Pelkoaggressiivisuus koiraroduissa

..................

Heips, ajattelin tehä tällaisen topiikin, jossa vois keskustella omien kokemusten tai muun tietopohjan peruateella koirien pelkoaggressiosta. Näin voitais jakaa kaikille koiranhankintaa miettiville omakohtasta tietoa ns. sairaalloisen aroista yksilöistä joissakin roduissa. Mä mietin tällä hektellä koiran ottoa ja joidenkin kiinnostavien rotujen kohdalla olen netistä tietoa ettiessäni törmänny paljon tapauksiin, joissa koira on purru jotakuta ihmistä vaikka äkkinäisen liikkeen takia. Kyseiset rodut on olleet pk-collie, villakoira ja sheltti.

Mulla itselläni ei ole henkilökohtaisesti kauheasti kokemusta pelon vuoksi hyökkäävistä koirista. Toki jotkut arat voi alkaa nuuskia ja sit murahtaa sen merkiks, että ei uskalla nyt kuitenkaan ihan lähempää tuttavuutta tehä, jolloin oon siirtynyt kauemmas. Mutta ilman mitään varoitusmerkkiä pureva koira ei vaikuta täysin terveeltä. Mä olen kerran törmännyt yhteen tällaiseen ja se oli havannankoira, joka oli lenkillä omistajansa kanssa. Koira veti kiinnostuneesti hihnassaan mun suuntaan ja annoin sen nuuskia muo. Samassa koira ärähti hampaat irvessä ja syöksy mua kohti. Hyppäsin refleksinomaisesti taaksepäin, omistaja kiskaisi koiran hihnan avulla lähelleen oli nolostunut ja vihainen koiralleen. Pian taas tää sama koira tul iikään kuin "pahoitellen" nuolemaan mun sormia.

Millaisia kokemuksia teillä on pelkoaggressiivisista koirista ja minkä rotusia ne on ollu? Yhden yksilön takia ei tietenkään koko rotua saa mustamaalata, mutta jos ihan selkeesti nousee esille tietyntyyppiset koirat, jotka puree, niin voi hieman jo tehdä yleistä päätelmää. Kiitos, jos vastaatte. Mä uskon, että tähän asiaan saa rehellisimmät kommentit muilta kuin kasvattajilta.

5

228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iso osa noista selkeästi arvaamattomasti käyttäytyvistä koirista johtuu ihan vain hihnan toisesta päästä, käsittämättömän epäjohdonmukaisesti toimivista omistajista. Tähän olen päätynyt kun välillä jututan toisia koiranulkoiluttajia, seuraan miten he hallitsevat koiransa eli eivät mitenkään. Tuollainen pitkäaikainen väärin ohjaus saa helposti koiran kuin koiran käyttäytymään huonosti, pahimmassa tapauksessa koirat alkavat todellakin vaikuttaa vaikeasti käytöshäiriöisiltä.

• 987tyguiopå'

Myös rotu, ja suku, sekä pentuajan olot vaikuttaa.Koira oppii emoltaan jo käytösmalleja, arkuus periytyy.Älä koskaan ota arkaa pentua, ei ole turha neuvo,

• Osaamaattomuutta

se yleensä on, eikä muuta. Itselläni toinen koira niin sosiaalinen, ettei parempaa voisi toivoa. On kaikelle avoin ja voin mennä sen kanssa missä vaan ja näin teinkin ihan pienestä pitäen eli kulkee niin junassa, bussissa, ratikassa, metrossa ja silloin tällöin ottaa katsekontaktia, että hypätäänkö jo pois. Tämä toinen on arempi, mutta ei agressiivinen. Karttaa pieniä lapsia, kun ei ole tottunut. Tämän tosi tietty tiedosta ja en päästä pienten lasten kanssa tekemisiin. Pitäisi päästä totuttelemaan pikkuhiljaa. Se on ollut oma moka, sillä ois pitänny viedä heti ihan pienenä vaikka leikkipuistoon päivittäin, niin ei ois sitäkään ongelmaa. Kaikkihan pennuista tykkää. En mitenkään usko rotuarkuuteen, vaan siihen miten koira sosiaalistetaan. Toki nämä molemmat vahtivat reviiriään, mutta lopettavat kun ilmoitan tietäväni ns. uhasta eli katti tai fasaani pihalla tai joku tulossa. Erottavat kyllä tutut tulijat, jolloin mekastus on ihan erilaista. Se on ihan saletti, että koirasta tulee arka ja ehkä arvaamatonkin jos sen kanssa ei pienestä pitäen mennä ns. ihmisten ilmoille. Monet ovatkin ihmetelleet, että miten ihmeessä ne ovat noin rauhallisia esim. kesäkahvilan terassilla. Se johtuu vain siitä, että olen itse rauhallinen ja ne tietävät, että hoidan tilanteen kuin tilanteen eikä niiden tarvitse reagoida kaikkeen. Joskus tulee eteen, että saapuu paikalle ns. räyhä räyhäämään, mutta siihenkään ei vanhempi koirani reagoi, nuorempi kyllä vielä. Siis heti jo siitä seitsen-kahdeksan viikkoisesta maailmaa ihmettelemään ja tällä tarkoitan sitä, että ei odotella niitä ekoja rokotuksia (12 vko) ja tehoste (16 vko), sillä silloin ollaan jo menetetty se paras sosiaalistamis aika. Toki pitää olla varovainen, ettei saa huonoja kokemuksia silloin, mutta oikeesti se on tärkeää.

• Mielestäni voisi jo heittää romukoppaan tuon vanhanaikaisen pentuajan sosiaalistamiskauden korostaminsen, että pentuna on joku erityisen tärkeä sosiaalistamisikä: ensin pentua ehkä sosiaalistetaan -tai sitten ei, kun pennut on niin helppoja- sitten kuvitellaan että koiraa ei voi enää sosiaalistaa kun "se ikä meni jo", unohdetaan että koiraa pitää sosiaalistaa joka ikävaiheessa, pentuna, nuorena, aikuiseksi tullessa, aikuisena ja pitää ylläpitää sitä sosiaalisuutta, sitä voi ja pitää tehdä kaiken ikää: Montahan kertaa on tullut puheeksi remmirähjän omistajan kanssa, miten koiran sosiaalistamista tehtiin kyllä pentuna, muttei sen jälkeen...

Kun pitäisi sanoa että sosiaalistaminen on helpointa pentuna ja se kannattaa aloittaa aikaisin.

• Osaamattomuutta

silti, sillä siitähän kaikki lähtee. Ehkä korostin liikaa tuota aikaa, mutta kaiken kaikkiaan se "ihmisten" ilmoilla oleminen on tärkeää ja ihan koko elin iän. Se vaan on mielestäni helppoa aloittaa se jo heti. Itsellä menossa nyt koirat 4. ja 5. ja kaikki rekkuni olen kasvattanut pienestä pennusta sinne elämän ehtoo puolelle ja kaikki ovat olleet sosiaalisia, ystävällisiä koiria ihmisille ja muut koirat ohittaa välittämättä jos ilmoitan, että OHI. Itsellä ei henkilökohtaista kokemusta ole vanhemman "ei sosiaalisen" koiran kanssa elämisestä ole, enkä tietty edes ole ajatellut, että sosiaalistan koko ajan, koska koirat tulevat kaupungille mukaan ja ovat ikään kuin itsestään pennusta pitäen tommosia viilipyttyjä eivätkä ole tähän asti hötkyilleet mitään. Kannatan myös tutustumaan koiran käyttäytymiseen eli siihen mikä/minkä on kotiinsa ottamassa. Esim. vaikka lukemalla Tuire Kaimion kirjat pennusta sekä koirien käyttäytymisestä. Suosin suomalaista ja siksi suosittelen hänen kirjojaan. Elinikäinen oppihan se sosiaalisuus on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      162
      5355
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2615
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2212
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      155
      1264
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1223
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      972
    10. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      21
      917
    Aihe