Koska tuossa edellisessä taas keskustellaan tästä Viro/Eesti sanasta, niin mainitsen, että jonkun määritelmän mukaan sana Ruotsi tulee alueesta Tukholman pohjoispuolella nimeltään Roslagen. Roslagen -> Ruotsi.
Ei eri kielissä maiden nimet ole aina loogisia. Emmehän me sano esim. Germaania vaan olemme keksineet sanan Saksa.
Maan nimi
6
714
Vastaukset
- ....
Eikös Saksa ole tullut kieleemme eräästä vanhasta sikäläisestä ruhtinaskunnasta nimeltä "Saksin maakunta" tai jotain?
Tuohon aikaanhan "nykyisen Saksan" valtiotahan ei ollut olemassa, vaan maa-alue oli jakaantunut lukuisiin pieniin ruhtinaskuntiin. (jotka myöhemmin von Bismarck yhdisti?) - S.P.
Suositusten mukaan maan suomenkielinen nimi on Viro. En kuitenkaan ole koskaan erityisesti pitänyt siitä nimestä, kenties siksi, että olen joskus kuullut virolaisista tehtävän karkeaa pilaa, joka on kohdistunut etenkin nimitykseen "virolainen". Tämän vuoksi olen varsinkin viime vuosina opittuani puhumaan jonkin verran sukulaiskansamme kieltä käyttänyt yksinomaan sanoja Eesti ja eestiläinen.
Eesti-nimi kuvaa kahden kansan läheisyyttä, eestiläiset ovat pieni sukulaiskansamme. Viro tuntuu jotenkin kylmältä. - Jaakko
Eivät virolaisetkaan sano Suomi vaan Soome.
- EESTI
Juice sen jo tiesi
EESTI EESTI EESTI
KAIPAAN SINNE PERKELEESTI
Viro on niin ruma nimi. Eesti on jo sanana paljon kauniimpi. Ihan turhaa kiilan vetoa lähiveljesten keskelle koko virottelu.
Vertaukset Saksaan ja Ruotsiin ei päde kun niissä on eri kieli. Eesti-nimitys korostaa kansojemme kielellistä ja historiallista yhteenkuuluvuutta.
Kielitoimiston suositukset voi vetää hanuriin.
- Viroasiantuntija
Kaikkien näiden raskaiden vuosien jälkeen Viro on vakiintunut valtion nimeksi. Viro on hieno sana josta todella voi vääntää tilanteisiin sopivia muotoja. Väännökset, kuten virus, jne ovat ehkäpä suomalainen vastine virolaisten suomalaisista käyttämälle poro-sanalle. Sellainen tuntuma tosin on, että poro-sanan käyttö on vähentynyt huomattavasti nykyään.
- olenrobotti
Suomeksi Viro, viroksi Eesti. Ei siinä sen kummempaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181720Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738