Elikkä mopo kuumentaa jännitteensäädintä ja yhteen oli ihan reikäkin päässyt palamaan... Katselin johdot ja putsasin liittimet väliltä laturi-jännitteensäädin-akku-maa, mutta ei auttanut. Jännitteensäädin ja akku siis ihan uudet. Seuraavaksi mittasin laturilta tulevan jännitteen ja tyhjäkäynnillä anto noin 12 VAC, mutta kun kaasua lisäsi niin jännite nousikin jo lähemmäs 130VAC :@ Onko tässä syy miksi tasasuuntaaja keittää? Pyöränä on siis Yamaha xv535.
Laturilta tulevan jännitteen suuruus?
1
89
Vastaukset
- TimoEv
Pyörän laturin antama jännite on verrannollinen pyörimisnopeuteen. Kovilla kierroksilla kuormittamaton jännite voi todellakin olla yli 100VAC.
Jännitteensäätäjän tehtävä on sitten säätää ( ja tasasuunnata ) tuo jännite n. 13,7v:iin. Tämä johdetaan akkuun ja pyörän käyttöön. Ensisijaisen asia on tarksitaa kaikki SIIS IHAN KAIKKI johdot ja liitokset laturi-säädin-akku -ketjussa.
Pyörää ei saisi käyttää akku kytkemättä. Tällöin säädin yleensä kärvähtää. Tärkeää on myös kunnollinen kontakti runkoon ja akkuun, sillä säädinhän säätää jännitteen vartailutasona olevaan runkoon. Väärin kytketty akku ylennsä tappaa säätimen.
Ja muista, että mikä tahansa sähkövehje voi mennä rikki ja jopa eka käytöllä kaupan paketista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336434- 355933
- 293304
- 452710
- 342594
- 152268
- 372158
- 161976
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401809En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191747