D-Max 2015 käyttökokemuksia

D-max

Laitetaampa tämä vaikka maasturipalstalle kun menee yli lava-autokeskustelun mutta ei offipalstalle kehtaa erillisjousitetulla pakettiautolla mennä, täällä nyt on ravi:akin maasturina eli d-max sopii hyvin joukkoon.

Joo elikkä maastureita harrastan mutta tuli ostettua katuajoon vetoautoksi d-maxi LX eli nolla varustelutasolla. Kantavuutta luvattiin lavalle 1060kg mutta jäi otteessa alle tonnin kuitenkin, kärrypaino oli sentään luvattu 3500kg mutta yhdistelmämassa 6000kg eli jos kärryssä 3,5t niin lavalle max 500kg

Ensimmäisenä silmään osui öljynsuodatin joka on moottorin yläpuolella täyttökorkin vieressä ja öljynsuodattimen ympärillä valutusastia eli sotkut valuvat siististi letkua pitkin öljynvaihtoastiaan ja pohjapanssarissa reikä poistoropun kohdalla. Ensiöljynvaihto meni nahkatakki päällä, ei koskaan ole ollut näin helppoa, nopeata ja siistiä.

Otin auton heti hallille ruostesuojakäsittelyyn, sisälokarit osittain peltiä ja pohjassa lähes kaikki osat täysin suojaamatonta peltiä, tiedä sitten onko alla joku sinkkikäsittely mutta oletan ruostesuojauksen olevan ensiarvoinen asia auton siistinä pysymisen kannalta.

Renkaita irrottaessa huomasin jonkin näköiset spacerit, eli akseleita oli selkeästi levitetty (uudessa autossa) edessä vanteen laippapinnan välistä, ja takana jatkopalat olivat jarrurummun ja akselin välissä. Tämä johtunee siitä että uusi d-max on leveämpi kuin vanha, ei ole raskittu suunnitella akselia uusiksi vaan on laitettu jatkopalat väliin ja taka-akselille on joutunut pitemmät vetarit teettämään. Tämähän tietysti muuttaa akseliston vipusuhdetta heikommaksi kun rengas on kauempana tukipisteestä, mutta valmistaja ilmeisesti on rakenteen todennut riittävän vahvaksi jatkettunakin. Takapuskurin alta paljastui toinen samanlainen rekisterikilpiteline johon olisi voinut samat rekisterikilven valot painaa kiinni, poistamalla takapuskurin auton mitasta saa siis 20cm pois.

Maasto-ominaisuudet yllättivät minut aivan täysin, tämän auton hankin ihan katukäyttöön mutta kun tuli pakottavaa tarvetta viedä tavaraa metsään eikä muuta kalustoa ollut lähettyvillä, niin lähdin 20kV sähkölinjaa sillä tarpomaan sinne asti minne pääsisin. Mutta kuormahan meni ongelmitta perille asti vaikka helmoja saikin olla metrin välien ulkona vahtimassa ettei mene uudesta autosta ryttyyn, samalla kun polki ja katkoi maalipintaa naarmuttavia risuja auton edestä.

Duellerin 689 jotka olivat märällä asfaltilla osoittautuneet hengenvaarallisiksi toimivat ihmeen hyvin kangasmaastossa. Suurin yllätys oli jarrutoiminen tasauspyörästön luistonrajoitin (nyt selvisi miksi taka-akselilla ei ollut kitkalukkoa) joka antaa käsittämättömän edun verrattuna avoimeen tasauspyörästöön/tyhjänpäiväiseen kitkalukkoon.

Ajotyyli oli vain totuttelukysymys, kun pyörä nousi ilmaan ja meno pysähtyi, niin kaasua ei kannattanutkaan laskea pois vaan odotella sekunti että auto ymmärtää mistä on kysymys ja kerkiää puristamaan luistavan pyörän jarrun lukkoon jolloin matka jatkui.

Maasto-ominaisuudet oikeastaan jäivät puoliksi testaamatta kun kantti loppui aikaisemmin kun auton ongelmaton eteneminen.

Maastolaatikon nopea alue on 1:1 ja hidas 2,5:1 joka on pakettiautoksi työkäyttöön kohtuullinen, vaikkakin oikeaan harrastusmaastoajoon aivan liian nopea, sähkölinjan kaltaisessa maastossa joutuu aika paljon kytkimellä himmailemaan menohaluja.

Tehdaspohjapanssarointi koostuu kolmesta 1,5mm paksusta teräslevystä joka muotoon prässättynä näyttää ainakin omaan käyttööni erittäin vahvalta ja tukevalta vaikka maahantuoja myisi vieläkin rajumpia panssarointeja, en minä ainakaan tuolla metsässä niin kovaa aja että niille olisi käyttöä.

Kaiken kaikkiaan olen tykännyt D-maxista todella paljon, varsinkin tuo jarrulukko oli todella positiivinen yllätys kun olin varautunut käsitaljan kanssa koko yön metsässä pulaamaan, ja lähtökohtaisesti aina ajatellut että erillisjousitetulla akselistorakenteella ja hammastangolla ei ole sitten mitään tekemistä minkään maastoajon kanssa.

Työkaluna/vetoautona johon auton hankin antaisin arvosanan 10 Maastoauto on sitten erikseen jossa on jäykat akselit, simpukkaohjaus ja manuaalisesti kytkettävät 100% lukot molemmilla akseleilla, snorkkeli ja vinssi.

1

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmhmhm

      Johan offipalstalla on iät ja ajat kirjoitettu erillisjousitetuista.

      Mutta no joo, ehkä se palsta on enempi harrastusta varten, riippumatta jousituksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7004
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6434
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3514
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3010
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2714
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2408
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2076
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1947
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1807
    Aihe