Miksi autojen valmistajat kehottavat tarkastamaan auton öljyt noin joka kolmannella tankkauskerralla ?
Miksi ?
Minne ne uuden auton öljyt muka katoaa?
Ja jos öljyt katoaa niin miten ne katoavat ?
Kyseessä uusi auto
19
151
Vastaukset
- BaskaMosseWikuroi
Nykyään tehdään sutta ja sekundaa. BMW:llä on malleja joiden 'normaali' öljynkulutus on toista litraa / 1000 km. Siis 15 000 kilometrin öljynvaihtovälillä öljyä pitää lisätä n. 20 litraa. Toisin sanoen pelkkä suodattimen vaihto riittää koska öljyt on jo vaihdettu monta kertaa. Väljä lonksu kone jo uutena.
- skodajuo
Nyt muistat merkin väärin, tuota öljyjanoista konetta löytyy volkkarista, skodasta ja audista.
EI BMW:stä - juokoskoda
skodajuo kirjoitti:
Nyt muistat merkin väärin, tuota öljyjanoista konetta löytyy volkkarista, skodasta ja audista.
EI BMW:stäNäin on!
Tässä faktaa, 4/l 1000km
http://www.hs.fi/autot/a1305959030384 - audiontekele
juokoskoda kirjoitti:
Näin on!
Tässä faktaa, 4/l 1000km
http://www.hs.fi/autot/a1305959030384Tässä päätös tälle surulliselle Audin TSFI tekeleelle...
http://www.hs.fi/autot/a1305960478284
- Vanh.asentaja
Se öljymäärän tarkastus on sinun hyväksesi. Jos öljyt pääsee vajumaan liikaa, moottori hajoaa ja sinä sen maksat yksin ja uusi moottori ei mikään halpa paketti ole. Vaihtotöineen!
Joissakin moottoreissa vain on erilaisia suunnitteluvikoja niin, että öljyä kuluu uutenakin. Saattaa olla myös irti jääneitä letkuja, täyttötulppia, öljytikkuja joitten kautta öljyä hukkuu. Vanhemmissa autoissa pakkaa jotkut tiivisteet valskaamaan, letkut voi rikkoutua jne. Öljymäärän tarkistuksen yhteydessä havaittu normaalia suurempi hävikki ilmaisee, että jossakin on vikaa ja että se kannattaa korjata heti. Luonnollisesti lisätä sitä öljyä ensin. Eikä ylämerkkiin asti; se alamerkkikin on riittävästi, mutta sen alle ei saa päästää. - kaikistaItkua
Moottori kuluttaa aina hieman öljyä ja jos ilmenee lisääntyvää öljyn kulumista, niin siksi on hyvä tarkastaa tilanne, sillä silloin voi päästä vielä pienellä rahalla.
Tarkastetaanhan renkaiden paineitakin, vaikka nykyiset renkaat eivät juurikaa hukkaa ilmojaan ajokauden aikana. - euroinsinööritaito
VW konsernin auto kyseessä? Ne vissiin voi kuluttaa 4l/1000km ilman etä myyjä korvaa mitään eli kulutusta pidetään normaalina. Ei taida ihan riittää että joka kolmannella tankkauksella tarkistaa jos VW auto kyseessä.
- haluaatietää
Kysyisin sitten heti perään . Minne ne öljyt "katoaa" ?
Joku sanoi että öljyt saattaa päästä ..vajumaan ? ilmeisesti..valumaan?
Minne ne öljyt "valuu " ? Pommitan niin kauan että joltain palaa sulake ja kertoo
viimein totuuden !- väljäkone
No ne palaa pakokaasun mukana taivaan tuuliin.
- henkijuttuja
väljäkoneelle..
Siis "öljyt " palavat pakokaasun mukana taivaan tuuliin ?
Onko tämä jotain henkimaailman juttuja?
Kuinka uudessa autossa öljyt voi palaa pakokaasun mukana taivaan tuuliin ?
..henkimaailman juttuja!
Eihän uudessa autossa noin voi käydä!- uusivanhaauto
Kyllä niin ikävä kyllä käy. Joidenkin automerkkien sylinteriputkien ja mäntien välinen välys on jo uutena paljon suurempi kuin pitäisi olla. Vähän kuin ostaisit uuden auton jossa on valmiiksi vanha moottori. Esimerkiksi tekniikan maailman testissä olleen uuden vw golfin moottori oli tällainen. Moottori kulutti kestotestin aikana (60000 km) yhden ylimääräisen öljynvaihdon verran ylimääräistä öljyä.
- BestisTheBest
No mutta ettekö te tiedä, että tuolla keinolla VWGroupin moottoreissa on saatu se 30000km öljynvaihtoväli. Kun öljyt vaihtuu kokonaan kerran ennen varsinaista huoltoa, on pitkällä öljynvaihtovälillä ajaminen mahdollista.
Siinäpä taas muille kopioitavaa.... - uusivanhaauto
BestisTheBest kirjoitti:
No mutta ettekö te tiedä, että tuolla keinolla VWGroupin moottoreissa on saatu se 30000km öljynvaihtoväli. Kun öljyt vaihtuu kokonaan kerran ennen varsinaista huoltoa, on pitkällä öljynvaihtovälillä ajaminen mahdollista.
Siinäpä taas muille kopioitavaa....Tuolla on ihan nimikin olemassa. Longlife.
- 5w40
Osittain johtuu myös öljyn viskoosista joka on liian matala, tällä haettu sisäisten kitkojen minimointia = pientä polttoainekulutusta. Asia korjaantuu hieman, kun laittaa 10astetta paksumpaa eli tehdas suosittelee 5w30 öljyä laita 5w40 öljyä, jo vähenee öljyn kulutus...
P.S osta myös öljyä jossa volateetti on kohdillaan, eli öljyn haihtuvuus. On öljyjä joiden koostumus on lähes haihtumaton ja halpoja öljyjä joista haihtuu tavaraa, voi myös päätellä haihtuvan öljyn olevan epä stabiilia ja koostumuksen muuttuessa toimiiko voitelu.
Testissä 6,5 tunnin aikana 200asteessa hyvästä öljystä haihtui 5-10% massasta ja huonompi tasoisesta öljystä jopa 25% massasta.
Kyllä moottorissa on useita kohteita jossa esiintyy korkeita lämpötiloja, männän puristusrekaiden alueilla n.300c nokkaakselissa ja nostimissa voi olla 260c esim. Vaikka öljyn lämpö pysyy 70-90 asteen paikkeilla normaalisti ajettaessa - miksiSuomalainenAhdistuu
BestisTheBest kirjoitti:
No mutta ettekö te tiedä, että tuolla keinolla VWGroupin moottoreissa on saatu se 30000km öljynvaihtoväli. Kun öljyt vaihtuu kokonaan kerran ennen varsinaista huoltoa, on pitkällä öljynvaihtovälillä ajaminen mahdollista.
Siinäpä taas muille kopioitavaa....LL-systeemiä noudattaa useat kehittyneet automerkit, eikä öljyä niissä tarvitse lisätä kuin korkeitaan 1/2 litraa huoltovälin aikana, kuin poikkeustapauksessa.
LL-huoltojärjestelmään liittyy oleellisesti järjestelmä joka haistelee auton käyttöä ja useita parametreja ja säätää huoltoväliä käytön mukaan. Vain paljon ajavat pääsevät tuohon 30tkm huoltoväliin ja perusautoilijan huoltoväliksi muodostuu tyypillisesti 20-25tkm.
Tyypillenen trolli kaivaa vain negatiiviset asiat, vaikka ne olisivat yksittäistapauksia ja arkitoi ne sairaaseen mieleensä.
- AikaHuonoProvoAloitus
Useissa uusissa autoissa auto mittaa itse öljyn määrän eikä niissä ole mittatikkua ollenkaan.
- wqerty51
Aloituksessa ei ole mitään vikaa, taidat olal vain ankara isä, tai kovasti yksinäinen komentelija.
Samanlaisia suosituksia on ollut aina, minäkin olen tarkastanut 55 vuotta. Viimeiset 20 vuotta on kaikki olleet aivan turhia, yhtään en ole lisännyt huoltoväleillä. Mutta aina voi tapahtua yllättävää. Useissa autoissa on öljynpinnan varoittimet, toisissa ne toimivat aivan turhaan. Toisissa eivät toimi useisiin vuosiin ja sitten kun olisi tarvetta, eivät toimikaan.
Oma auto on tärkeä tuntea, vaikka ei tekisikään mitään huoltotöitä.
Öljy kannattaa katsoa tasaisella pinnalla ja huomioida, hetkeksi käynnistetyssä moottorissa öljy on jäykkää ja kestää valua useita minuutteja tai jopa useita tunteja, riippuen lämpötilasta.
- EiMitäänUutta
Samankaltainen suositus/ohjeistus öljytason tarkistamisesta on ollut mainittuna autojen ohjekirjoissa jo yli 20v vuoden ajan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod337124- 386574
- 293594
- 453120
- 342774
- 162552
- 372198
- 162106
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481977- 341840