Sain tänään kurkkuani myöten huutavista vauvoista omien lasteni joulujuhlassa!
Eikö olisi helpompaa viedä ne penkkejä potkivat,kitisevät,käytäviä laukkaavat muksut vaikka hoitoon siksi aikaa kuin raahata mukana juhlassa jonka itsekkin haluatte varmasti nähdä ja kuulla?
Itse en ole koskaan ottanut mukaan alle kouluikäisiä minnekkään juhliin,en häihin,hautajaisiin enkä muuallekkaan,koska se pilaa koko homman juosta niiden perässä.Eikä 3-4 vuotias jaksa istua kirkon penkillä tai joulujuhlassa kovin kauan.
Meilläkin jompi kumpi vanhemmista jäi kotiin ja toinen meni juhliin ym.Tai sitten hankittiin lastenhoitaja siksi aikaa.
Ei voi olla niin vaikeaa nykyään...?
Miehenikin kuiskasi korvaani juhlissa että onneksi ei tarvi juosta "tuommoisen" perässä.
Nykyään otan mielellänikin mukaan muksuni jotka ovat jo isoja ja osaavat käyttäytyä juhlissa.Tosin vanhinta ei kiinnosta paljoakaan lähtä mukaan,koska ei myöskään tykkää katsella "rääkyviä paketteja".
Jopa nuorimmaiseni inhoaa pikkuvauvoja vaikka on vasta 8-vee.
Tämän päivän muksut eivät osaa edes käyttäytyä misään nykyään....
Repikääs tästä puheenaihetta.
Juhlat pilaavat huutavat pikkuvauvat!
37
4416
Vastaukset
- Mä vaan
Sama ongelma on tuttu. Sitten osa porukasta on vaan niin huumassa huutavista kakaroistaan, että ei tajua edes sen häiritsevän muita.
- Erkki
"Jopa nuorimmaiseni inhoaa pikkuvauvoja vaikka on vasta 8-vee. -> Tämän päivän muksut eivät osaa edes käyttäytyä misään nykyään.... "
mot - anya
Minä kyllä vein 2-vuotiaanikin joulujuhliin, mutta hän istui hiljaa sylissäni koko juhlan ajan. Jos olisi yhtään alkanaut meuhkata, olisimme lähteneet juhlista pois. On tökeröä esiintyjiäkin kohtaan pilata juhla lasten kirkumisella ja ravaamisella. Koululaiset ovat sentään viikkokausia valmistelleet esityksiä ja haluavat varmasti, että vanhemmat ja sisarukset kuulisivat ja näkisivät jotakin. Mutta ei vauvoja nyt sentään vihaamaan tarvitse ruveta...vanhemmille vain vähän tolkkua.
- tarja
joiksi katson myös isompien joulujuhlat,olen ottanut myös pienimmät mukaan,ja mielestäni meillä ollaan osattu käyttäytyä.
Ja kuinka ne lapset oppisivat käyttäytymään jos eivät käy missään.
Olen kyllä nähnyt näitä 8-vuotiaitakin siellä riehumassa ettei se aina ole näiden pienten kontolla.
Hautajaisiinkin otan/ottaisin jos olisi kyseessä lähisukulainen.Näissä tilanteissa saattaa joku pieni viaton lausahdus esimerkiksi pelastaa liian synkäksi menneen tilaisuuden.
Samoin kuin häät,jotka ovat mielestäni perhejuhlat jos on lähisukulainen tai hyvä ystävä tms niin kyllä lapset kuuluvat mukaan jos ei toisin vaikka kutsussa ilmoiteta.
Kuitenkin niin että jos touhu menee yli niin sieltä on valmis poistumaan,eli se hoitaja voisi olla vaikka mukana,tai toinen vanhemmista poistuu lasten kanssa.
Sinullahan nuo hyvinkasvatetut ja käyttäytyvät isot lapset voisivat olla jo tilaisuuksissa apuna näille rääkyville,kurittomille lapsille.. - juhlatunnelma
Lapsenlapsi oli päässyt koulun orkesteriin. Koko syksy sitten harjoiteltiin joulukonserttia varten. Oli ihan oikeasti opittu soittamaan ainakin kaksi kipaletta.
Esiintyminen jännitti ja mentiin suurin odotuksin juhlaan.
Koko esityksen ajan puoli tusinaa kersoja juoksi ympäri salia rinkiä. Äidit ja isukit hymyilivät hellästi. Orkesteri takelteli.
Lopulta nousin esteeksi käytävälle.
Oitis sain kuulla, että en ymmärrä lapsia: ne eivät jaksa istua koko aikaa paikallaan, niillä on liikunnan tarve, ne ovat pieniä, niitä pitää ymmärtää.
Sanoin, että MINUN lapsenlapseni yrittää tuolla soittaa koko syksyn harjoitelua kappaletta, mutta eihän siitä tässä mellastuksessa mitään tule.
Olin inhottava, vanha täti-ihminen, joka ei ymmärrä lapsia, jonka ei ikinä pitäisi tänne tullakaan, jonka lapsenlasta käy ihan sääliksi, kun sillä raukalla on TOLLANEN mummu.
Olisi tehnyt mieleni jatkaa keskustelua, mutta olin joulujuhlassa enkä torikokouksessa.
Lapset kyllä pysähtyivät.
Ilmeisesti he ajattelivat, että minua on viisainta varoa.- Minä vain
Teit oikein. Hyvä, että annoit lapsenlapsellesi mahdollisuuden onnistua.
On valitettavaa, etteivät pienten lasten vanhemmat osaa käytöstapoja. Pikkulapset eivät saa terrorisoida muiden juhlaa.
Olin 1,5 -vuotiaani kanssa minulle erittäin tärkeän ihmisen häissä. Istuimme peräpenkissä siihen asti kun lapsi alkoi 'vaatimaan liikuntaa'. Siinä vaiheessa äiti-lapsi -yhdistelmä poistui pikapikaa kirkon ulkopuolelle. Lapsi siis ei huudellut kirkossa. Kyllä äiti tuntee lapsensa niin hyvin, että hä osaa arvoida, koska aika poistua. - sivullisena seurannut
Minä vain kirjoitti:
On valitettavaa, etteivät pienten lasten vanhemmat osaa käytöstapoja. Pikkulapset eivät saa terrorisoida muiden juhlaa.
Olin 1,5 -vuotiaani kanssa minulle erittäin tärkeän ihmisen häissä. Istuimme peräpenkissä siihen asti kun lapsi alkoi 'vaatimaan liikuntaa'. Siinä vaiheessa äiti-lapsi -yhdistelmä poistui pikapikaa kirkon ulkopuolelle. Lapsi siis ei huudellut kirkossa. Kyllä äiti tuntee lapsensa niin hyvin, että hä osaa arvoida, koska aika poistua.Vieä nykyisten vanhempien lapsuudessa tapakasvatus hoidettiin esimerkein: tilaisuuksissa, missä tulee istua hiljaa paikallaan, istuttiin hiljaa paikallaan. Jos lapsi ei jaksanut olla mukana, vietiin lapsi pois juhlatilasta juoksentelemaan eteiseen tai ulos.
Kirkossa saatettiin käydä ihan vain oppimassa hiljaa penkissä istumista.
Kun lapsi korotti ääntään jossakin tilaisuudessa, vanhemmat osasivat hiljentää puheen ja sanoa, että lapsi häiritsi muita.
Eivät tämän päivän lapset tahallaan häiritse. He eivät vain tiedä. Miten he oppivat käyttäytymään asiallisesti, jos heille ei anneta ohjeita itsestään selvässä asiassa?!
Minusta on väärin antaa lapsille se käsitys, että he ovat aina oikeutetut riekkumaan mieleisellään tavalla, sillä ennen pitkää heidät painetaan ruotuun. Joku sen tekee. Ja varmasti paljon karkeammin kuin omat vanhemmat.
Lapsilla on oikeus saada ohjeita eri tilanteisiin. Se on vanhempien tehtävä. - Jamppa
Minä vain kirjoitti:
Olin 1,5 -vuotiaani kanssa minulle erittäin tärkeän ihmisen häissä. Istuimme peräpenkissä siihen asti kun lapsi alkoi 'vaatimaan liikuntaa'. Siinä vaiheessa äiti-lapsi -yhdistelmä poistui pikapikaa kirkon ulkopuolelle. Lapsi siis ei huudellut kirkossa. Kyllä äiti tuntee lapsensa niin hyvin, että hä osaa arvoida, koska aika poistua.Pieni ja yksinkertainen asia... poistua levottoman lapsen kanssa vaikka hetkeksi ja jos ei rauhoitu niin sitten kokonaan. Miksi niin monet korkeasti koulutetutkin vanhemmat ovat niin moukkamaisia etteivät tätä ymmärrä vaan antavat kakaroidensa ärsyttää muita ihmisiä. Tästä kun huomauttaa on tyly ja suvaitsematon ihminen...
- äiti
Jamppa kirjoitti:
Pieni ja yksinkertainen asia... poistua levottoman lapsen kanssa vaikka hetkeksi ja jos ei rauhoitu niin sitten kokonaan. Miksi niin monet korkeasti koulutetutkin vanhemmat ovat niin moukkamaisia etteivät tätä ymmärrä vaan antavat kakaroidensa ärsyttää muita ihmisiä. Tästä kun huomauttaa on tyly ja suvaitsematon ihminen...
Jos sanot jollekulle, että hänen kakaransa ärsyttää muita ihmisiä, olet todellakin tyly ja suvaitsematon ja samalla myös moukka.
Jos taas sanoisit, että voisitteko iloita hieman hiljempaa, saattaisit saada positiivisempaa vastakaikua. - nyt
äiti kirjoitti:
Jos sanot jollekulle, että hänen kakaransa ärsyttää muita ihmisiä, olet todellakin tyly ja suvaitsematon ja samalla myös moukka.
Jos taas sanoisit, että voisitteko iloita hieman hiljempaa, saattaisit saada positiivisempaa vastakaikua.Nykyajan tottelemattomat lapset ja niiden nuijat vanhemmat vähät välittää kohteliaasti sanotuista asioista. Pitää aina räjähtää että jotain tapahtuu. Ja tuollainen pikkupiipittäjä sitten hyppii siellä välissä...
- huomautus huomauttajalle
nyt kirjoitti:
Nykyajan tottelemattomat lapset ja niiden nuijat vanhemmat vähät välittää kohteliaasti sanotuista asioista. Pitää aina räjähtää että jotain tapahtuu. Ja tuollainen pikkupiipittäjä sitten hyppii siellä välissä...
Jos haluat huomauttaa toiselle epäasiallisesta käytöksestä, niin tottahan toki käyttäydyt itse kohteliaasti ja huomautat kauniisti ja ystävällisesti asiasta, josta olet pahoillasi.
Kuinka nuija voisikaan vaatia mitään käytöstapoja muilta?
Mutta jos kauniisti sanot, niin miten mahtaa käydä? Meneekö perille.
Aikaisemmin tässä ketjussa neuvotaan, ettei helposti häiriintyvien pidä tulla ollenkaan lastensa tilaisuuksiin.
Aikamoinen vaatimus sekin.
Lapsi ja juhlien järjestäjät voisivat vielä luulla, että juhla ei kiinnosta. - Jamppa
huomautus huomauttajalle kirjoitti:
Jos haluat huomauttaa toiselle epäasiallisesta käytöksestä, niin tottahan toki käyttäydyt itse kohteliaasti ja huomautat kauniisti ja ystävällisesti asiasta, josta olet pahoillasi.
Kuinka nuija voisikaan vaatia mitään käytöstapoja muilta?
Mutta jos kauniisti sanot, niin miten mahtaa käydä? Meneekö perille.
Aikaisemmin tässä ketjussa neuvotaan, ettei helposti häiriintyvien pidä tulla ollenkaan lastensa tilaisuuksiin.
Aikamoinen vaatimus sekin.
Lapsi ja juhlien järjestäjät voisivat vielä luulla, että juhla ei kiinnosta."Mutta jos kauniisti sanot, niin miten mahtaa käydä? Meneekö perille."
Ei mene!! Esität asian miten hienovaraisesti tahansa saat vähintään pahansuopaa mulkoilua. Tosin, harvat ovat oikeasti pahoillaan ja siminnähden häpeävät sekaannusta jota lapsensa aiheuttaa... ehkä se nolouden tunne piilotetaan uhmaan. - oikeassa
Jamppa kirjoitti:
"Mutta jos kauniisti sanot, niin miten mahtaa käydä? Meneekö perille."
Ei mene!! Esität asian miten hienovaraisesti tahansa saat vähintään pahansuopaa mulkoilua. Tosin, harvat ovat oikeasti pahoillaan ja siminnähden häpeävät sekaannusta jota lapsensa aiheuttaa... ehkä se nolouden tunne piilotetaan uhmaan.koska alunperin ei tajuta että lapsi häiritsee käytöksellään, ei myöskään kauniisti sanottu tehoa. Kun räjähtää, mulkoillaan loukkaantuneena mutta "paetaan" paikalta. Sellaiseksi maailma vain nyt on mennyt, tämän päivän individualistisessa ja mulletännekaikkiheti-yhteiskunnassa.
- Emilia
"...Oitis sain kuulla, että en ymmärrä lapsia: ne eivät jaksa istua koko aikaa paikallaan, niillä on liikunnan tarve, ne ovat pieniä, niitä pitää ymmärtää..."
Niin, mitenpä ne ipanat oppisivat käyttäytymään missään kun vanhemmat eivät ymmärrä opettaa ja komentaa. Ilman muuta tuollaisessa tilaisuudessa pitää kunnioittaa esiintyjiä ja asiattomasti käyttäytyvät/häiritsijät hoitaa pihalle. Siinä olisi vanhemmilla oiva tilaisuus opettaa riehuville tenavilleen, miten tilaisuuksissa käyttäydytään. Miksi he eivät tee sitä?
- mutta toisaalta...
Taas näitä "minun mieheni"-naisia. Et takuulla ollut asiaa edes tajunnut ajatella, ennenkuin ukkosi siitä mainitsi, eikö totta? Vai tuntuiko sinusta, että tämä piti mainita täällä, jotta saisit enemmän paino-arvoa viestillesi? Ettei pelkkä naisen sana enää riitä, vaan on pakko sanoa, että miehenikin oli tätä mieltä, jotta ihmiset uskoisivat. Säälittävää itsensä alentamista.
Minä taas olen sitä mieltä, että pikkulapsia saa ja pitääkin tuoda näihin paikkoihin. Missä he muuten oppisivat sen käytöksen, jos ei autenttisessa tilanteessa? Ei se kotona opettamalla tapahdu. MUTTA... jos lapset eivät viihdy ja alkavat häiritä tilaisuutta ylenmäärin, heidän kanssaan voi siirtyä sivummalle, tai kokonaan vaikka poiskin. Näin on taas opittu jotain. - paholainen.
Viesti oli niin huonosti kirjoitettu välilyöntivirheineen, etten jaksanut kahta riviä pidemmälle lukea. Voisiko joku siis selventää asiaa; miksi nämä pikkulapset menevät pilalle juhlista?
- eihän se kivaa ole
kaikki me kärsimme, kun esitykset jäävät kuulemati ja huomio siirtyy esityksistä meluajiin ja heidän umpikuuroihin vanhempiinsa.
mutta, mutta.
jonkin huudahduksen sitä kyllä kestää ja pikkusisaruksetkin ovat voineet odottaa isomman joulujuhlaa nähdäkseen sisaruksen esityksen. onhan sitä kotonankin harjoiteltu. että en tosiaan toivo totaalikieltoa ottaa lapsia juhlatilaisuuksiin. sen sijaan pientä vaistoa vamhemmille toivoisin: pitäkää homma hanskassa ja riehujat eteisessä.
toinen mutta on sitten se, että jos et pienestä vie mukana, ei ne isompanakaan halua. olet itsekin asiaan törmännyt, vaikka yrität sen kääntää meidän muiden syyksi. LAPSESI EIVÄT ENÄÄ HALUA/KEHTAA OLLA RINNALLASI, kun et ole heitä pienestä pitäen mukanasi kuljettanut. kyllä meillä murkut edelleen tulevat nurisemati kaikkialle mihin lähdetään. aina on yhdessä menty ja mennään vieläkin.- ääni yleisöstä
Ei nämä kirjoitukset mitenkään moiti vanhempia jotka ottavat pienet mukaan erilaisiin tilaisuuksiin. Kysymys on siitä, että kaikkien tilaisuuksissa olijoiden pitää saada nauttia ohjelmasta. Isommat lapset ovat valmistautuneet ja menevät uusissa vaatteissan ja suurin odotuksin juhlaan. Suotakoon heille se, että saavat nauttia tilaisuudesta. Kyllä he ovat aivan yhtä oikeutettuja siihen kuin ne pikkuisetkin, joita ei saada penkkiin rauhoittumaan.
Vanhemmat, jotka vievät rauhattoman pienokaisen pois juhlasalista, osoittavat sillä, että he antavat arvoa tilaisuudelle ja haluavat, että muut saavat siitä nauttia. Kukaan ei moiti pikkulasta, joka väsyy kuuntelemaan runonlausuntaa ja viulunvingutusta. Moitimme sitä, että lapsi ikään kuin pakotetaan olemaan tilaisuudessa, jossa ei enää viihdy. Kun ei kuitenkaan pystytä vaatimaan, että hän istuisi penkissään hiljaa ja kärsivällisesti, niin sitten ollaan tilanteessa, että lapsi turhautuneena häiritsee muita.
Lapsi oppii tietenkin vain kokemuksen kautta olemaan erilaisissa tilaisuuksissa. Sitäkin tulee harjoitella, kuten kaikkea muutakin uutta elämän varrella.
Siitähän tässä on ollut puhe.
- ärrin murrin
Meilläpä taas lasten joulujuhlan pilasivat kovalla äänellä esitysten aikana keskustelleet aikuiset. Että joskus näinkinpäin...
- äskeinen kirjoittaja
Nämä ihmiset ovat justiin niitä, joille ei ole käyttäytymistä aikanaan opetettu. Mistä olisivat oppineet, kun ei kukaan ole sanonut, että katsomo pitää suunsa kiinni ja vain tapputtaa kun esitys on ohi.
Hyvä että edes pysyivät penkissä. Olisivathan he voineet lähteä jaloittelemaankin, kun aina ennenkin ovat niin voineet tehdä kun kyllästyvät.
- äiti
Oletko ottanut huomioon että kaikilla ei ole hoitajaa pienimmäisille tällaisten menojen sattuessa vaan heidät on otettava mukaan. Kaikki ei aina ole niin mustavalkoista. Ihan vaan vinkkinä kun seuraavan kerran innostut valittelemaan tällaisista asioista. :))))
- tuore äiti
Tuoreen vauvan äitinä on ihan pakko kommentoida.
Hyvin vähän ollaan missään vauvan kanssa kyllä liikuttukkaan,mutta täytyy sanoa ettei ne 8 vuotiaatkaan osaa aina käyttäytyä.
Puhumattakaan vanhemmista ja aikuisista,kyllä hekin osaavat pilata juhlia.
Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin 8 vuotias kakara joka ei osaa käyttäytyä ja vanhemmat eivät osaa pitää kuria. lapseni on reilu 1v. ja mun mielestä on toiminu vielä hyvin se että mennään silloin kuin lapselle sopii.eli päivällä mennään sillon kun unet on nukuttu tai sitten jo aamu päivällä tai jos esim. juhlat on just keskipäivällä otamme vaunut mukaan ja lapsi saa nukkua silloin millo pitää, eikä tule kiukkua. illat ollaan pyhitetty koti oloihin kun se on kaikkien kannalta mukavaa. suotta lähtee ilta väsyneen kanssa baanalle... mutta mun mielestä lapset on oikeutettuja juhliin siinä missä aikuisetkin (jotka kenties pilaa ryyppäämisellä kaikkien ilon) siinä sitä oppii ja kasvaa ja saa virikettä ja vaihtelua. eikä sitä ole kiva juhlistaa jos miettii missä ja miten lapsi voi...
- Henkka
Monissa tilaisuuksissa esitetään jo etukäteen toivomus, jotta ei pieniä lapsia tilaisuuteen mukaan. Selkeä toive järjestelijän tasolta ja helppo noudattaa tai jäädä pois jos tuntuu omat kansalaisoikeudet siitä kaventuneen... Mikään ei ole raivostuttavanpaa kuin häiritsevä kakara!!!
- isommilta voi vaatia
Vauvaikäisiltä nyt ei voi odottaakaan mitään tapoja, vanhempien kuuluu pitää niin pienet hiljaisina juhlatilaisuuksissa. Jos aikataulut ei sovi, jätetään juhlat väliin tai vauva hoitoon - piste.
Leikki-ikäisiltä voi jo vaatia, olettaen, että vanhemmat opastavat.
Hyviä harjoituspaikkoja ovat pienille lapsille tarkoitetut tilaisuudet, jotka eivät kestä liian pitkään. Juhlan luonteen voi lapselle ymmärrettävästi selittää ja kertoa, miten kulloinkin kuuluu toimia.
Ilolla seurasin lapsenlapseni ristiäisissä hänen vilkkaan ja eläväisen, nelivuotiaan serkkunsa kaunista käytöstä. Tyttö seisoi rauhallisesti paikoillaan, kunnes tuli pissahätä kesken toimituksen (papilla riitti puhetta pitkään..). Varovasti hän nyki äitinsä helmaa ja kysyi kuiskaten, voisiko käydä vessassa, jos menee ihan hiljaa. Kotona kun oli lähtiessä puhuttu, ettei saa höpöttää ja heilua, kun vauvalla on tärkeä juhla. Kahvittelun jälkeen tyttönen kysyi, että joko nyt saa höpöttää:) Ja asiaa riitti!!
Että näin se menee, kun homma toimii!- Sanna
Siinä nelivuotias osoitti todella kaunista käytöstä. Näin pitäisi homman toimiakin.
- TV:stä seurannut
Jouluna oli TV:ssä liturgia ortodoksisesta Jumalanpalveluksesta, jossa yleisön joukossa oli useita lapsia. Oli liikuttavaa seurata, kuinka hartaasti hekin osallistuivat, kuunnellen ja ristinmerkkejä harjoitellen. Välillä he katosivat kuvasta, joten arvelen, että kävivät "lepäämässä" eteisen puolella, mutta sitten ihan vauvoja myöten kävivät ottamassa siunauksen piispa Ambrosiukselta.
Siinä olisi ollut esimerkkiä niille, joiden mielestä joka paikassa tulee olla "lasten ehdoilla".
Kyllä lapsikin osaa eläytyä tunnelmaan, kun häntä osataan oikein johdatella.
- lapsia ja aikuisia
Jo 8-vuotiaasikin inhoaa pikku vauvoja... Täysin ymmärrettävää, Lapsihan oppii malleista ja esimerkeistä. Juuri sen takia raahaan kaksi lastani joka kissan ristiäisiin, jotta he osaisivat käyttäytyä juhlissa. Vanhimmainen on aina osannut käyttäytyä ja osaa istua hiljaa paikallaan. Ja kuiskaa jos on jotain välttämätöntä asiaa. On nyt 5-vuotias, enkä tunne tarvetta jättää häntä kotiin. Poikani, joka on nyt 1 1/2-vuotias onkin sitten omaa luokkaansa. Jos juhliin tarvitsee mennä, menemme todella sinne takariviin ja tarvittaessa poistumme. Ihan hyvin on mennyt tähän asti kaikissa juhlissa.
Toisaalta ymmärrän hyvin myös sitä sanomaa, jonka haluat tekstilläsi ilmaista, olkoon se sitten kuinka ontuva tahansa. Tyttäreni kerhon esityksessä eräs äiti antoi poikansa juosta esittäjien keskelle ja hymyili vaan kun poika käy makaamaan siellä... ja lapsilla on oikeat palavat lucia-kynttilät kädessä. Rämpläsi cd-soittimesta puhelimeen ja pipareihin, joita ei vielä oltu aseteltu tarjolle. Kerhotäti oli sitten viimein se, joka keskeytti laulunsa ja sanoi, "Olisitko ystävällinen ja pitäisit poikasi kurissa. Meillä on tätä esitystä harjoiteltu kaksi viikkoa ja on epäkohteliasta, että sinun poikasi riehuu täällä ja pilaa lasten esityksen."
Ehkä onkin kyse enemmän meistä vanhemmista kuin lapsista. Meiltähän ja muilta ne oppivat, eikös niin. Jos äiti ja isä eivät kiellä lapsiaan, niin tilanne varmasti menee tuohon ja tuo todellakin on häiritsevää. Aika ääriesimerkkihän tuo oli ja en todellakaan voi sanoa, että "meidän pikku kultamussu" on yhtään sen paremmin käyttäytyvä. Itse asiassa tuota poikaa saa todella pitää aisoissa. Mutta sen vannon, että minä olen se, joka pitää sen aisoissa ja puutun asioihin. - nnnnn
Hyvä pointti,
mutta se on susta kiini mitä sun lasten juhlissa tapahtuu!
Meidän häissä ei ollut huutavia pikkuvauvoja koska oikeasti halusin kuulla sen "Tahdon" ;) Kutsuissa luki, että K-6. Minulle on ihan samaa mitä vihaiset pikkuvauvojen äidit meistä ajatteli, koska se ei ollut niiden juhla.
Tänä kesällä ystävän häissä vauvat huus ja lapset pomppi kirkossa. Tiesin, ettei se häiritse mun ystäviä joten otin iisisti ja nautin juhlista :) Kannatan tätä asennetta.- häiriintyvä
Mistä tiesit, että muut eivät häiriintyneet lasten pomppimisesta kirkossa?
Esim. pappi teki työtään, johon on kouluttautunut vuosia ja halusi varmasti saada tilaisuudesta hartaan ja hyvän.
Eikö varmasti häiriintynyt pomppimisesta.
Morsiuspari niin rakastunut ettei kuullut ei nähnyt.
Hm.
- "minä en kuule mitään...
että vanhemmat ovat olleet syypäitä kaikkiin näihin tilanteisiin, kun eivät ole lapsiaan saaneet kuriin tai heitä pois vieneet. Ja yhtälailla käy ilmi, että samaiset vanhemmat hermostuvat, jos heitä pyydetään hiljentämään lapsensa. Tämän perusteella vanhempia on siis turha kouluttaa.
Eikö kenellekään muulle siis ole tullut mieleen, että sen pyynnön voisi osoittaa suoraan lapsille? Minä ainakin sanon lapsille, jos he häiritsevät ja joka kerta on rauha tullut. Joskus jopa hyvmyn ja anteeksipyynnön kera.
Miksi aikuiset ihmiset tekevät näin suuren ongelman asioista sen sijaan, että korjaisivat ongelman itse? Samaiset vanhemmat näkevät kyllä tälläkin tavalla, että nyt on oma lapsi mennyt liiallisuuksiin ja ottavat oppia, ikinä ei ole sattunut haistattelevaa ihmistä kohdalleni. Tai ehkäpä olen ainoa, joka on osannut asian tarpeeksi kohteliaasti esittää. - kielipoliisi
Kerro mulle miten juhlaat voivat pilata huutavia pikkuvauvoja? Hyvin sinäkin olet lapsesi opettanut jos jo 8-vuotiaana inhoavat vauvoja. Kasva itse ensin aikuiseksi ja päästä lapsesi säkistä ulos näkemään muutakin maailmaa kuin oman huoneensa ja muitakin ihmisiä kuin älykääpiö-vanhempansa. Lapsistanne tulee isona sosiaalisesti vammaisia jos jatkat tuota linjaa.
- juuri näin!
Myös minulla pisti silmään idioottimainen otsikko: Juhlat pilaavat huutavat pikkuvauvat! Olitkin jo ehtinyt kommentoida kirjoittajan surkeaa äidinkielentaitoa. Myös muut kommentit olivat kuin omia ajatuksiani...
- kyll.
olen nimittäin samaa mieltä. Meilläkään ei lapset pieninä kulkenut mukana koska ajattelin kunnioittaa muitakin juhlissa olijoita. Vanhimman tyttäreni lakkiaisissa oli pikku-neiti mukana mutta kun vauhti kiihtyi niin eräs tuttava vei tytön ulos juoksentelemaan. Hautajaisiin olen joutunut lapset pieninä ottamaan mutta silloinkin kävi tuuri kun pappi halusi pitää nuorimmaista sylissä kun laskimme kukat, sen jälkeen poistuin vähin äänin kirkosta lapsi mukanani. Koulujen juhlissa ärsyttää kun siellä on muutenkin vähän istumapaikkoja niin jotkut eivät voi ottaa lapsia syliinsä vaan antavat istua omilla tuoleilla, vanhemmat sitten katselevat esitykset seisaaltaan.
- .........
vauva ei ymmärrä...pikku vauva ei osaa puhua kertoakseen ssiaa.on todella hirveää katsoa yli 5 v lapsia jotka eivät osaa käyttäytyä sitten missään,vauvan käytöksen ymmärtää muttei enää 8 vuotiaan!!!
- ex-sinkkumies
Minkä ikäisenä lapsi on sen ikäinen että voi huoletta ottaa edellämainitun kaltaisiin juhliin mukaan? Tietenkään mitään yksiselitteistä ikärajaa ei voi sanoa... joku viisivuotias voi osata olla kiltisti ja kymmenvuotias hälisee, mutta noin-arvio.
Kuusi? Kahdeksan? Kymmenen vuotta?- Kakarasta
Meidän kakara jo kaksi vuotiaana hiljaa ja silmät suurella koulun joulujuhlassa, mutta silloin ei ollutkaan uhmavaihetta. :)
Jos kaikki ok meillä jaksetaan melkein mitä vain, mutta jos on nälkä, väsy, kipeä, uhmavaihe tai muuten vain "herne nenässä" niin on parasta jäädä kotiin. Eli siis riippuu lapsen luonteesta ja senhetkisestä mielentilasta. kokeilemalla näkee ja aina on hyvä olla suunnitelma B ja poistumisreitti selvitettynä:)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2967271Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne695294Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1463367Kylillä nainen puhutaan
Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?1112726- 1622469
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla181920Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1831736Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o311578- 821554
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee311510