Mikä herää ylösnousemuksessa?

Niissä uskonnoissa, joissa uskotaan kuolleiden ylösnousemukseen, esiintyy monenlaisia tapoja hahmottaa, missä kyseisen ihmisen ihmisyys, itseys, minuus, sielu, tms säilyy ja mistä se tulee uuteen herätettyyn kehoon. Kristinuskossa puhutaan jopa tarkemmin "ruumiin ylösnousemuksesta".

Kun olin lapsi, isäni arveli, että jokin hyvin pieni ja tiivis "kapseli", joka sisältää ihmisen itseyden, säilyy ja sen sisältämä tieto siirtyy ylösnousseeseen ruumiiseen.

Eräs toinen seurakuntalainen taas selitti, että taivaassa on tallennuslaite, kuin nauhuri. Tuon nauhoitteen perusteella sitten luodaan herätettävät ihmiset uuteen elämään. Siihen aikaan kelanauhuri, joka oli usein merkiltään Tandberg, edusti äänentallennuksen huipputekniikkaa.

Sitten oli muita, jotka uskoivat ihmisen ytimen säilyvän sellaisessa muodossa, ettei se ole ollenkaan ainetta tässä meidän aineellisessa universumissamme. Tämä menee joskus tavallaan aika lähelle sielun kuolemattomuuden ajatusta.

Olen tuota miettinyt monelta kannalta ja kysymys on visainen.

Jos ihmisen itseys on syvimmältään informaatiota, olisi periaatteessa mahdollista luoda toinen (ja kolmaskin) aivan samalla informaatiolla varustettu kaveri ja sen jälkeen olisi mahdotonta mistään selvittää, kuka on alkuperäinen. Molemmat kokisivat olevansa sama henkilö. Sama juttu, jos ajatellaan ihmisen syvimmältään olevan ainetta.

Tuossa kopioinnissa on jotakin, mikä sotii meidän kokemustamme vastaan. Minä olen minä tässä enkä kukaan tai mikään muu missään muualla.

Korostan, että olen tässä asiassa aivan yhtä nöyrän tietämätön kuin kuka tahansa muukin. En missään tapauksessa väheksy tai pilkkaa toisten ehdotuksia.

Herättääkö tämä ajatuksia?

46

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Setä.neuvoo

Raamatun mukaan uskovat on jo korotettu taivaallisiin ja taivasten valtakunta on sisäisesti meissä.

• «Raamatun mukaan uskovat on jo korotettu taivaallisiin ja taivasten valtakunta on sisäisesti meissä.»

Minusta ainoa todella toimiva ajatus taivasten valtakunnasta on juuri tuo.

Luukkaan 17:20–21 on eräs suosikkiteksteistäni Raamatussa. Uusi käännös ei sano 1938 käännöksen tavoin "sisällisesti teissä" vaan "teidän keskellänne" ja korostaa siten asian sosiaalista ulottuvuutta. Molempi parempi.

Mutta nyt yritin herättää keskustelua siitä, minkälaisessa merkityksessä ja millä tavoin ihminen säilyy kuolemassa niin, että hänet voidaan herättää henkiin.

Jos ylösnousemus ei kuulu jonkun henkilökohtaiseen käsitykseen ollenkaan, tämä on tietystä aika epäolennainen kysymys. Mutta siinäkin tapauksessa voi pohtia sitä, missä on se ainutlaatuinen minuus. Jos tekisi atomin tarkkuudella kopion sinusta, kumpi olisi silloin sinä? Vaiko molemmat?

• Exadventistiparka
        v.aari kirjoitti:

«Raamatun mukaan uskovat on jo korotettu taivaallisiin ja taivasten valtakunta on sisäisesti meissä.»

Luukkaan 17:20–21 on eräs suosikkiteksteistäni Raamatussa. Uusi käännös ei sano 1938 käännöksen tavoin "sisällisesti teissä" vaan "teidän keskellänne" ja korostaa siten asian sosiaalista ulottuvuutta. Molempi parempi.

Mutta nyt yritin herättää keskustelua siitä, minkälaisessa merkityksessä ja millä tavoin ihminen säilyy kuolemassa niin, että hänet voidaan herättää henkiin.

Jos ylösnousemus ei kuulu jonkun henkilökohtaiseen käsitykseen ollenkaan, tämä on tietystä aika epäolennainen kysymys. Mutta siinäkin tapauksessa voi pohtia sitä, missä on se ainutlaatuinen minuus. Jos tekisi atomin tarkkuudella kopion sinusta, kumpi olisi silloin sinä? Vaiko molemmat?

"Jos tekisi atomin tarkkuudella kopion sinusta, kumpi olisi silloin sinä? Vaiko molemmat?"
        Vain Jumala voi antaa elämän, jokaiselle oman. Identtiset kaksosetkaan eivät ole minuudeltaan samanlaisia - heitä on kaksi erilaista. Ääritapauksiahan ovat ne kaksoset jotka jakavat syntymässään pitkälti saman ruumiin...
        Itse uskon että aivoista löytyy se kanava jonka kautta "minuus" kommunikoi ruumiin kanssa. Materia ei ole tietoinen itsestään... vaikka tiede sitä kovasti haluaisikin osoittaa...

• omalehmä
        v.aari kirjoitti:

«Raamatun mukaan uskovat on jo korotettu taivaallisiin ja taivasten valtakunta on sisäisesti meissä.»

Ellen nyt aivan erehdy buddhalaisen ajattelun mukaan mitään pysyvää minuutta ei ole olemassakaan. Jos näin olisi niin mikä on se 'minä', joka herätetään ylösnousemuksessa?
        Valitettavasti en tunne oppia tarpeeksi niin, että osaisin sanoa miten tämä suhteutuu jälleensyntymiseen, joka heillä kaiketi kuitenkin on mikäli ei onnistu pääsemään nirvanaan.

• omalehmä kirjoitti:

Ellen nyt aivan erehdy buddhalaisen ajattelun mukaan mitään pysyvää minuutta ei ole olemassakaan. Jos näin olisi niin mikä on se 'minä', joka herätetään ylösnousemuksessa?
        Valitettavasti en tunne oppia tarpeeksi niin, että osaisin sanoa miten tämä suhteutuu jälleensyntymiseen, joka heillä kaiketi kuitenkin on mikäli ei onnistu pääsemään nirvanaan.

Eri buddhalaisuuden muodoissa on vaihtelua tuon asian selittämisessä. Yhteistä niille on länsimaisen ajattelun kannalta, että niitä on vaikea ymmärtää. Zen-koulukunnan opetus minuudesta ja jälleensyntymästä on ehkä kaikkein käsittämättömin. Onkin tapana luokitella se niihin, jotka eivät vastaa kysymykseen "onko jälleensyntymää?" kyllä eivätkä ei, vaan jotakin muuta.

Vaikka buddhismiin kuuluu anatta-oppi, jonka mukaan mitään pysyvää minuutta ei ole, monet koulukunnat esittävät, että jälleensyntymä on totta ja ihmisen on mahdollista oppia muistaman aiemmat elämänsä.

Tämä ei välttämättä ole niin hullua kuin päältä katsoen näyttää. Heillä on käytössä erilainen kulttuuritausta ja käsitteiden joukko ja siksi tekstien tarkka kääntäminen on oikeastaan mahdotonta.

Näihin voi suhtautua, kuten Luther vaikeisiin raamatunpaikkoihin: hymyillen nostaa hattuaan ja jatkaa matkaa.

• Exadventistiparka

Esittämäsi kysymys on tosi mielenkiintoinen. Tietysti siihen löytyy helppo ja yksinkertainen "vastaus" - jota kaikki eivät edes hyväksy - ja se on sielu. Mutta sekään ei ole vastaus, koska se itsessään ei vastaa lainkaan kysymykseesi.
      Mutta tuo "minuus" (vältän tässä käyttämästä tuota "sielu" -sanaa) on minunkin mielestäni ainutlaatuinen - uniikki - eikä siis voi olla "kopioitavissa"; sen on siis säilyttävä.
      Paavali puhuu mm. siitä että hän erkanee tästä maallisesta majasta, joten sen perusteella taas "minuus" on jotakin joka on yhteydessä ruumiiseeni muttei ole osa sitä. Ruumiimme voidaan lopullisesti hävittää vaikka siten että alkuaineetkin muuttuvat toisiksi, mutta se ei tuhoa "minuutta" - senhän Jeesuskin vahvisti.
      Kuitenkin, kun puhut "ylösnousemuksesta", mielestäni ennen kuin voidaan puhua mitä "minuudesta" säilyy ylösnousemuksen jälkeiseksi ajaksi, pitäisi ensin määritellä mitä on "ylösnousemus" - koska on olemassa aika maallisen vaelluksen ja ylösnousemisen välillä (ainakin monella, joskaan ei kaikilla).
      Tarkoitan, että jos meidän "minuutemme" on jotakin juuri nyt, se voi olla sama tai jotakin muuta ruumiin kuolemisen jälkeen - ja taas sama tai jotakin muuta ylösnousemuksen jälkeen.
      Eli onko siis ylösnousemus
      - muutostila, jossa minuutemme "palautetaan", vai
      - tila jossa minuutemme saa uuden hengellisen ruumiin, vai
      - tila, johon asti minuutemme säilyy samana nykyisestä, vai
      - tila, jossa minuutemme muuttuu siitä mitä se on ollut ennen ylösnousemusta

• ma-X-olen

"Ruumiin ylösnousemus",tämänkaltaistahan ei ole koskaan tapahtunut.

• Totuus.julki

Vain pölvästeille voidaan syöttää sellaista, että ruumis kokisi joskus ylösnousemuksen. Kun kerran on ruumis hautaan laitettu ja maatunut, niin siellä on ja pysyy. Tai kun krematoriossa ruumis on tuhkaksi muuttunut, niin siinä ei enää tuhka eläväksi kehoksi muutu.
      Kaikkea voi luvata ja pastorit lupailevat yhtä ja toista vain siksi, että heidän palkkansa on kiinni siitä, kuinka hyvin jäsenistö seurakunnissa uskoo pastorin esittämiin katteettomiin lupauksiin.

• TJ. Mistä KAIKKI? Tästäkö?
        BB ja oikukas luonnonlaki

Ennen aikaa ei ollut mitään. Ennen aikaa ei ollut tilaa. Tilattomaan tilaan ilmestyi nuppineulanpää. Syytä emme tiedä. Sekin on ihme, että tilattomuuteen ilmestyy jotain, joka vie tilaa. Olematon luonnonlaki piti nuppineulanpäätä kasassa. Emme tiedä kuinka kauan pää pysyi kasassa, koska tuolloin ei vielä ollut aikaa. Aikaa voi mitata vain kellolla tai kenties jollain pyörivällä tai kiertävällä taivaankappaleella. Ajattoman ajan kuluttua olematon laki muuttui toisenlaiseksi laiksi ja se lakkasi pitämästä päätä kasassa ja pää alkoi levitä tilattomassa tilassa. Sinänsä hassua, että tilattomuudessa voisi tapahtua jotain. Varsinkaan leviämistä. Jossain vaiheessa toisenlainen laki muuttui kolmannenlaiseksi laiksi ja se alkoi kuroa päätä kasoihin. Nyt pää sekä leviää että kasautuu.
        Nothing creates nothing
        http://www.everystudent.com/journeys/nothing.html
        Alussa...
        https://www.youtube.com/watch?v=ZV0hUldrYp4
        Ihminen on havainnut luonnossa (nuolesta ylös lisää kuvia).
        http://www.taustaa.fi/kortit/pages/KP08.htm

• Hyvä kysymys .. johon ei ole helppo vastata .. mutta jokainen ylösnousemukseen uskova kai ajattelee että se olen "minä" joka nousen kuolleista ja se kai asiassa onkin se "pointti" - että se ei ole kopio minusta - vaan "minä itse" ..
      Ja "minä itse" tarvitsen energiaa jossain muodossa jotta voisin taas olla elävä .. suunnilleen näin minä näen ylösnousemuksen ja loput jätän Jumalani haltuun.. Raamattu sanoo minulle että kun minä kuolen lakkaa minun elämäni - minä en enää toimi siinä muodossa jossa olen aina toiminut - olen kuollut..
      Raamattu sanoo minulle että minun minäni "nukkuu", mutta että Jumala voi sen herättää antamalla sille uuden energian lähteen ja se alkaa jälleen toimimaan.

Kuinka se tarkalleen säilyy sen ajan kun se nukkuu sitä ei Raamattu kerro minulle sen tarkemmin -- vain että kuollut menee lepoon ... ja että kaikille on ylösnousemus - koska Jumala on iin päättänyt ja toiset nousevat iankaikkiseen elämään ja toiset menevät toiseen kuolemaan.

alex

• kaksitietä

Uskon perinteisen kristillisen opin mukaan, että kuolemassa ihmisen sielu erkanee ruumiista. Sielu joutuu joko hyvään tai pahaan paikkaan (josta ei ole enää pelastusta) Jeesuksen opetuksen mukaan
      http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Luuk.16.html

Sielussa en Jeesuksen tämän Jeesuksen puheen perusteella ihmisen tietoisuus ja persoona (tieto ja tahto). Hel'vettiin joutuvat hengellisesti kuolleet sielut.

Ylösnousemuksessa viimeisenä päivänä Jumala yhdistää sielut ihmisten kirkastettuun ruumiiseen, josta ihminen on tunnistettavissa. Seuraa Viimeinen Tuomio.

Jumala myös luo hedelmöitettyyn sikiöön sielun. Tämän tähden sikiön tappaminen on murha.

• Tule.jo.ulos.sieltä

Nyt tiedämme että Raamatussa ei ole helvettiä, vaan kysymys on kaatopaikasta jossa kaikki saastainen poltettiin tuhkaksi. Ei ole - vaikka sitä kirkot opettavatkin eri muodoissaan - myös adventtikirkko. Tämä väärä helvetti-oppi tulisi jokaisen uskovaisen jättää pois se tuo mukanaan niin paljon Jumalan pilkkaa ja Jumalan oikeudenmukaisen ja rakkaudellisen luonteen vääristelyä - ush!

• Helvettiä ei ole?
        Daniel 12:1,2 Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat. Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
        Matt:
        25:31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
        25:32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
        25:33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
        25:34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
        25:35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
        25:36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
        25:37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
        25:38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
        25:39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
        25:40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
        25:41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
        25:42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
        25:43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
        25:44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
        25:45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
        25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

• Setä.neuvoo

Mikään liha ei tule vanhurskaaksi lain teoista, Room ja Gal.
      Liha ja veri ei peri taivasten valtakuntaa, 1. Kor 15.

Mieli, psyykee, sielu, persoona lienee osittain lihaa, biokemiaa, jne. Mutta ovatko uskovalla henki ja sielu jotenkin sekoittuneet tai limittäin, sitä en osaa sanoa. Niinkö että henki hallitsee sielun/mielen biokemiaa, eli keho mielineen hengen välineenä?

Vastaavaa asiaa kuin keskustelun aluksi esitettiin, olisi tällainen kysymyksen muotoilu/jatko/tarkennus:

Kun Jaak 2 sanoo, että uskovassa jokin teoilla vielä vanhurskautuu (eteenpäin) tai Ilmestyskirjan lopulla pyhä pyhittyy edelleen, niin mikä osa uskovassa on se, joka pyhittyy lisää, kun uusi luomus on jo valmis, ei tee syntiä, ja on henki, 1. Joh 3 ja Room 8?

Kahden lajin vanhurskaudesta:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/13672800

• V.aari kyselee ja aivoittelee mikä herää ylösnousemuksessa ?

Noh, minä vastaan tässä sinulle yhden, Raamatullisen käsityskannan, jonka antaa sinulle edesmennyt Risto Santala: http://www.ristosantala.com/rsla/rslafi.html

Pieni lainaus tähän Risto Santalan kirjasta "Rukouksen juurilla" (s.121):
      .
      " Kaunis Psalmi 103 sanoo, että Jumala "lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella" Nykyinen käännös selittää, että "hän päästää minut kuoleman otteesta".
      Tähän on päädytty, koska piispa Nikolainen opetti aikanaan nuorille teologeille, ettei "mitään välitilaa kuoleman ja ylösnousemuksen" välillä olisi ja ettei ihmisellä ole "kuolematonta sielua".
      Papit on kutsuttu TV:ssä "helvetin purkutalkoisiin". Sitä nyt radiossa ja lehdistössä tehdään. Mutta kuinka Jeesus olisi astunut alas helvettiin, jos sitä ei kerran hyväksytä.
      Tämä käsiteharha tulisi korjata !
      Erityisesti juhlapäivinä kirkoissamme luetaan pitempi Nikean uskontunnustus, joka heijastaa erinomaisesti Vapahtajamme olemusta; Hän on "ennen aikojen alkua Isästä syntynyt, Jumala Jumalasta ja Valkeus Valkeudesta". Siitä puuttuvat kuitenkin uskomme kannalta tärkeät sanat: "astui alas tuonelaan" !

.
      (s.122) " Kun VT kieltää spriritismin eli kääntymisen "vainaja- ja tietäjähenkien" puoleen (ks. 3 Moos 19:31), siinäkin on puhe kuoleman ja ylösnousemuksen välitilasta. Elävästä sielusta rabbit opettavat, että "se ei maadu yhdessä ruumiin kanssa ja se elää Jumalan läsnäolon suloisuudessa", Voi pappia, jos hän ei osaa vastata sureville ihmisille, mihin heidän rakkaansa ovat menossa. Jeesus astui alas tuonelaan ja "julisti siellä kuolleillekin evankeliumia" (1 Piet 4:6). Tuonelassa ihmisen minätietoisuus ja minuus säilyvät.
      .
      Lisäksi me uskomme "ruumiin ylösnousemukseen". Jumala on eläväksitekevä meidän kuolevaiset ruumiimme" (Room 8:11). Ylösnousemuksessa saamme tämän uuden asun ja "habituksen". Silloin me "pukeudumme katoamattomuuteen" (1 Kor 15:53). Näin Jumala on "muuttva meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi" (Fil 3:21)
      Oppi elävästä sielusta kuuluu erottamattomasti ylösnousemususkon perusteisiin."

.

Vrt, http://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/

• Siis Nikealaisesta uskontunnustuksesta seuraa, että on olemassa sielun – tai mitä sanaa nyt kukin tykkää käyttää – jonkinlainen välitila, jossa se ei ole asustele ruumiissa.

Sitä ei varmaankaan löydy Raamatusta eikä uskontunnustuksista, mutta ainahan voi miettiä: Minkälainen tuo välitila on? Onko se aineellinen? Mikä sen suhde on tähän meidän tuttuun aika-avaruuteemme?

Jos tuo sielu on välillä kokonaan ajan ja avaruuden ulkopuolella, siitä minun mielestäni seuraisi, että sillä on muutenkin ajaton olemassaolo.

Ajattomuuden tai meidän aikamme ulkopuolisen olemisen kuvittelu on useimmille liian vaikea pala. Mutta mitään periaatteellista estettähän sellaiselle ei ole.

• v.aari kirjoitti:

Siis Nikealaisesta uskontunnustuksesta seuraa, että on olemassa sielun – tai mitä sanaa nyt kukin tykkää käyttää – jonkinlainen välitila, jossa se ei ole asustele ruumiissa.

Sitä ei varmaankaan löydy Raamatusta eikä uskontunnustuksista, mutta ainahan voi miettiä: Minkälainen tuo välitila on? Onko se aineellinen? Mikä sen suhde on tähän meidän tuttuun aika-avaruuteemme?

Jos tuo sielu on välillä kokonaan ajan ja avaruuden ulkopuolella, siitä minun mielestäni seuraisi, että sillä on muutenkin ajaton olemassaolo.

Ajattomuuden tai meidän aikamme ulkopuolisen olemisen kuvittelu on useimmille liian vaikea pala. Mutta mitään periaatteellista estettähän sellaiselle ei ole.

– jonkinlainen välitila, jossa se ei ole asustele ruumiissa.

Sitä ei varmaankaan löydy Raamatusta eikä uskontunnustuksista

Molemmat löytyy Vrt. Luuk 16:19-31 sekä Apostolisessa uskontunnustuksessa "Jeesus astui tuonelaan" 1 Piet 3:18-20 / 4:6 !

• Kopittelija007 kirjoitti:

– jonkinlainen välitila, jossa se ei ole asustele ruumiissa.

Sitä ei varmaankaan löydy Raamatusta eikä uskontunnustuksista

Molemmat löytyy Vrt. Luuk 16:19-31 sekä Apostolisessa uskontunnustuksessa "Jeesus astui tuonelaan" 1 Piet 3:18-20 / 4:6 !

Joko minä kirjoitin epäselvästi tai sinä luit huolimattomasti. Tai molemmat.

Tarkoitin, että Raamatusta ei löydy tarkempaa kuvausta siitä, minkälainen tuo välitila on: onko se aineellinen, sijaitseeko se tässä avaruudessa, sijaitseeko se tässä meidän ajassamme.

Äärimmäinen raamattu-uskovainen vastaisi tähän tietenkin, että jos sitä ei löydy Raamatusta, asia on yhdentekevä. Kuvittelin mielessäni jonkin tietojärjestelmän teknisen asiakastuen vastaavan tuolla tavalla asiakkaan kysymykseen ja se hiukan nauratti. Huumoria olla pitää.

Nuo Pietarin kirjeen viittaukset henkiin ja kuolleisiin ovat toki tuttuja minullekin.

• v.aari kirjoitti:

Joko minä kirjoitin epäselvästi tai sinä luit huolimattomasti. Tai molemmat.

Tarkoitin, että Raamatusta ei löydy tarkempaa kuvausta siitä, minkälainen tuo välitila on: onko se aineellinen, sijaitseeko se tässä avaruudessa, sijaitseeko se tässä meidän ajassamme.

Äärimmäinen raamattu-uskovainen vastaisi tähän tietenkin, että jos sitä ei löydy Raamatusta, asia on yhdentekevä. Kuvittelin mielessäni jonkin tietojärjestelmän teknisen asiakastuen vastaavan tuolla tavalla asiakkaan kysymykseen ja se hiukan nauratti. Huumoria olla pitää.

Nuo Pietarin kirjeen viittaukset henkiin ja kuolleisiin ovat toki tuttuja minullekin.

Niin Tuonela sana eli Raamatun Kreikan "Hades" on yhtä kuin muinaiskreikaksi Ἅιδης tai Ἄιδης eli "näkymätön" eli Tuonela on "näkymätön henkimaailmallinen aineeton kuolleitten henkien tila", ns. "välitila" ennen varsinaista ylösnousemusta ja johon on kielletty olemasta yhteydessä !

http://biblehub.com/greek/86.htm
        .
        Vrt 3 Moos 19:31 "Älkää kääntykö vainaja-ja tietäjähenkien puoleen; älkää etsikö heitä, ettette tulisi heistä saastutetuiksi. Minä olen Herra, teidän Jumalanne."
        .
        1 Samuelin 28 luvussa kerrotaan kuitenkin Saulin tarttuneen tällaiseen kiellettyyn asiaan ! :O

• uskovatkoitekkään

Ihmettelen kovasti tuota Kopittelijan kirjoitusta tuosta Santalan kirjasta lainattua, että Jeesuksen tullessa me pukeudumme katoamattomuuteen, eihän sielun tarvitse pukeutua mihinkään katoamattomuuteen, kun hän on ollut aina elossa, vähän nurinkurista selostusta noilla sielukuolemattomuus uskovilla näyttää olevan.

• uskovatkoitekkään kirjoitti:

Ihmettelen kovasti tuota Kopittelijan kirjoitusta tuosta Santalan kirjasta lainattua, että Jeesuksen tullessa me pukeudumme katoamattomuuteen, eihän sielun tarvitse pukeutua mihinkään katoamattomuuteen, kun hän on ollut aina elossa, vähän nurinkurista selostusta noilla sielukuolemattomuus uskovilla näyttää olevan.

Fil 3:21 "joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi "
        .
        Lopulta siis meidän ylösnousemusruumiimme on Jeesuksen kirkastetun ruumiin kaltainen ei siis samanlainen ruumis eli "maallinen maja" joita nyt olemme !
        .
        Aivan niin kuin Santala edellä sanoo: "Ylösnousemuksessa saamme tämän uuden asun ja "habituksen".
        .
        Ei sinunkaan ruumis/tuhka rakas adventisti mihinkään sieltä haudastasi nouse ! :)

Fil 3:21 "joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi "
        .
        Lopulta siis meidän ylösnousemusruumiimme on Jeesuksen kirkastetun ruumiin kaltainen ei siis samanlainen ruumis eli "maallinen maja" joita nyt olemme !
        .
        Aivan niin kuin Santala edellä sanoo: "Ylösnousemuksessa saamme tämän uuden asun ja "habituksen".
        .
        Ei sinunkaan ruumis/tuhka rakas adventisti mihinkään sieltä haudastasi nouse ! :)

....Eli tämä edeltävä aika ennen "ylösnousemusruumista" ja "Karitsan häitä" ihmisen sielu on eräänlaisessa "välitilassa" TUONELASSA eli HADES = "näkymättömässä henkimaailmassa" ja täällä "Aabrahamin helmassa" odotamme tätä kaikkien yhdessä tapahtuvaa tapahtumaa maailman lopulla !
        .
        http://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/

....Eli tämä edeltävä aika ennen "ylösnousemusruumista" ja "Karitsan häitä" ihmisen sielu on eräänlaisessa "välitilassa" TUONELASSA eli HADES = "näkymättömässä henkimaailmassa" ja täällä "Aabrahamin helmassa" odotamme tätä kaikkien yhdessä tapahtuvaa tapahtumaa maailman lopulla !
        .

:=(-< ..... ja taas palstan "Hades-mies" selittää noita (oikeastaan vähemmän hauskoja) juttujaan itse keksimistään välitiloista joissa jotkut kärsivät sen olemattoman "helvetin" tuskia ja toiset ovat ilomielellä paratiisissa ... maan alla tuonelassa.

Tuo ei ole Raamatullista ajattelua .. Raamatussa sanotaan esimerkiksi Juudan ja Israelin kuninkaista joilla oli paljon viatonta verta omalla tunnollaan että he "menivät isiensä tykö haudan LEPOON".

alex

• huuhaaoppia

Mitä sinä Kopittelija odottelet maailman lopulla, miksi Jeesus tulisi jos kaikki olisivat olleet elossa, tuo menee jo ihan hakoteille koko selitys.

• alex.kasi kirjoitti:

:=(-< ..... ja taas palstan "Hades-mies" selittää noita (oikeastaan vähemmän hauskoja) juttujaan itse keksimistään välitiloista joissa jotkut kärsivät sen olemattoman "helvetin" tuskia ja toiset ovat ilomielellä paratiisissa ... maan alla tuonelassa.

Tuo ei ole Raamatullista ajattelua .. Raamatussa sanotaan esimerkiksi Juudan ja Israelin kuninkaista joilla oli paljon viatonta verta omalla tunnollaan että he "menivät isiensä tykö haudan LEPOON".

alex

"isiensä tykö"

• Toisekseen vastaan kysyjälle nimimerkki "uskovatkoitekkään"
        en siis sinulle Alex ! Eli älä sotke "egoasi" joka paikkaan vaikka olisit kirjautuneenakin ! :O

• huuhaaoppia kirjoitti:

Mitä sinä Kopittelija odottelet maailman lopulla, miksi Jeesus tulisi jos kaikki olisivat olleet elossa, tuo menee jo ihan hakoteille koko selitys.

Niin ne ovatkin Jeesuksenkin mukaan ! Elävät sielut Tuonelassa !
        .
        Vrt. Matt 22: 31. Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:
        32. 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."
        33. Ja sen kuullessaan kansa hämmästyi hänen oppiansa.

• Exadventistiparka
        Kopittelija007 kirjoitti:

Niin ne ovatkin Jeesuksenkin mukaan ! Elävät sielut Tuonelassa !
        .
        Vrt. Matt 22: 31. Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:
        32. 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."
        33. Ja sen kuullessaan kansa hämmästyi hänen oppiansa.

"33. Ja sen kuullessaan kansa hämmästyi hänen oppiansa."
        Niin, oppi tuonelassa elossa olevista sieluista hämmästytti kansaa - ja fariseukset kokoontuivat taas kerran ja punoivat juonen syyttääkseen häntä Jumalan sanan vääristelemisestä jollakin toisella tavalla.
        Tavalla tai toisella fariseukset pyrkivät musertamaan Jeesuksen sanojen uskottavuutta, koska Jeesuksen opetus joka "hämmästytti kansaa" oli ristiriidassa heidän oman väärän opetuksensa kanssa.
        Sen sijaan siis että fariseukset olisivat uskoneet Jeesusta ja kirjoituksia, he väen vänkään halusivat pysyä omassa harhaopissaan.

• alex.kasi kirjoitti:

alex

Alex taas vääristelee: " itse keksimistään välitiloista joissa jotkut kärsivät sen olemattoman "helvetin" tuskia ja toiset ovat ilomielellä paratiisissa ... maan alla tuonelassa. "

Miten muuten tuo Alex on näin pätevä, että keksii yhteen lauseeseen 4 valhetta minusta !
        1) Välitila-oppi ei ole minun keksintöni ja perustuu täysin Raamattuun !
        2) Tuonelassa ei edes siellä huonommassa asemassa olevat kärsi "helvetin tuskia", vaan Luukas 16 mukaan eräillä on siellä "kieli tulessa" eli omista puheistaan kärsivät siellä !
        3) "toiset ovat ilomielellä" siellä .... Ei vaan lohdutuksessa Aabrahamin helmassa !
        4) Myöskään en koskaan ole sanonut Tuonela sijaitsisi " maan alla" vaikka sanoista "Hades" "näkymätön maailma" ja 2 Piet 2:4 "tartarōsas" eli (38) kääntää "syvyyden kuilu" jossa langenneita enkeleitä säilytetään voisi sen kuvan äkkiseltään saada !
        ( Nimensä sana on saanut Kreikan mytologiasta, Tartarus oli "paikka rangaistuksen maan alla, johon esimerkiksi Titans lähetettiin")
        .
        Eli se mitä "hades" ja " tartarōsas" tarkoittaa Kreikkalaisessa mytologiassa ei ole samaa Uudessa Testamentissa !
        Tuonelan "näkymätön maailma" ei sijaitse missään maan alla, koska se liittyy henkimaailmallisiin asioihin mihin tässä ruumiissamme emme voi nähdä mutta jonka sitten fyysisesti kuollessamme näemme ! :)
        .
        ELI VALEHTELE VAAN LISÄÄ ALEX TÄÄLLÄ MINUSTA JA KERRO VÄÄRÄÄ TODISTUSTA LÄHIMMÄISESTÄSI ! :O

Alex taas vääristelee: " itse keksimistään välitiloista joissa jotkut kärsivät sen olemattoman "helvetin" tuskia ja toiset ovat ilomielellä paratiisissa ... maan alla tuonelassa. "

Miten muuten tuo Alex on näin pätevä, että keksii yhteen lauseeseen 4 valhetta minusta !
        2) Tuonelassa ei edes siellä huonommassa asemassa olevat kärsi "helvetin tuskia", vaan Luukas 16 mukaan eräillä on siellä "kieli tulessa" eli omista puheistaan kärsivät siellä !
        3) "toiset ovat ilomielellä" siellä .... Ei vaan lohdutuksessa Aabrahamin helmassa !
        4) Myöskään en koskaan ole sanonut Tuonela sijaitsisi " maan alla" vaikka sanoista "Hades" "näkymätön maailma" ja 2 Piet 2:4 "tartarōsas" eli (38) kääntää "syvyyden kuilu" jossa langenneita enkeleitä säilytetään voisi sen kuvan äkkiseltään saada !
        ( Nimensä sana on saanut Kreikan mytologiasta, Tartarus oli "paikka rangaistuksen maan alla, johon esimerkiksi Titans lähetettiin")
        .
        Eli se mitä "hades" ja " tartarōsas" tarkoittaa Kreikkalaisessa mytologiassa ei ole samaa Uudessa Testamentissa !
        Tuonelan "näkymätön maailma" ei sijaitse missään maan alla, koska se liittyy henkimaailmallisiin asioihin mihin tässä ruumiissamme emme voi nähdä mutta jonka sitten fyysisesti kuollessamme näemme ! :)
        .
        ELI VALEHTELE VAAN LISÄÄ ALEX TÄÄLLÄ MINUSTA JA KERRO VÄÄRÄÄ TODISTUSTA LÄHIMMÄISESTÄSI ! :O

Vrt vielä Hebr 12:1 Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa,
        12:18 Sillä te ette ole käyneet sen vuoren tykö, jota voidaan käsin koskea ja joka tulessa palaa, ettekä synkeyden, ette pimeyden, ette myrskyn,
        12:19 ette pasunan kaiun ettekä äänen tykö, joka puhui niin, että ne, jotka sen kuulivat, pyysivät, ettei heille enää puhuttaisi;
        12:20 sillä he eivät voineet kestää tätä käskyä: "Koskettakoon vuorta vaikka eläinkin, se kivitettäköön";
        12:21 ja niin hirmuinen oli se näky, että Mooses sanoi: "Minä olen peljästynyt ja vapisen";
        12:22 VAAN te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
        12:23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
        12:24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.

• (1992 KÄÄNNÖS)
        ...Hebr 12:22 Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä
        12:23 ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget,
        12:24 ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri.
        .

Siis "luo"/"tykö" mutta ei vielä perille asti !

• Vrt, 2 Piet 1:13 Ja minä katson oikeaksi, niin kauan kuin tässä majassa olen, näin muistuttamalla herättää teitä.

• Kerettiläinen--
        Kopittelija007 kirjoitti:

.
        .

/// Tuonelan "näkymätön maailma" ei sijaitse missään maan alla, koska se liittyy henkimaailmallisiin asioihin mihin tässä ruumiissamme emme voi nähdä mutta jonka sitten fyysisesti kuollessamme näemme ! :) ///

Mitä sinä Kopittelija taas oikein höpiset niitä epäraamatullisia Haades-harhojasi, sillä RAAMATUSSA sanotaan aivan selvästi, että TUONELA ON MAAN ALLA, kuten seuraavakin "telttaretki tuonelaan" sen hyvin osoittaa...

4. Moos.16
        31 Tuskin hän oli saanut tämän sanotuksi, kun MAA REPESI HEIDÄN ALLAAN,
        32 AVASI KITANSA JA NIELI HEIDÄT KAIKKI TELTTOINEEN PÄIVINEEN, samoin Korahin, hänen väkensä ja omaisuutensa. [4. Moos. 26:10; 5. Moos. 11:6; Ps. 106:17]
        33 NÄIN HE VAIPUIVAT KAIKKINEEN ELÄVÄLTÄ TUONELAAN; maa sulkeutui heidän jälkeensä, ja he katosivat Israelin kansan keskeltä.

Seuraavassa Kopittelijan "Haades-kaverit" ilmeisestikin Jobia "lohduttamassa...

Job 17
        10 Vaikka tulisitte minun luokseni kaikki, TEIDÄN JOUKOSTANNE EN LÖYDÄ YHTÄKÄÄN VIISASTA MIESTÄ.
        11 Päiväni haipuvat pois, tyhjiin valuvat kaikki minun aikeeni, kaikki sydämeni toiveet.
        12 TE VÄITÄTTE YÖTÄ PÄIVÄKSI, sanotte, että valo on lähellä, vaikka on aivan pimeää. [Job 5:17, Job 8:21, Job 11:17]
        13 Minullako toivoa? Kotini on TUONELA, pimeyteen minä sijaan vuoteeni.
        14 HAUTAANI minä tervehdin: "Sinä olet isäni!" MADOILLE sanon: "Äitini, sisareni!" [Job 25:6]
        15 Miten siis voisin vielä toivoa? Missä minua odottaisi onni?
        16 Se vaipuu minun kanssani TUONELAAN. Yhdessä katoamme MAAN TOMUUN.

Job 17:16
        Ne astuvat ALAS TUONELAN salpojen taa, kun yhdessä LEPÄÄMME TOMUSSA."

Kannattaa kiinnittää huomiota, KETKÄ virkoavat eloon eli siis HERÄÄVÄT...kaikkienhan ei tarvitse herätä, kun ovat jo valmiiksi hereillä odottelemassa...niin mitä...ilmeisesti ei ainakaan ylösnousemusta...

Jes. 26:19
        Mutta SINUN KUOLLEESI VIRKOAVAT ELOON, minun ruumiini nousevat ylös. HERÄTKÄÄ ja riemuitkaa, TE JOTKA TOMUSSA LEPÄÄTTE, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja MAA TUO VAINAJAT ILMOILLE.

Seuraavassa on valheenpuhujien " Haades-osasto"...

Ps.49:14
        (49:15) Kuin lammaslauma he vaipuvat TUONELAAN, kuolema paimentaa heitä siellä. JO SEURAAVANA PÄIVÄNÄ OIKEAMIELISET KULKEVAT HEIDÄN YLITSEEN. Tuonela on heidän asuinsijansa, se kuihduttaa heidät.*

Ps. 55:15
        (55:16) Kuolema periköön heidät, menkööt he elävinä ALAS TUONELAAN! Heidän asuinsijansa ovat PAHUUTTA täynnä.

Sananl. 5:5
        Hänen jalkansa kulkevat KUOLEMAAN, ALAS TUONELAAN vievät hänen askeleensa. [Sananl. 2:18 ]

Jes. 14:11
        TUONELAAN on syösty sinun loistosi ja mahtisi, sinun harppujesi helkytys. SINUN ALLASI OVAT VUOTEENA MADOT, SINUN YLLÄSI PEITTEENÄ TOUKAT. [Job 21:26]

Hes. 31:16
        Minä panen kansat vapisemaan, kun se ryskyen kaatuu, kun minä syöksen sen ALAS TUONELAAN YHDESSÄ HAUTAAN VAIPUVIEN KANSSA. Niin saavat tuonelassa hyvityksen kaikki Eedenin puut, Libanonin parhaat ja kauneimmat, kaikki, jotka saivat kyllälti vettä. [Jes. 14:9]

Hes. 32
        24 Siellä on Elam, siellä sen joukot kuninkaansa HAUDAN ympärillä. Kaikki heidät on julmasti surmattu, isketty kuoliaaksi taistelussa, nuo ympärileikkaamattomat ovat suistuneet ALAS SYVIMPÄÄN TUONELAAN. He levittivät kauhua elävien maassa, mutta nyt heidän osanaan on HÄPEÄ HAUTAAN VAIPUNEIDEN PARISSA.

Hes. 32
        27 Eivät he makaa kaatuneiden sankarien parissa, siellä, missä ovat muinaisajan miehet, nuo, jotka menivät ALAS TUONELAAN täydessä sotisovassa, panivat miekan päänalusekseen ja JÄIVÄT LEPÄÄMÄÄN KILPI LUITTENSA PÄÄLLÄ. He levittivät kauhua elävien maassa.

Hes. 32:30
        "Siellä ovat kaikki pohjoisen ruhtinaat, siellä ovat Sidonin mahtimiehet, he ovat suistuneet TUONELAAN julmasti surmattujen kanssa. He olivat suuria sankareita ja saivat ihmiset kauhun valtaan, mutta NYT HEIDÄN OSANAAN ON HÄPEÄ. Häpeässään nuo ympärileikkaamattomat nyt VIRUVAT SURMATTUJEN KESKELLÄ, HAUTAAN VAIPUNEIDEN JOUKOSSA.

Luuk. 10:15
        Entä sinä, Kapernaum, korotetaanko sinut muka taivaaseen? Alas sinut syöstään, ALAS TUONELAAN saakka! [Jes. 14:13-15]

Ja vaikka Kopittelija kuinka vakuuttelisi "tuonela=paratiisi"-harhojaan, niin saa aivan vapaasti mennä sinne tuonelaansa Haades-kavereidensa kanssa odottelemaan...niin mitä?....no joka tapauksessa madot ja toukat seuranaan...

Matt. 16:18
        Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle MINÄ RAKENNAN SEURAKUNTANI, JA TUONELAN PORTIT EIVÄT SITÄ VOITA.

Ilm. 1:18
        ja minä elän; ja minä olin kuollut, JA. KATSO, MINÄ ELÄN AINA JA IANKAIKKISESTI, JA MINULLA ON KUOLEMAN JA TUONELAN AVAIMET.

• Vrt. Jobin viimeinen päivä: ( Job 19:25-27)
        " Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä.
        Ja SITTEN, KUN minun nahkani on riekaleina ja LIHANI RIISTETTY IRTI , minä saan NÄHDÄ Jumalan,
        saan katsella häntä omin silmin, ja silmäni näkevät: hän ei ole minulle outo! Tätä minun sydämeni kaipaa."

• kerettiläinen--

Minä osoitin sinulle Kopittelija kiistatta, että RAAMATUN TUONELA ON MAAN ALLA, joten tästä täytyy tehdä se johtopäätös, että SINUN HAADEKSESI EI OLE RAAMATUN TUONELA, vaan jotain jumaltarustoista lainattua hölynpölyä, jota aina vaan sitkeästi yrität tänne tuputtaa mukamas "raamatullisena" opetuksena...

Hes. 32
        24 Siellä on Elam, siellä sen joukot kuninkaansa HAUDAN ympärillä. Kaikki heidät on julmasti surmattu, isketty kuoliaaksi taistelussa, nuo ympärileikkaamattomat ovat suistuneet ALAS SYVIMPÄÄN TUONELAAN. HE LEVITTIVÄT KAUHUA elävien maassa, mutta NYT HEIDÄN OSANAAN ON HÄPEÄ HAUTAAN VAIPUNEIDEN PARISSA.

(55:16) Kuolema periköön heidät, menkööt he elävinä ALAS TUONELAAN! Heidän asuinsijansa ovat PAHUUTTA täynnä.

• kerettiläinen-- kirjoitti:

Minä osoitin sinulle Kopittelija kiistatta, että RAAMATUN TUONELA ON MAAN ALLA, joten tästä täytyy tehdä se johtopäätös, että SINUN HAADEKSESI EI OLE RAAMATUN TUONELA, vaan jotain jumaltarustoista lainattua hölynpölyä, jota aina vaan sitkeästi yrität tänne tuputtaa mukamas "raamatullisena" opetuksena...

Hes. 32
        24 Siellä on Elam, siellä sen joukot kuninkaansa HAUDAN ympärillä. Kaikki heidät on julmasti surmattu, isketty kuoliaaksi taistelussa, nuo ympärileikkaamattomat ovat suistuneet ALAS SYVIMPÄÄN TUONELAAN. HE LEVITTIVÄT KAUHUA elävien maassa, mutta NYT HEIDÄN OSANAAN ON HÄPEÄ HAUTAAN VAIPUNEIDEN PARISSA.

Hes 32:24 Siellä on Eelam, ja koko hänen meluisa joukkonsa on hänen hautansa ympärillä; kaikki tyynni surmattuja, miekkaan kaatuneita, jotka ympärileikkaamattomina astuivat alas maan syvyyksiin, nuo, jotka levittivät kauhuansa elävien maassa, mutta saavat kantaa häpeänsä hautaanvaipuneitten parissa.
        .
        Tässä muuten ei alkukieli mainitse sanaa Sheol eikä chacat sanaa vaan puhuu haudoista ! ja "tachti" alapuolella alin osa.
        http://biblehub.com/lexicon/ezekiel/32-24.htm
        .
        Myös kun katsomme sanaa tuonela niin pitää aina ajatella katsommeko sitä ikään kuin maan pinnalta käsin vai taivaasta käsin esim. "alttarin alla" Ilm 6:9
        .
        Vrt. Hebr 12 luku !

• Ps. Mistähän ihmeestä tämä 1992 käännös on taas muuten saanut tuohon Hes 32:24 kohtaan tuon sanan Tuonela :O
        Alkukielessä eikä muussakaan yleisessä käännöksessä kun sitä ei ole ! Täysin ylimääräinen lisäsana !
        Tässäkään kohtaa ei voi ajatella muuta kuin kääntäjien opillista ennakkoasennetta eli että Tuonela = Hauta ! :O

• zalaam

Käsittääkseni kokonainen ihminen = henki, sielu ja ruumis.
      Käsittääkseni viimeisen tuomion jälkeen kaikki Jumalan lapset tulevat saamaan täydellisen ylösnousemusruumiin eli sellaisen kuin Jeesus sai noustuaan ylös taivaaseen haudastaan.

• Täällä on puhuttu tuonelasta ja Aben helmasta, mutta mihin paratiisiin Jeesus vei ristin ryövärin?
        Biblia (1776) Niin Jesus sanoi hänelle: totisesti sanon minä sinulle: tänäpänä pitää sinun oleman minun kanssani paradisissa.

• yurki1000js kirjoitti:

Täällä on puhuttu tuonelasta ja Aben helmasta, mutta mihin paratiisiin Jeesus vei ristin ryövärin?
        Biblia (1776) Niin Jesus sanoi hänelle: totisesti sanon minä sinulle: tänäpänä pitää sinun oleman minun kanssani paradisissa.

• iloinen_naurajaa

Vittu kaikki uskonnot ovat täyttä paskaaaaaaa saaaaaaatana!!
      , :-):-):-)

• Miksi uskonnot ovat sitä itteensä? Raamattu tietää, mutta Raamattu ei kiinnosta, ellei Jumala kutsu ensin.
        > Usein puhutaan, että ihminen tuli uskoon. Raamattu myös sanoo, että usko on lahja Ef. 2:8. Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. 9 Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä.

Kun tämän ymmärrämme niin voimme sanoa, että ihminen sai uskon. Jumala on armollinen ja haluaa antaa uskon. Miksi Hän ei sitten anna kaikille uskoa? Seuraavassa tutkimme tätä ja kuinka ihminen voi saada uskon jottei joutuisi kadotukseen.

Pelastavan Uskon Armolahja

Pelastavan uskon lahja on armosta annettu ja suurin kaikista armolahjoista. Kukaan ei voi puristaa itsestään pelastavaa uskoa. Ei vaikka tutkisi Raamattua ja muita uskosta kertovia kirjoja 40 vuotta ja kuuntelisi 1000 saarnaa. Isä kutsuu syntisiä eri tavoin kääntymään Jeesusta kohti. Kukaan ei omasta voimastaan ja järjestään käänny kohti Jeesusta. <
        http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm

• nimim.erkki

Kyllä me eletään "ikuisesti" ainoastaan seuraavissa sukupolvissa. Jos joku saa lohtua kuvittelemalla soittavansa harppua iankaikkisesti jossain taivaassa niin se hänelle suotakoon. Mutta tiukkapipoinen, vain me ollaan oikeassa, vain me päästään taivaaseen osoittaa ainoastaan suurta itsekkyyttä ja ajattelemattomuutta.
      Olen itsekin nähnyt hyvin todentuntuisia unia kuolleesta lapsestani, aivan kuin hän olisi käynyt luonani. Hyvin lohdullista, nämä unet tulevat pääni sisältä kokemuksistani ja elämästäni lapseni vielä eläessä.
      Ihmisellä on paljon voimavaroja jotka jäävät käyttämättä, kaikkea ei osata vielä selittää eikä niitä ymmärretä.

• Setä.neuvoo

Takaisin keskustelun alkuperäiseen asiaan: mikä herää ylösnousemuksessa?

Näkökulmia ja hypoteeseja voi olla monenlaisia. Kristillisen tieteen, sikäli kuin siitä mitään olen ymmärtänyt, opin/näkökulman mukaan vain henki on todellista, eli sairaus ja synti harhaa. Tämä käsitys muistuttaa hindulaista filosofiaa - maailma Jumalan unta. Mutta onko tämä Jumalan näkökulma?

Raamatussa esitetään, että mitään emme voi tehdä ilman Jumalaa, Joh 15. Olisiko oikein vetää siitä johtopäätös, että ei ole energiaa/voimaa muuten kuin Jumalalta?! Kreikan energia-sana on johdos. Merkitys tulee hyvin esille kohdasta 1. Tess 2:13.

http://biblehub.com/multi/1_thessalonians/2-13.htm

http://biblehub.com/greek/1754.htm

Jumalan sana energisoi/sisässätyöskentelee sisällä uskovissa! En-etuliite tarkoittaa sisällä, ja jotkut erg-alkuiset kreikan sanat tarkoittavat työtä, työskentelyä, jne.

Joskus on väitetty vääräksi ajatella, että Jumala on "vain" voima tai energia, mutta Raamatusta löytyy paljon tällaisesta kertovia kohtia. Jumala on siis toisaalta persoona, toisaalta Hän on toiminut myös energiana, voimana. Raamatussa mainitaan energia myös saatanan yhteydessä:

http://biblehub.com/multi/2_thessalonians/2-9.htm

Fil 3 ja 1. Kor 15 selostavat, että ylösnousemusruumis on eri kuin tämä nykyinen.
      Tässä kohdassa taas mainitaan energia:

http://biblehub.com/multi/philippians/3-21.htm

Mitenkä suuri onkaan Jumalan voima, jos kaikki voima ja energia on Hänen! Jumalan erilaisia ilmenemismuotoja!

Lääketieteen alalta tiedetään, että verellä on muisti. Esim. sairastetuista taudeista jää vereen vastustuskykyä. Eletystä elämästä jää historiaa vereen. Veri on persoonallista, niin kuin Raamatussa sanotaan - elävän olennon sielu, persoona on veressä. Jos ihmiseltä toiselle yritetään siirtää elin, on normaalia hylkimisreaktio.

Mutta niin tai näin, elämää ei ole ilman että Jumala tavalla tai toisella toimii energiana, voimana. Seuraavaksi ATK-alan näkökulmaa. Ohjelmoija voi saada ohjelman käynnistämään toisia prosesseja ja ohjelmia, hyllyttämään niitä toistaiseksi, ja muuten niitä ohjailemaan. Perinteisessä ohjelmoinnissa oli tiukasti eri asiaa data ja ohjelmakoodi. Mutta olio-ohjelmoinnin tulon myötä alettiin puhua molemmista objekteina tai olioina.

Tästä jatkopäätelmä, hypoteesi tai kysymys: Olemmeko me Jumalalle persoonia vain atomien ja molekyylien summina, vai eikö nimenomaan prosesseina, ohjelmina, olioina, toimintana myös?

Ja eikö Jaak 2 puhuessaan uskovan lisää vanhurskautumisesta tarkoita juuri toimintaa, ikään kuin toiminta laskettaisiin mukaan persoonaan, eikä vain olemus - Jumalan näkökulman mukaan?

Kuoleman ja ylösnousemuksen asioissa on vähintään kaksi näkökulmaa: Jumalan ja ihmisen. Jumalalle kaikki elävät (Luuk 16), vaivan savu nousee iankaikkisesti (Ilm), Jeesus saattoi Kirkastusvuorella puhua Mooseksen kanssa, jne. Mutta ihmisille Jumalan ilmoittamaa näkökulmaa on kuolema, kuolleet tiedottomassa tilassa (Saarn 9), tulee tuli alas taivaasta ja kuluttaa heidät (Ilm 20), jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      56
      7207
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      719
      3370
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      148
      1650
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      278
      1530
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1240
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      233
      1173
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1134
    Aihe