Kun isosiskolla on kissa ja me(lue:minä) sitä pesimme kirppushamppoolla n. 2 kertaa vuodessa kun se oli 10 vuotta ulkokissana. Nyt kun se on sisäkissana niin sisko väitää ettei sitä tarvi ollenkaan pestä. Karva on sellasta hyvin sähköistä ja kuivan oloista ja sillain kun silittää niin se jää vähän littuun.. (osaanpa minä taas selittää..).
Eikö kissojenkin turkki pidä kuitenkin joskus pestä? Minkälaisella shamppoolla? Mäntysuovalla...? vitsi.
Kiitoksia vastauksista. Minä sitten luennoin siskolle asiasta.
Pitääkö kissaa pestä koskaan?
26
5034
Vastaukset
- kisu
tottakai kisua pitäisi pestä pari kertaa vuodessa,niitä kirppuja kun muualtakin tulee.
Pese vain huoletta normaalilla saippualla , nahkaan asti,mutta hellästi. - Nasun äippä
Itse en ole kissojani pessyt koskaan. Nykyinen kissani (ja edellinen) on lyhytkarvainen sisäkissa. Edellinen ja nykyinen kissani ovat hoitaneet turkkinsa mallikkaasti itse.
Tietysti jos kissa on oikeasti likaantunut jossain, niin silloin kannattaa kissa pestä kissoille tarkoitetulla shampoolla.
Kirppujen takia pesemistä pidän turhana, ellei eläinlääkäri nimenomaisesti ole käskenyt tehdä niin ja määrännyt jonkun tietyn aineen jolla pestä (tavallisella shampoolla ne eivät lähde). Muutoin ulkoloisten häätöön eläinlääkäreiltä saa Stronghold-nimistä loislääkettä, joka tappaa sisä-ja ulkoloiset. - Tintsu
Vastaus tulikin otsikossa. Näyttelykissat on sitten asia erikseen. Joissain kirjoissa sanotaan että viikottainen (vesi?)pesu vähentäisi allergian aiheuttamista. Mutta siis en pese jos ei ole tarvetta. Siistille eläimelle ei yleensä ole.
Pesu muistaakseni laimealla fairyvedellä ja huuhtelu perään. Ei vitsi.
Kuivaan turkkiin tepsii ruokinta. Esim. anna voita kädellä tai sipaise kissan turkkiin, josta se nuolee sen. Kissani nuolee voin, tai margariinin kädestä. Rypsiöljyä ei latki lautaselta, kokeiltu on.- jellona
Kissan turkkiin auttaa, kun lisäät ruokaan munan keltuaista ja lisäksi voit antaa pirskattia, jotta se saa lisävitamiinia.
- Eulalia
Peseminen se vasta kuivattaisikin kissan nahkaa ja karvaa, jolloin siitä tulee entistä sähköisempi ja hilseilevämpi.
Itse olen pessyt ainoastaan yhtä kissaa aikoinaan kun sille jostain syystä pentuna jäi kakki "puolitiehen" peräreikään. Muutamalta kissalta pyyhin märällä kädellä ylimääräisiä karvoja pois, kun karvanlähtöä oli aivan mahdottomasti. - Tabby
Periaatteessa lyhytkarvaista kissaa ei tarvitse pestä, jos sen turkki ei ole rasvainen. Rasvaisuuden saa turkista hyvin pois Fairylla ;) Huuhtelun pitää tietysti olla kunnollinen: turkkiin ei saa jäädä lainkaan pesuainetta, oli kyseessä sitten kissanshampoo tai Fairy.
Pitkäkarvaista kissaa joutuu pesemään pari kertaa vuodessa. Itse olen pessyt Pekun aina ennen näyttelyä eli pari kertaa vuodessa.
Liika peseminen aiheuttaa hilseilyä, mutta hilseily voi johtua myös mm. kuivasta huoneilmasta tai stressiistä. Esimerkiksi eläinlääkärissä monet kissat alkavat hilseillä mielettömästi, samoin jos ne viedään uuteen paikkaan.
Jos karva on kuivan oloista, ruokavalion muutos voisi auttaa asiaan. Kokeile ostaa kissalle eläinkaupasta Royal Canin Hair & Skin -nimistä kuivaruokaa, se on tarkoitettu nimen omaan sellaisille kissoille, joilla on huono turkki ja kuiva iho. Pekun polkuanturoiden hilseily loppui, kun syötimme pidemmän aikaa tuota ruokaa =) Rasvahappolisä todennäköisesti auttaa myös kuivaan turkkiin. Sähköisyyttä voi vähentää silittämällä kissan turkkia säämiskän palalla. - Rilli
Meillä on 19-vuotias sisäkissa, jota ei ole koskaan pesty. Se pesee itsensä kerran pari päivässä ja turkki on aina ollut puhdas. Minusta kissaa ei tarvitse pestä ilman syytä.
- nina
ihanaa kun kisut elää noin vanhoiksi. toivottavasti saan pitää omani täällä yhtä kauan!
- Sipsu
Ja eläinshampoolla. Peseminen tuhoaa nyt talvella muutenkin vähissä olevaa tärkeää d-vitamiinia kissan turkista, joten turhat pesut pois.
- KalleKolli
Anna kissalle eläinkaupan turkinhoitoon kehitettyjä raksuja. Meidän Kallella tahtoo olla talvisin eloton ja sähköinen turkki, sillä on ollut myös hilsettä, sun kuvaus sopii hyvin myös Kallen turkkiin.
Tänä talvena olen antanut sille melkeinpä pelkästään eläinkaupan turkinhoitoraksuja (esim. IAMS, SCIENCE kaikkien nimejä en muista). Nyt kollilla (kohta 12 v) on komea musta kiiltävä turkki, karvanlähtökin on vähentynyt. Kolli hoitaa turkkiaan huolellisesti. Lisäksi annan päivässä 1 kissan kalanmaksaöljykapselin. (ihmisen kalanmaksaöljyä ei saa antaa). - Lina
Kissamme päätti jostain täysin käsittämättömästä syystä mennä nukkumaan tiskipöydällä olleeseen, tiskausta odottaneeseen paistinpannuun. Voitte vain kuvitella, miltä näytti mustavalkoinen kissa, jonka turkki oli kauniin keltainen. Tiedättehän, millainen väri pannuun jää hunajamarinoidusta broilerista..
Peseminen oli täyttä tuskaa, verisiä käsiä, repaleisia hermoja ja tulvivaa kylpyhuonetta. Tuloksena yksi vihainen, märkänä karannut kissa, vielä vihaisempi avomies, vaahtojälkien täyttämä asunto ja epätoivoinen kissanomistaja.
Miten te siis hoidatte pesemisen, pystyykö kukaan siihen sivistyneellä tavalla???- iita
Meilla joudutaan pesemaan pulska valkoselkainen katti noin pari kertaa vuodessa ja me tehdaan se yhteistyona isannan kanssa. Toisella farkut jalassa ja paksu pitkahihainen paita ja sitte suihkutilaan polvilleen katti tukevasti otteessa. Toinen kayttaa suihkua ja kissashampoota ja hoitaa pesupuolen (ja varoo korvia) ja siita sitten katti kylpypyyhkeeseen eka kuivaukseen ja lopuista hoitaakin kissa itse :)
Vahilla vammoilla ollaan selvitty yhteistyolla ja kunnon vaatetuksella...hih - Kiskis
Meillä kissaa pestiin pentuna parin kuukauden aikana kerran viikossa, jotta tottuu pesemiseen. Kaikki hoitoon liittyvät askareet kannattaa tehdä pentuna usein, jotta tottuu.
Meillä toinen pitelee ja toinen kastelee käsisuihkulla kissan. Paras aine on jo mainittu laimennettu Fairy. Pari kertaa vaahdotus ja huuhtelu, ja kissa vohvelipyyhkeen (paras imukyky) kautta lämpöpuhaltimen eteen alkukuivaukseen ja loppu hiusten kuivaimella koko ajan harjaten. Kuivaus kannattaa tehdä huolella, etenkin pidenpi karvaisilla voi tulla takkuja esim kainaloihin. - jesperssonsa
Kiskis kirjoitti:
Meillä kissaa pestiin pentuna parin kuukauden aikana kerran viikossa, jotta tottuu pesemiseen. Kaikki hoitoon liittyvät askareet kannattaa tehdä pentuna usein, jotta tottuu.
Meillä toinen pitelee ja toinen kastelee käsisuihkulla kissan. Paras aine on jo mainittu laimennettu Fairy. Pari kertaa vaahdotus ja huuhtelu, ja kissa vohvelipyyhkeen (paras imukyky) kautta lämpöpuhaltimen eteen alkukuivaukseen ja loppu hiusten kuivaimella koko ajan harjaten. Kuivaus kannattaa tehdä huolella, etenkin pidenpi karvaisilla voi tulla takkuja esim kainaloihin.saman tyylistä ongelmaa kuin viestiketjun aloittajalla (vaikkakin on jo monta vuotta mennyt tämän ketjun aloittamisesta) :D Mutta kissan turkkin on todella sähköinen ja ihan "lintassa".
Kissan pesu on aina ollut helppoa meillä, kissa seisoo paikallaan eikä sitä tarvitse pidellä. Pentuna kissa tuli itse suihkua katselemaan ja kaippa se siitä tottui :) Kynsien leikkuu myös helppoa, makaa selällään ja kehrää kun leikkaan :) - khkjhkj
jesperssonsa kirjoitti:
saman tyylistä ongelmaa kuin viestiketjun aloittajalla (vaikkakin on jo monta vuotta mennyt tämän ketjun aloittamisesta) :D Mutta kissan turkkin on todella sähköinen ja ihan "lintassa".
Kissan pesu on aina ollut helppoa meillä, kissa seisoo paikallaan eikä sitä tarvitse pidellä. Pentuna kissa tuli itse suihkua katselemaan ja kaippa se siitä tottui :) Kynsien leikkuu myös helppoa, makaa selällään ja kehrää kun leikkaan :)Meidän kissat tekee usein jännäkakan kuljetuskoppaan kun autoillaan ja välillä ovatkin siitä kakasta ihan tuhriintuneet. Sen takia olemme kissoja joutuneet silloin tällöin pesemäänkin.
Pesemme kissat karusti näin: Mies pitää kissaa napakasti niskasta kiinni, niin että kissan jalat ovat kumminkin maassa. Minä suihkutan, vaahdotan ja huuhtelen kissan. Päätä ei kastella ikinä. Sitten kunnon kuivaus ja kissa vapaaksi jatkamaan pesu puuhiansa...
Ostin kissoja hankkiessani Paul Mitchellin eläinshampoon, joku hellävarainen pesutuote se on, erittäin miedon tuoksuinen. Maksoi sen 20e, mutta toisaalta se purkki kestää varmaan niiden loppuelämän. Itse ainakin suosittelen sitä että ostaa ihan oikean eläinshampoon, eikä ala millään fairylla läträämään. Ei iho ärry tai kuivu, turkki ei mene sähköiseksi, tuoksu on tarpeeksi mieto ja koostumus hyvä. - 3oiruoiweuoir
khkjhkj kirjoitti:
Meidän kissat tekee usein jännäkakan kuljetuskoppaan kun autoillaan ja välillä ovatkin siitä kakasta ihan tuhriintuneet. Sen takia olemme kissoja joutuneet silloin tällöin pesemäänkin.
Pesemme kissat karusti näin: Mies pitää kissaa napakasti niskasta kiinni, niin että kissan jalat ovat kumminkin maassa. Minä suihkutan, vaahdotan ja huuhtelen kissan. Päätä ei kastella ikinä. Sitten kunnon kuivaus ja kissa vapaaksi jatkamaan pesu puuhiansa...
Ostin kissoja hankkiessani Paul Mitchellin eläinshampoon, joku hellävarainen pesutuote se on, erittäin miedon tuoksuinen. Maksoi sen 20e, mutta toisaalta se purkki kestää varmaan niiden loppuelämän. Itse ainakin suosittelen sitä että ostaa ihan oikean eläinshampoon, eikä ala millään fairylla läträämään. Ei iho ärry tai kuivu, turkki ei mene sähköiseksi, tuoksu on tarpeeksi mieto ja koostumus hyvä.^ Ja vielä lisäyksenä...
Kissa siis ei todellakaan nauti suihkusta, kun sitä niskasta kiinni pitää (eikä muutenkaan) ja välillä joutuukin käyttämään "kovia otteita" (ei mitään riepomista kuitenkaan!). Mutta tapa todettiin hyväksi, sillä näin pesuhetken saa suoritettua erittäin nopeasti, tehokkaasti ja ilman verisiä käsiä...
- muurahainen
Joo, joskus meidän kissa lemahtelee pestä vai ei?
just naama kohta, voiko kissa unohtaa pestä sen.... hampaat ei haise.
saimme kissan puoli vuotta sitten ja sen turkkiparantunut karheasta supersileäksi , ollaan koko ajan silttämässä sitä, ja aluksi ei tykännyt olla sylissä ja nyt alkaa siihekin tottua... vaihtelen raksuja, ainakun edelliset loppuu,
mutta voi tulla taistelua pesusta jos sem teen.....muuten olen pessyt toista kissaani Joulun kunniaksi, ihan vain vedellä. siinä se vain värjötttää ja hyväksyy kohtalonsa pikkuinen.
tulee mun kanssa suihkuun, ehkä ns vahingossa vettää sujautan sen naamaan....
terkuin, M - oo
Meillä pestään kissat sitä mukaa milloin niillä alkaa hilsettä tulemaan ja paljon, eli noin puolen vuoden välein pesemme kissamme.
- epelikissa
Minä en saa pestyä kissaani kuin että laimennan kissashampoota veteen ja siihen kastetulla pyyhkeellä pesen kissan ja sen jälkeen huuhtelen hyvin samalla tavalla. Viimeiseksi turkin kuivaamisen jälkeen hieron vähän öljyä turkkiin, kissalle tarkoitettua, hilseily ja sähköisyys loppuu.
- musse
Kissaa ei kannata pestä, ellei ohjeet kasvattajalta näin käske.
Pitkäkarvaisia pitää pestä. Ei lyhytkarvoja.
Minun pitkäkarvaani sen vuoksi, että häntä rasvoittuu.- 19+4
Samalla tavalla niiden lyhytkarvaistenkin hännät voivat rasvoittua jos siihen on taipumusta. Ihan yleisesti ottaen mielestäni kissa kuin kissa kannattaa edes jollain tasolla totuttaa pesuun jo pentuna, jos ei muuten niin ihan vain sen takia, ettei ole niin iso järkytys jos (tai todennäköisemmin kun) joskus tuolle pesulle oikea tarve esim. likaantumisen takia tulee.
- kiskiskiskiskiskis
Väittäisin, että kissa olisi hyvä pestä ainakin kerran vuodessa. Lähteepähän ylimääräisiä karvoja, sekä puhdistuu myös sieltä minne kissan kieli ei yletä.
30 vuotta kissoja ja ainoastaan tarvittaessa pesty: ulkokissat jos ovat saaneet kirppuja, huuhdeltu jos aivan rapaisia tms, lyhytkarvaisia sisäkissoja ei välttämättä ole pesty kertaakaan elämänsä aikana.
Pesua välttävän kissan pesu on melkein saman kuin villintyneen kissan käsittely: Ensin kaikki mahdolliset tarvikkeet valmiiksi, pesuaineet, pyyhkeet, suihku ym, niskaotteella pidetään paikoillaan ja otetta ei päästetä ennenkuin viimeinenkin huuhtelu on tehty. Jännitystä kotitarpeiksi...
- luomukatti
kissa pestään vain pakottavan tarpeen vuoksi, jos on tosissa likaantunut,esin käynyt takassa vieraililla taipudonnut lietelankouruun! Ja silloi käytetään ELÄINSHAMPPOTA, eikä mitään tiskiaineita.
- kiltimpipesukissa
Oi onpa mulla sit ihana kissayksilö kun lukee näitä pesukokemuksia. Muutamia kertoja on pitänyt käyttää kissa suihkussa, kun on ollut ripuli tai on tampannut kakkaa, myös eläinhotellin jälkeen piti pestä tunkan haju pois. Kissa syliin, kylppäriin, ovi kiinni, verho kiinni, kissa seisomaan napakasti jalkojen väliin ja pesu. Kissa valittaa ja itkee, mutta ei raavi, ei riehu, vaan alistuu pesuun. Fairy kuulostaa melko tuhdilta pesuaineelta turkille, tuskin täällä kukaan omia hiuksia/ihoa pesee fairylla? Meillä käytetään Helläpesua. Huuhtelun jälkeen napakasti kissa pyyhkeeseen kapaloituna sylissä kuivattelemaan toiseen huoneeseen. Kapaloissa pysyy sen aikaa, että turkki on melko kuiva.
- Kattikissa
Pihakissoja ollut aiemmin, ei tullut mieleenkään pestä eikä myöskään leikata kynsiä. Kynsistä sain luennon tutulta eläinlääkäriltä: sisäkissalla ei kulu vaikka olisi raapimapuita; kynnet saattaa halkeilla ja aiheuttaa hankalia tulehduksia. Pesusta myös sain ohjeita; lyhytkarvainenkin kissa saattaa vaatia pesua, karva ei vaihdu kuten ulkokissalla ja rasvoittuu. Katti ei tykkää mutta molemmat kestetään pesu kerran kaks vuodessa. Aineena joku kissashampoo, riittänee molempien eliniän se pullo.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1774592Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä372514- 1562182
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161709- 811338
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241271Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321183Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1451160Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.103945Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.117877