Ensimmäinen omistusasuntoni.

gsgsdgsdg

Ostin oman asunnon vasta 32vuotiaana yhdessä vaimon kanssa. Avasimme tätä varten asp-säästötilin pariavuotta aiemmin.

Suosittelen jokaiselle joka nyt muuttaa nuorena ensimmäistä kertaa omaan asuntoon miettimään pystyisikö avaamaan esim tuon asp-asuntosäästö tilin.

Ensimmäinen oma asunto kannattaa ostaa heti kun siihen kykenee, eli on säästänyt sen 10% asunnon hinnasta. Siitä se omaisuus sitten vasta alkaa kertymään.

kolmikymppiseksi asti ei kannata missään nimessä asustella vuokralla. asukaa vaikka kotona sen aikaa että saatte säästettyä sen 10% johonkin yksiöön ja muuttakaa vasta sitten.

1

186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pentti34

No kyllähän se nuorena kannattee säästää,jos osaa. Se vaan on hirveän vaikeaa se säästäminen. Taitaa olla aika normaalia, että ensiasunto ostetaan yli 30-vuotiaana. Siinä on saattanu joku olla 10-vuotta jo työelämässä tai sitten vasta ihan muutaman vuoden. Riippuu mihin on tähdännyt.

Itse ostin asunnon 22-vuotiaana. Velkaa en ole maksanut,kuin minimaalisen summan ja velkaa on jäljellä vielä 7-vuotta. Aikaa tästä asunnon ostosta on kulunut jo 12-vuotta. Asunto oli vuosia vuokrallakin,kun itse asustelin toisessa kaupungissa vuokralla silloisten ruuhkavuosien aikaan,kun piti kokeilla kaikkia,muttei omaa mutsiaan.

Minusta tämä ratkaisu oli minulle hyvä. Penniäkään ei varmasti olis rahaa mihinkään asuntoon,jos ei olisi aikoinaan ostanut, kun sen sai vielä nolla rahalla. Rahat on mennyt muutenkin elämiseen,kulttuuriin,matkusteluun,baareiluun. Pariin uuteen autoon jne.. Elänyt sellaista suhteellisen normaalia suomalaisen miehen elämää.

Lapsia ei ole vielä,mutta ehkä sen aika on tulevina vuosina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6344
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5813
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3274
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2670
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2574
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2238
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1926
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1789
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1737
    Aihe