Roska objektiivin sisällä

imurillako pois?

Ostaessani käytetyn kameran ja objektiivin en katsonut ostotilanteessa tarpeeksi huolellisesti vekotinta. Nyt jälkeenpäin huomasin, että objektiivin sisällähän on roska uloimman elementin ja sitä seuraavan elementin välissä.

Roska on jotain 1x2 mm kokoa, jotain orgaanista materiaalia näin silmämääräisesti arvioituna.

Objektiivi on tyypiltään täsmälleen tämä, LUMIX® G VARIO 14-42mm Lens, eli Panasonicin micro 4/3 standardikittizoom:
http://shop.panasonic.com/shop/model/H-FS014042

En ole hirveän huolissani asiasta. Roska ei näy kameralla otetuissa kuvissa ja objektiivi on muuten OK.

Mutta uteliaisuudesta kysyn kumminkin: onko mitään keinoa saada roskaa pois? Jostainhan se on sinne sisälle mennytkin.

Kerran sain imurilla poistettua ison roskan Canon SX200 IS:n kennolta. Auttaisiko siis imurointi mitään? Vai imeekö se objektiivinosat kitaansa?

8

991

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgjhfkjgh

Roskasta tuskin on mitään haittaa eikä se kuvissa tule varmaan näkymään. Mutta jos se häiritsee niin poishan se on otettava. Etummainen linssi on yleensä aika helppo irrottaa. Se lienee joko kierteillä tai ruuveilla kiinni. Kokeile jos saat etuosasta suojarenkaan irti sitä rikkomatta, siis se missä on ne tekstitkin. Sen alta löytyy varmaan ruuvit tai kierrerengas ja linssi lähtee irti.

• Harva jos yksikään objektiivi tarkentaa sisäänsä joten se ei haittaa enkä minä ainakaan lähtisi purkamaan sitä putkea sen vuoksi sillä vahinko siinä hommassa saattaa tapahtua helpostikin ja koko putki menee roskiin.

Kun olet sitä hetken käyttänyt niin unohdat koko jutun ja voit jossain illan istujaisissa pitää kilpailun kuka ensin näkee sen roskan kuvissa joita porukka sitten alkaa innolla tutkimaan.

• imurillako pois?

Löysin objektiiville huolto-oppaan. Sen mukaan etulinssin yms. poisto ei kovin kummoinen operaatio olisi. Vaan enpä taida viitsiä vielä ainakaan särkemään toimivaa objektiivia.

panasonic_dmc-gh2_series_sm.pdf

• Sanoisin, että viisas päätös!

• Linssin Lude

Etulinssin poisto jostakin objektiivista ei tuota tuskia. Tuskaista sen sijaan on tuon samaisen linssin asettaminen takaisin oikeassa asennossa alkuperäiseen paikkaansa. Näitä objektiiveja valmistavissa tehtaissahan nuo toimet ovat mitä suurimmassa määrin automatisoituja, eikä linssi siltikään aina osu oikeaan kohtaan. Näiden pikkuriikkisten virheiden vaikutus näkyy sitten kuvissa outoina tarkkuuden vaihteluina, värivirheinä tai muina ongelmina kuvan eri osissa.

• imurilla

Imurointia kannattaa kuitenkin kokeilla. Mun pokkarista roska poistui heti ensi yrittämällä.

• imurillako pois?

Oliko se kennolla, vai objektiivin ulommassa osassa?

Tuossa minun objektiivissa se roska on siis sellaisessa paikassa että imurointi saattaisi imeä roskan vaikkapa tarkennusmoottoriin, missä saattaisi aiheuttaa harmia.

• imurilla
        imurillako pois? kirjoitti:

Oliko se kennolla, vai objektiivin ulommassa osassa?

Tuossa minun objektiivissa se roska on siis sellaisessa paikassa että imurointi saattaisi imeä roskan vaikkapa tarkennusmoottoriin, missä saattaisi aiheuttaa harmia.

Roska oli objektiivin sisällä.
        Jos sitten joutuu viemään objektiivin huoltoon niin ei sillä liene merkitydtä onko roska toisessa paikassa.
        Imu kannattanee kohdistaa siihen kohtaan mistä arvelet roskan menneen objektiivin sisälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6364
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      5863
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3284
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2690
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2594
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2258
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1956
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1799
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1747
    Aihe