Omaishoitajan terveys

metsäsissi

Kysymykseni tarkoittaa kylläkin terveyden pettämistä. Puhutaan, että on sairauksia, jotka puhkeavat stressin herkistäminä. Kysyisin kokemuksia tällaisesta ja ratkaisukeinoistanne. Minä en näe kohdallani ulospääsyä. Olen sairastunut, pärjään kunnes lakkaan pärjäämästä.

6

177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-hoitaja

Minä menin terkkarille ja sanoin että nyt on saatava viikko pari vapaata muuten en jaksa enää yhtään. Kyllä järjestyi, ihme ja kumma.
      Tilasin äkkilähdön jonnekin, vaikka voi kotonakin rentoutua. Kannattaisi ottaa vapaata ainakin kaksi viikkoa, ensimmäinen viikko menee toipumiseen.
      Kun ylittää pisteen että ei enää jaksa, ei ajattele kuluja eikä rahaa. On hoidettavankin etu että hoitaja voi hyvin.

• metsäsissi

Olisin itse nyt lääkärikäynnin tarpeessa. Omaishoitotilanteeni on uusi enkä tiedä mahdollisuuksista yhteiskunnan taholta. Jos minä saan lääkäriin ajan, onko minun itse hankittava kotivahti rakkaalleni vai järjestyykö sellainen joltain taholta?

• käypuhumassa

Ota yhteyttä kuntasi omaishoidon vastaavaan. Sovi heti vapaista, omaishoidon voi järjestää jopa niin että viikko kaksi viikkoa vapaata, kaksi omaishoitoa. Onnistuu vain jos miehesi joutuu laitokseen jos et ala omaishoitajaksi.

• tytär

Äitini on nyt omaishoitajien kuntoutuksessa Neuronilla Kuopiossa. Kolmiosainen kuntoutus eli 5pv 5pv 5pv. Nyt viimeinen jakso menossa. Isäpuoli sillä aikaa terveyskeskuksessa.

• ex-omaishoitaja

Omaishoitaja voi sairastaa omalla kustannuksellaan. Hänellä ei minkäänlaista sairausajanturvaa. Jos tilanne on akuutti, niin soita reilusti hälytyskeskukseen ja käske heidän noutaa hoidettava ja mahdollisesti myös sinut, ellet pääse lääkäriin omin voimin.

Olin itse samassa tilanteessa selkävaivojen takia, jotka pahenit kun nostin yksin hoidettavaa. Menetin omaishoitajapalkkion ja rahoitin sairausajan myymällä osakeomistuksia. Hoidettava omainen kuoli ja hain työmarkkinatukea, mutta tukea leikattiin 1/3-osa koska olin myynyt osakeomistuksia ja Kelan näkemyksen mukaan minulla on jatkuvasti suuret pääomatulot edelleen, vaikka osakke3et on myyty ja verot niistä maksamatta.

Omaishoitaja on Suomessa sellainen eläin, jota kaikki tahot voivat potkia päähän. Poliitikot potkivat muiden mukana.

• metsäsissi

Niin. Rakkaani on muistisairas ja minä mahdollisesti leikkauksen tarpeessa. Vaikeutena on saattaa aikataulut sopimaan. Lääkäriin pääsy on pitkällistä ja turvahenkilön saamisessa ajankohdat vaikea sovittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      162
      5355
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2615
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2212
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      155
      1264
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1223
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      972
    10. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      21
      917
    Aihe