Mikä ongelmana?

mazda3sedan

Autoni ei tänään lähtenyt käyntiin. Kun väänsin avaimella virrat päälle, auto piti rätinää ja valot alkoivat vilkkua (radion, mittariston). Kun väänsin avaimen OFF-asentoon, mittariston viisarit ponnahti ääriasentoon ylös ja tulivat takaisin alas.

Virtalukossa jotain häikkää? Vai jossail muualla?

11

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyhjäon

      Akku on tyhjentynyt. Apuvirralla käyntiin tai sitten yrität latailla jollain laturilla akkua tai käyt hakemassa uuden akun.

      • mazda3sedan

        Näemmä akku oli ihan jäässä. Otin nyt yön yli sulamaan ja laitan aamulla lataukseen. Katsoo, jos tuo tepsii...


      • Yleensä, jos akku pääsee jäätymään, niin se täytyy hapottaa uudestaan tai hankkia uusi akku. Varauskyky häviää jäätymisen seurauksena.


      • mazda3sedan
        delfin84 kirjoitti:

        Yleensä, jos akku pääsee jäätymään, niin se täytyy hapottaa uudestaan tai hankkia uusi akku. Varauskyky häviää jäätymisen seurauksena.

        Kiitoksia. Tosiaan testaus jää huomiselle. Täytyykin miettiä, hapottaisiko sen uusiksi vai olisiko tarpeellista ostaa uusi akku..


      • Vanh.autosähköasentaja
        delfin84 kirjoitti:

        Yleensä, jos akku pääsee jäätymään, niin se täytyy hapottaa uudestaan tai hankkia uusi akku. Varauskyky häviää jäätymisen seurauksena.

        Älä puhu paskaa kun et mitään tiedä.
        Vain tyhjä akku jäätyy. Ja yleensä akku tyhjenee kun lataus ei toimi. Latauksen merkkivalosta et mitään näe, että toimiiko se vai ei.
        Happojen vaihto on teinipoikien ja hevosmiesten tietotoimiston valeita.
        Jos akku ei ota latausta, niin uusi akku on hommattava. Latauksen toimimisen näet kun mittaat käynnissäolevasta autosta akun napojen välisen jännitteen. Pitää olla 14,1-14,5 V kun akku on täyteen varautunut. Vajaassakin reilusti yli 12 V. Jos on vähemmän, niin vaihtolaturi tarvikeliikkeestä on halvin ja helpoin tapa.


      • delfin84
        Vanh.autosähköasentaja kirjoitti:

        Älä puhu paskaa kun et mitään tiedä.
        Vain tyhjä akku jäätyy. Ja yleensä akku tyhjenee kun lataus ei toimi. Latauksen merkkivalosta et mitään näe, että toimiiko se vai ei.
        Happojen vaihto on teinipoikien ja hevosmiesten tietotoimiston valeita.
        Jos akku ei ota latausta, niin uusi akku on hommattava. Latauksen toimimisen näet kun mittaat käynnissäolevasta autosta akun napojen välisen jännitteen. Pitää olla 14,1-14,5 V kun akku on täyteen varautunut. Vajaassakin reilusti yli 12 V. Jos on vähemmän, niin vaihtolaturi tarvikeliikkeestä on halvin ja helpoin tapa.

        Nuo jännitearvot tiedetään kyllä. Jäätyessään akkuneste(sisältää tislattua vettä ja rikkihappoa) menettää elektrolyyttisen ominaisuutensa, jonka takia akku ei kykene enää ottamaan sähkävarausta vastaan. Uudelleen hapottamalla saadaan elektrolyyttinen tila, jolloin akku voi varautua uudestaan, mikä puhekielessä tarkoittaa latautumista. Jos akun elektrolyytisyys eli varaukyky menetetään, ei laturin vaihdosta juurikaan ole apua.


    • UusiAkku

      Jos akku on jäätynyt, ei kannata enää hapottaa.
      Kennot vaurioituu jäätyessä. Uuden saa halvalla, ne on heti valmiita käynnistykseen.
      Näillä pakkassilla on jäätynyt ja tyhjentynyt satoja satoja akkuja.
      Nykyajan autoissa ei ole kiinitetty huomiota enää akun lämpöisenä pysymiseen edes ajossa. Toista oli ennen, akut moottoritilassa ja Mersuissa w124 jopa lämmityslaitteen vesikierto oli akkukotelon kautta!!!!!!!!!!!!!! Akut kesti näin pitkään.

      • näinseonff

        Ei autonvalmistajien kannata miettiä mitään marginaalisia satunnaisia kovia pakkasia jossain pienessä suomessa kun suurin osa autoista myydään ihan muilla markkinoilla.

        Voittehan te kääriä sen akun ympärille ihan itse vaikka millaiset putkistot tai vastukset jos siltä tuntuu mutta kun tarvetta sille ei ole!


      • Tai laittaa ylläpitolaturi, joka lataa akkua, kun on lämmmityskaapeli kytkettynä.


    • Tällaista_sattuu

      Vastaavassa tilanteessa minun autostani oli murtunut akun napakenkä. Akussa oli voimaa, mutta haljennut napakenkä kosketti akun napaa vain niin pieneltä alalta että virta riitti mittareille, mutta ei käynnistinmoottorille. Riehui ja rätisi käynnistäessä eikä lähtenyt. Vaihdoin napakengän ja taas mennään.

    • egroikujyhgtrfed

      jos on jotain kerrottuja vikoja ja on lähes 4 v vanha, ei kannata tekstarilla vaan ostaa uusi. vaikka saisikin toimimaan, saattaa purkaa paljon ja sen lataus autossa polttoaineella maksaa paljon, paljon. ehkä 20 kertaa verkkosähkön hinnan, ainakin 5v vanhassa autossa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7074
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6474
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3544
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3100
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2744
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2462
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2086
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1957
    10. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      1810
    Aihe