suomenlinnan

eikka

uusi uljas alus,mistä tuo voi johtua,puhuttiin lehdessä ladasta mersun hinnalla vai mites menikään,onko kuljettajat edullisia,alus käyttökelvoton vai yhdistelmä molemmista.löytyykö jostain selvitystä miten alus toimii,voiko olla niin mahdoton kuljettaa vai säästääkö tuo laitakaupunki koulutuksessa.yleensä kuljettajat koulutetaan simulaattoreissa jos ajotapa on uusi tai alus uusi tai silleen?

28

4602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähläystä

      Suomenlinnan uusi lautta törmäilee jatkuvasti. Ilmeisesti jonkun pitää kuolla ennenkuin asiat tulee kuntoon. Parempi olisi vaan viranomaisten myöntää, että ovat ostaneet täyttä sutta ennenkuin tulee se viimeinen onnettomuus. Ei paljoa huvita mennä tolla lautalla Suokkiin.

      • mutta...

        miten voi olla mahdollista että tommonen lautta annetaan liikennöidä,se on sentään monen ihmisen ainoa kulku mahdollisuus mantereele.lapset menee sillä kouluun,vanhukset torille,turistit ja mitä kaikke muuta. uskomatonta.


      • jos lautan
        mutta... kirjoitti:

        miten voi olla mahdollista että tommonen lautta annetaan liikennöidä,se on sentään monen ihmisen ainoa kulku mahdollisuus mantereele.lapset menee sillä kouluun,vanhukset torille,turistit ja mitä kaikke muuta. uskomatonta.

        ...kuljettajien taito on samaa luokkaa kuin esimerkiksi edellisen kirjoittajan Suomen kielen taito...


      • Tiedoksi
        jos lautan kirjoitti:

        ...kuljettajien taito on samaa luokkaa kuin esimerkiksi edellisen kirjoittajan Suomen kielen taito...

        Suomi kirjoitetaan isolla mutta suomen kieli pienellä alkukirjaimella.

        Sille edelliselle taivastelijalle muistuttaisin, että pisteen ja pilkun jälkeen lyödään välilyönti ennen seuraavan lauseen ensimmäistä kirjainta. Välilyönnitön teksti on niin alkeellisen näköistä, ettei sellaisen kirjoittajan mielipiteillekään osaa antaa minkäänlaista arvoa.


      • arskaw
        jos lautan kirjoitti:

        ...kuljettajien taito on samaa luokkaa kuin esimerkiksi edellisen kirjoittajan Suomen kielen taito...

        kieliopista ole niinkään varma,ei kuulu vahvempiin aineisiini,oletan että lautta on susi koska muistaakseni rakentamisesta järjestettiin hintakilpailu kotimaiset hävisivät rakentamisen ja laite tehtiin osista jonkin edullisen suunnittelutoimiston piirustusten mukaan.lienee pohjamuodoltaan kylpyammeen tapainen koska siihen rakennettiin köli(jonkinlainen)silleen äkisti ei tainnut toimia lainkaan ennen sitä.
        no nyt voidaan sitten korjausbudjetilla hoitaa homma kotiin.onneksi kukaan ei loukkaantunut,homman päättäjät voitaisiin kyllä varmaan asettaa edesvastuuseen.


      • vanha sköne

        ole ollut mitään tekemistä, se on pelkästään Suomenlinnan liikenteen, suunnittelijan ja telakan välinen asia.

        Koska kuitenkin tunnen alan asiantuntijahenkilöitä jonkun verran ja itsekin olen leipäni merellisessä ammatissa hankkinut, otan tähän "törmäilyyn" hiukan kantaa.

        Keskusteluissa viranomaisten ja merenkulun ammattilaisten kanssa kukaan ei suoraan ole uskaltanut sanoa, kaiketikin merisolidaarisuussyistä, että itse alus on kyllä riittävän hyvää tasoa, kuljettajat sen sijaan juuri tähän nimenomaiseen tehtävään sen sijaan eivät.

        Kylmä totuus on, että vaikka nykyiset aluksen kuljettajat ovatkin ammattimerenkulkijoita ja korkeatasoisia sellaisia kaiken lisäksi, että Azipod-järjestelmä on aivan eri maailma kuin perinteinen potkuripropulsio-järjestelmä, olipa se sitten kiintolapainen taikka säätölapainen. Itse en haluaisi lähteä tällaista uutta järjestelmää käyttämään enkä alusta ajamaan vasta kuin pitkän ja perusteellisen harjoittelun jälkeen. Kun kerran on sisäistänyt normaalin potkuripropulsion, ei tällaiseen 360-astetta kääntyvään järjestelmään opitakaan aivan helpolla, opitaanko kunnolla koskaan. Käskyt tulevat näet suoraan ytimestä ja kun tässä propulsiossa tehoja vielä löytyy, niin tuloksetkin ovat rajuhkoja, kun vanhoilla vasteilla pikatilanteissa toimitaan erilaisessa järjestelmässä. Tämän osoittavat ikävät viimeaikaiset tapahtumat.

        Ainoana ratkaisuna mielestäni on kuljettajien perusteellinen kouluttaminen ennen tehtävään ryhtymistä. Nythän siihen on talven tullessa ja aluksen ollessa henkilökuljetustehtävään käyttökiellossa oivat mahdollisuudet. Tätä alusta ei näet ajeta laisinkaan perinteisen manoveerauskaavan mukaisesti.


      • SeaSon
        vanha sköne kirjoitti:

        ole ollut mitään tekemistä, se on pelkästään Suomenlinnan liikenteen, suunnittelijan ja telakan välinen asia.

        Koska kuitenkin tunnen alan asiantuntijahenkilöitä jonkun verran ja itsekin olen leipäni merellisessä ammatissa hankkinut, otan tähän "törmäilyyn" hiukan kantaa.

        Keskusteluissa viranomaisten ja merenkulun ammattilaisten kanssa kukaan ei suoraan ole uskaltanut sanoa, kaiketikin merisolidaarisuussyistä, että itse alus on kyllä riittävän hyvää tasoa, kuljettajat sen sijaan juuri tähän nimenomaiseen tehtävään sen sijaan eivät.

        Kylmä totuus on, että vaikka nykyiset aluksen kuljettajat ovatkin ammattimerenkulkijoita ja korkeatasoisia sellaisia kaiken lisäksi, että Azipod-järjestelmä on aivan eri maailma kuin perinteinen potkuripropulsio-järjestelmä, olipa se sitten kiintolapainen taikka säätölapainen. Itse en haluaisi lähteä tällaista uutta järjestelmää käyttämään enkä alusta ajamaan vasta kuin pitkän ja perusteellisen harjoittelun jälkeen. Kun kerran on sisäistänyt normaalin potkuripropulsion, ei tällaiseen 360-astetta kääntyvään järjestelmään opitakaan aivan helpolla, opitaanko kunnolla koskaan. Käskyt tulevat näet suoraan ytimestä ja kun tässä propulsiossa tehoja vielä löytyy, niin tuloksetkin ovat rajuhkoja, kun vanhoilla vasteilla pikatilanteissa toimitaan erilaisessa järjestelmässä. Tämän osoittavat ikävät viimeaikaiset tapahtumat.

        Ainoana ratkaisuna mielestäni on kuljettajien perusteellinen kouluttaminen ennen tehtävään ryhtymistä. Nythän siihen on talven tullessa ja aluksen ollessa henkilökuljetustehtävään käyttökiellossa oivat mahdollisuudet. Tätä alusta ei näet ajeta laisinkaan perinteisen manoveerauskaavan mukaisesti.

        Tärkein asia joka tässä on unohtunut on lautan hankintakuvio. Päättäjät eivät ole olleet asiantuntijoita ja kilpailutus on vienyt lopunkin järjen lautan hankintapäätöksestä. Päättäjien käyttämien konsulttien vastuu? Ovatko päättäjät kilpailuttaneet konsultitkin, siltä vaikuttaa.
        Jos kippari ei ole tähän hommaan pätevä niin voi olettaa ettei laatua löydy muistakaan kokonaisuuden osista.
        Ko. ohjausjärjestelmä tuntuu sopimattomalta tälläiseen pyöreään saippuakotelopohjaan jonka ohjailu kovalla tuulella tai virtauksissa voi olla vaikeampaa kuin helikopterin.


      • poitsu
        SeaSon kirjoitti:

        Tärkein asia joka tässä on unohtunut on lautan hankintakuvio. Päättäjät eivät ole olleet asiantuntijoita ja kilpailutus on vienyt lopunkin järjen lautan hankintapäätöksestä. Päättäjien käyttämien konsulttien vastuu? Ovatko päättäjät kilpailuttaneet konsultitkin, siltä vaikuttaa.
        Jos kippari ei ole tähän hommaan pätevä niin voi olettaa ettei laatua löydy muistakaan kokonaisuuden osista.
        Ko. ohjausjärjestelmä tuntuu sopimattomalta tälläiseen pyöreään saippuakotelopohjaan jonka ohjailu kovalla tuulella tai virtauksissa voi olla vaikeampaa kuin helikopterin.

        Kapteenissa saattaa olla vikaa koska luin lehdestä
        että se on aika monta kertaa törmännyt laituriin.
        Ja toinen juttu on se kun se joutui laivan vietäväksi!!Se juttu todella säikytti!!Ehkä kannattaisi vaihtaa kapteenia sitten voisi loppua törmäilyt.Jos ei lopu vaaratilanteet sitten kannattaisi vaihtaa alusta.Ja siihen asti kunnes joku kuolee niin silloin aletaan toimia eikö kannattaisi ehkäistä ennen kuin jotain tapahtuu kysyn vaan??


      • vanha sköne
        SeaSon kirjoitti:

        Tärkein asia joka tässä on unohtunut on lautan hankintakuvio. Päättäjät eivät ole olleet asiantuntijoita ja kilpailutus on vienyt lopunkin järjen lautan hankintapäätöksestä. Päättäjien käyttämien konsulttien vastuu? Ovatko päättäjät kilpailuttaneet konsultitkin, siltä vaikuttaa.
        Jos kippari ei ole tähän hommaan pätevä niin voi olettaa ettei laatua löydy muistakaan kokonaisuuden osista.
        Ko. ohjausjärjestelmä tuntuu sopimattomalta tälläiseen pyöreään saippuakotelopohjaan jonka ohjailu kovalla tuulella tai virtauksissa voi olla vaikeampaa kuin helikopterin.

        sinänsä aivan erinomainen. Päinvastoin kuin väität tämän järjestelmän hallinta on helppoa sille, joka sen on kunnolla sisäistänyt. Alusta on silloin helppo ohjata eikä helikopterivertaus ole laisinkaan sopiva, koska käden ja jalan yhteiskoordinaatiota ei tarvita. Ja myös päinvastoin kuin oletat, juuri tämä ohjausjärjestelmä nimenomaan sopii tällaiseen runkomalliin ja tekee siitä ylipäätään mahdollisen manoveerata.

        Jos luit tämän päivän Hesaria, saatoit todeta taas tämän jo aiemmin mainitsemani kaverilojaalisuuden lausunnon antamisessa. Päällikkö itse myönsi tosin tehneensä virheitä.


      • oikein
        jos lautan kirjoitti:

        ...kuljettajien taito on samaa luokkaa kuin esimerkiksi edellisen kirjoittajan Suomen kielen taito...

        mutta sinähän et tietysti ruotsia olisi ymmärtänyt.Ymmärsitkö edes suomea???


      • kapteeni vaihdettava?
        poitsu kirjoitti:

        Kapteenissa saattaa olla vikaa koska luin lehdestä
        että se on aika monta kertaa törmännyt laituriin.
        Ja toinen juttu on se kun se joutui laivan vietäväksi!!Se juttu todella säikytti!!Ehkä kannattaisi vaihtaa kapteenia sitten voisi loppua törmäilyt.Jos ei lopu vaaratilanteet sitten kannattaisi vaihtaa alusta.Ja siihen asti kunnes joku kuolee niin silloin aletaan toimia eikö kannattaisi ehkäistä ennen kuin jotain tapahtuu kysyn vaan??

        Ehdotan,että huutoäänestämme poitsun kippariksi :)


      • SeaSon
        vanha sköne kirjoitti:

        sinänsä aivan erinomainen. Päinvastoin kuin väität tämän järjestelmän hallinta on helppoa sille, joka sen on kunnolla sisäistänyt. Alusta on silloin helppo ohjata eikä helikopterivertaus ole laisinkaan sopiva, koska käden ja jalan yhteiskoordinaatiota ei tarvita. Ja myös päinvastoin kuin oletat, juuri tämä ohjausjärjestelmä nimenomaan sopii tällaiseen runkomalliin ja tekee siitä ylipäätään mahdollisen manoveerata.

        Jos luit tämän päivän Hesaria, saatoit todeta taas tämän jo aiemmin mainitsemani kaverilojaalisuuden lausunnon antamisessa. Päällikkö itse myönsi tosin tehneensä virheitä.

        Jos tälläisiä potkureita olisi vain yksi, ohjailukin olisi lähes mahdotonta tälläisella runkomallilla eli nyt ohjailussa tarvitsee käyttää aina molempia samanaikaisesti joka on puolestaan vaikeaa. Helikopteri vertaukseni kuvaa juuri tätä ohjailuongelmaa (tosin ilman jalkoja). Jos aluksessa olisi enemmmän pitoa (esim. köliä) olisi ohjailu helpompaa yhdelläkin potkurilla. Tämä on nyt vähän kuin auto jossa on oma ratti kaikille pyörille.
        Mielestäni väittämäsi on ristiriitainen: "helppoa sille, joka sen on kunnolla sisäistänyt".
        Onko se siis helppoa vai vaikeaa? Onko se alus hyvä vai huono? Eiköhän jo tapahtunut todista, että se alus on huono eikä ohjausjärjestelmä ole onnistunut.
        Azipod laitteisto on sinänäsä erinomainen systeemi ja antaa mahdollisimman hyvät mahdollisuudet ohjailuominaisuuksien toteuttamiseen.


      • vanha sköne
        SeaSon kirjoitti:

        Jos tälläisiä potkureita olisi vain yksi, ohjailukin olisi lähes mahdotonta tälläisella runkomallilla eli nyt ohjailussa tarvitsee käyttää aina molempia samanaikaisesti joka on puolestaan vaikeaa. Helikopteri vertaukseni kuvaa juuri tätä ohjailuongelmaa (tosin ilman jalkoja). Jos aluksessa olisi enemmmän pitoa (esim. köliä) olisi ohjailu helpompaa yhdelläkin potkurilla. Tämä on nyt vähän kuin auto jossa on oma ratti kaikille pyörille.
        Mielestäni väittämäsi on ristiriitainen: "helppoa sille, joka sen on kunnolla sisäistänyt".
        Onko se siis helppoa vai vaikeaa? Onko se alus hyvä vai huono? Eiköhän jo tapahtunut todista, että se alus on huono eikä ohjausjärjestelmä ole onnistunut.
        Azipod laitteisto on sinänäsä erinomainen systeemi ja antaa mahdollisimman hyvät mahdollisuudet ohjailuominaisuuksien toteuttamiseen.

        että se on helppoa sille, joka sen on sisäistänyt. Saanut siis siihen sellaisen koulutuksen, että kykenee kaikissa olosuhteissa sen enempiä pohdiskelematta ohjaukseen. Alus on varmasti aivan kelvollinen.


      • SeaSon
        vanha sköne kirjoitti:

        että se on helppoa sille, joka sen on sisäistänyt. Saanut siis siihen sellaisen koulutuksen, että kykenee kaikissa olosuhteissa sen enempiä pohdiskelematta ohjaukseen. Alus on varmasti aivan kelvollinen.

        Vaikuttaa selvästi siltä, että emme ole samaa mieltä. Mielipiteesi on aika erikoinen kuten itse aluskin.
        Koulutuksen... ja missä? Kelvollinen ei ole lähelläkään hyvää. Alus saatetaan vielä tuomita viranomaisten päätöksellä kelvollista alempaankin luokkaan.
        ps. nythän olisi Skönärille kipparin paikka vapaana jos alus vielä liikenteeseen otettaan.


      • aivan kelvollinen
        vanha sköne kirjoitti:

        että se on helppoa sille, joka sen on sisäistänyt. Saanut siis siihen sellaisen koulutuksen, että kykenee kaikissa olosuhteissa sen enempiä pohdiskelematta ohjaukseen. Alus on varmasti aivan kelvollinen.

        anteeksi"Erkki",mutta tuota et usko itsekkään...


      • aivan kelvollinen"
        SeaSon kirjoitti:

        Vaikuttaa selvästi siltä, että emme ole samaa mieltä. Mielipiteesi on aika erikoinen kuten itse aluskin.
        Koulutuksen... ja missä? Kelvollinen ei ole lähelläkään hyvää. Alus saatetaan vielä tuomita viranomaisten päätöksellä kelvollista alempaankin luokkaan.
        ps. nythän olisi Skönärille kipparin paikka vapaana jos alus vielä liikenteeseen otettaan.

        tuo Erkki oli tarkoitettu skönelle.Sanoohan tuon,vähäinen järkikin,että susi se on.Eihän se yhden kipparin käytössä ole,ajaahan sitä muutkin.


      • vanha sköne
        aivan kelvollinen" kirjoitti:

        tuo Erkki oli tarkoitettu skönelle.Sanoohan tuon,vähäinen järkikin,että susi se on.Eihän se yhden kipparin käytössä ole,ajaahan sitä muutkin.

        ei ole saanut riittävää koulutusta aluksen ajamiseen. Ajatelkaa nyt, automaattiohjaus päällä välillä Hki-Suokki. Siitä jo rapsahtaa, jos asia merioikeuteen menee.


      • on varma
        vanha sköne kirjoitti:

        ei ole saanut riittävää koulutusta aluksen ajamiseen. Ajatelkaa nyt, automaattiohjaus päällä välillä Hki-Suokki. Siitä jo rapsahtaa, jos asia merioikeuteen menee.

        tieto asiasta,en ryhdy enempiin väittelyihin.Mutta kyllä alusta on julkisuudessa moitittukin,että ok


      • Jake
        vanha sköne kirjoitti:

        ei ole saanut riittävää koulutusta aluksen ajamiseen. Ajatelkaa nyt, automaattiohjaus päällä välillä Hki-Suokki. Siitä jo rapsahtaa, jos asia merioikeuteen menee.

        Ei taida vanha sköne tietää näitä juttuja: kyllä automaatin voi kytkeä päälle tuolla matkalla, ja ohjata laivaa sitä kautta. Tietenkin otetaan se sitten pois, kun ruvetaan manoveeraamaan. Taidat olla sen verran vanha, että muistelet niitä ensimmäisiä automaatteja...


      • vanha sköne
        Jake kirjoitti:

        Ei taida vanha sköne tietää näitä juttuja: kyllä automaatin voi kytkeä päälle tuolla matkalla, ja ohjata laivaa sitä kautta. Tietenkin otetaan se sitten pois, kun ruvetaan manoveeraamaan. Taidat olla sen verran vanha, että muistelet niitä ensimmäisiä automaatteja...

        ikää kertynyt tarpeeksi, ehkä liikaakin. Tämä kyseinen alus on todella niin hankala ohjattava, että kipparit ovat, saadakseen sen kulkemaan suoraan, käyttäneet automaattia ohjaukseen. Jos ohjausta olisi saanut harjoitella tarpeeksi, ei automaattia tarvittaisi. Eivät nämä suuremmatkaan alukset automaattia enää käytä kapeille ja vilkkaille liikennöntialueille tullessaan. Sehän on suorastaan vaarallista, koska automaattiohjauksen pois päältä kytkeminen vaatii aina aikaa, mikä yllättävässä pikatilanteessa voi olla kohtalokasta.

        Jos katsoitte päivän Hesaria, niin siinä Suomenlinnan lautan tj totesi vian olevan pelkästään kippareissa, viranomainen sen sijaan halunnee vielä uudet merikokeet ja epäilee laitehankaluuksia. Katsotaan nyt missä vika virallisen ratkaisun mukaan aikanaan piilee. Kuitenkin varmuudella uskallan sanoa, että ainakin kippareissa, kuten jo aiemminkin olen todennut.


      • vanha sköne kirjoitti:

        ikää kertynyt tarpeeksi, ehkä liikaakin. Tämä kyseinen alus on todella niin hankala ohjattava, että kipparit ovat, saadakseen sen kulkemaan suoraan, käyttäneet automaattia ohjaukseen. Jos ohjausta olisi saanut harjoitella tarpeeksi, ei automaattia tarvittaisi. Eivät nämä suuremmatkaan alukset automaattia enää käytä kapeille ja vilkkaille liikennöntialueille tullessaan. Sehän on suorastaan vaarallista, koska automaattiohjauksen pois päältä kytkeminen vaatii aina aikaa, mikä yllättävässä pikatilanteessa voi olla kohtalokasta.

        Jos katsoitte päivän Hesaria, niin siinä Suomenlinnan lautan tj totesi vian olevan pelkästään kippareissa, viranomainen sen sijaan halunnee vielä uudet merikokeet ja epäilee laitehankaluuksia. Katsotaan nyt missä vika virallisen ratkaisun mukaan aikanaan piilee. Kuitenkin varmuudella uskallan sanoa, että ainakin kippareissa, kuten jo aiemminkin olen todennut.

        http://www.onnettomuustutkinta.fi/29425.htm

        Ja voihan toki olla, ettei alukselle enää myönnetä liikennelupaa. Tai vielä parempaa: linja kilpailutetaan, jolloin SunFerry mitä todennäköisimmin tulisi sen vastuulliseksi liikennöitsijäksi -omalla tonnistollaan, eli ms.Torilla, ms.Suomenlinna-Sveaborgilla ja ms.Emmalla.


      • aluksen päällikkö
        arskaw kirjoitti:

        kieliopista ole niinkään varma,ei kuulu vahvempiin aineisiini,oletan että lautta on susi koska muistaakseni rakentamisesta järjestettiin hintakilpailu kotimaiset hävisivät rakentamisen ja laite tehtiin osista jonkin edullisen suunnittelutoimiston piirustusten mukaan.lienee pohjamuodoltaan kylpyammeen tapainen koska siihen rakennettiin köli(jonkinlainen)silleen äkisti ei tainnut toimia lainkaan ennen sitä.
        no nyt voidaan sitten korjausbudjetilla hoitaa homma kotiin.onneksi kukaan ei loukkaantunut,homman päättäjät voitaisiin kyllä varmaan asettaa edesvastuuseen.

        Ihmettelen miksi suomalaiset yhtiöt rakennuttaa kaikki laivansa ulkomailla!! Tuleehan se halvemmaks, mutta sitten valitetaan ettei suomen telakoilla ole hommia ja pitää irtisanoa porukkaa! Jopa valtion omistamat yhtiöt rakennutta laivat ulkomailla!! Eikö edes valtion pitäisi olla "isänmaallinen" ja rakennuttaa täällä Suomessa??


    • arskaw

      nuo muut kipparit jotka ajavat tuollaisia loistavia hyvin tehtyjä uudenaikaisia aluksia ovat oppinsa saanneet,eipä ole lehdissä ainakaan ollut juttua että heillä alus pyörii ympyrää ja kolhii laitureita yhtenään.ELI eikö näitä suomenlinnan kippareita ole alukseen koulutettu
      vai onkohan aluksessa kaikesta huolimatta jotain pientä vikaa.

      • enään

        viisastelemaan.Lueppa vanhan skönen viimeisin kommentti asiasta.Jotakin on pielessä ja pahasti.Mietityttää kyllä,että eikö sitä automatiikkaa voi kytkeä pois, vai harjoitteleeko ne sen käyttöä...kun eivät vielä osaa..


    • Jake

      Turha tässä on kippareita haukkua, kun on alus itse on täydellinen tekninen susi.

      Katsokaa (jos joskus vielä onnistuu, siis) miten alus kiemurtelee, kun Kauppatorilta lähtee. Eli lyhyesti: suuntavakavuudeltaa laiva on susi. Varmaan paattia tullaan muuttamaan siten, että siihen tulee skegit, lisäköli tai muuta suuntavakavuutta lisäävää pintaa.

      Näin käy, kun ostetaan ensiksi Azipodit ja sitten vasta mietitään millainen laiva tulee. Amatöörit laivoja tilaamassa...

      • poitsu

        Kyllä kapteenissa on vikaa jos ei laivaa osaa ohjaa koska jos se olisi alukssta kiinni ne olis korjannut asian jo aikoja sitten koska luin lehdestä että se meni liian lujaa laituriin se on kapteenista kiinni.


      • Jake
        poitsu kirjoitti:

        Kyllä kapteenissa on vikaa jos ei laivaa osaa ohjaa koska jos se olisi alukssta kiinni ne olis korjannut asian jo aikoja sitten koska luin lehdestä että se meni liian lujaa laituriin se on kapteenista kiinni.

        Jos autossa on vaikka surkeat jarrut ja ohjauksessa klappia, niin sillä on todella vaikea ajaa. Tässä on vähän sama kysymys, mutta kippari oli aiemmin ajellut kunnon vanhalla paatilla ja asi sitten alleen tuollaisen suden. Lue sinä vain lehtiä...


    • joo

      autopilotti oli jo edeltävissäkin lautoissa,ilman ongelmia.
      Se kun ohjaa ihmistä tarkemmin, kun ihminen vaikka väsyy työvuoronsa aikana, eikö ??
      Tässä aluksessa sitä tarvitaan erityisesti, koska runkomuoto,eikä kiireellä hitsattu lisäköli ole vieläkään suuntavakaa.
      Lisäväriä työmatkoihin tuovat nämä läheltä piti-tilanteet:
      tulin töistä kotiin 17.40 lautalla, kun Gabriella oli lähtenyt juuri 17.30., se jäi kääntymään,SL 2 yritti ehtiä ns."ulkokautta" ohi,ja ajoi aika kovaa.
      Ensin mentiin klippania kohti, sitten katajanokkaa kohti ja seuraavaksi oli lähellä Gabriellan BB-kylki, kun se ohitti meidät noin kymmenen metrin päästä SL 2:sen kipparin vedettyä täysstopin siihen.
      Potkurivirroilla ei ollut tämän kanssa mitään tekemistä,kuten lehdissä kerrottiin.
      joku soitti samantien lautalta poliisille, että tulevat puhalluttamaan kipparin.
      Tällästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      235
      6644
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      65
      3830
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      126
      3116
    4. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2312
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      17
      1843
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1567
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1474
    8. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      29
      1431
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1359
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1051
    Aihe