Autolla ajaminen.

nina2

Hello. Olen vajaa kolmekymppinen ja olen tuskaillut sairauden parissa useita vuosia.Lähdin taannoin ajamaan autolla sadan kilsan päähän,kun kohtaus iski,oli pakko kääntyä takas.Sen jälkeen olen yrittänyt uudelleen samaa reissua useita kertoja,mutta en ole onnistunut.Onko kellään mitään hyviä vinkkejä miten tuon "auto fobian" voisi voittaa?Taajamassa ajaminen onnistuu hyvin.Auttaako esim.xanor debot ennen auto matkalle lähtöä?.Pelottaa ajatuskin,että matkustaminen ei enää onnistuisi.:/

5

229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artsi7

Rentoutustaito on elin tärkeä kun puhutaan ahdistus/paniikki/masennus. Rentouttavia tekijöitä ovat: liikunta, jooga hengitysharjoitus, ruokavalio, ystävät/kommunikointi, hieronta, saunominen, uiminen, laulaminen, soittaminen, nauraminen, itkeminen, lukeminen, kirjoittaminen, käsityöt, kalastus, puutarhan hoito, uni, matkailu, ruoanlaitto, musiikin kuuntelu jne...kahvi, sokeri, alkoholi minimiin

• särkynytsielu

Minulla jäänyt autolla ajaminen lähes kokonaan paniikkihäiriön takia. Olen saanut ajaessani muutaman kerran kohtauksen ja sen myötä alkanut pelkäämään ajamista. Tuntuu, että olen syrjäytynyt lähes kokonaan, en pääse enää käymään ystävillä kahvilla tuosta vaan. Nyt on selvitettävä bussiaikataulut ensin.
        Olen kotini vanki, siltä minusta välillä tuntuu. Moni kavereistani ei ymmärrä minua ollenkaa, ihmettelevät kuinka voin pelätä ajamista, surettaa.

• ahdistavaaaj

Hassua. Mulla autoilu on aina toiminut päinvastoin ja saanu mut rauhottumaan vaikka sillonkin kun paniikkikohtaus on iskenyt. Toisaalta ymmärrän sen, koska esim pyöräreissulle lähteminen ahdistaa suunnattomasti koska pelkään että kun oon päässyt kauas kotoa, kohtaus iskee enkä jaksakkaan/pystykkään polkea takas kotiin.
      Ehkä sun pitää vaan keksiä mikä siinä autoilussa laukasee ton paniikin. Onks se just se etäisyys kotiin, vai mikä siinä sen laukasee. Sit kun sen keksit, saat ehkä ajatukset ja pelot hallintaan.

• kjjhgcbbnnbh

Keuhkoni tuntuvat perustuvan autossa kasaan. En saa happea, oikeasti kai hengitän liikaa. Huimaa. Huuleni muuttuvat sinertäviksi. Kuuluuko tämä mihinkään oireistoon? Saako hyperventilaatio huulet siirtymään?

• mietiskelijjä
        kjjhgcbbnnbh kirjoitti:

Keuhkoni tuntuvat perustuvan autossa kasaan. En saa happea, oikeasti kai hengitän liikaa. Huimaa. Huuleni muuttuvat sinertäviksi. Kuuluuko tämä mihinkään oireistoon? Saako hyperventilaatio huulet siirtymään?

Mitä tapahtuu jos avaat auton ikkunat? Auttaako? Tai jos pysähdyt?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      177
      4592
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      37
      2514
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2182
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1709
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1338
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1271
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1183
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1160
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      877
    Aihe