mutta nostavaa voimaa tällä konstilla ei pitäisi syntyä. Muistetaan koko ajan, että iskari ei ole jousi. Mittaus ja säätötekniikkaa lukeneena ei mahdu nuppiin miten alkuperäinen korkeus tällä tavoin voidaan saavuttaa. Korjaavan momentin olemassaoloon tarvitaan aina poikkeama alkuperäisestä arvosta. Vai pysyykö perä oikealla korkeudella kovasti kuormitettuna vaiko painuuko se vähän. Näillä on selkeä ero. Mielestäni passiivisella systeemillä ei voida palauttaa alkuperäistä korkeutta vaan siihen tarvitaan aktiivinen (ulk. energiaa pumppu tms.) systeemi. (Vrt, PID-säätö)Okei - meni säätämiseksi...


      • Jormapetteri
        Karavaanari kirjoitti:

        Niinpä. Jäykistyy varmasti, mutta nostavaa voimaa tällä konstilla ei pitäisi syntyä. Muistetaan koko ajan, että iskari ei ole jousi. Mittaus ja säätötekniikkaa lukeneena ei mahdu nuppiin miten alkuperäinen korkeus tällä tavoin voidaan saavuttaa. Korjaavan momentin olemassaoloon tarvitaan aina poikkeama alkuperäisestä arvosta. Vai pysyykö perä oikealla korkeudella kovasti kuormitettuna vaiko painuuko se vähän. Näillä on selkeä ero. Mielestäni passiivisella systeemillä ei voida palauttaa alkuperäistä korkeutta vaan siihen tarvitaan aktiivinen (ulk. energiaa pumppu tms.) systeemi. (Vrt, PID-säätö)Okei - meni säätämiseksi...

        Kyseessä ei ole mikään Citroenin käyttämä paineilmajousitus, jossa tosiaan tarvitaan ulkoinen kompressori.

        Ihan hydraulisesti toimivat virtauskanavien perusteella. Jos kiinnostaa niin allaolevasta linkistä saa toimintaperiaatteen selville.

        http://www.zfsachs.us/direkt.php?link=owx_21_41445_2_6_0_00000000000000.html


      • Instrumenttiasentaja
        Karavaanari kirjoitti:

        Niinpä. Jäykistyy varmasti, mutta nostavaa voimaa tällä konstilla ei pitäisi syntyä. Muistetaan koko ajan, että iskari ei ole jousi. Mittaus ja säätötekniikkaa lukeneena ei mahdu nuppiin miten alkuperäinen korkeus tällä tavoin voidaan saavuttaa. Korjaavan momentin olemassaoloon tarvitaan aina poikkeama alkuperäisestä arvosta. Vai pysyykö perä oikealla korkeudella kovasti kuormitettuna vaiko painuuko se vähän. Näillä on selkeä ero. Mielestäni passiivisella systeemillä ei voida palauttaa alkuperäistä korkeutta vaan siihen tarvitaan aktiivinen (ulk. energiaa pumppu tms.) systeemi. (Vrt, PID-säätö)Okei - meni säätämiseksi...

        Vanha viestiketju, mutta edelleen täyttä asiaa. Vanhana instrumenttiasentajana mieltä lämmittää kun löytyy joku joka on just kärryillä. Siis tarvitaan PID - säädin, jotta alkuperäinen korkeus voidaan saavuttaa. Pelkällä P-säädöllä jää aina poikkeama. Sitä suurempi, mitä enemmän lisäkuormaa on. Jos Nivomatissa ei ole mitään lisäenergiaa käytössä, on se juuri mainittu "jäykkä" P-säädin. Näin se on!


    • ja kun

      auto tulee tarpeeksi vanhaksi niin yön aikana perä painuu alas sen verran et on ruman näkönen...

      • JA MAKSAA

        mutta hyvä se varmaan on, jos paljon kuorma vaihtelee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6204
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5693
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3214
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2534
    5. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2467
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2208
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1749
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1727
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1721
    Aihe