Mosseen moderni moottori?

Gjklljggkk

Onko kenelläkään tietoa: käykö Mosse Elite 408:aan mikään modernimpi moottori pienehköllä ähellyksellä?

27

1738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RiippuuTaidoista

      Jaa-a,mikä on sitten pieni ähellys kenellekkin ja miten moderni se tarvii olla,mutta noin maalaisjärjellä ajatellen etsi suht samankokoinen ulkomitoiltaan joka tietysti pitkittäin ja taitaa vähemmällä päästä jos vaihtaa koneen laatikon samalla kertaa,silloin kardaani pituudeltaan ehkä pienempi murhe kuin vieraan koneen ja Mossen laatikon yhdistäminen koska kiinnitykset ei yleensä suoraan toisiinsa sopivia eri merkeistä niinkuin toki tiedätkin tai jos on niin kertokaa ken tietää.
      toki jotain sovitepaloja/adaptereja voi värkätä mutta omat hommat niissäkin onnistuuko kunnolla enkä tiedä onko Mossen laatikko miten hyvä verrattuna johonkin länsilaatikkoon tai Mossesi laatikon kuntoakaan.
      Loppupäätelmänä siis että lähes mikä tahansa 4 sylinterinen pitkittäin oleva moottori takavetoisesta autosta ja kait jotain 1,6 kokoluokkaa suurinpiirtein halajat ja perinteinen kaasutinmoottori kait eli 70-luvulta ja joku 80-alkupuolestastakin löytynee.
      Niitähän voi sitten modernisoida lisää itse esim kärjettömällä sytytyksellä ym ellei vakiona jo ole koska kaikenmoista helppoa halpaa muutos-sarjaa löytyy maailmalta edullisesti.
      Opel,Ford,Volvo,BMW,Fiat,Peugeot tai vaikka Japskeistakin Toyota-Datsun-Mitsubishi esim tulisi ensimmäisinä mieleen.
      Enempi mietityttää että miksi ja mikä on motivaatio moiseen?

    • ciylböbäbkb

      Elitessä jo ennestään lähes bemarin kone kun aikoinaan yhtäläisyyttä ihmeteltiin jospa siitä ajatusta.

      • aqwszxcdfergvcxddge

        muuta eroa ei ole kuin että mossen kone on kestävämpi, 70-80 lukujen bmw-koneet pitäs mennä heittämällä, 2-litrasella mosse jo kulkiski vähän paremmin


      • oisgyweogh

        Ihan samoja koneita joo, mitä nyt Bemarin koneet valurautaa ja Mossen alumiinia, kaikki mitat täysin erilaiset, eikä yhtään vaihtokelpoista osaa ja silleen. Mutta kyllähän kaikki kallistetut nelisylinteriset moottori toki ovat ihan täysin samanlaisia!


      • arvuuttelen
        oisgyweogh kirjoitti:

        Ihan samoja koneita joo, mitä nyt Bemarin koneet valurautaa ja Mossen alumiinia, kaikki mitat täysin erilaiset, eikä yhtään vaihtokelpoista osaa ja silleen. Mutta kyllähän kaikki kallistetut nelisylinteriset moottori toki ovat ihan täysin samanlaisia!

        Tais olla mossen kone lisenssillä valmistettu. Oisko sama "pulttijako" niin et bemarin kone menis suoraa mossen laatikkoo ja koneenkorvallisiin? siis koneenvaihtoo aatellen.


      • PjflihJHgafjweklgj

        No eipä tainnut olla, kun oli ihan eri kone ja neukkujen oma keksintö. Pulttijakokin oma. Päällepäin hieman saman näköinen kuin Bemarin kone ja samaan suuntaan kallistettu, mutta siinäpä ne yhtäläisyydet sitten olivatkin.


      • konelasta
        PjflihJHgafjweklgj kirjoitti:

        No eipä tainnut olla, kun oli ihan eri kone ja neukkujen oma keksintö. Pulttijakokin oma. Päällepäin hieman saman näköinen kuin Bemarin kone ja samaan suuntaan kallistettu, mutta siinäpä ne yhtäläisyydet sitten olivatkin.

        käy sinne pemun kone suoraan laatikkoon, mutta ei mikään 70-80-luvun pitää olla paljon vanhempi..

        paljon yhtäläisyyksiä, kuten ladan ja fiatin koneen välillä, mutta ei niissäkään ole keskenään sopivia osia, kun venäläiset paransivat tuota konetta mm.yläpuolisella nokka-akselilla ja piti läpäistä tuon ladan 500 000km testin, ennen kun rupesivat sitä valmistamaan ja siihen kestotestiin liittyi nuo työkalut, joilla piti sitä pystyä korjaamaan myös


    • rtyuijhgfrvbn

      Lähinnä tulee mieleen mersun tai bemarin nelisylinteriset moottorit, ne kun ovat nykyisin lähes ainoita takatuuppareita.

    • 150eRomutuspalkkio

      Nykyisin joo,mutta aiot siis laittaa jonkin uudenkarhean moottorin Mosseen jos olet tuo aloittaja?
      Mikäli moista aiot niin unohda samantien,meinaan ruiskukoneita ja tarvii kaikenmaailman ohjausboxit ohjelmointeineen,hirveä homma,johtoja-letkuja-putkia-antureita että se toimii niinkuin suunniteltu,sähköhommia kiitettävästi ja sitten se ongelma että ne tuottaa tehoa aivan liikaa että Mosse menisi muutoskatsatuksesta läpi muuten kuin vaihtamalla jarrut,alustaa pitää rutkasti parantaa,laatikko-ongelmaa pukkaa koska Mossen loota ei kelpaa mitenkään ja se taas poikii kardaani ja peräongelman....Kuin rahaa polttaisi ilman mitään takeita loppusummasta tai -tuloksesta.
      Järjetön projekti minusta,vaihda joku mielenkiintoisempi,edes Lada johon Fiatin TwinCam tms jos Sossuauto pitää olla tai uudenkarhea Skooda joka valmiiksi moderni.

      • andey

        shevyn pikkulohko antas mukavasti luonnetta, eikun rälläkkä pyörimään...


      • Ihguhuvu

        Ok. Ymmärrän. Sitten on löydettävä osaaja joka kävis nykyisen koneen läpi. Venakoneisto naputtaa. Savuttaa jo sinistä. Ja todnäk kampuran takastefa kusee. Jättää aina kunnon lätäkön. Tiedättekö: voiko takastefan vaihtaa alakautta kone paikallaan? Houkutteleva peltikaukalo siellä on pultattu vauhtipyörän alapuolelle...


      • konekunnostukseen

        Vaikka se kaukalo siellä onkin, vaihteisto ja vauhtipyörä kytkimineen pitää irrottaa. Mossessa saattaa olla siellä kytkimen puoleisessa päässä vielä ns. koiranpaskatiivisteet ja labyrintti., stefaa, eli säteisakselitiivistettä siellä tuskin on?Tuo sininen savu viitaa siihen että kone on ns, horo, eli huohottaa ja tekee painetta kampikammioon. Jos labyrinttitiiviste on oikein törttönen, niin se vuotaa läpi.
        Kone pois ja kunnostus, Virosta tai Viipurista vielä saa osia varmaankin halvalla.


      • bfjjhgh

        Jeps. Noin mun on toimittava. Väljä ja vuotava. Pois nokalta ja kunnostukseen. Onko vinkkejä hyvästä vanhan auton moottorin kunnostajasta e-Suomessa?


      • bimmerhus

        1500 bemun koneen kopiohan tuo on ja kansi siinä on alumiinia, kuten bemussakin.. samalla lailla sen luulisi sinne käyvän, kuin 124 fiatin tai mirafiorin kone käy ladaan,


      • JKosduiglawrughirjgh

        Mossen lohko alumiinia, Bemarin valurautaa, kaikki mitat erilaisia, eikä yhtään vaihtokelpoista osaa. Että sellainen kopio. Mutta käy tosiaan samalla lailla kuin 124 Fiatin tai Mirafiorin kone Ladaan, tai Datsunin kone Taunukseen, eli ei suoraan.


    • moskvitss

      kyllä kaavelin puolesta bemun kutonenki sopii.....

    • keijokerbiili

      Takavetoautoon soveltuu mikä tahansa takavetoauton moottori.

      • Mossemiesvaan

        Kävisköhän Ladan kone? Sais vähän modernimman johon varaosia saisi paremmin


      • ladaa

        käyhän se


    • kauhiaähellys

      Mikset peruskorjaa konetta, tai hommaa vaihtokonetta venäjän maalta?

      • Hkggjjucx

        Ei löydy ihan apteekin hyllyltä.


      • ettujonhgon

        Luulis löytyvän kun samaa mallia on valmistettu 40-vuotta. Joissakin merkeissä voi olla ihan oikeasti vaikeata kun kyse on muutamista kappaleista.


      • Mossemiesbbbb

        Enpä ole itse vielä löytänyt. Suomi on kokemukseni mukaan kaluttu ihan kaljuksi Mossen osista. Ebayn kautta olen tilaillut joitain uustuotanto- ja NOS-osia. Mutta esim. pakoputkia ei saa mistään. Onko teillä vinkkejä: pakarista? Koneen kunnostajasta?


      • Giganen_Skoda1

        Eiköhän ole helpoin koota paloista pakoputki, jos ei hyllystä löydy.
        Ladakerhoon liittyminen tuo takuulla uusia yhteyksiä vaikkei sama merkki olekaan.


    • Mosetiivi

      Mosse 408 moottori on se iänvanha kapine jolla ei ole sen "vinokoneen" kanssa mitään tekoa. Sama pannu ollut jo 50-luvun lopulta. Kuutioita vajaa 1400 ja "vinokoneessa" 1500.
      Äkkiä vois kuvitella että vanhemmissa Opel Kadeteissa oli vähän samanoloinen pannu, mikä varmaan oli neukuilla mallina kun omaa suunnittelivat.
      Jos tuossa on kori kunnossa niin alkuperäistä konetta ei kannata hävittää koska alkavat hyväkuntoiset maksaa jo enemmän mitä koskaan uutena, ja arvo vaan noillakin vielä nousee. Venäjälläkin ovat jo suosittuja entisöintikohteita.
      Käyttöautoksi siitä ei ole, lähes jokapäivä sai kurkkia pellin alle... Kokemusta on.

    • ransu111

      Ei muutakun koko kone osiksi. Sylinterit hoonaten ja tehorenkaat mäntiin. Samalla kaikki tiivisteet uusiksi. Ei iso homma.

      • Hhjkcfh

        Onko vinkkejä osaavista tekijöistä? Itse en osaa enkä pysty koneremonttiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6484
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      5973
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3324
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2740
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2594
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2268
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2158
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1976
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1819
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1747
    Aihe