Mielipiteitä kevarista?

Jasse167

Moro olen aika amatööri kevarien suhteen, mutta olen sellaisen nyt ajatellut hankkia. Ajattelin tommosesta sen vähä yli tonnin pulittaa ja tämmönen iski silmään. Tarkoituksena olisi siis ajaa 2 kesää ennen ajokorttia.

https://m.nettimoto.com/yamaha/yzf-r/2126088?vifAdCount=11&vifNav=Y

Mittarilukema näkynee olevan suuri, mutta kuulemma huoltamalla 4-tahti kemmut säilyy hyvin.
Mielipiteitä?

3

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jutustelija1
    • Minätekisinnäin

      Juuri tuo katsomasi yksilö on hyvin pidetty, mutta paljon ajettu.
      Sillä kun pyörittelet pari kesää, alkaa mittarissa olla jo 70 000 km. Silloin se kyllä on jo vaikea saada myydyksi. Lähes ilmaiseksi joutuu pois antamaan.

      Eli huolimatta tuon yksilön siististä kunnosta, en maksaisi siitä kuin max. 1 200 euroa.

      Jos suinkin on rahkeissasi varaa, osta parilla tonnilla alle 30 tkm ajettu peli. Taitaa tulla loppupeleissä halvemmaksi.

    • E220_CDI

      Kyseista Yammua en tunne, mutta kevarin ideologiaa jonkin verran. Puhuin poikani (2) ympäri diiliin, jossa mopo jätetään väliin ja ostetaan vuotta myöhemmin kevari.

      Kolmen kesän mopoilusta on vaikea osoittaa mitä jäi käteen. Mutta jos sarvissa on oppimishaluinen nuori motoristi, silloin kahdesta kevarikesästä jää paitsi autokoulussa hyvitettävät jo valmiiksi opiskellut tunnit, myös kaksipyöräisen kasvattama liikenteen näkökyky, joka on vähemmän näön tarkkuutta ja enemmän nähdyn ymmärtämistä. Kun 19-vuotias entinen kevarikuski ajoi mökille päin hirveässä lumimyrkyssä, minä nukuin rauhallisesti takapenkillä tuntien koko ajan auton käyttäytyvän keliin nähden järkevästi.

      Nykyisillä mopon ajokorttisäännöillä mopokortin ja A1 kortin hintaero kapenee.

      Meillä nuoren kuskin kalliin kevarin (Honda Varadero) täyskasko LV vuodessa lähtöbonuksin oli nelisen sataa, eli ei toivottomasti yli mopon vakuutuksen. Otin täyskaskon, ettei mene itsellä koko kesä kevarin seppäämiseen, jos kolahtaa. Ei kolahtanut, mutta vakuutusyhtiöt pitää kilpailuttaa. Meillä tarjoukset olivat hurjan erilaisia, siis yli 2x hintakertoimia samalle vakuutukselle. Eri yhtiöt kammoksuvat eri asioita, yksi antaa good bye hinnan nuorelle kuskille, toinen nopealle muoviluodille, kolmas maamoottorikustomille joka ei mee mihkään, vaikka koneessa on henkilöauton iskutilavuus.

      Kaksi vuotta käytettynä ostamamme kevari oli 6 vuoden jälkeen vaikea myytävä. Kuka uskoo, että kolme teinipoikaa ajaa kevaria siististi 6 kesää ja 50.000 km tuhoamatta sitä? Niin se vain oli, ei edes parkkipaikkakumpsaustakaan kertaakaan. Öljyä kuluttamaton määräaikaishuolloilla menevä kevari oli meiltä lähtiessään niin siisti kuin se noilla kilometreillä voi olla. Mutta tämän asian kommunikointi ostajille oli vaikeaa. Ensimmäinen pyörän nähnyt ja koeajanut aikamies osti sen pojalleen saman tien. Opetus: hyvin hoidettu nelitahtikevari kestää kilometrit, joista 2-t kuski ei osaa edes unta nähdä. Mutta tämä ei ole vielä yleisessä tiedossa, vaan nykyään kevareita ostavien isät muistavat vielä omia kevarikesiään Suzukin mainoslausetta mukaellen "Ride the winds of piston change".

      Nelarikevari ei ole tehotykki, mutta se kulkee juuri sen, mitä liikenteessä vähintään tarvitaan, eli täysitehoisena 11 kW / 15 hv teholla vähän reilut satanen. Mukava matkavauhti on ehkä Rahtari-80, jolla pitkät autot eivät tavoita, eikä itse tavoita pitkiä autoja. Meillä jäi Hondan twinin kulutus hieman reiluun 3 sadalle, eli kustannus ei kauas 2-t moposta heitä.

      Tankkilaukulla ja takalaukulla varustettu kevari tuli nätisti jopa tuhansien kilometrien lomareissun isojen pyörien mukana, kun vain kaikki ottavat aikuisen asenteen tehorajoitteiseen matkailuun. Aluksi ajoimme väärin, kunnes kahvitauolla kevarikuski ihmetteli miksei Blackbird päässyt hitaan pakettiauton ohi. Olisi tietenkin päässyt, mutta tupla-XX kuski ei vaan oikeasti osaa arvioida, kuinka paljon takana tuleva kevari tarvii tilaa omaan ohitukseensa. Vaihdettiin järjestys niin, että tauoilla sovittiin seuraava etappi, kevari keulille navigoimaan karttalaukku tankin päällä ja navi korvakuulokkeissa, niin alkoi homma sujua hienosti myös kesäisen valtatien lomaruuhkassa. Ajamme aina VÄHINTÄÄN 100 metrin välein, ja viimeisen tehtävä on heittää jokainen takaa tuleva edelleen yksi kerrallaan ilman jonomuodostusta. Kevari edellä pitää reitin ja valitsee ohituspaikkansa sen pohjalta mitä omat vehkeet kulkee. Ohituksen jälkeen ei tarvi jäädä odottelemaan, koska jos kevari löytää ohituspaikan, tonniluokan osasto tulee melko pian perässä.

      Nelitahtikevari on asiallinen peli, go for it! Mutta paljon ajettua ei moni uskalla ostaa, joten mieti tarkkaan mitä kannattaa maksaa. Ja sen paljon ajetun pitää sitten olla oikeasti hyvä. Niitäkin on.

      Yksi varoitus on paikallaan: muiden huumeiden tapaan riippuvuus on voimakas ja syntyy hyvin nopeasti. Sen jälkeen on vain yksi tie kovempaan kamaan ja suurempaan annostukseen, ja ennen kuin huomaatkaan, olet moottoriradalla kärventämässä renkaansyrjiä rakkuloille esivalmisteluna seuraavan vuorokauden Rautaperseajoon.

      Se ex-kevarikuski veti jo pari kesää takaperin tutun radan jarrumerkilläni noin kahtasataa ohitseni muoviluodillaan. Isänä minulla oli hyvin rauhallinen olo, koska näin ettei minulla ole raskaalla matkapyörälläni mitään jakoa seurata. Koulutus oli tullut päätökseen. Nyt ollaan laittamassa kumpikin myyntiin ja ostamassa yhteistä pyörää kesäksi. Yli 300-kiloisen akselivetoisen matkajaavan ja kuussatasen muoviluodin kompromissi kuulostaa absurdilta, mutta on löytynyt jo. Suorituskykyinen tonniluokan katuenduro kulkee hyvin - ja mukavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7004
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6434
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3514
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3010
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2714
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2408
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2076
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1947
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1807
    Aihe