Kokemuksia CVT-automaateista?

Kiinnostaa

Onko kellään omistajatason kokemuksia esim. Nissanin tai Audin CVT-automaateista? Volvo 343:n variaattorista ei kannata kertoa :) Asia on alkanut kiinnostaa nyt kun Vectran uuteen malliin on tulossa CVT-laatikko vaihtoehdoksi.

23

16703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ana

      Naapurin emännällä oli inva-autona CVT-Escort vm -96. Auton takuuaikana vaihteisto hajosi täysin ja se vaihdettiin takuuna uuteen. Omistaja luopui autostaan kun verovapausraja tuli täyteen ja vaihteisto alkoi jälleen oireilla. En tiedä paljonko vauriossa oli huonoa tuuria. Varmaankin CVT-tekniikka on kehittynyt niistä ajoista. Ajoin itsekin kyseisellä autolla ja se oli sinänsä ihan kätevä automaatti.

    • AWD

      Audin CVT vaihteisto on lienee markkinoiden kestävimpiä, ja sillä ajaminen on silkkaa iloa. Automaatin vaivattomuus yhdistettynä nykimättömyyteen, pieneen kulutukseen ja hyvään kiihtyvyyteen. Ainoa pahempi juttu on kun hitaissa vauhdeissa ajaa moottorijarrutuksella ja sitten tallaa kaasua saattaa nykäistä aika pahasti ja niska saa kyytiä, mutta eiköhän sen opi ajan myötä välttämään.

    • 87k

      Siis variaattorista.

      Ajoin 2011 vuoden variaattori micraa, ja hyvä peli oli

      • micra myös

        Oliko varmasti CVT vaihteisto?


      • 87k
        micra myös kirjoitti:

        Oliko varmasti CVT vaihteisto?

        En kyllä tiedä mitä hienoa nimeä Nissan käyttää variaattorista, mutta variaattori mikä variaattori


    • wxwxwxwxwxwxxwxwx

      Vain hondasta.

    • 1F

      CVT:tä kokeili joku F1-tallikin vuosia sitten, en nyt muista mikä. Yhtäkaikki se pesi kaikki muut ja tietysti kiellettiin saman tien.

      Muuten, eikös CVT:n hihna työnnä eikä vedä ?

      • köydellä työntäen

        No tuo "työntävä" hihna on taas yksi näitä kaikkitietävän & täydellisen erehtymättömän VAGniikan maailman toimittajien aivopieruja. Vai ovat kopioineet tuon aivopierun jostain muualta....?

        Logiikka on sellainen, että "toisin kuin aikanaan käytetyissä kumihihnoissa" metallilamelleista tehty hihna muka työntää toista kiilapyörää liikkeelle. Ne metallipalat muka lukkiutuvat toisiinsa siten, että hihna pysyy jäykkänä.

        Selittämättä jää, miksei hihna sitten pomppaa pois kiilapyörien päältä ja millä taikatempulla saadaan voima siirtymään kiilapyörästä hihnaan ja toisessa päässä hihnasta kiilapyörään, jos hihnassa on puristusjännitys, joka pyrkii työntämään sitä irti kiilapyöristä.

        Pelkkä käännösvirhe/toimittajan väärinkäsitys siis. Hihnassa on pakko olla kova vetojännitys, jotta se ei luista kiilapyörien päällä. Toki homman voi ajatella niin, että lepotilassa molemmilla puolilla on vetojännitystä 2 kN, mutta vaihteiston siirtäessä voimaa "työntävällä" puolella on enää 1,5 kN ja vetävällä 2,5 kN...

        CVT:llä tulee väistämättä pientä luistoa ja kitkahäviötä kohdissa, missä metallihihna kiilautuu ja irtoaa kiilapyörien välistä. Kumiremmeillä tuli vielä häviöt remmin muodonmuutoksistakin. Joten ei tämäkään ole mikään täydellinen ratkaisu...


      • cvtohtori
        köydellä työntäen kirjoitti:

        No tuo "työntävä" hihna on taas yksi näitä kaikkitietävän & täydellisen erehtymättömän VAGniikan maailman toimittajien aivopieruja. Vai ovat kopioineet tuon aivopierun jostain muualta....?

        Logiikka on sellainen, että "toisin kuin aikanaan käytetyissä kumihihnoissa" metallilamelleista tehty hihna muka työntää toista kiilapyörää liikkeelle. Ne metallipalat muka lukkiutuvat toisiinsa siten, että hihna pysyy jäykkänä.

        Selittämättä jää, miksei hihna sitten pomppaa pois kiilapyörien päältä ja millä taikatempulla saadaan voima siirtymään kiilapyörästä hihnaan ja toisessa päässä hihnasta kiilapyörään, jos hihnassa on puristusjännitys, joka pyrkii työntämään sitä irti kiilapyöristä.

        Pelkkä käännösvirhe/toimittajan väärinkäsitys siis. Hihnassa on pakko olla kova vetojännitys, jotta se ei luista kiilapyörien päällä. Toki homman voi ajatella niin, että lepotilassa molemmilla puolilla on vetojännitystä 2 kN, mutta vaihteiston siirtäessä voimaa "työntävällä" puolella on enää 1,5 kN ja vetävällä 2,5 kN...

        CVT:llä tulee väistämättä pientä luistoa ja kitkahäviötä kohdissa, missä metallihihna kiilautuu ja irtoaa kiilapyörien välistä. Kumiremmeillä tuli vielä häviöt remmin muodonmuutoksistakin. Joten ei tämäkään ole mikään täydellinen ratkaisu...

        http://www.youtube.com/watch?v=2OMqmpjOHWM kyllä minustä tämän animointi näyttää vaihteiston työntävän eikä vetävän, ketjupyörän pitävyydestä en voi mennä muuta sanomaan , kun enteoreettisestä fysiikasta tiedä. mutta käytännössä tuo näkyy kotelossa pysyvän ja idioottivarmasti toimivan


      • köydellä työntäen
        cvtohtori kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=2OMqmpjOHWM kyllä minustä tämän animointi näyttää vaihteiston työntävän eikä vetävän, ketjupyörän pitävyydestä en voi mennä muuta sanomaan , kun enteoreettisestä fysiikasta tiedä. mutta käytännössä tuo näkyy kotelossa pysyvän ja idioottivarmasti toimivan

        http://tinyurl.com/cht2s9t

        Joo, onhan systeemin nimi "pushbelt" ja tosiaan toiminnan väitetään perustuvan siihen, että metallilamellit nojaavat toisiinsa. On vaan outoa logiikkaa väittää tätä työntämiseksi, kun

        "The blocks can transmit torque when they are under compression, hence the name pushbelt. The compression force can never exceed the tension in the bands, otherwise the contact between the pushbelt and the pulleys could be lost and buckling could occur."
        http://tinyurl.com/cht2s9t

        ...metallilamellien välissä on ohuita teräsnauhoja, joissa on kova vetojännitys. Nämä teräsnauhat pitävät lamellit ojennuksessa ja teräsnauhojen vetojännityksen tulee aina olla paljon suurempi kuin lamellien välinen puristus. Koko hihnaan tarkasteltaessa (veto - puristus) ollaan siis tukevasti vetojännityksen puolella.


      • Anonyymi
        köydellä työntäen kirjoitti:

        No tuo "työntävä" hihna on taas yksi näitä kaikkitietävän & täydellisen erehtymättömän VAGniikan maailman toimittajien aivopieruja. Vai ovat kopioineet tuon aivopierun jostain muualta....?

        Logiikka on sellainen, että "toisin kuin aikanaan käytetyissä kumihihnoissa" metallilamelleista tehty hihna muka työntää toista kiilapyörää liikkeelle. Ne metallipalat muka lukkiutuvat toisiinsa siten, että hihna pysyy jäykkänä.

        Selittämättä jää, miksei hihna sitten pomppaa pois kiilapyörien päältä ja millä taikatempulla saadaan voima siirtymään kiilapyörästä hihnaan ja toisessa päässä hihnasta kiilapyörään, jos hihnassa on puristusjännitys, joka pyrkii työntämään sitä irti kiilapyöristä.

        Pelkkä käännösvirhe/toimittajan väärinkäsitys siis. Hihnassa on pakko olla kova vetojännitys, jotta se ei luista kiilapyörien päällä. Toki homman voi ajatella niin, että lepotilassa molemmilla puolilla on vetojännitystä 2 kN, mutta vaihteiston siirtäessä voimaa "työntävällä" puolella on enää 1,5 kN ja vetävällä 2,5 kN...

        CVT:llä tulee väistämättä pientä luistoa ja kitkahäviötä kohdissa, missä metallihihna kiilautuu ja irtoaa kiilapyörien välistä. Kumiremmeillä tuli vielä häviöt remmin muodonmuutoksistakin. Joten ei tämäkään ole mikään täydellinen ratkaisu...

        Ei ole aivopieru! Jos hihna vetäisi niin se luultavasti hajoaisi nopeasti.Tutustu tekniikkaan ennen kuin päätelet kaasuja.
        Cvt,muntittoic ja perinteinen turbiinilla varustettu laatikko koettu.


    • automaatilla pitkään

      Yleisesti sanottuna Nissanin CTV toimii hyvin ja on suhteellisen varma peli, kunhan öljyvaihdot on tehty ajallaan.
      Audin multitronikeissa on ollut aikoinaan PALJON ongelmia, mutta lienee muuttunut jonkin verran paremmaksi.

      Jos haet käytettyä, niin homma Nissan - kaikesta huolimatta.

      Jokainen muu automaatti on varmasti parempi ja kestävämpi kuin vw-ryhmän DSG.

      • der schlecte getrieb

        Eihän DSG olekaan mitään automaatti, vaan manuaalinen kaksoisvaihteisto, mitä reistaileva robotti komentelee.


      • remminveturi
        der schlecte getrieb kirjoitti:

        Eihän DSG olekaan mitään automaatti, vaan manuaalinen kaksoisvaihteisto, mitä reistaileva robotti komentelee.

        multitrocic on vag kyhäelmä variaattori, ei mikään manuali vaihteisto


    • Näihin ryhmiin

      Automaatit voidaan jakaa seuraaviin ryhmiin

      1 Ns. öljynlämmitin, taitaa olla se yleisin malli, vanhoissa ja jossain uusissakin autoissa

      2. Variaattori, vähän joka merkillä on oma hieno nimi tällä systeemille

      3. Vaihderobotti, normaali manuaaliaski jota ohjataan sähköisesti, omat nimet usealla autolla

      4. Kaksoiskytkinvaihteisto, joka merkillä oma hieno nimi tälle

    • Anonyymi

      Vag vaihteisto fuck.CVT:STÄ ainoastaan huonoja kokemuksia.nimimerkki työkseen autoja rustaava:)

    • Anonyymi

      Nissanin CVT-ongelmat ovat tuttuja jo kun sillä on ajettu 150.000 km . Vertauksen vuoksi tavallinen automaatti kestää helposti 300-500 tkm öljynvaihdoilla.
      NIssan CVT reistaili kuluneena varsinkin jos laski kaasun ylös ja liikennetilanteen selkiydyttyä painoi uudelleen kaasua. Laatikko ei osannut valita oikeaa välityssuhdetta vaan alko kaamea rytkyttely. Laatikkoa ei voi korjata tai osia vaihtaa vaan tuo umpinainen murikka pitää vaihtaa kokonaan, mikä on arvokasta .
      Vaan vielä hirveämpi on VW DGS, mikä kuluneena rytkyttää koko ajan.
      Vanhalla volkkarilla ajo on kuin Via Dolorosa.

      • Anonyymi

        Eikös noihin saa suodattimet ja remmit varaosina...nissanin cvt:hen n. 140e , paketti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös noihin saa suodattimet ja remmit varaosina...nissanin cvt:hen n. 140e , paketti...

        Kyllähän remmit saa vaihdetuksi, mutta kun se välityssuhteen valinta reistailee,
        niin sitä murikkaa ei pureta vaan vaihdetaan kokonaan melkoisin kustannuksin.


    • Anonyymi

      Eipä kuitenkaan taida avaruustiedettä olla

    • Anonyymi

      Sellainen mihin haluisin saada kokemustietoa, että pitääkö kellään cvt
      tosi hentoa "pulputtavaa" ääntä kun löysää kaasua?

      • Anonyymi

        Hondan cvt 182hp moottori.Ajettu 130t vm.2019
        Ei pienintäkään moitetta ja pelaa kuin ajatus. Öljyt vaihdettu 40t välein.
        Paras automaati mitä olen kokenut. Kokemusta on multitronic ja tojon momentinmuuntimella,portaallinen laatikko.Audin miltitronic toimi vielä kun vein vaihtoon 490t mittarissa.
        Kaikkein tärkein asia automaateissa on se että ne huolletaan ja ajotapa ratkaisee sen kuinka kauan kestää..
        Mauaalista hajoaa kytkin repivällä ajolla ja cvt,stä hajoaa metallihihna repivällä ajolla.Metsllihihnan vaihto on hinnaltaan ehkä kymmenkertainen,kytkimeen verrattuna.luulisin että mallista riippuen hihnan vaihto maksaa 3-4 tonnia.


    • Anonyymi

      Joko vectra on paalisa.
      Hae Villen automyynnistä hyvä omega

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6544
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      6023
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3324
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2770
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2604
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2288
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2158
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1996
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1839
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1757
    Aihe