Mazda 6 -09 Automaatti vaihteistoöljyn vaihto

Make711

Moro, missä vaiheessa Mazda 6 bensa automaattiin vaihteistoöljy vaihdetaan? Käyttöohjekirjasta ei löydy. Auto vm. 2009 ja nyt ajettu 154 000km.

4

3936

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mazda2013

Minulla 2013 mallia ja huollossa kyselin niin ei ole ohjelmassa toden. ei tuollakaan ole eikä tarvitse.

• make711

ok, kiitos

• rhsrhsrhsr

Itse kyllä ehdottomasti vaihdattaisin viimeistään 150tkm kohdalla jos autoa on tarkoitus pitää vielä useamman vuoden. Voihan stä kysyä merkkihuollosta onko mitään syytä miksi se ei kuulu huoltoohjelmaan vai onko pelkkä kustannussäästö. Ja vaihto merkkihuollossa niin tulee kunnolla tehtyä oikeilla öljyillä.

Huoltoohjelma kuitenkin on kompromissi kustannusten ja keston suhteen. 250tkm on aika tyypillinen suunniteltu kestoikä ja jos sen jälkeen alkaa automaatti temppuilemaan, ei valmistajaa asia paljon kiinnosta. Automaatit kuitenkin ovat yleensä paljon tarkempia öljy kunnosta kuin manuaalit joten aika ihmeellistä ettei kuulu mazdn huolto-ohjelmaan. Olen niin monesti kuullut kertomuksia kalliista automaatti-remonteista että itse kyllä vaihtaisin öljyt.

• huolto_kannattaa

Villiä menoa. Outoa ettei ole ede sohjeistettu, osaavatko ne sitten Mazdalla edes vaihtaa oikeita öljyjä ja suodatinta laatikkoon.

Sitten kerrotaan riskin kasvavan jos huoltoja ei edes ole tehty ja sitten sne tekee vaikkap anoin 150-200 tkm ajettuun, joka riskeeraa laittaa laatikon liat liikkeelle ja tukkia ahtaita ja labyrinttisiä öljykanavia.

Juuri tuosta syystä johtuen ei uskalla käytettyä ja paljon ajettua automaattia edes ostaa tai se pitäisi saada automaattilaatikon hintaa halvemmalla siltä varalta, että se laukeaa.

Jokaisen automaattilaatikon omavat tulisi edes perehtyä laatikon räjähdyskuviin havaitakseen miten moninmutkaisesta ja herkästäkin tekniikasta on kyse. Kaikki se mekaniikka travitsee hyväkuntoisen voiteluaineen.

*

09/04/2013 - "DSG, DCT & Co.: double clutchin’ - The newest gearbox techniques"

"Double clutch or not"

"Before we take a plunge into the ghastly pool of hollow shafts and wet clutches, let's set one thing straight. Double clutch and double-disk clutch are two completely different thing"

- http://totalcarmagazine.com/tech/2013/04/09/dsg_dct_co_double_clutchin/

*

"5 Things You Should Never Do In An Automatic Transmission Vehicle"

- https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

*

"Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle"

- http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001215599.html

*

Itse vaihdattaisin marmorihuollossa maximi joka 60tkm tai kaksi vuotta.

Nissanilla on sen CVT-tomaattin ohjeistuksena joko joka 30 tkm tai kerran vuodessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6284
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5763
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3244
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2630
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2564
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2228
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1886
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1779
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1727
    Aihe