Olen hankkimassa 30 vuoden tauon jälkeen moottoripyörää. Olisiko ABS-jarrut varteenotettava varuste? Ne maksavat 500-1000€, mutta turvallisuuteen toki kannattaa sijoittaa, jos ne ovat ihan hyvä juttu. Itselläni ei ole ko. jarruista minkäänlaista kokemusta...
ABS-jarrut
21
4313
Vastaukset
- mielipide
Omassa mopottimessani ei ko jarruja ole, mutta edelliskesänä sain tilaisuuden ajella 2 vkoa pyörällä, jossa oli ABS-jarrut.
Mielestäni ne ovat aivan yhtämainio asia moottoripyörässä kuin autossakin, minä tykästyin niihin kovasti.
Uskon myös, että hankalilla keleillä ne ovat mitä mainioin henkivakuutuskin. Sadekeleillä tein niiden kanssa erilaisia jarrutuskokeita ja kyllä varsinkin äkkijarrutuksissa niiden ylivoima tuli täysin selväksi. Etuna, ainakin tässä pyörätyypissä oli myös se, että oli aivan sama jarutitko etu tai takajarrulla, ABS automatiikka jakoi jarrun oikein sekä etu-, että takapäähän.- ajelit
....että oli aivan sama jarutitko etu tai takajarrulla, ABS automatiikka jakoi jarrun oikein sekä etu-, että takapäähän....
Oliko se LT-Bemu koeajokki, vai onko noita mainitsemiasi systeemejä jossain muissakin mopoissa? - wilhelm
Kiitos mielipiteestäsi. Se auttoi jo kovasti!
- hajoavia
Turhia hajoavia osia ja ylimääräistä tekniikkaa,Mieluummin kannattaa opetella jarruttaan kun opetella kaipaamaan tuollaisia.
En ole koskaan omistanut,kaivannut tai halunnut abs:ää prätkään.Jos ilman tuntee turvattomuutta kannattaa miettiä koko harrastuksen mielekkyyttä uudestaan.
Moottoripyöräilyn kaikkia riskejä on mahdoton eliminoida vaikka olisi millaiset varusteet,riskit pitää vaan hyväksyä tai harrastaa jotakin muuta.- ajattelee
Niin silloin on paljon muutakin turhaa. Palattaisiinko vaikka 15 vuoden takaisiin jarruihin, vai olisiko paremp palata 60-luvulle ja rumpujarruihin. Ehkä vielä pitemmälle, eli aikaan jolloin jarruja ei ollut, oli vain hillitsin takapyörässä.
Tekniikka kehittyy, ei sille mitään voi, eikä tarvitsekaan. On ihan sama kaipaatko mopoosi abseja, ne ovat joka tapauksessa lähivuosina joka pyörässä. Aivan samoin, kuin käy ja on käynyt autojenkin kanssa.
En minäkään koskaan ole kaivannut abseja mopooni, mutta enpä noista luopuisikaan. Eikä niillä riskejä eliminoida, mutta ääritilanteessa saattaa henkikulta pelastua.
Joka tapauksessa pitää oppia jarruttamaan, olipa abseja, tai ei. Absillinenkin pyörä pysähtyy oikeanlaisella jarrutuksella nopeammin kuin kahva pohjassa. - pikkarainen
ajattelee kirjoitti:
Niin silloin on paljon muutakin turhaa. Palattaisiinko vaikka 15 vuoden takaisiin jarruihin, vai olisiko paremp palata 60-luvulle ja rumpujarruihin. Ehkä vielä pitemmälle, eli aikaan jolloin jarruja ei ollut, oli vain hillitsin takapyörässä.
Tekniikka kehittyy, ei sille mitään voi, eikä tarvitsekaan. On ihan sama kaipaatko mopoosi abseja, ne ovat joka tapauksessa lähivuosina joka pyörässä. Aivan samoin, kuin käy ja on käynyt autojenkin kanssa.
En minäkään koskaan ole kaivannut abseja mopooni, mutta enpä noista luopuisikaan. Eikä niillä riskejä eliminoida, mutta ääritilanteessa saattaa henkikulta pelastua.
Joka tapauksessa pitää oppia jarruttamaan, olipa abseja, tai ei. Absillinenkin pyörä pysähtyy oikeanlaisella jarrutuksella nopeammin kuin kahva pohjassa.Miksei ratapyörissä ole abseja jos ne on niin pirun hyvät?
- säännöt
pikkarainen kirjoitti:
Miksei ratapyörissä ole abseja jos ne on niin pirun hyvät?
Säännöt kieltää ABS jarrut ratakilpailuissa. Lisäksi siellä ollaan aika herkkiä kaikelle mikä vähänkin painaa.
Kyllä minä ainakin ajan mielummin nykyisellä ABS jarrullisella Bemarilla kuin -79 mallisella Honda tuutilla, -72 Suzukilla tai -62 mallisella Jawalla jotka olen omistanut aikaisemmin. - Ite Saatana 666
pikkarainen kirjoitti:
Miksei ratapyörissä ole abseja jos ne on niin pirun hyvät?
"Miksei ratapyörissä ole abseja jos ne on niin pirun hyvät?"
Ratapyörillä ajetaan radoilla, joiden pinnan kitka on ennustettavissa erilaisissa olosuhteissa, esimerkiksi sateella tai lämpötilan muuttuessa. Kisatallit tuntevat olosuhteiden vaikutukset tuhansien testikilometrien perusteella ja osaavat varautua niihin. Myös kuskit ovat hieman taitavampia kuin keskivertopulliaiset.
ABS on parhaimmillaan kun olet reissussa oudoilla teillä huonossa säässä. - TimoEv
Ite Saatana 666 kirjoitti:
"Miksei ratapyörissä ole abseja jos ne on niin pirun hyvät?"
Ratapyörillä ajetaan radoilla, joiden pinnan kitka on ennustettavissa erilaisissa olosuhteissa, esimerkiksi sateella tai lämpötilan muuttuessa. Kisatallit tuntevat olosuhteiden vaikutukset tuhansien testikilometrien perusteella ja osaavat varautua niihin. Myös kuskit ovat hieman taitavampia kuin keskivertopulliaiset.
ABS on parhaimmillaan kun olet reissussa oudoilla teillä huonossa säässä.On lisäksi huomattava, että radalla EI TAPAHDU samoja asioita ja samalla tavalla, kuin liikenteessä; Ei ole rollaattoreita, eteen kääntyviä autoja, rekkoja perävaunun kanssa, suojatieviivoja, vienärikaivantojen kuoppia jne.
Kaikki muut kuskit javat järjelliseen tapaan samaan suuntaan keksimättä mitään päättömiä kuvioita ja kommervenkkejä...
- Turvallisuun ensin
Minulla on Cagiva Canyon 500/2005.Onko mahdollista näin jälkikäteen asentaa ABS jarruja kyseiseen pyörään?Olen ajannut BMW G650GS:llä jossa kyseiset jarrut olivat ja meno oli selvästirennompaa.
- brittimannni
Oiotaan
>>ABS automatiikka jakoi jarrun oikein sekä etu-, että takapäähän - suwasaki.
Olin viimetalvena trafin teoriakoulutuksessa moottoripyörällä ajamisesta ja siellä kyseinen opettaja kehoitti meitä vakavasti harkitsemaan abs jarrullista pyörää kun seuraavan kerran pyörää olemme vaihtamassa.
- Ei sitä huomaa että
onko ABS:t vai ei. En minä ainakaan. Tai sitten ajotapani on sellainen ettei ne ole menneet edes päälle..
Pyörä on -06 FJR.
Ja kyllä ne tulee vakioksi näköjään pyörään kuin pyörään. Seuraavaksi tulee Air Bag.
Sitä se kehitys teettää..... - ABSien kannattaja
Onko tietoa? Kuten edellä on kysytty, niin voiko jälkikäteen asentaa moottoripyörään, (jossa on hydrauliset jarrut) ABS:t?Paljonkohan maksaa?
- -paljon
Kaikki on mahdollista, mutta rahaa palaa. Todennäköisesti tulee niin arvokkaaksi, että vaihto absilliseen pyörään on realistisempi ratkaisu.
- ABS ien kannattaja
Näinhän se varmasti on, mutta kun pyörä on niin vietävän mukava ajaa ja olen hankkinut paljon arvokkaita lisävarusteitakin. Jos parilla tonnilla selviäisi, niin silloin antaisin asennuttaa. Mutta onhan se helpompi hankkia jo valmiiksi apsillinen pyörä.Täytynee ottaa selvää ja sitten katsotaan uudelleen.
- Ite Saatana 666
Minä ainakin olen oppinut arvostamaan abseja reissupyörässä. Sitä kun joutuu monenlaisiin tilanteisiin säässä kuin säässä, vaihtelevissa olosuhteissa ja välillä ei aivan 100% vireystilassa niin on mukava olla systeemi, joka antaa anteeksi pienet virhearviot. Esimerkiksi märkä asvaltti jossain ulkomailla voi olla aivan erilainen kitkaltaan kuin kotosuomessa.
- En ostanut
Tilasin uuden pyörän mutta ilman abseja, vaikka sellaiset olisi saanut. Jarrut toimivat niin hienosti ilman absejakin, että omalla ennakoivalla ajotyylilläni pidän jarrutuksen mieluummin täysin omassa hallinnassani. Yli kolmenkymmenen vuoden aikana en ole kertaakaan kaatunut tai edes lukinnut rengasta jarrutuksessa.
Kokemattomammille ja epävarmemmille suosittelen ehdottomasti abseja.- Fast Eddie 99
"Yli kolmenkymmenen vuoden aikana en ole kertaakaan kaatunut tai edes lukinnut rengasta jarrutuksessa."
No siitten ei kyllä mitään abseja tarvita, jos noin ylivertaiset taidot on :)
- Harkinnassa ABS
Saakos näistä abseista sitten jotakin hyvitystä vakuutusmaksuihin?
- v-rod1
Saa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336744- 376213
- 293434
- 452900
- 342644
- 152338
- 372188
- 162046
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481897En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191777