Akkuvahti

Akunsäästäjä...

16

1355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ctekki

      C-tekistä on hyviä kokemuksia, pitää vain valita sellainen malli, joka ei lopeta lataamista, kun akku on täynnä.

      Lataamisen teen kuitenkin aina maasähkölaturilla koska se on helpointa.

    • Taas erimieltä

      No nyt tuli taas paha. Nimimerkki ctekki voisi nyt näyttää mikä malli se sellainen on...
      Low Voltage Disconnect (LVR) -rele kytketään paikkaan missä se ei ole tekemisissä latauspiirien kanssa. Kätevin niistä on mielestäni Blue Sea 7635 m-LVR.
      Miksi:
      - Helposti muutettavaa katkaisujännite
      - Suuri tilapäinen kuormitettavuus (115 A, 5min)
      - Pieni

    • Vetus BW312a. Tuo on kätevä, jos on startti, hupi ja keulapotkuri. Cabiinin puolelle tulee hallintapaneeli.

      Maasähkölaturin voi kytkeä laturin kanssa samaan, jolloin vehje jakaa latausjännitteen kaikille akuille. Hyvä talvella. Kesällä mä käytän sitä silleen, että maasähkölaturi on kiinni vain hupiakussa, jolloin hupiakun täytyttyä BW alkaa antamaan ylläpitojännitettä kahdelle muulle akulle. Hupiakulle on tämä vahtitoiminto, eli se katkaisee automaattisesti hupikulutuskohteet, jos jännite laskee siinä liikaa, ja taas avaa ne jännitteen noustua.

      • ctekki

        Maasähkölatureihin voi mallista riippuen kytkeä kolmekin eri akustoa, joille annetaan tårkeysjärjestys. Yleensä startti ensin ja muut sitten.


        Ctek on erinomainen, vaikka joku olikin eri mieltä. Tässä on linkki, kun sitä pyysi.
        http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/SMARTPASS


      • Taas erimieltä
        ctekki kirjoitti:

        Maasähkölatureihin voi mallista riippuen kytkeä kolmekin eri akustoa, joille annetaan tårkeysjärjestys. Yleensä startti ensin ja muut sitten.


        Ctek on erinomainen, vaikka joku olikin eri mieltä. Tässä on linkki, kun sitä pyysi.
        http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/SMARTPASS

        Nöyrästi anteeksi "ctekki". Tuo oli minulle täysin tuntematon tuote, ja fiksulta näyttää.
        Kiitos!


      • ctekki kirjoitti:

        Maasähkölatureihin voi mallista riippuen kytkeä kolmekin eri akustoa, joille annetaan tårkeysjärjestys. Yleensä startti ensin ja muut sitten.


        Ctek on erinomainen, vaikka joku olikin eri mieltä. Tässä on linkki, kun sitä pyysi.
        http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/SMARTPASS

        Mun mielestä ainoastaan hupiakku tarvitsee normaalisti maasähkölatausta. Moottorin laturi lataa starttiakun ja keulapotkurin akun ajon aikana täyteen, eikä niitä juuri satamassa ollessa käytetä.


      • Vffbbdh
        jsk1234 kirjoitti:

        Mun mielestä ainoastaan hupiakku tarvitsee normaalisti maasähkölatausta. Moottorin laturi lataa starttiakun ja keulapotkurin akun ajon aikana täyteen, eikä niitä juuri satamassa ollessa käytetä.

        Yleensä riittää, mutta ei välttämättä aina ja ainakaan starttiakun lataamisesta maasähköllä ei ole mitään haittaa.

        Sen keulapotkurin akun olet kuitenkin juuri sahannut tyhjäksi rantautuessasi ja sitten jätät sen pariksi viikoksi siihen tyhjäksi purettuna... Tekeepä hyvää akulle


      • Vffbbdh kirjoitti:

        Yleensä riittää, mutta ei välttämättä aina ja ainakaan starttiakun lataamisesta maasähköllä ei ole mitään haittaa.

        Sen keulapotkurin akun olet kuitenkin juuri sahannut tyhjäksi rantautuessasi ja sitten jätät sen pariksi viikoksi siihen tyhjäksi purettuna... Tekeepä hyvää akulle

        Aika kauan saisi keulapotkurilla sahailla, että akku tyhjenisi. Mulla on pieni keulapotkuri, moottori siinä vain 1,5kW. Keulapotkurin akku on 55Ah. Aina on tuo akku ollut täynnä lähdettäessä.


      • Linkittäjälle

        Listaamistasi tuotteista ainoastaan kaksi oli kelvollisia, siis virrankestoltaan riittäviä, muita ominaisuuksia en tutkinut niin tarkkaan.

        Mätänetin tuote jälleen kerran täyttä kuraa 20A maksimivirta, eihän tuolla tee mitään


      • en_ymmärrä_miksi

        Akkuvahteja on erilaisia ja sanalla voidaan tarkoittaa myös eri asioita tapauksesta riippuen.
        Akkuvahteja, jotka katkaisevat syötön, kun akku tyhjenee ei taida olla paljoa käytössä. Syynä on kaksiakkujärjestelmät, jotka aina jättävät moottoriakun täydeksi.

        Kun akkujen kapasitetti on oikein laskettu, akkujen varaus ei mene katkaisurajalle. Maasähkölatureissa on yleensä akun tilasta kertova näyttö, joka toimii myös silloin, kun maasähkö ei ole kytketty. Siksi akun tilaa pystyy seuraamaan jatkuvasti ja lataamaan sen hyvissä ajoin.

        Kun halvoissakin jääkaapeissa ja plottereissa (voidaan käyttää ankkurivahtina) on alijännitesuoja ja plottereissa hälytys, en keksi mihin akkuvahtia tarvittaisiin. Kyseessä voisi olla joku tapaus, jossa vene jätetään yksikseen sähkölaitteet päällä niin pitkäksi aikaa, että akku tyhjenisi ilman akkuvahtia. En vain keksi miksi ne laitteet pitää jättää päälle, jos siellä ei ketään ole...


      • Olen samaa mieltä. Kun on akkujen jännitteen näyttö cabiinissa, siitä voi tarkistaa tilannetta.

        Yksi tilanne, jossa veneen hupiakku voi tyhjentyä, on jos asustelee veneessään ilman maasähköjä pitempään. Jos nyt sitten sitä mahdollisuutta varten asentaisi yksinkertaisen akkuvahdin, niin akku varmastikin pelastuisi.... mutta jääkaappi olisi aamulla lämpöisenä.


    • Häh---

      Eikö tuo mätänetin akkuvahti riittäis jääkaapille ihan täysin?

      • Mutta kuin jääkaapeissa on jo sisäänrakennettu akkuvahti. Siis kytkee jääkaapin pois pois kun jännite laskee liikaa.


      • Jäägaabbiii
        lihamylly1 kirjoitti:

        Mutta kuin jääkaapeissa on jo sisäänrakennettu akkuvahti. Siis kytkee jääkaapin pois pois kun jännite laskee liikaa.

        Ei ole todellakaan. Varsinkin jos puhutaan iäkkäämmistä kaapeista, johon tuota nimenomaan tarvii...


      • korjaasairausäläoiretta

        Olisko sitten aihetta päivittää jääkaappi vähemmän virtasyöppöön?

        Ongelmana ei tässä yhtälössä ole jääkaappi tai virrankulutus vaan akkukapasiteetti. Sitä ei voi korjata akkuvahdilla. Ei ole kiva syödä viikon verran lämpimässä ollutta silliä vaikka sen voisikin huuhdella alas parilla klimpillä maitoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7260
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3446
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      160
      1741
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      335
      1723
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1385
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1237
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      257
      1228
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe