Mitä tarkoittaa nimellisvirta

Määvaanihmetteren

Hei.

En googlettamallakaan löytänyt tähän tyhjentävää vastausta, eli mikä on nimellisvirta esimerkiksi sähkömoottorista puhuttaessa? Tarkoittaako tämä suurinta sallittua virtaa millä laitetta voi käyttää, laitteen keskimääräistä virrankulutusta vai mitä?

Jos esimerkiksi sähkömoottorin arvokilvessä olisi merkintä 3,8A ja moottori kuluttaisi virtaa vaikkapa 2,2A, niin olisiko tämä hyvä vai huono asia :)? Eli kävisikö moottori "vajaalla", eli ampeereita olisi hyvä saada lisää vai kuuluuko moottorin käyttämä virta ollakin nimellisvirtaa selvästi pienempi?

Kiitos ja kumarrus!

25

15061

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perusasiat

      Moottori ottaa verkosta nimellisvirran silloin, kun moottorin akselilta otetaan ulos nimellisteho (kW). Eli sallitun jatkuvan kuormituksen enimmäisarvot. Molemmat on merkitty arvokilpeen.
      Jos moottoria ei kuormiteta lainkaan, tai kuormitetaan osateholla, virta on silloin nimellisvirtaa pienempi.
      Jos moottoria ylikuormitetaan, virta nousee silloin nimellisvirtaa suuremmaksi. Ylikuormitus ei saa olla jatkuvaa, koska vaarana on silloin käämityksen kuumentuminen yli sietorajan. Seurauksena silloin on moottorin käämityksen tuhoutuminen.

    • xxxxxxxxfffffff

      Moottoreiden kanssa on aina syytä käyttää moottorisuojakytkintä ja kytkimen virta säädetään moottorin tyyppikilven osoittamaan arvoon. Tämä suojaa moottoria tuhoutumiselta/palamiselta, jos se jää jumiin.

    • Anonyymi

      Miten nimellisvirta sitten lasketaan?

      • Anonyymi

        Mittaamalla nimellisvirta todetaan. Ei sitä tarvitse laskea.
        Mitatusta virrasta voidaan sitten laskea cos fii ja hyötysuhde.


      • Anonyymi

        Nimellisvirtaa ei tarvitse mitata, se on valmiiksi merkitty moottorin arvokilpeen. Uteliaisuuttaan moottorin virran voi tietenkin ampeerimittarilla mitata. Näkee samalla käykö moottori kuinka lähellä mimelliskuormaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittaamalla nimellisvirta todetaan. Ei sitä tarvitse laskea.
        Mitatusta virrasta voidaan sitten laskea cos fii ja hyötysuhde.

        Pakko tuo virta on jonkun laskea. Ei moottoreita voi sokkona suunnitella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko tuo virta on jonkun laskea. Ei moottoreita voi sokkona suunnitella.

        Eipä taida olla sinulla ihan hanskassa moottorien suunnittelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimellisvirtaa ei tarvitse mitata, se on valmiiksi merkitty moottorin arvokilpeen. Uteliaisuuttaan moottorin virran voi tietenkin ampeerimittarilla mitata. Näkee samalla käykö moottori kuinka lähellä mimelliskuormaansa.

        Moottori ei yleensä käy kuinka lähellä nimelliskuormaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida olla sinulla ihan hanskassa moottorien suunnittelu.

        Jos sinä suunnittelet moottoreita vain heittelemällä osat koppaan ja sitten testaat paljonko sieltä ehkä tehoa irtoaa ja kestääkö osat, niin kaikki kunnia sinulle. Kerro vielä firma missä olet niin ei tule vahingossa ostettua mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida olla sinulla ihan hanskassa moottorien suunnittelu.

        Eipä taida tällä palstalla pyöriä ensimmäistääkään sähkömoottorin suunnittelijaa :D


    • Anonyymi

      Eiköhän nimellisvirta saada lasketuksi nimellistehosta ?
      Mitähän näin jännää seuraavaksi?

      • Anonyymi

        Ei onnistu sinulta eikä keltään muultakaan.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka sinä et pysty sitä laskemaan, mutta älä muita vedä mukaan!

        https://deltaheavyequipment.s3.eu-central-1.amazonaws.com/k03755/ws_k03755_008.jpg

        Tässä moottorin kilvessä on merkitty oleelliset viisi nimellisarvoa, neljän arvon avulla pystyy aina laskemaan yhden puuttuvan arvon. Kokeile vaikka...

        Höpöhöpö. Ei virtaa arvaamalla tai laskemalla ole alunperinkään keksitty. cos fii ja hyötysuhde saadaan laskemalla selville kun tunnetaan teho ja virta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö. Ei virtaa arvaamalla tai laskemalla ole alunperinkään keksitty. cos fii ja hyötysuhde saadaan laskemalla selville kun tunnetaan teho ja virta.

        Mitä ihmettä yrität selittää? Selvitä pääsi, ja yritä uusiksi.


    • Anonyymi

      Jokaisessa moottorissa (sähkö) on kierrolsen rajoitus. Muutenhan ne jatkais kiihtymistä kunnes kitka- tai energia rajoittaa.

      Selittäkää välillä miten sähkömotin kierrokset rajataan?

      • Anonyymi

        Kitka/kuorma rajoittaa ja/tai synkronimoottoreilla taajuus -tai eihän epätahtimoottoritkaan verkon taajuuden yli kierrä...


      • Anonyymi

        Normaalin "teollisuusmoottorin" kierrosten teoreettisen ylärajan määrää sähköverkon taajuus (50 Hz) ja moottorin napaluku, siitäkin häviöt nipsaisee vähän pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalin "teollisuusmoottorin" kierrosten teoreettisen ylärajan määrää sähköverkon taajuus (50 Hz) ja moottorin napaluku, siitäkin häviöt nipsaisee vähän pois.

        Onkonkyseessä sähköauton moottoottori kun käytten o i n kuumana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkonkyseessä sähköauton moottoottori kun käytten o i n kuumana

        Epäiletkö että sähköautoissa käytetään tavan VEMmejä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalin "teollisuusmoottorin" kierrosten teoreettisen ylärajan määrää sähköverkon taajuus (50 Hz) ja moottorin napaluku, siitäkin häviöt nipsaisee vähän pois.

        Eikö siihen saa taajuusmuuttajaa väliin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitka/kuorma rajoittaa ja/tai synkronimoottoreilla taajuus -tai eihän epätahtimoottoritkaan verkon taajuuden yli kierrä...

        Kierrosluku rpm/min = (60 x verkkovirran taajuus) / magneettiset napaparit . Yleinen teollisuusmoottorin kierrosluku on 3000 rpm/min eli 3000/1. Kahdella napaparilla kierrosluku on puolet tuosta, neljällä taas neljäsosa.

        Taajuusmuuntimilla saadaan sitten muita kuin noita kerrannaisia.


    • Anonyymi

      Ja mitähän seuraavaksi rajoitetaan...?

      • Anonyymi

        Ehkä palstan aktivointia


    • Anonyymi

      "Eipä taida tällä palstalla pyöriä ensimmäistääkään sähkömoottorin suunnittelijaa"
      Täällä tarvitsee pyöriä vain palstan / aloitusten aktiivisena pitäjiä !

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5840
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5343
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3034
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2454
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2118
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2088
    7. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      38
      2043
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1691
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1677
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1656
    Aihe