osaisiko joku kertoa minulle seuraavia asioita kun pitäisi tehdä esitelmä kouluun. Alue on suomen itärajalta uralvuorille.
1. mitkä merivirrat vaikuttavat alueella ja kuinka?
2. Planetaariset tuulet ja paikallistuulet?
3. Maanjäristykset ja tulivuoren purkaukset ( ei tietääkseni kylläkään ole) vai onko?
4. tuleva kehitys, luonnonvoimien ja ihmisen tekemisten perusteella?
Kiitos jo etukäteen!
venäjästä esitelmä?
7
1003
Vastaukset
- Karttakeppi
Joten ilmaisia vastauksia ei kannata odottaa.
Hae ongelmakohtiesi avainsanoilla esim. Googlesta vastauksia. Yksi avainsana on vaikkapa: Merivirrat. Tulet huomaamaan että on noita ongelmia muutkin koululaiset yms. pohtineet. Katso kartalta ensin Venäjän sijainti ja laajuus ellet ennalta tiedä.- tyttönen
ei siellä niin paljoa tietoa ole juuri noista asioista, muun olen jo katsonut sieltä, mitä esitelmään pitää laittaa. Esim. merivirroissa ei näy edes jäämerta niissä kartoissa, niin ajattelin että josko joku muu tietäisi
- Orlov
Privet!
Joku vakkareista laittoi CIA :n fatbookin linkin
tänne.Katsele esitelmäsi pohjaksi.
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/rs.html
- Doberman
Toi linkki vastaa ainakin ilmastoaiheisiin kysymyksiin:
http://www.explore.co.uk/weather_country/WWG01890.htm http://fi.wikipedia.org/wiki/Venäjä#Maantiede
- Ressu
1. Aivan tietämätönnä. Äimän käkenä.
Meristä ei voi sanoa muuta, kuin että ainakaan mitään lämpimiä virtoja pohjoisille merialueille ei tule. Venäjän pohjoiset merialueet jäätyvät talvella. Muista vaikkapa tutkimusmatkailijat Norjasta ja Suomesta. Jäätyivät kiinni laivoillaan.
2. Jos menet istumaan sinne taigalle, niin et tunne muuta kuin sen jumalattoman kylmän paikallistuulen. Planetaarista et huomaakaan, on niin hemmetin kylmä. Tosin en kyllä ymmärräkään siitä planetaarisesta mitään.
3. Tuliperäisiä maisemia ei ole mielestäni Uralin länsipuolella. Vasta sitten niissä Roman.Durakin esittelemissä maisemissa.
4. Siihen voisit laittaa aivan omasta johdattelemiskyvystäsi. Vaikkapa taloudessa mm. lähes rajattomista öljyvaroista, mineraaleista. Ei siinä varmaan mitään luonnonuhkia ole olemassa.
Päinvastoin, mielestäni luonnonrikkauksien hyödyntäminen tuo vaurautta alueelle.
Korkeintaan poliittisia uhkia.
Näistä lähtökohdista ja etsit sitten tarkempia tietoja.
Terveisin!
Opesi - arktika
tavoitellessani sanoisin sitoumuksetta seuraavaa:
1) merivirtojen ansiosta Kuolan vuono (Murmanskin satama) säilyy suhteellisen sulana ympäri vuoden, vaikutusta osin Arkangeliin saakka.
2) tuulista yleisimpiä lienevät pohjoisilla alueilla lännestä itään (muistelen tätä vanhoista metsävauriotutkimuksista - hirveä saastutus Montsegorskin alueella, mutta pienet vaikutukset Lappiin).
3) en ole kuullut merkittävistä maanjäristyksistä pohjoisilla alueilla, tuliperäinen/seisminen vyöhyke taitaa olla Uralista etelään.
4) ihmisen teoista saastutus ja ympäristöriskien realisoituminen uhkaavimpia, esim. ydinsaasteiden mahdollinen leviäminen. Mereen dumpattu paljon reaktoreita ja muuta radioaktiivista kamaa, mutta olen ymmärtänyt ettei niillä ole laaja-alaista vaikutusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527040Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7043138Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1021332Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831320- 841305
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631187- 891180
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2181149Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 781069