Kyllä on rankkaa

pakuri.Kääpä

Nyt jo kaksi mun kaveria on masennuksen saaneita. Toinen on ollu pitkään masentunu. Toinen on nyt hoidossa.

Oon miettiny, miksi just nykypäivänä on enemmän masennusta. Kaiken ikäsillä. Oliko "ennen vanhaan" tällaista?
Mä luulen että ennen ei tavallaan saanu eikä voinu olla masentunu. Oli vaan tehtävä töitä. Pakko jaksaa. Ei masentuneisuudesta kerrottu kellekkää ja jos ei jaksanut niin leimattiin lasikaksi.
Nykyään uskalletaan olla ehkä hieman enemmän avoimempia näissä ongelmissa eikä sitä tuomita jos on masennusta. Mutta mä oon sitä mieltä että nuorten kyllä pitäs tehä töitä enemmän niinku ennen. Työtä (fyysistä) tekemällä unohtuu huolet. Oon ite huomannu. Jos sä vaan makaat sohvan pohjalla ja räpläät kännykkää tylsistyneenä niin onko ihme jos alkaa aivokoppa sekoamaan.
Mitä mieltä te ootte, miks masennus on niin yleistä nykypäivänä?

Ite voin sanoa että oon pari vuotta sitte ollu alakuloinen (murrosiässä) mut en mä jaksanu murehtia. Ei saa kaivaa pesää sille murheelle vaan jatkaa elämää eteenpäin. (:

7

57

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajat_muuttuu

"Työtä (fyysistä) tekemällä unohtuu huolet."

En kyllä täysin allekirjoita tätä. Työ saa toki ajatukset muualle hetkeksi mutta ei ne huolet oikeasti unohdu, vaan ne kyllä palaavat taas ajatuksiin.

Ei masennus töitä tekemällä parane. Tietenkään ei tee hyvää maata toimettomana vaan pitäisi olla kaikenlaisia aktiviteetteja esim. harrastuksia, sosialisointia jne.
      Ei pelkästään työtä.

Ennen vanhaan tehtiin paljon töitä koska töitä oli, mutta nykyaikana asiat ovat hieman toisin.

• NäinSeOn

Itse olen samaa mieltä ap:n kanssa. Pitää tehdä asioille jotain sen sijaan että vain makaa sängyssä syömässä. Ei semmosesta tuu koskaan yhteoskuntakelposta yksilöö...

• entinenmasentunut

Nykyään paineita tulee vähän joka asiaan enemmän kuin ennen. Pitää olla fiksumpi, vahvempi, kauniimpi, parempi kroppaisempi, urheilullisempi jne. kuin muut. Media painostaa kaikkeen ihan älyttömästi. Tosin nykyään asioista puhutaan enemmän, haetaan apua ja mielenterveyteen liittyvistä asioista tiedetään enemmän.

• Minun mielestäni osasyynä masennuksen lisääntymiseen on juurikin se, että elämä on fyysisesti liian helppoa, mutta vastaavasti henkinen kuormitus on lisääntynyt mm. sosiaalisen median kautta tulevien paineiden johdosta.

Liian helpolla pääseminen ei ole ihmiselle hyväksi. Elämässä pitäisi olla haasteita ja takaiskuja jo lapsena, jotta näitä asioita opitaan sietämään.

Ei tämä tietenkään mikään yleispätevä mielipide ole.

• pakuri.Kääpä

Samaa mieltä.

• qwertier

Eikö henkinen haaste ole mielestäsi haaste?

• qwertier kirjoitti:

Eikö henkinen haaste ole mielestäsi haaste?

Voihan se olla jopa fyysistä paljon kovempikin. Aiheutuuhan esim. suurin osa armeijan keskeyttämisistä henkisten syiden takia. Näitä keskeytyksiä ei olisi niin paljoa, jos lapsuus ja nuoruus eivät olisi nykyisin fyysisesti niin pehmeää pumpulielämää.

Henkinen haaste luodaan osittain ihan itse ja omassa päässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5327
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      546
      1876
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1110
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe