Laitetaampa tämä vaikka maasturipalstalle kun menee yli lava-autokeskustelun mutta ei offipalstalle kehtaa erillisjousitetulla pakettiautolla mennä, täällä nyt on ravi:akin maasturina eli d-max sopii hyvin joukkoon.
Joo elikkä maastureita harrastan mutta tuli ostettua katuajoon vetoautoksi d-maxi LX eli nolla varustelutasolla. Kantavuutta luvattiin lavalle 1060kg mutta jäi otteessa alle tonnin kuitenkin, kärrypaino oli sentään luvattu 3500kg mutta yhdistelmämassa 6000kg eli jos kärryssä 3,5t niin lavalle max 500kg
Ensimmäisenä silmään osui öljynsuodatin joka on moottorin yläpuolella täyttökorkin vieressä ja öljynsuodattimen ympärillä valutusastia eli sotkut valuvat siististi letkua pitkin öljynvaihtoastiaan ja pohjapanssarissa reikä poistoropun kohdalla. Ensiöljynvaihto meni nahkatakki päällä, ei koskaan ole ollut näin helppoa, nopeata ja siistiä.
Otin auton heti hallille ruostesuojakäsittelyyn, sisälokarit osittain peltiä ja pohjassa lähes kaikki osat täysin suojaamatonta peltiä, tiedä sitten onko alla joku sinkkikäsittely mutta oletan ruostesuojauksen olevan ensiarvoinen asia auton siistinä pysymisen kannalta.
Renkaita irrottaessa huomasin jonkin näköiset spacerit, eli akseleita oli selkeästi levitetty (uudessa autossa) edessä vanteen laippapinnan välistä, ja takana jatkopalat olivat jarrurummun ja akselin välissä. Tämä johtunee siitä että uusi d-max on leveämpi kuin vanha, ei ole raskittu suunnitella akselia uusiksi vaan on laitettu jatkopalat väliin ja taka-akselille on joutunut pitemmät vetarit teettämään. Tämähän tietysti muuttaa akseliston vipusuhdetta heikommaksi kun rengas on kauempana tukipisteestä, mutta valmistaja ilmeisesti on rakenteen todennut riittävän vahvaksi jatkettunakin. Takapuskurin alta paljastui toinen samanlainen rekisterikilpiteline johon olisi voinut samat rekisterikilven valot painaa kiinni, poistamalla takapuskurin auton mitasta saa siis 20cm pois.
Maasto-ominaisuudet yllättivät minut aivan täysin, tämän auton hankin ihan katukäyttöön mutta kun tuli pakottavaa tarvetta viedä tavaraa metsään eikä muuta kalustoa ollut lähettyvillä, niin lähdin 20kV sähkölinjaa sillä tarpomaan sinne asti minne pääsisin. Mutta kuormahan meni ongelmitta perille asti vaikka helmoja saikin olla metrin välien ulkona vahtimassa ettei mene uudesta autosta ryttyyn, samalla kun polki ja katkoi maalipintaa naarmuttavia risuja auton edestä.
Duellerin 689 jotka olivat märällä asfaltilla osoittautuneet hengenvaarallisiksi toimivat ihmeen hyvin kangasmaastossa. Suurin yllätys oli jarrutoiminen tasauspyörästön luistonrajoitin (nyt selvisi miksi taka-akselilla ei ollut kitkalukkoa) joka antaa käsittämättömän edun verrattuna avoimeen tasauspyörästöön/tyhjänpäiväiseen kitkalukkoon.
Ajotyyli oli vain totuttelukysymys, kun pyörä nousi ilmaan ja meno pysähtyi, niin kaasua ei kannattanutkaan laskea pois vaan odotella sekunti että auto ymmärtää mistä on kysymys ja kerkiää puristamaan luistavan pyörän jarrun lukkoon jolloin matka jatkui.
Maasto-ominaisuudet oikeastaan jäivät puoliksi testaamatta kun kantti loppui aikaisemmin kun auton ongelmaton eteneminen.
Maastolaatikon nopea alue on 1:1 ja hidas 2,5:1 joka on pakettiautoksi työkäyttöön kohtuullinen, vaikkakin oikeaan harrastusmaastoajoon aivan liian nopea, sähkölinjan kaltaisessa maastossa joutuu aika paljon kytkimellä himmailemaan menohaluja.
Tehdaspohjapanssarointi koostuu kolmesta 1,5mm paksusta teräslevystä joka muotoon prässättynä näyttää ainakin omaan käyttööni erittäin vahvalta ja tukevalta vaikka maahantuoja myisi vieläkin rajumpia panssarointeja, en minä ainakaan tuolla metsässä niin kovaa aja että niille olisi käyttöä.
Kaiken kaikkiaan olen tykännyt D-maxista todella paljon, varsinkin tuo jarrulukko oli todella positiivinen yllätys kun olin varautunut käsitaljan kanssa koko yön metsässä pulaamaan, ja lähtökohtaisesti aina ajatellut että erillisjousitetulla akselistorakenteella ja hammastangolla ei ole sitten mitään tekemistä minkään maastoajon kanssa.
Työkaluna/vetoautona johon auton hankin antaisin arvosanan 10 Maastoauto on sitten erikseen jossa on jäykat akselit, simpukkaohjaus ja manuaalisesti kytkettävät 100% lukot molemmilla akseleilla, snorkkeli ja vinssi.
D-Max 2015 käyttökokemuksia
D-max
1
128
Vastaukset
- hmmhmhm
Johan offipalstalla on iät ja ajat kirjoitettu erillisjousitetuista.
Mutta no joo, ehkä se palsta on enempi harrastusta varten, riippumatta jousituksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465627Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5742092Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821154Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591038- 771003
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53981Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.56895- 59880
- 228834
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58768