Koiralla luonnevika vai vika minussa?

Antaako periksi?

Tämä on nyt avunhuuto, toivottavasti jollain olisi jotain apuja tarjota yöhön tilanteeseen.

Eli 2 vuotta sitten päätin, että otan uuden koiran.
Minulla oli 2 isokokoista koiraa, joten nyt ajattelin ottaa pienemmän.
No menin katsomaan pentuja. Pentuja oli 5 ja 4 heistä nukkuivat ja tämä yksi pallero tuli suoraan syliini, valinta oli siis tehty:).
Kasvattaja varoitteli minua tästä kyseisestä pennusta.
Oli kuulema kovin erilainen muihin verrattuna.
Vilkkaampi, rohkeampi, nukkui puolet vähemmän jne.
Kasvattaja kertoi, että aikaisemmassa pentueessa oli vastaavanlainen pentu, jonka kanssa tuli myöhemmin pahojakin ongelmia, puremista jne.
No en tuosta säikähtänyt, vaan pidin pääni ja halusin kyseisen pennun.
Jälkikäteen ajateltuna taisin tehdä virheen:(

Koiran kanssa on ollut siis alusta asti ongelmia.
Koira ei selkeästi kunnioita minua yhtään ja tästä seuraa tätä "ongelmakäytöstä".
Niin ja ei tarvitse kenenkään sanoa, että "se saa öisin vähän aktiviteettia" tästä siis ei todella ole kyse.
Painotan vielä etten koskaan ole käynyt koiraan käsiksi. Korkeintaan alistanut selälleen tai laittanut "arestiin".
Koira on oikea sirkuskoira ja tottelevainen jos minulla on namit kädessä, muuten olen ilmaa.

Tässä nyt listaa ongelmista:
Jatkuva haukkuminen
Murina ruokakupin ja lelujen takia
Paikkojen tuhoaminen kun on yksinään
Haukkuminen ja muriseminen minulle
Ei noudata käskyjä "istu" ellei ole namia antaa
Hyppii päälleni "käskevästi"
Yrittää estää liikkumistani tulemalla eteeni
Näykkiminen
Karkailu

Tässä nyt muutamia!

Suurin ja inhottavin ongelma kuitenkin on, että jos vaikka istun lattialla (heittelee koiralle palloa) niin koira kesken leikin tulee ihan viereeni ja pissii matolle!'
En tiedä miksi näin!? Monta mattoa jo pilalla ja hermot kaupanpäälle.
Vaikka olisi takana tunnin lenkki niin silti tulee viereeni pissimään.
Yleensä tekee kyllä ulos, mutta tätä käy muutaman kerran viikossa.

Kun ennen lenkkiä käsken koiraa istumaan, niin menee vähintään 5 min ennen kuin luovuttaa ja istuu. Murahtaa kuitenkin samalla kun käy istumaan.

Ainahan se vika yleisesti on siinä narun toisessa päässä ja niin varmaan on nytkin.
Välillä kuitenkin hiipii ajatus mieleen, että voiko koiralla olla joku "luonnevika"?'
Onko se edes mahdollista?
Tuntuu vain että kaikkea on kokeiltu ja koiran käytös ei muuksi muutu.

2 entistä koiraani olivat tasapainoisia, tottelevaisia ja onnellisia koiria.
Heidän kanssaan ei koskaan ollut mitään tämänkaltaista.
Ja samanlaisen kasvatuksen ovat saaneet kaikki.
Onko pienillä koirilla vaan liian suuri ego?'

28

1266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • molossi ei rek

Nyt kun on noin paljon hakusessa,niin paras olisi joku pätevä ongelmakoirakouluttaja tai joku pätevä koiraystäväihminen,jos löytyy...
      Koska mitään kikkakolmosta ei voi antaa,vaan tarvitsisi nähdä missä mättää ja kenessä...

Pienillä koirilla ei ole sen suurenpaa egoa,kuin isommillakkaan.Lähinnä rotukysymys.Tosin mielestäni suuri ego ei ole sama kuin ongelmakäyttäytyminen...
      Rotu olisi ihan milenkiintoista tietää?Pienissäkin kun on hyvinkin itsenäisiä rotuja,joiden kanssa saa olla hyvinkin jämptti heti alussa,kuin myös hyvin motivoida,että saa sen pelittämään.

Harvemmin on kyse luonneviasta.Useammin kyse vaan,että ei vaan saada koiraa pelittämään (syystä tai toisesta) ja tulee ongelmia.
      Olisi kannattanut puuttua asoihin jo heti pienestä,kun huomaa,että ei onnistu.Hyvä kasvattajakin pitäisi osata neuvoa ja katsastaa koira.Jos nyt koko ajan on tuossa hantissa ollut,niin vaatii tosiaan jonkun opettamaan ihan kädestä pitäen,miten lähteä työstämään.Koiran voisi myös viedä luonnetestiin,jossa nähtäisiin jotain osviittaa,mm.hermorakenne.

Tuo,mitä kasvis kertoi pennusta(ellei sitten tarkentanut),ei vielä mistään ongelmasta suoraan sano.Minulla on suurinpiirtein kaikki ollut noita pentueen "menijöitä"...Mutta siitä usein kertoo,että voi olla haastellisempi,ja silloin siis pitää tarkoin miettiä,onko itsellä rahkeita.

• Katsotaan peiliin

Siinä uskon juuri juuri tulleen ongelma, koska et ole ottanut koiraa yksilöinä ja oman luonteen ja vikojensa omaavana ja ottanut uusia ja erilaisia kasvatus-ideoita ja syteemejä käyttöön, vaan olet olettanut että kaikki koirat pystytään kasvattamaan täsmälleen samalla tavalla hyviksi kumppaneiksi ihmisille.

Kehottaisin jättämään ylimääräiset temput sikseen. Ei koira ole sitä varten hankittu että tekee täsmälleen sitä mitä SINÄ haluat ja milloin SINÄ haluat. Sillä on selkeä luontainen tarve saada tehdä jotakin ihan muuta ja arkeenne olisi hyvä saada jotain mikä olisi sen luonteelle sopivaa, miten olisi juoksua, agillityä, uintia yms, kun sillä kuulostaa olevan iso vaje saada tehdä jotakin aktiivista yhdessä sinun kanssasi.

Muista ettei koirakaan nyt sellaista ihmistä kunnioita joka ei huomioi sitä ja sen tarpeita ollenkaan.

• Ofnru)38€

Minun näkemykseni on, että olet saanut kovaluonteisen, dominoivan koiran. Se ei ole luonnevika, mutta vaatii omistajalta enempi osaamista. Koirankäsittelysi ei ole tilanteen tasalla, etkä kykene vastaamaan koiran dominointiin. Tuo viereesi pissiminenkin on juuri dominointia. Parhaiten sinua auttaisi nyt pevi-kouluttaja, joka ensin testaisi koirasi ja sitten antaisi ohjeet jatkosta.
        Kun opettelet johtajaksi koirallesi, ongelmat ovat ihan korjattavissa.

• molossi ei rek
        Ofnru)38€ kirjoitti:

Minun näkemykseni on, että olet saanut kovaluonteisen, dominoivan koiran. Se ei ole luonnevika, mutta vaatii omistajalta enempi osaamista. Koirankäsittelysi ei ole tilanteen tasalla, etkä kykene vastaamaan koiran dominointiin. Tuo viereesi pissiminenkin on juuri dominointia. Parhaiten sinua auttaisi nyt pevi-kouluttaja, joka ensin testaisi koirasi ja sitten antaisi ohjeet jatkosta.
        Kun opettelet johtajaksi koirallesi, ongelmat ovat ihan korjattavissa.

Kaikki koirat olisi kovaluonteisia ja dominoivia,jos niitä mitattaisiin ongelmakäyttäytymisellä...

Ihan minkä vaan saa vaikuttamaan kovaluonteiselta ja dominoivalta,jos ei yksilöä vaan ymmärrä,eikä osaa sitä alusta asti ohjata oikeaan.
        Ja pienissä koirissa on jokunenkin sitkeä rotu,jolle se ohjaaminen alusta asti kunnolla on tärkeää.Ja jos ei niin tehdä,niin koira alkaa tehdä omia "kuvioitaan".

• Ihan sama onko koira kova vai energinen tai periksiantamaton, sille ei riitä sama mikä aikaisemmille koirille, voi olla että tämä yksilö tarvitsee jonkun työn, ennenkuin sen tarpeet on täytetty: yksinkertaisin neuvo on energiat pois, ja sitten vasta treeniä. Käy 10km lenkillä, ja kokeile miten koira sitten kuuntelee. Jos koira hilluu vielä sen jälkeen, tee toinen samanmoinen lenkki, ja tee! sitten uudestaan.

Ja sitten kun aloitat koulutuksen, nyt uudestaan alusta, se vaatii myös kouluttajalta kovuutta, siten ettei periksi anneta, ei koskaan.

• foksitar

No en tuosta säikähtänyt, vaan pidin pääni ja halusin kyseisen pennun.
      Jälkikäteen ajateltuna taisin tehdä virheen:("

Oma pentuni oli kuulemma pentueen päsmärein ja kovapäisin..

Kuitenkin koskaan ei mitään ongelmaa ja erittäin kiltti ja tottelevainen. Kun kyselin hampaiden tulosta toiselta pennun ottaneelta niin sanoi että hänellä pentu on ärhäkkä.. Usein pennusta ei välttämättä tiedä mikä siitä kasvaa ja ympäristö vaikuttaa paljon miten rajat laitetaan.

Rotuja on monenlaisia ja yksilöitä on monenlaisia..isoissa on helppoja ja vaikeita samoin myös pienissä. Koko on eri asia kuin henkinen kantti.

Itselläni ollut isoja ja rauhallisia ja pieniä energisiä käyttökoiria..aina pehmeä koulutus ollut ja hyvin mennyt koosta riippumatta. Enpä usko että on luonnevika on vain tempperamentikas mikä rotu? se kertoo paljon. :)
      Ei ole ryhmittymää pieniä koiria vaan niissä on niin ajavia rotuja paimentavia vahtivia jne riippuen rodusta..yhteen ei voi niputtaa ja koulutus on oltava rodun mukainen ja kannustava.

• Ulkoilu auttaa

Kokeileppa ulkoiluttaa koiraa enemmän, yleensä huonokäytös jää lenkkipolulle.
      Moni luulee että kortelinkierto on riittävästi. Parempi olisi 2h taikka pitemmät lenkit.
      Itse ulkoilen 6-8h koiran kanssa päivittäin koiran ehdoilla siis matka ei välttämättä ole pitkä kun välillä koira haistelee tai tutkii ympäristöä.

• mummo 6

Huh , huh kellä on aikaa ulkoiluttaa koiraa 6-8 tuntia päivässä . Ja miksi pitää ottaa monta koiraa perheeseen . Kai se yksikin koira riittäis .

• hmmmmm

Minkä rotuinen koira on kyseessä? Vai onko rotukoira? Monet roduthan on jalostettu pilalle, jolloin koirista tulee joko fyysisesti tai henkisesti sairaita. Ihmisen aikaansaannosta kaikkinensa.

• -------------

Niin, ja sairaan rotukoiran omistaja voi syyttää koiran terveysongelmista vain itseään, koska on mukana tukemassa sairaaksi jalostamista.

Ottakaa asioista selvää!!

• Tuskinpa luonnevika. Koirallesi ei vaan ole tullut selväksi kuka sitä pientä laumaanne johtaa. Silloin varsinkin uros ja vähän kovempiluonteinen pyrkii siihen hommaan. Ole isäntä. Koiralta ei pyydetä mitään. Sitä käsketään. Lyhyet ja selvät komennot, ei mitään liirumlaarumeita ja neuvotteluita. Ja koiran kyllä tehtävä juuri silloin ja juuri niin kun käsketään. Kuuluu koiran hallintaan. Kovaluonteisesta tulee erittäin hyvä koira kun saatte johtosuhteet selville ja onnistuu parhaiten ihan vaan kouluttamalla. Eli kun käsket esim istumaan, katsot että näin myös tapahtuu. Pieni palkkio oikeasta asiasta. Kärsivällisyyttä ja aikaa, sitä se vaatii mutta kannattaa.
      Huuto ja reuhaaminen eivät auta yhtään.

• Eläinten kielellä

Pää ongelma tässä taasen on se on se ettei koira itse tiedä eikä tiedosta tai halua tietää taikka välittää.
      Sinä tiedät muka paremmin mitä täytyisi?
      Ensin tietää edes mitä?
      Ja kuinka selittää koirallesi mitä haluat hänen tekevän?
      Ota yhteyttä "koirakuiskaajaan" ja katsele heidän työskentelyään ulkomaisissa
      teewee ohjelmissa.
      Eläimet eivät ajattele ja kuvittele kuten immeiset eivät edes apinat vaikka ovatkin
      laumaeläimiä kuten sudet ja hevoisetkin..
      Minun mielikuvitukseni ei ainakaan riitä kaikkien koiruuksien ymmärtämiseen eikä
      edes ihmisten.
      Hanki viellä laumaasi oikein dominoiva kissa nii koirasi saa kyytiä ja huonekalusi
      ovat entisiä kuten myös seinäpaperit ynnä muut..ja villiin kissapetoon ei ehkä
      saa kontaktia muuten kun kynsin ja hampain.
      Sulta puuttuu kontrolli suhteessa koiraasi.

• sdfdgdfgdgd

Niinpä ihmisetkään ei ymmärrä toisiaan jos puhuvat eri kieltä eli sama jos tulee kotiin ja alkaa che cosa tu fai jne..kuinka moni yhdistää vaikka heti että sitä lettua pöydältä ei saanutkaan ottaa tai mikset tiskannutkaan astiaasi tai miksi et vienyt uutta wcpaperirullaa vessaan tms.

Koira reagoi ihmisen eleisiin jonka on itse ajan kanssa oppinut..että nyt omistaja hermostunut ja alkaa stressaamaan sitä.

Koiralle pitää ensin opettaa asiat ja niin että varmasti ymmärtää mitä siltä halutaan eli palkitaan ja kehutaan kun tekee oikein usein omistaja vain olettaa että koira ymmärtää kun on opettanut vähän sinnepäin..

• 17+8

Johtajuus kysymyksiä, koira pallottelee ja käyttäytyy miten haluaa ellei omistaja ole selvä johtaja, ja johtajan rooli ei ole alistaa ja alistaa vaan perusasiat.
      Meillä koirat ei saa kupista ruokaa ennen kuin istuvat ja annan katsekontaktista hyvä käskyn, kuljen ovista eka ja lenkki tyssää samon tein jos hihna kiristyy, käskyjä on toteltava heti (ILMAN NAMEJA)! jos koira ei istu kun käsken, nostan pannasta hieman että pylly menee alas, lenkillä kuljetaan hallitusti eli unohta fleksit, ON KYSE ARJEN ASIOISTA.
      kannattaa lukea joku laumanjohtajuutta käsittele kirja esim. koska tuo alistaminen luo vaan enemmän huonoa käytöstä.
      minulla on ollut koiria vaikka millä mitalla ja laumassa 3kg:sta 60kg laumikseen ja ruuatkin sai lattioille tippua eikä rähinää tullut kun kaikki tiesin että minä korjaan sen pois.

• koiramies2

Vastaus kysymykseesi: Vika on sinussa.

Minusta koira kuulostaa hyvältä ja aktiiviselta. Enkä puhuisi ongelma koirasta, mutta koulutusta ja puuhaa se kaipaa.
      Luonnevikaisia koiria on todella vähän yleensä vika löytyy hihnan toisesta päästä.
      Opeta koira leikkimään kanssasi ja leikin ohessa tee hallintaa....klikkeri on hyvä apu...kunhan se on ensin ehdollistettu.
      Se että se rikkoo yöllä paikkoja helpoin konsti on opettaa se olemaan yön vaikka lentoboxissa ja aina muulloinkin kun se jätetään yksin kotiin.

Neuvoja kannattaa kysellä ammattilaisilta jos jokin on epäselvää.

• Tempus3

Voi se vika olla koirassasi. Yleensä pentueen rohkeimmat ja vilkkaimmat pennut ovat vaikemmin kasvatettavia. Ei pitäisi valita sitä pentua, joka tulee ensimmäisenä syliisi rohkeasti, kun menet katsomaan pentuetta, mikäli et varsinaisesti halua kovaluontoista koiraa.

Tuosta ongelmalista voisi vähän analysoida, mistä ne johtuu:

Tässä nyt listaa ongelmista:

Jatkuva haukkuminen
      -- Tekemisen puute tai dominanssikäyttäytyminen
      Murina ruokakupin ja lelujen takia
      -- Tämä on koiran geeneissä joillain yksilöillä vahvempana. Onko murina aggressiivista?
      Paikkojen tuhoaminen kun on yksinään
      -- tämä on todennäköisesti läheisriippuvuutta. Koira ikävöi seuraa ja turhautuneena riikkoo paikkoja. Sanoisin, että tämä vika on kaikista hankalin, mikäli ei pysty järjestämään koiralle olosuhteita, että sillä on lähes aina seuraa.
      Haukkuminen ja muriseminen minulle
      -- Agressiivista murinaa?? Dominanssi pyrkimystä.
      Ei noudata käskyjä "istu" ellei ole namia antaa
      -- voi olla vain nuoren koiran kärsimättömyyttä.
      Hyppii päälleni "käskevästi"
      yrittää estää liikkumistani tulemalla eteeni
      Näykkiminen
      -- Nämä kaikki dominanssi pyrkimystä.
      Karkailu
      -- Tämäkin on rotu ja yksilökohtaista. Joiltain roduilta tätä on mahdotonta karsia
      pois. Esim. Suomen pystykorva, jonka on jalostettu itsenäisenä etsimään lintuja.

Tod.näköisesti et saa koiraan auktoriteettia painamalla sitä maata vasten. Arjen pienet asiat ovat usein ratkaisevia:

1) Älä päästä koiraa sohvalle, sänkyyn tai tuolille ikään kuin samalle tasolle kanssasi. Susilaumassakin johtavat yksilöt hakeutuvat korkeimpiin maastonkohtiin lauman levätessä.
      2) Aina kun annat koiralle ruokaa pyydä se istumaan, maahan tms. ja annat sen syödä vain käskystä. Mikäli koira ei tottele nappaa ruoka pois. Kärsivällisyyttä!!!
      3) Ennenkuin lähdette lenkille tai tekemään jotain kivaa, pyydä koiraa esim. istumaan. Mene ovesta itse ensin ja sitten vasta koira käskystä. Kärsivällisyyttä.
      4) Opeta koiralle temppuja, vaikka ne olisivat sinänsä hyödyttömiä. Se vahvistaa teidän välistä sidettä ja antaa sinulle auktoriteettia.

Hyvistä koirakirjoista löytyy enemmän vinkkejä (Roger Mugford). Mikäli koira ei puolessa vuodessa osoita kehittymisen merkkejä ja nuo ominaisuudet häiritsevät sinua, se kannattaa ennemmin lopettaa kuin alkaa käyttämään väkivaltaisia keinoja.

• mustihauva

Hau, tässä musti koira. Minä olen touhukas 4- vuotias poika koira emäntäni sanoo, et mulla on luonnevika kun hypin vain ilosta ja haukun innoissani. Olen kova nuuskimaan ympäristöä ja innostun kaikista tuoksuista varsinkin naapurin tyttökoirasta jolla on juoksuaika nuuh, nuuh. Kyllä te ihmiset olette tietämättömiä meidän koirien elämästä me emme voi puhua ihmisenkieltä siksi haukumme koirienkieltä ei haukku pahaa tee siten viestimme toisille lajikumppaneillemme. Minä olen mielestäni normaali koira jolla on normaalit koiran tarpeet ja olen myös kiltti tottelen emäntääni, mutta ihan luonnevikainen kun hypin ja haukun sanoo emäntäni ei pikku päähäni mahdu taitaa emäntäni olla luonnevikainen? Joten terveisiä kaikille lajitovereilleni hau, hau!

• mustille oppia

Kun sinä Mustihauva olet noin viisas koira, osaat käyttää tietokonettakin paremmin kuin emäntäsi niin pääsisitköhän vaikkapa peruskoulun ekaluokalle jossa voisit oppia hiukan oikeinkirjoitusta, yhdyssanasääntöjä ja välimerkkejä. Pystyisit sitten vielä paremmin kommunikoimaan ihmisten kielellä.

• llllllllllllllllllll

Tutustu koiran psykologiaan ja laumakäyttäytymiseen, niin noi asiat saadaan kondikseen. Selvitä mitä toinen koira tekee toiselle koiralle, kun se perseilee.

Älä koskaan ole vihainen, turhautunut tai surullinen kun komennat koiraasi. Vaadi aina loppuun asti ja kertasanomisesta. Älä lelli namuilla, koska sitten ne tekee just tota, dominoi ja vaatii herkkuja, jotta tekisi mitä ''käsketään'' (tosiasiassa koira käskee sinua).

Cesar Millanin ja Jan Fennellin kirjoja suosittelen lämpimästi. Saa kirjastosta lainattua. Panosta nyt ihan tosissaan, tai toi koira saa vielä ne toisetkin perseilemään, kun nää isot huomaa, että tää pikkukoira onkin johtaja, etkä sinä.

• Viktoria265

koirasi ei kunnioita sinua.

• ö<udchzlidkh

Menkää johonkin harrasteryhmään. Koira saa purkaa energiaansa ja sinä saat vinkkejä muilta. Yhteinen työskentely asettaa roolinne oikeaan uomaansa, sinä pyydät, koira tekee.

• seropi2x

On tärkeää olla johdonmukainen , jämäkkä ja itsevarma leederi koiralle, koirasi ei oikein näytä pitävän sinua minään. Nyt vain koulutusta ja koulutusta ja jokin harrastus esim agility jossa koira pääsee näyttämään taitonsa. Näytä koirallesi paikka.
      Minullakin on adhd-koira joka on jo onneksi rauhoittunut kun ikää kohta 2v, siinä on energisiä rotuja (seropi). Koira alkoi kunnioittamaan minua ja tajusi että mulle ei niskuroida. Kaikki alkoi ihan pikkuasioista, minä menin vanhemman koiran kanssa ensin ovesta ulos... vanhempi koira sai ensin ruoan, sai ensimmäisenä luvan hypätä autoon, pääsee sänkyyn vain kutsusta ym. Ja myös minun koirani teki sitä aiemmin ku leikitin niin pissasi viereeni , se oli protestointia selvää. Alettiin senjälkeen leikkiä vain pihalla ja koira oppi että ei tarvi pissailla leikkiessään.

• llllllllllllllllllll

Ja liikuntaa ihan hemmetisti nyt sitten kurin lisäksi. Väsynyt koira ei jaksa niin kovin riehua.

• pienen emäntä

Ei kaikki v**n vatipäät tajua, että pienikin koira tarvitsee liikuntaa ja todella vauhdikasta ja paljon. Sitten ihmetellään kun energinen koira hyppii seinillä ja tekee mitä tahtoo. Tarpeeksi liikuntaa saanut koira on sulaa vahaa omistajan käsissä.

• lllllllllllllllllll
        pienen emäntä kirjoitti:

Ei kaikki v**n vatipäät tajua, että pienikin koira tarvitsee liikuntaa ja todella vauhdikasta ja paljon. Sitten ihmetellään kun energinen koira hyppii seinillä ja tekee mitä tahtoo. Tarpeeksi liikuntaa saanut koira on sulaa vahaa omistajan käsissä.

Äläpä. Ihan sairasta, että kuvitellaan ''tää on pieni koira ni talon kiertäminen riittää khihkhih'' Ö_ö

Ei helvetisä riitä. Tunti päivässä vähintään kunnon lenkkiä, jossa koira seuraa omistajaansa (eikä päinvastoin).

• 13+5
        pienen emäntä kirjoitti:

Näin on. Minun kokemusteni mukaan pienet koirat ovat jopa isoja aktiivisempia ja vaativat enemmän liikuntaa kuin isot koirat. Ei kuitenkaan päde joka rodun osalta.

• hauvuff

"Painotan vielä etten koskaan ole käynyt koiraan käsiksi. Korkeintaan alistanut selälleen tai laittanut "arestiin"."

Jo tuo yksi lauseesi kertoo, että tarvitset koirakurssia kunnollisen ohjaajan vetämänä. Olet ihan pihalla. Sinulla on vain ollut hyvä säkä edellisten koiriesi kanssa, että olet saanut niistä toimivat kaverit itsellesi.

Ihan turha tulla nettiin kyselemään neuvoja koiran kasavtusasioissa. Niin kuin näet, ohjeet ovat laidasta laitaan. Omanikin on netissä annettu neuvo, mutta toivon sinun silti hakautuvan koirakouluttajan luokse.

• llllllllllllllllllll

"Painotan vielä etten koskaan ole käynyt koiraan käsiksi. Korkeintaan alistanut selälleen tai laittanut "arestiin"

Älä koskaan, ikinä alista koiraasi selälleen, ellet todella tiedä mitä teet. Ei ole mistään päin järkeä alistaa joka haukunnasta ja uhmaamisesta.
        Selätys on äärimmäinen keino, esim. jos koira hyökkii jonkun päälle, ei sellainen huvitoimi jota tehdään joka kengänpuremisesta.
        Ja selättäminenkin vaatii taitoa, ei auta pudottaa koiraa maahan, jossei tiedä milloin on oikea aika päästää se esim. ylös.

Saat väärinselättämisellä koirasi vain pelkäämään/vihaamaan itseäsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      171
      5488
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      44
      2633
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2222
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1759
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1384
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1317
    7. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1223
    9. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      23
      1182
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      982
    Aihe