Tänään näin kaksi kertaa pienen elukan loikkivan tien yli. Näytti ihan lumikolta. Sitten näin samalla ajomatkalla kaksi kuollutta (päälleajettua) elukkaa jota linnut näykki. Liekö ollut lumikoita kesäasussa vai ihan jotain muuta?
Lumikkoko?
2
89
Vastaukset
- MaallaAsuva
Lumikko on pieni näätäeläin, tosi vikkelä. Ja kaunis mun mielestä ainakin.
Lumikon sekoittaa kyllä herkästi kärppään, ovat hämäävän samannäköiset eläimet kooltaan ja näöltään.
Meillä päin on esiintyy molempia, mistä vähän yllätyinkin aikanaan, kun olen ollut siinä käsityksessä että niitä ei esiinny ainakaan tällä alueella Keski-Suomessa, missä asun. Mutta tosiaan, olen nähnyt kumpaakin lajia ihan mun kotini lähelläkin, sekä elävänä että kuolleena(yliajettuna myöskin).
Paras tuntomerkki, millä ne erottaa toisistaan, on se että kärpällä hännänpää on musta. Aina, tämä musta kohta voi olla puolenkin hännän mittainen.
Lisäksi, jos muistan oikein, niin kärppä ainoastaan vaihtaa väriä vuodenajan mukaan. Eli on kesäisin ruskea ja talvisin valkoinen, kun lumikko taas on aina valkoinen.On lumikollakin kesäpuku, selästä ruskea. Kärppä on jonkin verran isompi ja pidempihäntäinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336224- 345723
- 293224
- 342554
- 452540
- 152218
- 372148
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401749- 131735
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191727