Katolilaisuus ja ortodoksisuus

yksinuskonsakanssa

Mitä eroa on katolilaisella ja ortodoksisella opetuksella? Onko mahdollisesti jotain blogia tmv., missä kerrottaisiin kirkkojen yhtäläisyyksistä ja eroista?

9

177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinonn
      • kirjoitettu

Kiitos linkistä :)

• Selkeyttä

Kylläpä on outo kiistelyn aihe: "...kirkot riitaantuivat siitä, lähteekö Pyhä Henki vain Isästä vai Isästä ja Pojasta (lat. filioque)."- Molemmat käsitykset ovat pielessä! Pyhä Henki on itsenäinen jumaluuden jäsen kuten Isä ja Poikakin. He ovat kukin erillisiä jumaluuden jäseniä, joita sanotaan yhdeksi Jumalaksi Heidän yksimielisyytensä vuoksi. Tässä kaikki kolme ovat samanaikaisesti erillisinä läsnä:

Luuk. 3:22

ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt." [Matt. 3:17 ]

• jotain.järkeekin

Ortodokseilla ei ole perisyntiä. Se on ovela keksintö jolla ihminen saadaan loukkuun heti synnyttyään.

• Zxul

ortodokseilla ei ole paavia.

• hrtyutry

Ortodokseilla on ihan samalla tavalla Patriarkat kuin Katolisella Kirkollakin ja tietyissä fooruimeissa näitä kutsutaan myös paaveiksi.

Esimerkiksi Suomen Ortodoksit ovat Konstanttinopolin Piispan Patriarkka Bartolomeoksen alaisuudessa. (Roomalaiskatolilaiset taas ovat Rooman Piispan, eli Paavin alaisuudessa)

Ortodoksit ovat myös Katolilaisia (vaikkeivat Roomalaiskatolilaisia olekaan) ja Apostolisia, joten totta kai heillä on ihan samanlainen johtorakenne kuin alkukirkollakin.

Loppupeleissä ne erot on pienemmät kuin moni ulkopuolinen voisi uskoakaan.
        Liturgia ulkopuolisen silmin näyttää hyvin erilaiselta, mutta jos jaksaa kummassakin mennä pintaa syvemmälle, niin...

Sitten "ei perisyntiä" kommentoineelle...
        Ortodoksikirkko koostuu useammasta Ortodoksikirkosta (joista osa on jopa Rooman Piispan alaisuudessa) ja näillä Ortodoksikirkoilla on aika isojakin eroja keskenään joissain opeissa (käsittääkseni, jopa Kolminaisuuteen liittyen).

Itse en ole koskaan ymmärtänyt Katolilaista, joka vaihtaa Ortodoksiksi tai Ortodoksia, joka vaihtaa Katolilaiseksi. Yleensähän nämä vaihtajat ovat (ainakin Suomessa) olleet alun perin luterilaisia, jotka ensin liittyy toiseen ja sitten huomaakin toisen ehkä sittenkin olevan itselle sopivampi.

Tuosta yhtäläisyydestä vielä...
        Joku vuosi sitten Ortodoksi diakoni vaihtoi Kirkkoa ja koska hän oli saanut diakoniksi vihkimisen Ortodoksikirkossa, niin se katsottiin päteväksi myös Roomalaisella puolella ...ja katsotaanhan muutkin Ortodoksisakramentit päteviksi myös Roomalaisella puolella, koska kysehän on Apostolisesta Kirkosta.

• jubygtfgtf

Samasta puusta, eri oksalta ovat!!!

• katolinentotuus

Ei, vaan katolinen kirkko on puu ja ortodoksit ovat oksa, joka on siitä puusta lähtenyt.

• PiispaHenrik

Toisin päin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      6119
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5633
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3154
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2514
    5. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2457
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2198
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1739
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1721
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1707
    Aihe