Kimppakämppä - opiskelija & "vielä työtön"

Zahza

Tilanne:

- ystävykset vuokranneet molempien nimissä kaksion 1.9. alkaen
- toinen aloittaa opiskelut tänä syksynä
- toinen muuttaa paikkakunnalle työn perässä, on siis vielä muuton hetkellä (ja varmasti jonkin aikaa sen jälkeen) työtön

Kysymys:

- saako tama työtön asumistukea?
- pitääkö muuttaa kirjoille ko. kaupunkiin?
- vaikuttaako asiaan, että muuttaja on vuokrasuhteen alussa vielä "opiskelija", koska osallistuu vielä syksyn ylioppilaskirjoituksiin - haluaa tämän jälkeen pitää välivuoden ja hankkia työkokemusta.

Kiitos.

2

275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hdghgjyghtht

Töttöröö... Mikäli samassa asunnossa asuvilla on erilliset vuokrasopimukset ja "ystävyksillä" ei ole muita keskinäisiä taloudellisia sitoumuksia tahi parisuhdetta keskenään, asumistuki vuokra- asunnossa asumiseen on "ystävyksillä" haettavissa erikseen ja pitää hakea erikseen. Henkikirjakunta on useimmiten sama kunta, jossa henkilö fyysisesti asuu, mutta jos et killinkiäkään hyödy yhteiskunnan sosiaaliturvassasi lisäeuroja siitä, että henkikirjakuntasi olisi eri kunta kuin missä asut, saat vapaasti maksaa verosi siihen kuntaan johon haluat ja asua muualla. Opiskelijaetuuksiin opintotuki opiskelijan asumistuki- oikeutetut eivät ole oikeutettuja yleiseen asumistukeen, enkä suosittele sellaista puljaamista, vaan kiljuen riemusta hakemaan opiskelijan sosiaaliturva, jos niihin olette oikeutettuja. Sillon kun mä olin nuori, niin en saanu killinkiäkään esimerkiks lukion suorittamiseen opintotukia. En tiedä miten ne saa sitä nykyisin, mutta jos olis lukion päättämässä oleva ja luultavasti yhteiskunnan sosiaaliturvaa siihenkin saanut, niin luultavasti tuet päättyis viimeistään siihen lukion loppumiseen ilman seuraavaa opintopaikkaa ja suurin osa ei saa tukia edes lukion käymiseen mitään opintotukia.

Frendis lmoittaa, että on lukionsa loppumisen jälkeen vailla tuloja ja sä ilmoitat, että olet sen "ystävys", joka aikoo asua sen kanssa samassa kämpässä..hoh hoijaa.

• Itselläkyseinentilanne

Voitte myös tehdä yhteisen sopparin jolloin ystäväsi ja sinä saatte täydet tuet.
      Opiskelijat eivät kuulu samaan ruokakuntaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6694
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      37
      6153
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3414
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2870
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2634
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2328
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2168
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2026
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      1890
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1777
    Aihe