Meidän koira on aina uudenvuoden aaton ihan paniikissa. Mikään ei tunnu auttavan. Olemme itse rauhallisia, telkkari on päällä jne mutta koiraparka tärisee talon syrjäisimmässä nurkassa. Kerran kokeilimme tätä feromoni juttua, en nyt muista tarkempaa nimeä, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.
Olen kuullut että koiralle voisi myös antaa rauhoittavia?? Eli voiko koiralle antaa ihan ihmisten opamoxia?? sitä nyt sattuu olemaan kaapissa. Tietty ihan pieni murunen tolle 10 kiloiselle koiralle ? En nyt tiedä onko kyseisen lääkkeen ainesosat sopivia koiralle.
En nyt todellakaan halua koiralle lääkkeitä syöttää mutta jotain helpotusta raukan pelkoon. Ulos emme kuitenkaan voi mennä niin ehkä parempikin jo se saisi nukuttua pahimman paukkeen yli, ja siksi tätä mietin.
rakettipelko, mikä avuksi ??
11
3230
Vastaukset
- Ell auttaa
Eläinlääkäri auttaa. Jos ei ihmisille tarkoitettua lääkettä tiedä varmasti sopivaksi koiralle niin selleista ei saa missään nimessä antaa. Koirille on yleensä omat lääkkeet
- isoisoäiti
En kyllä omalleni antaisi, ilman etten rimpauttaisi ell. Kyllähän ne määrääkin jotain rauhottavia aivan vauhkolle koiralle.
Olitko tietoinen että jos koira joutuu tosi paniikkiin ja ahtaaseen paikkaan se saattaa purra vaikka omistajaansa, silloin on jo lääkkeelle tarvetta. - 19+5
Ei saa antaa opamoxia. Se on bentsolääke ja keskushermostoon vaikuttava. Syö vain itse lääkkeesi.
Rauhoittavista haihduttimista ei enää ole apua, ne olisi pitänyt laittaa jo viikkoja sitten jotta vaikutus tehoaisi. Anna koiran olla, älä lisää sen pelkoa höösäämällä sitä. Älä välitä koiran pelosta. Älä vie sitä ulos äläkä kiinnitä sen kitinään huomiota. - Pro koirat
Koiran pelon vähentämiseksi voi tehdä monenlaista, mm näitä, soveltuvin osin:
- stereot tai tv lujalle
- verhot kiinni
- koiran aktivointia, jos onnistuu
- koiran hyvä väsytys ennen paukkeen alkua
- koiralle äänieristetty paikka, yleensä kylpyhuoneessa on kiviseinät. Laita myös painovoimaisen ilmanvaihdon räppänä kiinni tilassa, vaimentaa ääntä
- purtavaa koiralle, vaikka nahkaluita tmv.
- pumpulia tmv. korviin
- valerianan syöttö, saa koiratarvikeliikkeistä ja ilm.
Apteekistakin, annettava jo viim. ed päivänä muistaakseni ekan kerran
- paukeen ääniin totuttaminen pikku hiljaa, niin ettei ala pelkäämään, pikku hiljaa ääntä kovemmalle, ks:
http://www.youtube.com/watch?v=6uTK5VoDcXQ
- itse on aivan rauhallinen ja omalla esimerkillään näyttää koiralle että ei mitään hätää, aivan normi päivä
Lisää asiasta löytyy:
http://www.kivateam.fi/node/25 - Kvcfdyull
Lääkkeet on aina ell:n määrättävä eli kipinkapin lekurille, jos aiot niitä käyttää. Muita keinoja mm. Thundershirt (paita eläinkaupoista, googleta) tai sitten ne haihduttimet (ehkä myöhäistä jo). Nuo ohjeet "ole normaalisti, älä hyssyttele" toimii ehkä jos kyseessä vain pieni pelko, mutta jos oikea kauhu eli että yhdestäkin paukauksesta koira menee paniikkiin ja makaa koko vuodenvaihteen sängyn alla eikä suostu ulos, ne huomioimattomuudet ei silloin auta, valitettavasti. Meillä ainoa mikä on auttanut on lääkitys, mut tänä vuonna kokeillaan thundershirtiä, siihen on kuulemma moni ollut todella tyytyväinen.
Apteekista saa ilman reseptiä Calmex-nimistä valmistetta rauhoittamaan koiraa.
Ite oon kyllä vähän sitä mieltä että jos kuvittelee kaiken avun aina tulevan pilleripurkista, niin on pahasti hakoteillä. Taatakseen että nuo toimivat kunnolla, pitää tehdä myös pohjatyö, lenkittää koiraa hullun lailla, syötä hyvin, annetaan herkkuluu purtavaksi, sitten vasta saadaan kaikki hyöty irti lääkityksestä, kun eihän väsynyt, kylläinen ja tyytyväinen koira jaksa ottaa kierroksia.
Normitaustamelu, nämä moneen kertaan jo mainitut tv, radio ym tukevat rauhoittumista. Vähemmän hyviä menetelmiä olen nähnyt juuri sitä lässyttämistä ja hyssyttelyä, ylenmääräistä paijaulua ja paapomista, joilla on sitten vahvistettu koiran epävarmaa käytöstä.
Joissain tapauksissa panikoivaan koiraan autta entistä tiukempi ohjausote, jolloin koiralla on selvät rajat, jossa tiettyä käytöstä ei hyväksytä. Tämä ei ole jokaisen menetelmä, sillä jos herkässä tilassa olevaa koiraa painostaa liikaa, saa aiheutetuksi vain vahinkoa.
Ja siedättäkää koirianne!- 345+0987
Koira sellaiseen paikkaan jossa ei raketteja näe, ei kuule.Eli sisälle, ulkoilutus kun on rauhallista ulkona.
- koiraparkaa
Kiitos neuvoista joten syön itse pillerini. Tämän takia asiaa täältä kysyinkin kun olen kuullut että koiralle voisi rauhoittavia antaa mutta tarkempaa tietoa asiasta ei ollut. Täytyypi huomenna rimpautella sitten lääkäreille, ja voisin käydä katsomassa löytyiskö apteekista tuota ehdotettua calmexia. Tästä asiasta on aikaisemmin puhuttu jo lääkäri kanssa mutta ohjeiksi sai sen että ikkunat kiinni ja telkka päälle sekä tämän feromonin käytön jne. Koiraa ei todellakaan teljetä mihinkään vaan se itse hakeutuu pimeimpään nurkkaan. Pidän aattona aina kaikki huoneiden ovet auki että voi itse hakeutua mahdollisimman turvalliseen paikkaan. Käy vaan toista niin sääliksi kun on niin pelokas eikä voi auttaa. Koira on aina ollut pelokas koville äänille emmekä ole oikein keksineet ratkaisua. Kuitenkin nämä melut ovat harvinaisia vain uusivuosi ja kesän muutamat ukonilmat. Täällä meilläpäin ei juuri edes ukkosta sillä rintamat jostain syystä kiertävät tämän paikan. Koira on kuitenkin jo 10 vuotias joten en ajatellut enää alkaa kiusaamaan sitä tämän äänipelon karkoittamisen takia, kuitenkin niin harvoin näitä tulee...
- Tee sille
jos mahdollista että teillä on ylimääräisiä vaahtomuovipatjoja niin taita se n-asentoon mahdollisimman hiljaiseen nurkkaukseen. Vedä vielä joku tumma läpinäkymätön filtti päälle verhoksi "oven" eteen ja oma makuualusta sinne. Näin meillä ollaan menty jo useana vuonna. Koira ihastui tuohon luolaan niin että se on aktiivikäytössä nykyään ympäri vuoden. Aattona taas sitten laittelen sen perinteiselle uudenvuoden paikalleen kaikkine lisävarusteineen.
- pyssyerrkki
Suurin osa koirista oppii paukkeeseen ja rytinään kun ne siihen alle vuoden ikäisinä totutetaan. Starttipistooli tms.ei pateineen montaa kymppiä maksa. Muutama harjoituskerta ja se on siinä. Kalliimmaksi tulee niiden pilleripurkkien kanssa pelata koko koiran elinikä.
Koirakoulutkin voisivat ottaa koulutukseen mukaan tuon paukahduksiin totuttamisen. Täällä päin ne eivät sitä ainakaan tee.
Ap:n tilannettahan ei mainittu paukuttelu enää tulee korjaamaan.- No joo
ja sitten joku hätääntynyt sivullinen kansalainen näkee sun leikkivän sen pyssysi kanssa ja hälyyttää karhuryhmän paikalle. Siihen kuluu kymmensiä ellei satoja tuhansia yhteisiä veromarkkoja sun koulutustuokioosi. Mutta iltapulut varmaan kiittää kun rahantuloa ei taaskaan voi estää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1625355Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä432615- 1562212
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161749- 821374
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1551264Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321223Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106972Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne21917