KÖKARin satamat ?

seglare

Mitä mieltä olette Kökarista ?
Eikös siellä ole kaksi pienvenesatamaa ?
Kannattaakos sinne rantautua ?
Ja pärjääkö siellä suomella vaiko pitääkö hankkia ruåttalaisen paperit ennen sinne menoa?

29

7962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SailingFun

      Kökarissa on kolme satamaa 2 pohjoispuolella ja yksi eteläpuolella veneilyreitin varrella(Karby). Karbytä kehutaan suunnattomasti, mutta itse en ole sinne saakka päässyt tai oikeestaan uskaltanut syväyksen vuoksi mennä vaikka laituriparlamentti väittää että siellä on käynyt yli 2m syväyksen omaavii veneitä. Pohjoispuolen satamat (nimii en nyt muista) on kanssa aivan kohtalaisia. Kelillä kuin kelillä saa suojan jommasta kummasta satamasta. Ruåttin kieli auttaa selviytymään, mutta kyllä suomellakin pärjää auttavasti niinkuin affenanmaalla yleensäkin.

      • Viki

        Karlbyssä oli muistaakseni 22 euron satamamaksu joka sisälti mahdollisuuden käydä joukkuesaunassa, jossa oli kylmä vesi ja kylmä kiuas. Kapakan hintataso oli hyvin linjassa satamamaksun kanssa, mutta olihan se Kitty nätti siinä ravintolan edessä. En tiedä mikä Kittyn syväys on, mutta ei se tuloväylä ainakaan tuhottoman matala voi olla. Ruotsin kieli on aika måste, satamatyttö ei osannut englantiakaan.

        Tosi hienoja ne luonnonsatamat siinä lähistöllä ;-)


      • Jussi

        Toissa kesänä heinäkuun puolivälissä ajoin fillarilla sieltä pohjoispuolen satamasta (Tour de Kökar) Karlbyhyn kauppaan. Ainakin silloin laiturissa oli isohkon kasvihuoneen näköisiä ruåttalaasia venehiä, suuruusluokassa 40-50 jalkaa. Oli myös purjeveneitä, joiden syväyksen tiedän olevan kahden metrin luokkaa. Sandviken (se pohjoispuolen toinen satama) on avoin pohjoistuulelle. Siellä pärjäsi ainakin v. 2003 suomenkielellä, jos ruåtsin puhuminen ei sujunut. Hellsö (se kolmas satama) on suojainen. Rannassa kioski, sähkö ja vesi.


      • Kökarin poikittaisen tien pohjoispuoliset satamat Sandviken ja Hellsö ovat mutkikkaan väylän takana ja parhaiten ainakin Sandvikeniin onnistuu navigointi, kun seuraa Harparnäsiin matkaavaa Ålandstrafikenin lauttaa. Harparnäsistä Sandviken onkin jo näköyhteydellä.
        Sandvikissa toimii myös leirintäalue ja Antons Gästhem on lähietäisyydellä. Myös historialliselle kirkolle ja luostariraunioille on kävelymatka.

        Itäisempi Hellsö puolestaan omaa maamerkkinä Havspaviljongenin kallion laella. Lisätietoja sataman ja ravintolan palveluista löytyy osoitteesta:
        http://www.havspaviljongen.com/


      • Kei
        moxu kirjoitti:

        Kökarin poikittaisen tien pohjoispuoliset satamat Sandviken ja Hellsö ovat mutkikkaan väylän takana ja parhaiten ainakin Sandvikeniin onnistuu navigointi, kun seuraa Harparnäsiin matkaavaa Ålandstrafikenin lauttaa. Harparnäsistä Sandviken onkin jo näköyhteydellä.
        Sandvikissa toimii myös leirintäalue ja Antons Gästhem on lähietäisyydellä. Myös historialliselle kirkolle ja luostariraunioille on kävelymatka.

        Itäisempi Hellsö puolestaan omaa maamerkkinä Havspaviljongenin kallion laella. Lisätietoja sataman ja ravintolan palveluista löytyy osoitteesta:
        http://www.havspaviljongen.com/

        On siellä käynyt melkein 3 metrin kölilläkin purjeveneitä, ainakin niin muistelisin kuulleeni ?
        Mahtaakos jollakin olla parempaa tietoa


      • Matti 46
        Viki kirjoitti:

        Karlbyssä oli muistaakseni 22 euron satamamaksu joka sisälti mahdollisuuden käydä joukkuesaunassa, jossa oli kylmä vesi ja kylmä kiuas. Kapakan hintataso oli hyvin linjassa satamamaksun kanssa, mutta olihan se Kitty nätti siinä ravintolan edessä. En tiedä mikä Kittyn syväys on, mutta ei se tuloväylä ainakaan tuhottoman matala voi olla. Ruotsin kieli on aika måste, satamatyttö ei osannut englantiakaan.

        Tosi hienoja ne luonnonsatamat siinä lähistöllä ;-)

        Viime kesänä satamamaksu oli 14 euroa ja sähkö 4 ekeä. Hintaan sisältyi sauna vesi wc-tilat yms.

        Aivan turha parkua hintoja kun jollakin ne satamanomistajienkin pitää ne kulut saada peittoon. Omistusrakenteesta johtuvat suurimmat hintaerot kuten muutenkin tässä yhteiskunnassa.
        Kaupunkien on helpompi pitää hintatasoa alempana veronmaksajien myötämielisellä avustuksella.

        Omasta mielestäni paikka on asiallinen ja siisti eli kokemisen ja käymisen arvoinen joka vuosi.


      • Tornator 42
        Jussi kirjoitti:

        Toissa kesänä heinäkuun puolivälissä ajoin fillarilla sieltä pohjoispuolen satamasta (Tour de Kökar) Karlbyhyn kauppaan. Ainakin silloin laiturissa oli isohkon kasvihuoneen näköisiä ruåttalaasia venehiä, suuruusluokassa 40-50 jalkaa. Oli myös purjeveneitä, joiden syväyksen tiedän olevan kahden metrin luokkaa. Sandviken (se pohjoispuolen toinen satama) on avoin pohjoistuulelle. Siellä pärjäsi ainakin v. 2003 suomenkielellä, jos ruåtsin puhuminen ei sujunut. Hellsö (se kolmas satama) on suojainen. Rannassa kioski, sähkö ja vesi.

        Kenenkä se hotelli-ja venesatamakompleksi mahtaa olla. Etteivät vain olisi sijoittaneet niitä Chipsn, NG-linen ja Birkan osinkoja veneilijöiden ja turistien iloksi. Kuka tietää taustoja paremmin. Ainakaan taloudellisesti ei taida mikään suuren suuri kultakaivos olla.

        Hieno paikka kaikenkaikkiaan.


      • Stiina
        Matti 46 kirjoitti:

        Viime kesänä satamamaksu oli 14 euroa ja sähkö 4 ekeä. Hintaan sisältyi sauna vesi wc-tilat yms.

        Aivan turha parkua hintoja kun jollakin ne satamanomistajienkin pitää ne kulut saada peittoon. Omistusrakenteesta johtuvat suurimmat hintaerot kuten muutenkin tässä yhteiskunnassa.
        Kaupunkien on helpompi pitää hintatasoa alempana veronmaksajien myötämielisellä avustuksella.

        Omasta mielestäni paikka on asiallinen ja siisti eli kokemisen ja käymisen arvoinen joka vuosi.

        Oli edelliskesänä bensapumpun kanssa ongelmia.
        Satamavahti tilasi osat Kalmarista (Maarianhaminassa) ja taas päästiin jatkamaan matkaa. Hyvin nopeaa. Tämä unohtuu aika usein kun vertaillaan hintoja eri sataminen välillä. Esimerkiksi Karlbyssä ei tästä laskutettu lisähintaa. Todella avuliasta..


      • Viki
        Matti 46 kirjoitti:

        Viime kesänä satamamaksu oli 14 euroa ja sähkö 4 ekeä. Hintaan sisältyi sauna vesi wc-tilat yms.

        Aivan turha parkua hintoja kun jollakin ne satamanomistajienkin pitää ne kulut saada peittoon. Omistusrakenteesta johtuvat suurimmat hintaerot kuten muutenkin tässä yhteiskunnassa.
        Kaupunkien on helpompi pitää hintatasoa alempana veronmaksajien myötämielisellä avustuksella.

        Omasta mielestäni paikka on asiallinen ja siisti eli kokemisen ja käymisen arvoinen joka vuosi.

        No voi mahoton, tämäkin vielä! Viime heinäkuussa minulta perittiin 22 euron satamamaksu Kökarin Karlbyssä. Jos oikea hinta on 14 euro, niin tyttö huijasi minulta 8 euroa eli melkein viisikymmentä mummoa!

        Jäi mieleen, yli kahdenkympin maksuja oli Hangossa (25 euro) ja Turussa (21 euro) sekä Karlbyssä.
        Jees, Karlby on näkemisen arvoinen, vähän ehkä nuhjaantunut verrattuna edelliseen kertaan kymmenkunta vuotta sitten. Savukalaa ei nyt löytynyt siitä sataman vieressä olleesta savustamosta, mutta ryysis oli mahdoton wanhoihin aikoihin verrattuna. Sama tosin koski koko keikkaa, eipä enää tarvitse meikäläistä houkutella heinäkuussa saaristomerelle, on se niin pahasti päässyt ruuhkaantumaan. Sauna ei ole suunniteltu ensinkään nykyselle käyttäjämäärälle. Pukuhuonetilat ovat onnettomat ja lämmin vesi tosiaan oli loppui puoli tuntia saunavuoron alusta. Kiuas oli myös kylmennyt.


      • Purjehtija
        Viki kirjoitti:

        No voi mahoton, tämäkin vielä! Viime heinäkuussa minulta perittiin 22 euron satamamaksu Kökarin Karlbyssä. Jos oikea hinta on 14 euro, niin tyttö huijasi minulta 8 euroa eli melkein viisikymmentä mummoa!

        Jäi mieleen, yli kahdenkympin maksuja oli Hangossa (25 euro) ja Turussa (21 euro) sekä Karlbyssä.
        Jees, Karlby on näkemisen arvoinen, vähän ehkä nuhjaantunut verrattuna edelliseen kertaan kymmenkunta vuotta sitten. Savukalaa ei nyt löytynyt siitä sataman vieressä olleesta savustamosta, mutta ryysis oli mahdoton wanhoihin aikoihin verrattuna. Sama tosin koski koko keikkaa, eipä enää tarvitse meikäläistä houkutella heinäkuussa saaristomerelle, on se niin pahasti päässyt ruuhkaantumaan. Sauna ei ole suunniteltu ensinkään nykyselle käyttäjämäärälle. Pukuhuonetilat ovat onnettomat ja lämmin vesi tosiaan oli loppui puoli tuntia saunavuoron alusta. Kiuas oli myös kylmennyt.

        Oikeassa olet !
        Koko saaristomeri tukossa ja siitä johtuen myös kaikki satamat alimitoitettuja keskellä heinäkuuta.


      • Viki
        Purjehtija kirjoitti:

        Oikeassa olet !
        Koko saaristomeri tukossa ja siitä johtuen myös kaikki satamat alimitoitettuja keskellä heinäkuuta.

        Sen vuoksi ei heinäkuussa kannata mennä ryysimään Saaristomerelle.

        Itäisellä Suomenlahdella on hyvin tilaa ja hienoja paikkoja. Viron satamiinkin on mahtunut vielä ihan hyvin myös heinäkuussa (kuinkakohan kauan vielä?). Samoin Itämeren itä- ja etelärannalla.

        Veikkaisin että Saaristomerellekin mahtuu ennen juhannusta ja koulujen alun jälkeen. Siellähän ne marinat on, mitäs se haittaa jos kioski on laitettu jo kiinni, kyllä provianttia aina jostain löytää ja saunaankin supliikkimies pääsee.

        Pohjanlahti on meikäläiselle koluamatonta aluetta, sinne tosin joutuu menemään tuon ryysisalueen läpi. Kait siellä vielä on tilaa heinäkuussakin??? Tylyn näköinen rannikko vaan äkkiä karttaa katsoen, ei juurikaan saaristoa ja matalat rannat.


      • Purjehtija kirjoitti:

        Oikeassa olet !
        Koko saaristomeri tukossa ja siitä johtuen myös kaikki satamat alimitoitettuja keskellä heinäkuuta.

        että luonnonsatamia riittää aika mukavasti heinäkuussakin ?


      • Viki
        a.k.o kirjoitti:

        että luonnonsatamia riittää aika mukavasti heinäkuussakin ?

        Saaristomeren alueella luonnonsatamien löytäminen tai riittävyys on vähän kyseenalaista. Ahvenanmerellä niitä kyllä löytyy, koska siellä on vähemmän mökkejä ja syvempiä rantoja.

        Esimerkiksi Helsingholmenissa kelluimme yön ankkurissa satamalahdella, samoin kuin muutkin kolmisenkymmentä venettä, jotka eivät päässeet rantaan kiinni. Katselimme merikorttia ja satamaoppaita, mutta eipä tullut ideoita, mihin päin olisimme lähteneet sitä vapaata luonnonsatamaa etsimään lähiseudulta.


      • Vebe Hepa
        Viki kirjoitti:

        Saaristomeren alueella luonnonsatamien löytäminen tai riittävyys on vähän kyseenalaista. Ahvenanmerellä niitä kyllä löytyy, koska siellä on vähemmän mökkejä ja syvempiä rantoja.

        Esimerkiksi Helsingholmenissa kelluimme yön ankkurissa satamalahdella, samoin kuin muutkin kolmisenkymmentä venettä, jotka eivät päässeet rantaan kiinni. Katselimme merikorttia ja satamaoppaita, mutta eipä tullut ideoita, mihin päin olisimme lähteneet sitä vapaata luonnonsatamaa etsimään lähiseudulta.

        Oikeassa olette ! Aika hankalaahan on ajella veneellä jonnekin ns. luonnonsatamaan. Kun ei voi ollenkaan tietää mitä siellä vedessä kelluu..niitä ajelehtivia kiviä voi olla missävain..saattaa olla että olet käynyt jossakin vaikka 10 kertaa ja vasta sitten niittaat kölisi tai potkurisi johonkin kiveen. Sielläpä sitä sitten kökötetään ja odotellaan pelastajia. Tämänkin vuoksi kannattaa pysytellä väylillä ja käyttää palvelusatamia yms.


      • Haikala
        Viki kirjoitti:

        No voi mahoton, tämäkin vielä! Viime heinäkuussa minulta perittiin 22 euron satamamaksu Kökarin Karlbyssä. Jos oikea hinta on 14 euro, niin tyttö huijasi minulta 8 euroa eli melkein viisikymmentä mummoa!

        Jäi mieleen, yli kahdenkympin maksuja oli Hangossa (25 euro) ja Turussa (21 euro) sekä Karlbyssä.
        Jees, Karlby on näkemisen arvoinen, vähän ehkä nuhjaantunut verrattuna edelliseen kertaan kymmenkunta vuotta sitten. Savukalaa ei nyt löytynyt siitä sataman vieressä olleesta savustamosta, mutta ryysis oli mahdoton wanhoihin aikoihin verrattuna. Sama tosin koski koko keikkaa, eipä enää tarvitse meikäläistä houkutella heinäkuussa saaristomerelle, on se niin pahasti päässyt ruuhkaantumaan. Sauna ei ole suunniteltu ensinkään nykyselle käyttäjämäärälle. Pukuhuonetilat ovat onnettomat ja lämmin vesi tosiaan oli loppui puoli tuntia saunavuoron alusta. Kiuas oli myös kylmennyt.

        Onkos siellä ollut joku tyttökin töissä ? En minä ainakaan ole sellaiseen tavannut kuin siellä Brudhällin puolella..ehkä joskus takavuosina mutta ei kai sentään ihan lähivuosina ?


      • kappas
        Vebe Hepa kirjoitti:

        Oikeassa olette ! Aika hankalaahan on ajella veneellä jonnekin ns. luonnonsatamaan. Kun ei voi ollenkaan tietää mitä siellä vedessä kelluu..niitä ajelehtivia kiviä voi olla missävain..saattaa olla että olet käynyt jossakin vaikka 10 kertaa ja vasta sitten niittaat kölisi tai potkurisi johonkin kiveen. Sielläpä sitä sitten kökötetään ja odotellaan pelastajia. Tämänkin vuoksi kannattaa pysytellä väylillä ja käyttää palvelusatamia yms.

        satamat aivan tyhjillään kesä ja elokuussa, ei liene vaikea arvata miksei paikkoja laiteta lisää.
        Olen pitänyt lomani kesäkuussa viimeiset viisi vuotta johtuen tuosta heinäkuun rysiksetä.
        Aina palvelu on pelannut paikasta riippumatta eikä tarvitse juosta saunaa varaamaan, tilaa nimittäin riittää. Toisaalta olen myös jatkanut lomaani myös elokuussa jolloin vedet ovat jo lämmenneet tilaa satamissa silloinkin mutta palvelu jo huonompaa johtuen ehkä kyllästymisestä ja tarvitsevathan työntekiätkin lomaa.
        Heinäkuussa taas teen viikonloppupurjehduksia lähivesille en siis mene saaristomerelle tai ahvenanmaalle tai ruotsiin.
        Myös heinäkuussa on kiva käydä virossa jossa tuntuu vielä olevan tilaa en nyt tarkoita tällä tallinnaa.


      • Viki kirjoitti:

        Saaristomeren alueella luonnonsatamien löytäminen tai riittävyys on vähän kyseenalaista. Ahvenanmerellä niitä kyllä löytyy, koska siellä on vähemmän mökkejä ja syvempiä rantoja.

        Esimerkiksi Helsingholmenissa kelluimme yön ankkurissa satamalahdella, samoin kuin muutkin kolmisenkymmentä venettä, jotka eivät päässeet rantaan kiinni. Katselimme merikorttia ja satamaoppaita, mutta eipä tullut ideoita, mihin päin olisimme lähteneet sitä vapaata luonnonsatamaa etsimään lähiseudulta.

        Sandöseen, jossa upeat hiekat, edellyttäen kuitenkin, ettei pohjoisenpuoleista tuulta...


      • Vebe Hepa kirjoitti:

        Oikeassa olette ! Aika hankalaahan on ajella veneellä jonnekin ns. luonnonsatamaan. Kun ei voi ollenkaan tietää mitä siellä vedessä kelluu..niitä ajelehtivia kiviä voi olla missävain..saattaa olla että olet käynyt jossakin vaikka 10 kertaa ja vasta sitten niittaat kölisi tai potkurisi johonkin kiveen. Sielläpä sitä sitten kökötetään ja odotellaan pelastajia. Tämänkin vuoksi kannattaa pysytellä väylillä ja käyttää palvelusatamia yms.

        jos et halua poiketa väyliltä ja haluat
        yöpyä nk. palvelusatamissa. Suosittelen
        kuitenkin hieman 'seikkailuilumieltä' vaikka
        Partiolaisten kirjan avustuksella ! ;-)


      • Viki
        Haikala kirjoitti:

        Onkos siellä ollut joku tyttökin töissä ? En minä ainakaan ole sellaiseen tavannut kuin siellä Brudhällin puolella..ehkä joskus takavuosina mutta ei kai sentään ihan lähivuosina ?

        Voipi olla että olet oikeassa. Tarkemmin muistellen: Koska edellisestä käynnistä oli lähes kymmenkunta vuotta aikaa, en osannut suoraan satamakonttorille (-kopperolle), vaan kävelin komeaan päärakennukseen joka sitten osoittautuikin kievariksi, ihan eri firmaa kuin satama. No, neito oli muodollisesti varsin pätevä, mutta mieleen hän jäi kielitaidon puutteensa vuoksi. Ei osannut nimittäin englantia juuri ensinkään, mutta onneksi sitten alkuasukkaiden kielellä hän sai selostettua että olen ihan väärässä paikassa ja käsimerkein kertoi konttorin sijaintia. Siellä oli kielitaitoinen miespuolinen rahastaja, joka antoi liimattavaksi vihreän Kökarhandel tarran osoitukseksi suoritetusta satamamaksusta.

        Sitäpaitsi on tietysti mahdollista että muistini pätkii myös tuon satamamaksun suuruuden suhteen. En löytänyt nimittäin mitään kättä pidempää väitteeni tueksi, kuittia ei tullut liimattua lokikirjaan ja netistä löytyi ainoastaan vuoden 2002 maksu, joka oli 13,5 3,5 euro. Täällä joku väittää että se tänä vuonna olisi ollut 14 4, joka on tosiaan hatunnoston arvoinen juttu, muissa satamissa inflaatio on ollut parina viime vuotena reilusti kovempaa. Kait tuo sitten on uskottava, vaikka muistikuvani sanoo ihan muuta? Pyydän siis vilpittömästi anteeksi, mikäli olen levittänyt disinfoa.

        Ehkä siihen mielikuvaan huonosta hinta/laatu-suhteesta vaikuttivat tosi surkeat sääolot, kylmä sauna ja kylmä vesi suihkussa? Sitten vielä jotkut kehua retostelevat Karlbyn satamaa...??? Ainoa piristävä juttu oli Kitty siinä kapakan edessä. Sekin taitaa olla Karlbyssä yhtä pysyvää kuin nuo surkeat säät Suomen aurinkoisimmassa kunnassa ;-)


    • Neptun

      Kavimme viime elokuussa Karlbyssa, veneen syvays 1,8m. Aivan vaylan viimevaiheissa kaiku naytti joissain kapeikossa kolin alla olevan viela n 50-60cm vetta, hiukan hirvitti....Joku oli kylla meille aikaisemmin kertonut sen vaylan loppuvaiheen (joka on kunnan yllapitama, siksi ne puureimarit) olevan jopa syvempi kuin kaksimetrinen. Muuten syvyydet olivat kaikkialla turvallisia.
      Itse satama on edelleenkin erittain viihtyisa, hyvat saunat ja saniteettitilat.(edellinen kaynti n12v sitten) Ravintolassa emme kayneet. Puutteiden listalle pitaa kylla sanoa etta septitankin tyhjentaminen ei kylla millaan kasikayttoisella pumpulla onnistunut.

      • 3D MV

        Kävimme 2003 elokuun alussa Karlbyssä. Saapumisaika oli n. 23.00 aikohin ja keli oli aika huono (satoi, ukkosti ja pimeää). Päästyämme n. 100 m päähän kaupan laiturista väylä tekee 90 asteen vinkkelin oikealle (etelästä tultaessa), joka huomattiin vasta, kun jo oltiin käyty kivellä. Vauhti oli hidas ja yritin tihrustaa keppejä, mutta liian myöhään. Esim. merikortissa veneväylä menee suoraan kaupan laituriin! Päivällä hyvän näkyvyyden vallitessa ei ongelmia, mutta pimeällä syytä olla ainakin ensimmäsellä kerralla tarkkana.

        Pois lähtiessä käytimme saaren läpi menevää väylää ja välillä näytti 30 cm kölin alla vettä sillan jälkeen, veneen syväys 1m. Väylät aika hyvin viitoitettu ja linjatauluja asetettu.


      • Ursula
        3D MV kirjoitti:

        Kävimme 2003 elokuun alussa Karlbyssä. Saapumisaika oli n. 23.00 aikohin ja keli oli aika huono (satoi, ukkosti ja pimeää). Päästyämme n. 100 m päähän kaupan laiturista väylä tekee 90 asteen vinkkelin oikealle (etelästä tultaessa), joka huomattiin vasta, kun jo oltiin käyty kivellä. Vauhti oli hidas ja yritin tihrustaa keppejä, mutta liian myöhään. Esim. merikortissa veneväylä menee suoraan kaupan laituriin! Päivällä hyvän näkyvyyden vallitessa ei ongelmia, mutta pimeällä syytä olla ainakin ensimmäsellä kerralla tarkkana.

        Pois lähtiessä käytimme saaren läpi menevää väylää ja välillä näytti 30 cm kölin alla vettä sillan jälkeen, veneen syväys 1m. Väylät aika hyvin viitoitettu ja linjatauluja asetettu.

        Väylä etelästä päin tultaessa on mielestäni hyvin merkitty. Mutta sumussa ja pimeässä on ainakin ensimmäisellä kerralla suht koht hankala löytää..

        Ja paikallisten perässähän ei kannata koskaan kulkea, ei edes päiväsaikaan..

        Kun yleensä kulkevat niitä vaarivainaan reittejä..

        Muutenkin tällaisissa tähystys pitää olla 100% ja merikortti ei edes tällä väylällä anna oikeastaan edes aihetta mennä koko satamaan.

        Mutta lopussa kiitos seisoo; todella hieno paikka.


      • myös
        Ursula kirjoitti:

        Väylä etelästä päin tultaessa on mielestäni hyvin merkitty. Mutta sumussa ja pimeässä on ainakin ensimmäisellä kerralla suht koht hankala löytää..

        Ja paikallisten perässähän ei kannata koskaan kulkea, ei edes päiväsaikaan..

        Kun yleensä kulkevat niitä vaarivainaan reittejä..

        Muutenkin tällaisissa tähystys pitää olla 100% ja merikortti ei edes tällä väylällä anna oikeastaan edes aihetta mennä koko satamaan.

        Mutta lopussa kiitos seisoo; todella hieno paikka.

        Heinäkuussa Karlbyssa. Hieno paikka, satamavahti turkulainen, joka oli kesätöissä. = pärjäsi suomenkielellä.
        Yksi purkkari revittiin irti pohjasta, mutta se oli jo ylempänä "joessa". Muuten satamassa oli samaan aikaan 20-30 isompaa purjevenettä, eli kyllä sinne aika hyvin pääsee.
        On muuten mielestäni hienopaikka (palvelusatamaksi) hyvät palvelut. Puhuvat myös kaupassa selvää suomea.
        Itselleni ei viimekesän Ahvenanmaan reissulla käynyt kertaakaan että ei olisi suomella pärjännyt, vastoin ennakkoasennetta jonka olin muodostanut muiden kokemuksista.


      • Lasse K.

        Meidän veneen syväys on 2,05 metriä. Eli silläkin siis pääsisi? Paljonko väylän syvyys kartassa on?


      • Neptun
        Lasse K. kirjoitti:

        Meidän veneen syväys on 2,05 metriä. Eli silläkin siis pääsisi? Paljonko väylän syvyys kartassa on?

        en tieda mika on tilanne uusimpien merikorttien kanssa, mutta meilla oli kaytossa vanha (vihrea) merikortti johon oli ainoastaan merkitty lahestyminen veneilyvaylaa pitkin Uton pohjoispuolelta, jota pitkin myos tulimme. Se kunnan yllapitama puutikuilla merkitty vayla ei taida edes nakya kortissa. Se loppupatka tullaankin tikulta tikulle periaatteella, joten ensi kertaa sinne ei kannata menna sumuisella saalla. Tarkan tiedon vaylan syvyydesta saat varmasti jos otat yhteytta Kokarin kuntaan. Uskoisin kuitenkin etta 2.05 syvayksella vierailun pitaisi onnistua.


      • IsIe
        Neptun kirjoitti:

        en tieda mika on tilanne uusimpien merikorttien kanssa, mutta meilla oli kaytossa vanha (vihrea) merikortti johon oli ainoastaan merkitty lahestyminen veneilyvaylaa pitkin Uton pohjoispuolelta, jota pitkin myos tulimme. Se kunnan yllapitama puutikuilla merkitty vayla ei taida edes nakya kortissa. Se loppupatka tullaankin tikulta tikulle periaatteella, joten ensi kertaa sinne ei kannata menna sumuisella saalla. Tarkan tiedon vaylan syvyydesta saat varmasti jos otat yhteytta Kokarin kuntaan. Uskoisin kuitenkin etta 2.05 syvayksella vierailun pitaisi onnistua.

        Kyllä sinne pitäisi päästä suht koht helposti ainakin sellaisella 2,5 m kölillä. Riippuu tietenkin vähän myös millä korkeudella se vesi on..


      • sr.
        IsIe kirjoitti:

        Kyllä sinne pitäisi päästä suht koht helposti ainakin sellaisella 2,5 m kölillä. Riippuu tietenkin vähän myös millä korkeudella se vesi on..

        Albanus ahvenanmaalta on käynyt useita kertoja Karlbyssä, olen itse nähnyt. pit.21,7m x 6,3m ja
        syväys 2,0 m, paino 80 tonnia.


      • cabris
        sr. kirjoitti:

        Albanus ahvenanmaalta on käynyt useita kertoja Karlbyssä, olen itse nähnyt. pit.21,7m x 6,3m ja
        syväys 2,0 m, paino 80 tonnia.

        Eikös siellä viime kesänä käynyt joku ruotsalainen alus kokoluokkaa 33m pituus 7 m leveys ja 2,3 m syväys. Oli kuulemma ensimmäinen alus Brudhällin laiturissa missä on ollut konehuone. Sitä kävivät muistaakseni jopa paikalliset eläköityneet konemestarit katselemassa. Toisaalta poislähtiessä ko.alus, jonka nimi ei jäänyt mieleen jäi vähäsen kiinni kaupan edessä olevaan matalaan. Merivartioston myötämielisellä avustuksella sekin ongelma hoitui.

        Toisaalta tuollaisella aluksella uskaltaakin ajella melkein mihin vaan kunhan nopeus on tarpeeksi hidas.

        Purjeveneellä tulee helpommin vaurioita.

        Maltti ja rauhallisuus on valttia.


      • bavaria
        Lasse K. kirjoitti:

        Meidän veneen syväys on 2,05 metriä. Eli silläkin siis pääsisi? Paljonko väylän syvyys kartassa on?

        Ainakin viime kesänä juhannuksen jälkeen Karlbyssä oli meidän kanssamme samaan aikaan Finngulf 41, jonka syväys kai taitaa olla luokkaa 2.20?

        Isoin vene jolla olen itse käynyt Karlbyssä on 80 -lukulainen First 38, jonka syväys oli muistaakseni juuri tuo mainitsemasi 2.05. Se keikka jäi mieleen mm. siitä syystä, että satamakippari ohjasi meidät suosiolla Brudhällin eteen, niin että köydet kiinnitettiin tavallaan ravintolan terassille. Samassa paikassa näytti se Finngulfikin olevan viime kesänä.

        Sillä Firstillä löysimme muuten kiven Lappon vieraslaiturin päästä kokeillessamme tuulen suunnasta johtuen josko pääsisimme kiinnittymään laiturin eteläpuolelle. Vauhti oli olematon, joten kiven löytyminen ei onneksi ollut kauhean dramaattinen kokemus, enempi sellainen kevyt kopsahdus. Vieläköhän lienee kivi paikallaan: onko joku muu yli 2 metrsin syväyksinen kokeillut?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      235
      6644
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      65
      3830
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      126
      3116
    4. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2312
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      17
      1843
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1567
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1474
    8. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      29
      1431
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1359
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1051
    Aihe