Mazda 626 savuttaa kylmänä

Alipainen kammiossa

Pistetääs nyt tännekin, kun näyttää siltä että huolto-moottorit palstaa ei kukaan edes lue

Lievän petoksen uhrina omistan nyt vm -99 Mazdan, joka työntää kylmänä rankasti sinistä öljysavua pakoputkesta. Käy nätisti ja lämpimänä ei savutusta näy eikä haista. Ei myöskään moottorijarrutuksen jälkeen kovin pahoja savuja näy peilistä. Mutta kylmäkäynnistyksessä näkyy ja haisee! Teetin korjaamolla huuhtelukäsittelyn - ei vaikutusta. Ylämerkistä alamerkkiin öljytaso vajosi n. 500 km ajon jälkeen, joten öljyä kuluu...

Venttiiliohjurin kumit, öljyrenkaat - siinä kait todennäköiset vikakohteet.

Tänään jatkoin diagnoosin tekoa: käynnistyksen jälkeen irrotin venttiilikopasta imuilman haitariletkuun menevän huohotinletkun. Ei ainakaan huohottanut ulospäin vaan imi voimalla ilmaa sisään, siis kampikammiossa oli reilu alipaine. Kun pistin peukalolla letkunpään kiinni niin että ilmaa ei päässyt koneeseen - savutus loppui!

Mutta mitä tästä voimme päätellä??? Onko moottoritekniikkaa tuntevia, jotka osaavat meikälistä paremmin pähkäillä asiaa, tai jopa tietää varmasti mitä tuo oire kertoo?

22

3723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiasiantuntija

      Jos tarkoitat öljyrenkailla männän öljrenkaita,voinee tämän mahdollisuuden jättää pois.Silloin moottori huohottaisi ilmaa ulos.
      Venttiiliohjurien kumit ovat todennäköisempiä.
      (Jos ongelma pienenee moottorin lämmetessä,kuulostaa myös murumalta ventiilivarsien läheisyydessä imukanavaan)

    • PCV_valve

      Vaihda ihan ensimmäiseksi PCV venttiili, se voi aiheuttaa öljynkulutusta.

      • Alipainen-kammiossa

        Joo, vaihdoin. Ei vaikutusta. (Hinta Delta-autossa 50 euroa - netin kautta 5-10 euroa)

        Vielä kun syytä pähkäilee, niin ekat savut (ehkä n. 10 sek.) on OK kunnes alkaa työntää sinistä. Eli öljyä ei valu mäntien päälle kun moottori jäähtyy seistessään, vaan se alkaa palaa vasta kun öljynkierto koneessa toimii. Savutusta kestää näillä keleillä viitisen minuuttia, kunnes kone on normaalilämmöillä, sitten loppuu.

        Jos jollain sattuu olemaan hylkysillään 626:n 2.0 l bensakone tai vaikka sen sen kansi tai vaikka koko romuauto - vuosimallit 97-02 eli viimeisin versio 626, niin voisin sen halvalla ostaa pois kuleksimasta.


    • mazdatarko

      Mulla on -00 vm. 626:n mazda 1.8 koneella ja aivan identtinen vaiva. Tuo aikakin ( 10 sek.) just kun mun autossa. MIKÄHÄN NIITÄ MEIDÄN AUTOJA RIIVAA ?? Olen kans pähkäillyt kohta 4 vuotta. Sauhus kyllä jo silloin kun oli koeajossa mutta ostin kun ei pitänyt pitää kauaa mutta kun on muuten toiminut niin helvetin hyvin.

      • mazdatarko

        Sama, jos on puolikin tuntia johdon päässä niin ei kyllä savua.


      • romu-mikä-romu

        Ei Mazda ole auto.


      • Anonyymi
        romu-mikä-romu kirjoitti:

        Ei Mazda ole auto.

        Ok. Mitä silti ehdotat ? Älä ny yhtään ujostele.


    • 345345345

      Mites se nämä nykybensat liekö vaikuttaneen ko. mallissa?

      • Öljypoltin

        Mulla vm.2000 626 2.0l GW 270 tkm. Öljynvaihdon jälkeen ajettu 2000km, niin öljyt alarajassa.Venttiilivarrenkumit vaihdettu ;eipä juurikaan apuja,pakkaskeleillä kun lohkolämmityksessä,niin ei tuprutellu käynnistäessä,mutta nyt nollakeleillä ilman lämmitystä tupruttelee toisinaan kunnolla.Vissiinkin pitäis rengastaa uudelleen.


    • todennäköistä

      Todennäköisesti vuotavat männänrenkaat tai venttiilivarren kumit.

    • pietu16

      voipi olla myös moottorin lämpötunnistimisen vika, syöttää kylymänä liikoo ainetta.

    • öljyimuri

      Mutta huohotin imee sisäänpäin? Mikä saa imun sisäänpäin? Imee siis imukanavaan vai moottoriin? Kampikammion alipaine ei voi mielestäni johtua mistään muusta, kun mäntien liikehdinnästä. Mutta venttiilikopan kannesta ei pitäisi mennä letkua kampikammioon vaan imusarjaan.
      Imusarjassa on imua kyllä. Pitääkin olla. Mutta hirveä imu kylmäkäynnistyksellä ja lakkaa ilmeisesti lämmetessä. ???
      Se viittaisi johonkin automaattitoimintoon jota taas ei oikein voi olla kai muuta kun polttoainesyötössä. Jonkintason automaattiryyppy.
      Reagoi juuri lämpöön.
      Jokin on pielessä kyllä. Imuletku ?

      • sjdkdfsdfklldfjd

        Kampikammioonhan pitäisi muodostua ylipainetta mäntien ohi virtaavien kaasujen vuoksi ja nämä kaasut imetään venttiilikopan päällä olevalla pcv venttiilillä. Kampikammioon saattaa mennä kyllä korvausilmaletku.
        Jos kampikammiossa on voimakas alipaine ja vika ei ole PCV venttiilissä, autossa on ehkä alipainevuoto imusarjassa tai ehkä jopa venttiilivuoto tai jakopään ajoitusongelma, onko jakohihna vaihdettu ja oikein asennettu? Mittaa puristuspaineet.


    • JarmVilp

      Vanhaan Japsiin voi laittaa Mobil Delvak moniasteljyt ja vielä öljyn tartuntaa lisäämään STP:tä purkki, niin ainakin puoleene tippuu öljyn kulutus ja savutus ja vielä se öljykin on n.½ halvempaa! Hankkijalta tai jostain maatalouskaupasta siis 20 l pytyissä.
      Vielä yks vinkki, tankatkaa Teboil:n Terraa eli 98E bentsua, siinä on toi "terra" aikoinaan kehitetty öljyn tilalle eli se tiivistää konetta jonkinverran!
      'TÄLLEEN' ihan hyviä kilometsrjä edessä vielä (toivottavasti) paljon!

      P.S.Ei tarvii kovalla pakkasella panna kaasua liikaa, vaan antaa öljyn ja koneen vähän lämmetä enstex!

    • Kallen-Autohuolto-Ky

      Mottorin savuttaminen on sen merkki että moottorin männänpalautusjousissa on vikaa.
      Olisi syytä myös tarkastaa pakoputken painelaakereiden kunto.
      Auto korjaamolle ja heti.

      • Anonyymi

        No ei, vaan sormet pois näppikseltä ... heti ;)


    • jnjhjn

      Mulla sama vaiva -98 2.0 bensassa. Savutus alkaa n. 10sek käynnistämisestä ja savuaa n. 5-10min. Viikon päästä olis venavarren kumien vaihto, onko mitään hyötyä? Itsekkin pidin vajaan tunnin roikassa ja silloin ei savunnut. Muuten toimii ihan hyvin, mitä nyt pientä nykimistä kunnon kiihdytyksessä. Tilasin EGR:n tulppauksen myös, jotta kokeilis sitäkin. Autolla ajeettu 180tkm.

    • montonen33

      männänrenkaat vaihtoon niin toimii

    • matukka

      Voisko siis imusarjan tiivisteessä oleva vuoto aiheuttaa ko. olevan ilmiön, kylmänä ilman lämmitystä sauhua!!

      • pätkiipätkii

        Jos tyhjäkäynti pätkii vaikkapa liikennevaloissa ja joudut polkemaan kaasua, niin tod.näk. imusarjavika. 4-5 tunnin homma korjaamolla, sen perusteella voi laskea korjauskuluja.


    • Anonyymi

      Imusarjan tiiviste. Siitä johtuu kylmänä sauhuttelu.

    • Anonyymi

      Varmaan imusarjan tiiviste joo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7004
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6434
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3514
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3010
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2714
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2408
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2076
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1947
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1807
    Aihe