Pyysin tuttavaani, joka on vanhoillislestadiolainen, saarnaamaan minulle synnit pois. Hän teki niin. En tuntenut mitään. Ei hyvää oloa, ei huojennusta, ei kertakaikkiaan mitään. Jatkoin päivääni siitä eteenpäin, kuin mitään ei olisi tapahtunut. Miksi taika ei toimi?
Syntini saarnattiin pois
50
687
Vastaukset
- tämä.on.selitys
Kun antautuu saatanan pelleilyyn, niin mikään ei toimi.
- tätämieltä
Tehtyä ei saa tekemättömäksi vaikka kuinka sitä uskoteltaisiin,jos vaikka riistänyt hengen joltain niin se on tehty eikä muuksi muutu,rukoilla voi ettei lankea pahoihin tekoihin vaan saisi elää synnittömänä.Tämä kirjoitukseni ei ole kenellekkään pilkaksi vaan minä ajattelen asiat näin
- jooseppi.p
Jos sinä et ollut riittävän hurmoksissa, taika ei päässyt vaikuttamaan.
- Hurmoksestako
se olikin alottajalla kii ettei lestan loitsut tehonneet? Avitan hieman. Siinä ei paljon hurmokset auta kun puhutaan menneistä. Parempikaan hurmos ei pyöritä kelloo vastapävään.
- Ei_onnistu
""vaan saisi elää synnittömänä.""
Tähän ei yksikään ihminen pysty.- miksieionnistu
Eipä niin jos aina sanotaan ettei voi
- herätkääjo
Milloin te uskotte että Raamatusa EI saarnata syntejä mihinkään pois!
Synnit Jeesus pesee pois silloin kun yksilö tahtoo alkaa Jeesuksen seuraajaksi, eli tottelee evankeliumin kutsua.
veeällät kuvittelee että synti on kuin päälle roiskunut rapa joka pyyhkäsitään toisen veeällän voimin pois ja taas ollaan muka puhtaita hah!
kun ihminen todella uudestisyntyy, siinä kuulkaa nortit jää saman tien kuten paljon muutakin! Ihan ensinnä kiinostaa tietää, että oletko sinä aloittaja trolli? Oletko siis vilpitön vai et? Vastaan nyt kuitenkin, vaikka et olisikaan vilpitön.
Kiinostaisi tietää, mitä tarkoitat sillä, että synnit saarnattiin pois? Miksi halusit, että syntisi saarnataan pois?
Itselläni on myös kokemusta siitä, että "synnit saarnataan pois", mutta rauhaa en saanut. Noh, rauha minulla on nyt, mutta se on toinen tarina. Ongelmana näissä tapauksissa useinkin on, että ihminen ei ensinnäkään ymmärrä, mistä synnissä on kysymys ja miksi se on niin paha Jumalalle, ja ylipäänsä sitä moni ei ymmärrä, kuka on Jumala. Ongelma on siinä, että ajatellaan synninpäästön olevan taikatemppu, joka toimii kaikesta huolimatta. Raamattu ei missään opeta siten. Synninpäästö on kyllä hyvä oikein ymmärrettynä, mutta vie ihmiset harhaan väärin ymmärrettynä.
Sitten vielä se, että jos halusit synninpäästön siksi, että halusit hyvän olon, olet harhassa. Kun ihminen tekee parannuksen, sen hedelmänä on "rauha ja ilo", niinkuin Raamattu sanoo, mutta ei pelastus ole ensisijaisesti onnellisuuskysymys. Jeesus sanoo, että ihmisen, joka Hänen luokseen tulee, on oltava valmis hylkäämään kaikki mitä hänellä on. Mikään ei saa enää olla tärkeämpää kuin Jumala. Se, joka lähtee seuraamaan Jeesusta, ottaa ristinsä joka päivä ja seuraa Häntä. Kukaan, joka ei ole valmis menettämään jopa omaa elämäänsä Jeesuksen tähden, ei ole sovelias Hänen seuraajakseen.
Tämä oppi siitä, että synninpäästö on ikäänkuin taikatemppu, on aivan yhtä surkea, kuin on se paljon puhuttu "syntisen rukous". Ihmiset luulee, että nämä on jotain taikatemppuja, jotka toimii "tehtynä tekona" ilman että muut asiat, mitä Raamatussa mainitaan, huomioitaisi. Jeesus sanoo, että MINÄ olen Tie, Totuus ja Elämä, ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin MINUN kauttani. Hän myös sanoo, että joka MINUUN uskoo, pelastuu. Synninpäästö ei siis pelasta, usko Jeesukseen pelastaa. Synninpäästön merkitys uskoontulossa on usein suuri, eikä sitä pidä vähätellä, mutta et voi ajatella siten, että nyt en ole uskossa, käympä ottamassa synninpäästön niin sitten olen uskossa. Se on pötypuhetta, valhetta se.
Mutta entä jos ihminen jo uskoo Jeesukseen ja on myös saanut synninpäästön, eikä siltikään ole elävässä uskossa? Hän ei ole koskaan uudestisyntynyt, eikä hänellä siis ole pelastavaa uskoa, vaan hänen uskonsa on vain pään tietoa, mikä ei auta. Näitä esimerkkejä on vl-historiassa useitakin.- Tahtootietää
Ei minusta löydy vilppiä tämän asian suhteen. Vielä pitäisi siis olla usko elämässä? Sitä minulla ei kyllä ole, oikeastaan epäilyjä vain. Uskovat puhuvat aina rauhasta ja ajattelin, että millaista se mahtaa olla. Olen minä raamatustakin uuden testamentin lukenut, mutta se jätti vain ristiriitaisen ja epäilevän olon. Mitä jos ihmisiä onkin vain huijattu tällä uskonsysteemillä vuosisatojen ajan? Tunnen minä pari Jehovan todistajaakin ja olen ajatellut, että kutsuisin heidät keskustelemaan. Ovat kuulemma todella innokkaita puhumaan ja tuntevat raamattunsa hyvin.
Tahtootietää kirjoitti:
Ei minusta löydy vilppiä tämän asian suhteen. Vielä pitäisi siis olla usko elämässä? Sitä minulla ei kyllä ole, oikeastaan epäilyjä vain. Uskovat puhuvat aina rauhasta ja ajattelin, että millaista se mahtaa olla. Olen minä raamatustakin uuden testamentin lukenut, mutta se jätti vain ristiriitaisen ja epäilevän olon. Mitä jos ihmisiä onkin vain huijattu tällä uskonsysteemillä vuosisatojen ajan? Tunnen minä pari Jehovan todistajaakin ja olen ajatellut, että kutsuisin heidät keskustelemaan. Ovat kuulemma todella innokkaita puhumaan ja tuntevat raamattunsa hyvin.
Mitä oikein epäilet?
Tekstistäsi saa sen kuvan, että halusit vain ikään kuin testata, että toimiiko se synninpäästö -temppu ja nyt kun se ei toiminutkaan, niin olet jo menossa Jehovan todistajien luo kokeilemaan, toimisiko heidän temppunsa. Minäpä kerron sinulle totuuden. Älä juokse paikasta toiseen. Jehovan todistajat ovat pahin harhalahko mormonien kera, mitä koko kristinuskon piirissä tiedetään, eikä ne ole edes mitään kristinuskoa, koska kaikki niiden ydinopinkohdat ovat täysin erit, kuin klassisen kristinuskon opit. Jehovan todistajat eivät pidä Jeesusta edes Jumalana, mormoneilla taas on kolme Jumalaa, ei yhtä ja heillä kenestä vaan voi tulla jumala. Jos heidän luokseen menet, niin eksytät kyllä itsesi lopullisesti.
Rukoile Jumalaa, että Hän johtaisi sinut luokseen ja lue Raamattua, mutta älä juokse paikasta toiseen, vaan odota Jumalaa. Joitakin ihmisiä on huijattu erilaisilla uskonsysteemeillä kyllä jo paljon pitempäänkin kuin vuosisatojen ajan, mutta ne, jotka ovat todellisesti Kristuksessa, eivät ole huijattuja, esimerkiksi itse tiedän, ettei minua ole petetty, koska tunnen Jumalan. Sanon nyt sen, miltä minusta näyttää. Tiedät kohtuullisen paljon, jos olet uuden testamentinkin lukenut, mutta silti vain epäilet. Vaikutat henkilöltä, jolle ei mikään määrä todisteita riitä. Niin kuin fariseukset, aina he olivat merkkiä vaatimassa, vaikka Jeesus oli juuri heidän nähtensä tehnyt vaikka mitä ihmeitä.
Synninpäästö ei toimi siten, että et edes usko, mutta silti ajattelet, että jospa se temppu toimisi. Heprealaiskirje sanoo, että ilman uskoa on mahdoton kelvata Jumalalle. Joko uskot tai sitten et. Jeesus sanoo, että ellette te käänny ja tule lapsen kaltaiseksi, te ette voi päästä Jumalan valtakuntaan. Mitä Jeesus tarkoittaa? Sitä, että ihmisen on uskottava ja luotettava Jumalaan ja Jeesukseen lapsen lailla, kyseenalaistamatta, tai ihminen ei voi tulla sisälle Jumalan valtakuntaan. Mielestäni vaikutat juuri tällaiselta ihmiseltä, joka aina vain epäilee ja epäilee ja haluaa lisää ja lisää merkkejä. Sinulle on annettu merkki, Jeesus kuoli ja nousi kuolleista. Luomakunta todistaa Jumalasta. Objektiivinen moraali todistaa Jumalasta. Lukuisat silminnäkijätodistukset todistavat Kristuksen ylösnousemuksesta, Paavali kertoo, että yli viisisataa veljeä. Mitä vielä tarvitset?
"Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani. Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä. Eikö Mooses ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä.” (Joh. 7:16-19).
Mitä Jeesus sanoo niille, jotka pohtivat pahan ongelmaa?
Luuk. 13:
1 Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen.
2 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän?
3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.
4 Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?
5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."
”Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy… Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä… Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.” (Hepr. 11:1, 3, 6)
Katsoppa tämä elokuva, niin saat selvän kuvan siitä, mikä on Kristinuskon ydin ja miten ihminen pelastuu ja mitä on usko Jeesukseen. Suomitekstit saa päälle alavalikosta:
https://www.youtube.com/watch?v=97k4z6Qe7JM
Minusta vaikuttaa siltä, että et edes ymmärrä, kuka Jumala on tai mitä synti on. Katso tarkasti tuo elokuva, niin olet jo huomattavasti lähempänä totuutta. Sen jälkeen voit kysyä itseltäsi, oletko koskaan tehnyt syntiä. Valehdellut, himoinnut toisen omaisuutta tai toista ihmistä, varastanut, puhunut pahaa toisista ihmisistä, ollut tottelematon vanhemmille jne? Rukoile Jumalalta, että Hän antaisi sinulle oikean ymmärryksen omasta tilastasi, jotta voisit tehdä todellisen parannuksen. Usko Jumalaan, usko Jeesukseen, niin Hän kyllä opastaa sinut luokseen.- Tahtootietää
Mistä sitten voi tietää, mikä usko on oikea? Vanhoillislestadiolaisista on sanottu myös, että elävät harhassa, kuten Jehovan todistajista ja kaikista muistakin. En pidä itseäni mitenkään erityisen pahana ihmisenä, enkä oikeastaan usko syntiin.
Aamen1245 kirjoitti:
Mitä oikein epäilet?
Tekstistäsi saa sen kuvan, että halusit vain ikään kuin testata, että toimiiko se synninpäästö -temppu ja nyt kun se ei toiminutkaan, niin olet jo menossa Jehovan todistajien luo kokeilemaan, toimisiko heidän temppunsa. Minäpä kerron sinulle totuuden. Älä juokse paikasta toiseen. Jehovan todistajat ovat pahin harhalahko mormonien kera, mitä koko kristinuskon piirissä tiedetään, eikä ne ole edes mitään kristinuskoa, koska kaikki niiden ydinopinkohdat ovat täysin erit, kuin klassisen kristinuskon opit. Jehovan todistajat eivät pidä Jeesusta edes Jumalana, mormoneilla taas on kolme Jumalaa, ei yhtä ja heillä kenestä vaan voi tulla jumala. Jos heidän luokseen menet, niin eksytät kyllä itsesi lopullisesti.
Rukoile Jumalaa, että Hän johtaisi sinut luokseen ja lue Raamattua, mutta älä juokse paikasta toiseen, vaan odota Jumalaa. Joitakin ihmisiä on huijattu erilaisilla uskonsysteemeillä kyllä jo paljon pitempäänkin kuin vuosisatojen ajan, mutta ne, jotka ovat todellisesti Kristuksessa, eivät ole huijattuja, esimerkiksi itse tiedän, ettei minua ole petetty, koska tunnen Jumalan. Sanon nyt sen, miltä minusta näyttää. Tiedät kohtuullisen paljon, jos olet uuden testamentinkin lukenut, mutta silti vain epäilet. Vaikutat henkilöltä, jolle ei mikään määrä todisteita riitä. Niin kuin fariseukset, aina he olivat merkkiä vaatimassa, vaikka Jeesus oli juuri heidän nähtensä tehnyt vaikka mitä ihmeitä.
Synninpäästö ei toimi siten, että et edes usko, mutta silti ajattelet, että jospa se temppu toimisi. Heprealaiskirje sanoo, että ilman uskoa on mahdoton kelvata Jumalalle. Joko uskot tai sitten et. Jeesus sanoo, että ellette te käänny ja tule lapsen kaltaiseksi, te ette voi päästä Jumalan valtakuntaan. Mitä Jeesus tarkoittaa? Sitä, että ihmisen on uskottava ja luotettava Jumalaan ja Jeesukseen lapsen lailla, kyseenalaistamatta, tai ihminen ei voi tulla sisälle Jumalan valtakuntaan. Mielestäni vaikutat juuri tällaiselta ihmiseltä, joka aina vain epäilee ja epäilee ja haluaa lisää ja lisää merkkejä. Sinulle on annettu merkki, Jeesus kuoli ja nousi kuolleista. Luomakunta todistaa Jumalasta. Objektiivinen moraali todistaa Jumalasta. Lukuisat silminnäkijätodistukset todistavat Kristuksen ylösnousemuksesta, Paavali kertoo, että yli viisisataa veljeä. Mitä vielä tarvitset?
"Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani. Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä. Eikö Mooses ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä.” (Joh. 7:16-19).
Luuk. 13:
1 Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen.
2 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän?
3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.
4 Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?
5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."
”Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy… Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä… Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.” (Hepr. 11:1, 3, 6)
Katsoppa tämä elokuva, niin saat selvän kuvan siitä, mikä on Kristinuskon ydin ja miten ihminen pelastuu ja mitä on usko Jeesukseen. Suomitekstit saa päälle alavalikosta:
Minusta vaikuttaa siltä, että et edes ymmärrä, kuka Jumala on tai mitä synti on. Katso tarkasti tuo elokuva, niin olet jo huomattavasti lähempänä totuutta. Sen jälkeen voit kysyä itseltäsi, oletko koskaan tehnyt syntiä. Valehdellut, himoinnut toisen omaisuutta tai toista ihmistä, varastanut, puhunut pahaa toisista ihmisistä, ollut tottelematon vanhemmille jne? Rukoile Jumalalta, että Hän antaisi sinulle oikean ymmärryksen omasta tilastasi, jotta voisit tehdä todellisen parannuksen. Usko Jumalaan, usko Jeesukseen, niin Hän kyllä opastaa sinut luokseen.Lisäys vielä: Ei riitä, että olet sitä mieltä, että kyllä minä olen Raamatun perusteella joskus toiminut väärin. Sinun pitää itse olla sitä mieltä, että olet toiminut väärin, ja sinun pitää ymmärtää se, että Jumalaan verrattuna olet täysin syntinen, et mikään pikkusyntinen tai ihan "OK" lukuunottamatta jotain isompia syntejä.
Tahtootietää kirjoitti:
Mistä sitten voi tietää, mikä usko on oikea? Vanhoillislestadiolaisista on sanottu myös, että elävät harhassa, kuten Jehovan todistajista ja kaikista muistakin. En pidä itseäni mitenkään erityisen pahana ihmisenä, enkä oikeastaan usko syntiin.
Niin, siinä sinun ongelmasi on. Et pidä itseäsi erityisen pahana ihmisenä, etkä edes usko syntiin, koska et usko Jumalaan etkä tiedä, kuka Hän on. Ei ihme, ettet voi tulla Jumalan tykö. Ja minäpä kerron sinulle totuuden. Älä katso ihmisryhmiin, koska ei ihmisryhmä tai yhteisö sinua pelasta. Jeesus sanoo, että "MINÄ olen Tie, Totuus ja Elämä, ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin MINUN kauttani" (Joh, 14:6), hän sanoo, että "MINÄ olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo MINUUN, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo MINUUN, ikinä kuole. Uskotko sen?" (Joh. 11:25, 26). Vanhoillislestadiolaisuudessa Jumala toimii sikäli kuin siellä toimitaan Jumalan sanan mukaan ja sikäli kuin siellä julistetaan Kristusta. Synninpäästökin on Raamatullinen, mutta ei se toimi ilman uskoa Jumalaan ja Jeesukseen, ilman ymmärrystä ihmisen omasta syntisyydestä ja nöyrtymistä siihen, että tästälähin Jeesus on elämän Herra.
Sinun ei pidä kysyä, että missä ja mikä on oikea usko, koska se on selvää. Oikea usko on usko Jeesukseen Kristukseen syntien sovittajana. Mutta sinun ongelmasi on enemmänkin se, ettet ymmärrä, kuka on Jumala ja siitä syystä et myöskään ymmärrä, mitä on synti. Sen lisäksi et usko Jumalaan, niin miten ihmeessä luulet voivasi tulla tuntemaan Hänet? Et mitenkään. Ei ole olemassa mitään ryhmää, missä vain on oikea usko, se on höpöhöpöpuhetta. Itse olen vl ja uskon, että meidän kautta Jumala toimii, mutta VAIN SIKÄLI KUIN JULISTAMME USKOA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN. Ainoastaan se on oikea usko, siis usko Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan, ja usko Kolmiyhteiseen Jumalaan.Aamen1245 kirjoitti:
Niin, siinä sinun ongelmasi on. Et pidä itseäsi erityisen pahana ihmisenä, etkä edes usko syntiin, koska et usko Jumalaan etkä tiedä, kuka Hän on. Ei ihme, ettet voi tulla Jumalan tykö. Ja minäpä kerron sinulle totuuden. Älä katso ihmisryhmiin, koska ei ihmisryhmä tai yhteisö sinua pelasta. Jeesus sanoo, että "MINÄ olen Tie, Totuus ja Elämä, ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin MINUN kauttani" (Joh, 14:6), hän sanoo, että "MINÄ olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo MINUUN, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo MINUUN, ikinä kuole. Uskotko sen?" (Joh. 11:25, 26). Vanhoillislestadiolaisuudessa Jumala toimii sikäli kuin siellä toimitaan Jumalan sanan mukaan ja sikäli kuin siellä julistetaan Kristusta. Synninpäästökin on Raamatullinen, mutta ei se toimi ilman uskoa Jumalaan ja Jeesukseen, ilman ymmärrystä ihmisen omasta syntisyydestä ja nöyrtymistä siihen, että tästälähin Jeesus on elämän Herra.
Sinun ei pidä kysyä, että missä ja mikä on oikea usko, koska se on selvää. Oikea usko on usko Jeesukseen Kristukseen syntien sovittajana. Mutta sinun ongelmasi on enemmänkin se, ettet ymmärrä, kuka on Jumala ja siitä syystä et myöskään ymmärrä, mitä on synti. Sen lisäksi et usko Jumalaan, niin miten ihmeessä luulet voivasi tulla tuntemaan Hänet? Et mitenkään. Ei ole olemassa mitään ryhmää, missä vain on oikea usko, se on höpöhöpöpuhetta. Itse olen vl ja uskon, että meidän kautta Jumala toimii, mutta VAIN SIKÄLI KUIN JULISTAMME USKOA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN. Ainoastaan se on oikea usko, siis usko Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan, ja usko Kolmiyhteiseen Jumalaan.Katso tuo elokuva, minkä linkkasin, niin ymmärrät jo paljon enemmän. Jos todella tahdot tulla tuntemaan Jumalan, niin tulet kyllä tuntemaan Hänet. Vanhoillislestadiolaisessa herätysliikkeessä on paljon hyvää, ja itsekin kuulun siihen, mutta älä pyydä synninpäästöä ennenkuin nuo muut mainitsemani asiat ovat kunnossa. Ja rukoile Jumalalta synnintuntoa ja todellista parannusta ja oikeaa ymmärrystä. Jumala lupaa, että se, joka Häntä vilpittömästi etsii, löytää Hänet.
Aamen1245 kirjoitti:
Katso tuo elokuva, minkä linkkasin, niin ymmärrät jo paljon enemmän. Jos todella tahdot tulla tuntemaan Jumalan, niin tulet kyllä tuntemaan Hänet. Vanhoillislestadiolaisessa herätysliikkeessä on paljon hyvää, ja itsekin kuulun siihen, mutta älä pyydä synninpäästöä ennenkuin nuo muut mainitsemani asiat ovat kunnossa. Ja rukoile Jumalalta synnintuntoa ja todellista parannusta ja oikeaa ymmärrystä. Jumala lupaa, että se, joka Häntä vilpittömästi etsii, löytää Hänet.
Ja sellainen asia lienee vielä tärkeää sanoa: Jeesuksen Kristuksen ulkopuolella ei ole pelastusta. Mikään muu uskonto ei sinua voi pelastaa, ainoastaan Jeesus voi sinut pelastaa ja Hänen nimessään julistettu syntien anteeksiantamus. Paavali myös todistaa Jeesuksesta, että "Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman." (Ap. t. 4:12).
Mutta sitä Jeesusta ei löydy Jehovan todistajilta tai Mormoneilta, sinne sinun ei kannata mennää, jos johonkin menet.- Tahtootietää
Aamen1245 kirjoitti:
Mitä oikein epäilet?
Luuk. 13:
Minusta vaikuttaa siltä, että et edes ymmärrä, kuka Jumala on tai mitä synti on. Katso tarkasti tuo elokuva, niin olet jo huomattavasti lähempänä totuutta. Sen jälkeen voit kysyä itseltäsi, oletko koskaan tehnyt syntiä. Valehdellut, himoinnut toisen omaisuutta tai toista ihmistä, varastanut, puhunut pahaa toisista ihmisistä, ollut tottelematon vanhemmille jne? Rukoile Jumalalta, että Hän antaisi sinulle oikean ymmärryksen omasta tilastasi, jotta voisit tehdä todellisen parannuksen. Usko Jumalaan, usko Jeesukseen, niin Hän kyllä opastaa sinut luokseen.Jos kristinusko on tuollaista kuin videossa, niin en kyllä ole kiinnostunut... aivan järjetöntä kaikki! Siis ei järjen hiventäkään. Viisainta on ryhtyä kehittämään itseään vaikka lukemalla, tekemällä hyväntekeväisyyttä ja hyviä monipuolisia harrastuksia jne.
Niin no ei siinä äkkiseltään järkeä olekkaan ja sitähän Raamattukin sanoo, mutta kyllä siihen sitten tulee järkeä kun olet 85v ja tehnyt kaikkia nuita mainitsemiasi asioita eikä mikään auta, vaan syöksyt vain syvemmälle epätoivoon kun huomaat, että kuolema lähestyy. Toivon, että joskus vielä ajattelet näitä asioita.
- uskontunnustukset
Aamen1245 kirjoitti:
Sinun ei pidä kysyä, että missä ja mikä on oikea usko, koska se on selvää. Oikea usko on usko Jeesukseen Kristukseen syntien sovittajana. Mutta sinun ongelmasi on enemmänkin se, ettet ymmärrä, kuka on Jumala ja siitä syystä et myöskään ymmärrä, mitä on synti. Sen lisäksi et usko Jumalaan, niin miten ihmeessä luulet voivasi tulla tuntemaan Hänet? Et mitenkään. Ei ole olemassa mitään ryhmää, missä vain on oikea usko, se on höpöhöpöpuhetta. Itse olen vl ja uskon, että meidän kautta Jumala toimii, mutta VAIN SIKÄLI KUIN JULISTAMME USKOA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN. Ainoastaan se on oikea usko, siis usko Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan, ja usko Kolmiyhteiseen Jumalaan.>>>>ja usko Kolmiyhteiseen Jumalaan<<<<
Tässä kristikunta on mennyt harhaan, kun omaksui pakanallisen opetuksen ja teki Jumalasta sellaisen mysteerion, ettei vilpitön ihminen Häntä oppisikaan tuntemaan läheisenä ystävänä ja persoonana. uskontunnustukset kirjoitti:
>>>>ja usko Kolmiyhteiseen Jumalaan<<<<
Tässä kristikunta on mennyt harhaan, kun omaksui pakanallisen opetuksen ja teki Jumalasta sellaisen mysteerion, ettei vilpitön ihminen Häntä oppisikaan tuntemaan läheisenä ystävänä ja persoonana.Voisitko ystävällisesti perustaa vaikka oman ketjun jos haluat tästä asiasta keskustella lisää.
Lopeta sitten kommentointi tänne ja omien Jehovan todistajien ideoidesi levittäminen täällä vl-palstalla, sinua ei täällä kaivata, koska et ensinkään edusta mitään kristinuskon haaraa, vaan olet johtamassa ihmisiä vain harhaan täällä.
- eitunneraamattua
Tahtootietää kirjoitti:
JT:t ovat koulutettuja puhumaan uskon asioista kiinnostuneille ihmisille. He käyttävät joitakin opittuja ja paljon käyttämiään Raamatun jakeita oppinsa puolustamiseen mutta Raamatun kokonaisuus ei ole monellekaan jt:lle tuttu. On tietysti poikkeuksia, mutta pääsääntöisesti tavallinen kenttätodistaja ei tunne hyvin Raamattuaan. He antavat vaikutelman että tuntevat Raamatun hyvin kun he saavat itse johtaa keskustelua. Mutta ota sinä johto ja vie keskustelu pois heidän raiteestaan, niin he eivät kykene vastaamaan.
Todistaminen voi jäädä siihen tai he pyrkivät palaamaan "asiaan". - uskontunnustukset
Tuosta Raamatun kokonaisuuden ymmärtämisestä olisin kyllä eri mieltä. Tietysti kun Jumalan tarkoitusta pyritään tekemään selväksi, käytetään kyseistä opetusta esille tuovia Raamatun jakeita. Näinhän Jeesuskin teki, esimerkiksi hän käytti useita profeettojen viittauksia Kristuksesta saadakseen opetuslapset ymmärtämään Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen merkityksen. Ja kun hän oli näin avannut heille Raamatun opetuksen, niin opetuslapset sanoivat, 'eikö sydämemme ollut palava'.
En haluaisi loukata, mutta vähän viittaan tuohon edellä olevaan väittämään, että Jehovan todistajat eivät edusta mitään kristinuskon haaraa. Sanoisin sen niin, että ei mitään kristikunnan haaraa. Meitä syytetään siitä, että emme usko Jeesukseen, koska emme usko kolminaisuusoppiin. Mutta jos tuo keskeinen kristikunnan opetus ei perustu Raamattuun (valitsin mahdollisimman puolueettoman ja arvostetun Isaac Newtonin tutkimuksen asiasta), niin miten sillä mittarilla voidaan sanoa, ettei usko Jeesukseen Kristukseen, joka on Valtakunnan Kuningas ja jonka Jumala on valtuuttanut poistamaan kaikki Saatanan aloittaman kapinan jäljet ja ennallistamaan Jumalan tarkoituksen täysin, Jumalan nimen kirkastamiseksi.
Kyllä, lopetan kommentoinnin tällä palstalla, ja pyydän anteeksi, jos se on loukannut joitakuita. uskontunnustukset kirjoitti:
Tuosta Raamatun kokonaisuuden ymmärtämisestä olisin kyllä eri mieltä. Tietysti kun Jumalan tarkoitusta pyritään tekemään selväksi, käytetään kyseistä opetusta esille tuovia Raamatun jakeita. Näinhän Jeesuskin teki, esimerkiksi hän käytti useita profeettojen viittauksia Kristuksesta saadakseen opetuslapset ymmärtämään Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen merkityksen. Ja kun hän oli näin avannut heille Raamatun opetuksen, niin opetuslapset sanoivat, 'eikö sydämemme ollut palava'.
En haluaisi loukata, mutta vähän viittaan tuohon edellä olevaan väittämään, että Jehovan todistajat eivät edusta mitään kristinuskon haaraa. Sanoisin sen niin, että ei mitään kristikunnan haaraa. Meitä syytetään siitä, että emme usko Jeesukseen, koska emme usko kolminaisuusoppiin. Mutta jos tuo keskeinen kristikunnan opetus ei perustu Raamattuun (valitsin mahdollisimman puolueettoman ja arvostetun Isaac Newtonin tutkimuksen asiasta), niin miten sillä mittarilla voidaan sanoa, ettei usko Jeesukseen Kristukseen, joka on Valtakunnan Kuningas ja jonka Jumala on valtuuttanut poistamaan kaikki Saatanan aloittaman kapinan jäljet ja ennallistamaan Jumalan tarkoituksen täysin, Jumalan nimen kirkastamiseksi.
Kyllä, lopetan kommentoinnin tällä palstalla, ja pyydän anteeksi, jos se on loukannut joitakuita.Jehovien suurin harha ei suinkaan ole kolminaisuusopin kieltäminen, koska ei sen ymmärrystä vaadita elävään uskoon tulemiseksi, joskaan ei sitä pidä kieltääkään. Ja on totta, että oppi kehittyi ensimmäisten vuosisatojen aikana, koska Jeesus ei tullut tuomaan meille tunnustuskirjoja ja Hän itse sanoi, että Pyhä Henki tulee johtamaan opetuslapset kaikkeen totuuteen. Pahin harha Jehovan todistajilla on Kristuksen Jumaluuden kieltäminen ja se on se ensisijainen ongelmani suhteessa teihin, paljon suurempi kuin kolminaisuusoppi.
Joh. 2:
18 Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Minkä merkin sinä näytät meille, koska näitä teet?"
19 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä".
20 Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?"
21 Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä.
22 Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut; ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut.
Raamattu sanoo monessa kohtaa, että Jumala herätti Kristuksen kuolleista (mm. Ap. t. 2:24, 10:40, 13:30, 13:37). Tässä Jeesus kuitenkin sanoo, että Hän itse tulee tekemään sen. Sen lisäksi Jeesuksen Jumaluudesta todistaa mm. Johanneksen evankeliumin jae 8:58, kun Jeesus sanoo (kreikan kielisen alkutekstin mukaan ja KJV:n mukaan) olevansa "Minä olen", niinkuin Jumala Moosekselle. Ja kuinkahan monesti Juutalaiset tahtoi tappaa Jeesuksen, koska Hän Raamatun mukaan Juutalaisten mielestä teki itsensä Jumalaksi?
Tässä nyt vastaukseni kritiikkiisi. Ja Iisac Newtonin vetäminen mukaan tähän on suunilleen yhtä fiksua ja puolueetonta kuin se, että pyytäisin Donald Trumpilta lausunnon Jumalan olemassaolosta presidentinvaalien aikaan kirkon pihalla. Kaikenlaisia omien juttujen sepustajia on ollut ja esim. Youtube on niitä täynnä. Puolestani tämä keskustelu saa päättyä tähän. Luulisin, että juuri sinun kanssasi on aiemminkin väännetty täällä.- uskontunnustukset
Kolminaisuusoppihan juuri opettaa, että Jumala on Jumala, Jeesus on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa vaan yksi Jumala. Toinen ei ole toistaan alempi. Eikö se noin suurin piirtein mennyt?
Alun perin tämä opetus lähti siitä, että tuli kysymys Jeesuksen olemuksesta. Ja se lähti luopumusajattelusta (kreikkalaisen filosofian tunkeutumista puhtaaseen kristilliseen oppiin, kuten Jeesus ennusti vehnä- ja luste- ennustuksessaan.
Jehovan todistajat uskovat Jeesukseen ja siihen asemaan, mikä hänellä on Jumalan tarkoituksissa ja he viettävät Herran kuoleman muistonviettoa sinä päivänä, kuin Jeesus sen asetti, Nisan-kuun 14. päivänä joka vuosi, aivan niin kuin pesah-juhlaakin vietettiin. - uskontunnustukset
>>>>Raamattu sanoo monessa kohtaa, että Jumala herätti Kristuksen kuolleista (mm. Ap. t. 2:24, 10:40, 13:30, 13:37). Tässä Jeesus kuitenkin sanoo, että Hän itse tulee tekemään sen. Sen lisäksi Jeesuksen Jumaluudesta todistaa mm. Johanneksen evankeliumin jae 8:58, kun Jeesus sanoo (kreikan kielisen alkutekstin mukaan ja KJV:n mukaan) olevansa "Minä olen", niinkuin Jumala Moosekselle. Ja kuinkahan monesti Juutalaiset tahtoi tappaa Jeesuksen, koska Hän Raamatun mukaan Juutalaisten mielestä teki itsensä Jumalaksi?<<<<
Miten ihmeessä voi soveltaa mitään niin, että Jeesus itse herätti itsensä kuolleista?
Absurdiltahan tuollainen tuntuu jo ajatuksenakin. Jeesuksen kuolema ja se että Jumala herätti hänet kuolleista sai aikaan sen, että ne eläinuhrit joita temppelissä uhrattiin, tulivat vanhentuneiksi eikä niillä enää ollut merkitystä Jumalan silmissä. Koska Jeesus oli antanut oman täydellisen ihmisruumiinsa uhriksi Jumalalle, joka täsmälleen vastasi täydellisen ihmisen Aadamin synnintekoa. Aadam teki synnin ja siirsi sen kaikkiin jälkeläisiinsä ja niinpä me kaikki hänen jälkeläisensä kuolemme. Jeesus teki vanhurskauden ja hänellä oli oikeus täydelliseen ihmiselämään. Hän luovutti sen oikeuden häneen uskovien hyväksi ja vapautti heidät synnin orjuudesta. niin että Jumalan vanhurskaus voidaan todistaa siinä, että heille annetaan anteeksi heidän syntinsä ja heidät voidaan Jeesuksen veren perusteella ennallistaa lankaikkisen Isän Jeesuksen lapsina Jumalan perheeseen. Tämän iankaikkisen elämän oikeuden (Jeesuksen veren arvon) Jeesus vei taivaaseen Isän kasvojen eteen jälleen henkiluomuksena ja Jumala hyväksyi tuon uhriveren sovitukseksi. Siitä todisteena oli., että Jeesus saattoi lähettää Pyhän Hengen helluntaina vuonna 33 ylähuoneessa oleville opetuslapsilleen, jotka aloittivat saman tien sovituksen sanan julistamisen.
Jerusalemissa olevalla temppelillä ja siellä suoritettavalla palvonnalla ei enää ollut mitään merkitystä. Se oli ikään kuin hajoitettu. Niin kuin Joh.2 ;21,22 sanoo:"21 Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä.
22 Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut; ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut."
Ps. Kiinnostaisi kysyä, oletko sinä itse vl. uskontunnustukset kirjoitti:
>>>>Raamattu sanoo monessa kohtaa, että Jumala herätti Kristuksen kuolleista (mm. Ap. t. 2:24, 10:40, 13:30, 13:37). Tässä Jeesus kuitenkin sanoo, että Hän itse tulee tekemään sen. Sen lisäksi Jeesuksen Jumaluudesta todistaa mm. Johanneksen evankeliumin jae 8:58, kun Jeesus sanoo (kreikan kielisen alkutekstin mukaan ja KJV:n mukaan) olevansa "Minä olen", niinkuin Jumala Moosekselle. Ja kuinkahan monesti Juutalaiset tahtoi tappaa Jeesuksen, koska Hän Raamatun mukaan Juutalaisten mielestä teki itsensä Jumalaksi?<<<<
Miten ihmeessä voi soveltaa mitään niin, että Jeesus itse herätti itsensä kuolleista?
Absurdiltahan tuollainen tuntuu jo ajatuksenakin. Jeesuksen kuolema ja se että Jumala herätti hänet kuolleista sai aikaan sen, että ne eläinuhrit joita temppelissä uhrattiin, tulivat vanhentuneiksi eikä niillä enää ollut merkitystä Jumalan silmissä. Koska Jeesus oli antanut oman täydellisen ihmisruumiinsa uhriksi Jumalalle, joka täsmälleen vastasi täydellisen ihmisen Aadamin synnintekoa. Aadam teki synnin ja siirsi sen kaikkiin jälkeläisiinsä ja niinpä me kaikki hänen jälkeläisensä kuolemme. Jeesus teki vanhurskauden ja hänellä oli oikeus täydelliseen ihmiselämään. Hän luovutti sen oikeuden häneen uskovien hyväksi ja vapautti heidät synnin orjuudesta. niin että Jumalan vanhurskaus voidaan todistaa siinä, että heille annetaan anteeksi heidän syntinsä ja heidät voidaan Jeesuksen veren perusteella ennallistaa lankaikkisen Isän Jeesuksen lapsina Jumalan perheeseen. Tämän iankaikkisen elämän oikeuden (Jeesuksen veren arvon) Jeesus vei taivaaseen Isän kasvojen eteen jälleen henkiluomuksena ja Jumala hyväksyi tuon uhriveren sovitukseksi. Siitä todisteena oli., että Jeesus saattoi lähettää Pyhän Hengen helluntaina vuonna 33 ylähuoneessa oleville opetuslapsilleen, jotka aloittivat saman tien sovituksen sanan julistamisen.
Jerusalemissa olevalla temppelillä ja siellä suoritettavalla palvonnalla ei enää ollut mitään merkitystä. Se oli ikään kuin hajoitettu. Niin kuin Joh.2 ;21,22 sanoo:"21 Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä.
22 Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut; ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut."
Ps. Kiinnostaisi kysyä, oletko sinä itse vl.Tiedät kyllä ilmeisesti yhtä hyvin kuin minäkin, mikä on kolminaisuusoppi. Niille, jotka eivät, niin kolminaisuus on hyvin tiivistetty Athanasioksen uskontunnustuksessa:
http://www.luterilainen.com/fi/kristinoppi/liite-7,-athanasioksen-uskontunnustus
Mitä taas tulee mainitsemaasi vertaukseen, älä ota tuollaisia kohtia, missä puhutaan yleisesti jostakin pahasta ja aseta sitä joihinkin omiin mielikuviisi ja yritä syöttää sitä totuutena muille.
"Miten ihmeessä voi soveltaa mitään niin, että Jeesus itse herätti itsensä kuolleista? Absurdiltahan tuo tuntuu jo ajatuksenakin"
Niin, siinähän se sinun ongelmasi onkin, kun et usko sitä, mitä Raamattuun on kirjoitettu. Aika absurdilta tuntuu sekin, että ihmisiä parani jopa Pietarin varjon kosketuksesta (Ap. t. 5:15, 16), mutta uskon, että näin tapahtui.
Voit toki kirjoittaa Raamattua mielesi mukaiseksi, niinkuin näytätkin tekevän, se ei kuitenkaan muuta totuutta. Jeesus puhui omasta ruumiistaan, jonka Hän aikoo rakentaa kolmessa päivässä, siis nostaa kuolleista. Tämä sama ruumis Hänellä oli, kun hän näytti haavansa Tuomakselle (Joh. 20) ja käski koskea niihin, ja tälle samalle Jeesukselle, joka oli omassa ruumissaan eikä missään henkiruumiissa, Tuomas sanoi, "Minun Herrani ja minun Jumalani!", eikä Jeesus moittinut häntä Jumalanpilkasta. Ja ei, ei tarvitse kerrata Jehovan todistajien kantaa tähän henkiruumisasiaan, sen voi kukanenkin lukea niistä keskusteluista, mitkä kävimme aiemmin ja uskoakseni sinä olit siinäkin keskustelussa se toinen osapuoli.
Tästä samasta ruumiista myös lääkäri ja evankelista Luukas puhuu evankeliumissaan, kun hän sanoo, etteivät opetuslapset löytäneet Herran Jeesuksen ruumista. Tähän samaan asiaan viittaavat enkelit puhuessaan (lainatessaan Jeesusta itseään) Ihmisen Pojasta, että "Miksi te etsitte elävää kuolleitten joukosta?" (Luuk. 24). Ihmisen poika, siis IHMINEN oli elossa, noussut kuolleista. Ihminen ei ole ihminen, ellei hänellä ole ruumista. Ja kyllä, Ihmisen Poika kuoli kyllä, mutta heräsi kuolleista ruumiillisesti. Yleisesti kun puhutaan, että Kristus oli tosi ihminen ja tosi Jumala, puhutaan Kristuksen kaksiluonto-opista.
Se vasta on absurdi ajatus, että Jeesuksen ruumis vain hajosi jotenkin haudassa parissa päivässä ihan kokonaan, vaikka Jumalan sana opettaa toisin. Usko se mitä luet, niin olet jo huomattavasti lähempänä totuutta.
Ja vastaus kysymykseesi: Kuulun vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen ja käyn aktiivisesti seuroissa.
Voisitko nyt ystävällisesti olla keksimättä jotain hyvää jatkokommenttia -tai kysymystä? Tai jos haluat keskustella lisää kanssani, niin ota yhteyttä spostiini, joka on tämä suomi24 käyttäjätunnus@suomi24.fi, niin voidaan keskustella vähän pitemmillä vastausajoilla ilman kummankaan osapuolen pelkoa, että joku menee harhaan, siis ettei tarvitsisi ajatella muita lukijioita (niitä, joilla ei ole Raamatuntuntemusta tai opillista ymmärrystä) vastatessa. Ymmärrät varmaan, kun itsekin olet opillisesti tiukoilla linjoilla, että minua ei kiinosta jättää tänne kaikkea sellaista vastaamatta, mitä pidän ehdottomasti Kristuksen opin ja Jumalan sanan vastaisena ilman että ottaisin niihin kantaa, koska en halua, että kukaan palstalainen menee harhaan ainakaan sen enempää kuin ovat jo. Uskon, että ymmärrät tämän ja saat sanani siitä, että en aio tulla Jehovan todistajien palstalle syytämään omia teorioitani. Ja voisitko jatkossa pysyä Jehovan todistajien palstalla neuvomassa sinne tulevia kyseleviä ihmisiä, niinkuin mekin teemme täällä?
Ja totuuden nimissä, häpeäksemme, on sanottava, että Jehovan todistajat varmasti keskimäärin lukevat paljon enemmän Raamattua kuin vanhoillislestadiolaiset, hatunnostoni siitä teille.- uskontunnustukset
Tämä vielä on pakko laittaa, suonet sen verran anteeksi. Kun sanoit "Se vasta on absurdi ajatus, että Jeesuksen ruumis vain hajosi jotenkin haudassa parissa päivässä ihan kokonaan, vaikka Jumalan sana opettaa toisin."
Jumala hävitti sen, samoin kun hän hävitti Mooseksenkin ruumiin, Juudaan kirjeessä on tästä jälkimmäisestä pieni maininta, että Saatana olisi ollut toista mieltä ja varmaankin halunnut, ettei Mooseksen ruumista häivtettäisi. koska hän suunnitteli sitä epäjumalanpalveluskäyttöön.
Jumala hävitti siis Jeesuksen ruumiin siinä kallioluolassa; oli Daavidin sanoin ennustus, ettei se näkisi turmeltumista eli mätänemisvaihetta. Tämä varmasti vakuutti myös opetuslapsia, että Jeesus oli todella ylösnoussut henkenä. Ja vielä: enkeleille on mahdollista ottaa aineellinen liharuumis ja hajottaa se, kuten esimerkiksi Gabriel teki ilmoittaessaan Marialle sanoman Jumalalta.
Kiitos keskustelusta ja nyt kaikella ystävyydellä kunnioitan pyyntöäsi.
- Tahtootietää
Taidan kaikesta huolimatta kysyä asiaa Jehovan todistajilta myös. Tahdon todella tietää. Kerran olin vl-uskovien tilaisuudessa, mutta koin sen jotenkin uuvuttavana, pitkänä ja masentavana.
Niin, sinun ongelmasi on siinä, että luotat enemmän ihmisiin kuin Jumalaan. Yhtään sen enempää et löydä Jumalaa vanhoillislestadiolaisuudesta, Suomen ev.lut. kirkosta kuin Jehovan todistajistakaan, koska etsit sitä yhteisöistä. Ilman ymmärrystä siitä, kuka on Jumala ja ilman synnintuntoa on mahdoton löytää Jumalaa, koska ellei ihminen tunne syntejään, ei hän voi myöskään myöntää Jumalalle olevansa erossa Hänestä. Lupaan kuitenkin rukoilla puolestasi, vaikka et olisikaan vilpitön tämän asian suhteen.
Ja niinkuin huomaat, en ole täällä kaupustelemassa mitään herätysliikkeitä, vaan Jeesusta Kristusta. Puolestani voi mennä vaikka Luther-säätiöön tai Espoon kotikirkkoon, mutta miksi olen Jehovan Todistajia vastaan on se, että heidän oppinsa ei ole kristillinen oppi. Joten et saa, jos se on agendasi, minua ainakaan ärsytettyä sillä, että pidät vl-tilaisuuksia tylsinä ja tahdot mennä Jehovan todistajien luokse.
- 0127
Jos ei ole ollenkaan ns. synnintuntoa, että on syntinen ja tehnyt syntiä, mistäpä sitä tekee parannusta !? Eikä edes epäile tehneensä mitään väärää... , kunhan "möllöttää". Ei parannus ole "taikatemppu"! Vaikka saat saarnattuna syntisi anteeksi, vasta "hedelmistä puu tunnetaan"! Tulee halu korjata väärin tehtyjä tekoja ja lähteä Herraa ja meitä seuraamaan. Eikä Luoja loputtomasti kutsu, on ns. etsikonaika annettu ihmiselle. Usko tulee kuulosta ja kuulo jumalan sanan kautta. Voi olla ettei kukaan "tule enää tarjoamaan armoa" elämässäsi. Jeesus saarnasi "yhdennellätoista hetkellä" ryövärille synnit anteeksi...voi olla ettei tule tuota hetkeä, kun "kulkee onnensa ohi "!?
0127 kirjoitti:
Jos ei ole ollenkaan ns. synnintuntoa, että on syntinen ja tehnyt syntiä, mistäpä sitä tekee parannusta !? Eikä edes epäile tehneensä mitään väärää... , kunhan "möllöttää". Ei parannus ole "taikatemppu"! Vaikka saat saarnattuna syntisi anteeksi, vasta "hedelmistä puu tunnetaan"! Tulee halu korjata väärin tehtyjä tekoja ja lähteä Herraa ja meitä seuraamaan. Eikä Luoja loputtomasti kutsu, on ns. etsikonaika annettu ihmiselle. Usko tulee kuulosta ja kuulo jumalan sanan kautta. Voi olla ettei kukaan "tule enää tarjoamaan armoa" elämässäsi. Jeesus saarnasi "yhdennellätoista hetkellä" ryövärille synnit anteeksi...voi olla ettei tule tuota hetkeä, kun "kulkee onnensa ohi "!?
Muuten olen pääpiirteittäin kanssasi samaa mieltä, mutta seuraavasta kohdasta täytyy mainita:
"Ei parannus ole "taikatemppu"! Vaikka saat saarnattuna syntisi anteeksi, vasta "hedelmistä puu tunnetaan"! Tulee halu korjata väärin tehtyjä tekoja ja lähteä Herraa ja meitä seuraamaan."
En tiedä mitä tuolla tarkoitat, mutta koska hiukan häiritsee, niin totean, että aloittaja ei saanut syntejään anteeksi siinä synninpäästössä, minkä hän sai, koska hänellä ei ollut aikomustakaan tehdä todellista parannusta, vaan hän on vielä synneissään. Ja sen lisäksi on sanottava, että useinkin ensin tulee vahvat armon tuntemiset, jotka saattavat kestää pitkäänkin ja sitten vasta jonkin ajan kuluttua alkaa korjaamaan asioita. Nämä ei ole mitään kiveen hakattuja asioita. Tämä vain tarkennuksena, koska en halua antaa ihmiselle väärää toivoa. Synninpäästöstä ei ole apua, ellei ole synnintuntoa ja tahtoa tehdä parannusta.
- ei.noitajuttuja
# Pyysin tuttavaani, joka on vanhoillislestadiolainen, saarnaamaan minulle synnit pois. Hän teki niin. En tuntenut mitään. Ei hyvää oloa, ei huojennusta, ei kertakaikkiaan mitään. Jatkoin päivääni siitä eteenpäin, kuin mitään ei olisi tapahtunut. #
Ei syntejä saa pois saarnaamalla, vaan kun sinä uskot Jeesukseen Kristukseen, syntisi annetaan sinulle anteeksi.
Toki tietenkin pitää saarnata Jeesusta Kristusta syntien anteeksiantajaa ja uskoessaan Häneen ihminen saa syntinsä anteeksi. Hyvin yksinkertaista.
Anteeksantamuksen voi julistaa katuvalle, jos ihminen ei muuten asiaa ymmärrä ja pääse varmuuteen.
#Miksi taika ei toimi? #
- ei nämä asiat mitään taikuutta ole.- Tahtootietää
Jos se ei ole taikuutta, niin mitä se on? Enkö kelpaa tällaisena maailmankaikkeuden luojalle, joka teki minusta tällaisen, mitä nyt olen?
Aion selvittää totuuden, vaikka se veisi aikaa. Seuraavaksi käyn JT:en juttusilla ja sitten ehkä niiden Krishna-uskovien luona. Kuulemma heilläkin on seikkaperäistä opetusta. Tahtootietää kirjoitti:
Jos se ei ole taikuutta, niin mitä se on? Enkö kelpaa tällaisena maailmankaikkeuden luojalle, joka teki minusta tällaisen, mitä nyt olen?
Aion selvittää totuuden, vaikka se veisi aikaa. Seuraavaksi käyn JT:en juttusilla ja sitten ehkä niiden Krishna-uskovien luona. Kuulemma heilläkin on seikkaperäistä opetusta.Katoitko sen linkkaamani elokuvan? Ellet, niin et sinä vilpittömästi totuutta edes etsi. Ja muutenkaan, et selvästikään halua edes perehtyä asioihin, haluat vain testailla montaa eri asiaa. Et tule löytämään totuutta sillä menolla. Miksi halusit synninpäästöäkään, koska et usko Jumalaan tai siihen, että ole syntinen? Etkö edes ymmärrä, miten pahasti harhassa olet?
No, toivon, että palaat joskus takaisin kristinuskon pariin etsinnöissäsi ja tällä kertaa otat asioista selvää. Ja kyllä, Jumala teki sinut sellaiseksi kuin olet, mutta Jumala ei käskenyt sinua tekemään niitä asioita, joita olet tehnyt, joten älä yritä sanella Jumalalle, miten Hänen pitäisi toimia. Näet, että tässä se ongelmasi onkin, haluaisit omilla ehdoillasi tulla Jumalan luo, et Hänen ehdoillaan. Siksi Jeesus sanoikin, että ellette tahdo tulla niinkuin pieni lapsi, ette voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Samoten Hän sanoi, että ellette ole valmiita hylkäämään kaikkea mitä teillä on, ette voi tulla Jumalan valtakuntaan. Sinä näytät olevan juuri tällainen ihminen, joka ei halua suostua Jumalan Herruuden alle, vaan puuhailla omiasi.
Joh. 3:
16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."
Room. 3:
23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
Myös apokryfikirjoihin kuuluvassa Siirakin kirjassa sanotaan aivan oikein:
Luku 15:
11. Älä sano: "Se on Herran syy, että minä olen hänestä luopunut", sillä mitä hän vihaa, sitä älä sinä tee.
12. Älä sano: "Hän itse on minut eksyttänyt": sillä syntistä miestä hän ei tarvitse.
13. Kaikkea kauhistusta Herra vihaa, eivätkä häntä pelkääväiset sellaista rakasta.
14. Hän teki alussa ihmisen ja jätti hänen hänen vapaan tahtonsa valtaan.
15. Jos tahdot, sinä pidät käskyt; sinä olet uskollinen, jos se sinulle kelpaa.
16. Hän on asettanut eteesi tulen ja veden: Kumpaan tahdot, sinä ojennat kätesi.
17. Ihmisellä on edessänsä elämä ja kuolema, ja hänelle annetaan se, mikä hänelle kelpaa.
18. Sillä suuri on Herran viisaus, hän on voimallinen valtasuuruudessaan ja kaikkinäkevä.
19. Ja hänen silmänsä ovat käännetyt häntä pelkääväisten puoleen, ja hän tuntee ihmisen kaikki teot.
20. Mutta ei hän ole käskenyt kenenkään olla jumalaton eikä antanut kenellekään lupaa tehdä syntiä.Lisäyksenä vielä: Johannes tiivistää hyvin sinun tilanteesi:
1. Joh. 1:
8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
Aloittajalle vielä vinkki totuuden etsintään. Totuus ei ole aina se, mikä tuntuu mukavimmalta juuri sinusta tai minusta. Esimerkki karusta totuudesta on, että 150000 ihmistä kuolee joka päivä, mutta se ei muuta totuutta. Totuus ei myöskään ole suhteellinen, vaan se on aina yksi.
Usein totuus sattuu ja vaikuttaa järjettömältäkin, mutta sen kieltäminen on tyhmyyttä. Tämä nyt siksi, että Jeesuksen aikana moni näki kuinka Jeesus teki jatkuvasti satoja ihmeitä, mutta eivät he halunneet uskoa, koska oli epämukavaa joutua myöntämään oma syntisyys. Vaikutat sellaiselta henkilöltä, jolle totuus on mututuntuma, joka sinusta tuntuu hyvältä juuri nyt. Mutta totuus ei ole jotain sellaista, minkä sinä tai minä päätämme. Eilä varsinkaan pelastuskysymyksessä. Se on, eikä se muutu. Niinkuin Jumala, joka on Totuus itse, sanoi Moosekselle nimekseen "Minä olen".Vielä aloittajalle ne Paavalin sanat, mihin aiemmin jo viittasin:
1. Kor. 1:
18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".
2. Kor. 4:
3 Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat,
niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.- Siinäpä_kerrankin
asiallinen puheenvuoro.
Ehkä meidän kaikkien useammin kannattaisi argumentoida Raamatussa ilmoitetulla Jumalan sanalla sen sijaan että esittelisimme omia mielipiteitämme. - punainen_lanka
Siinäpä_kerrankin kirjoitti:
asiallinen puheenvuoro.
Ehkä meidän kaikkien useammin kannattaisi argumentoida Raamatussa ilmoitetulla Jumalan sanalla sen sijaan että esittelisimme omia mielipiteitämme.Vanhoillislestadiolaisen teologian punaisen langan toi julki aikanaan eräs tunnettu vl-puhuja:
"Tässä ei raamatuita tarvita!"
Aloittajalle:
Parannus on kokonaan Jumalan työ. Parannus pitää tehdä silloin kun Jumala kutsuu, silloin kun on etsikonaika. Se on kokemuksen mukaan pari kolme kertaa elämän aikana. Silloin synninpäästökin toimii, tulee Pyhällä Hengellä täyttymistä. Synnin tuntoa ja katumusta voi rukoilla Jumalalta.- Tahtootietää
Mikä on etsikonaika? Minä ainakin etsin totuutta, mutta näistä kristityistä piireistä ei näy löytyvän.
Tahtootietää kirjoitti:
Mikä on etsikonaika? Minä ainakin etsin totuutta, mutta näistä kristityistä piireistä ei näy löytyvän.
Suosittelisin Ravi Zachariaksen "Jeesus ja muut jumalat" -kirjaa sinulle luettavaksi, jos tosiaan etsit totuutta. Siinä Ravi käy läpi kaikki yleisimmät uskonnot.
Uskoisin, että tässä hänen puheessaankin on paljon hyvää, en ole itse sitä katsonut, mutta käsittelee tuota kirjan otsikkoa (Jesus among other gods):
https://www.youtube.com/watch?v=Q0QM-DaOZtM
Katso, jos englanti taipuu.Tahtootietää kirjoitti:
Ravi Zachariaksella on paljon hyvää settiä myös muista Jumalan olemassaoloa, totuutta ja pelastusta koskevista asioista.
- Tahtootietää
Tuo video ei ole puolueeton, se on kristittyjen tekemä. Kaipaisin tieteellisellä tavalla selitettyä tietoa, jonka argumentit vetoavat järkeen ja on puolueettomien sekä riippumattomien tahojen tekemää.
Tahtootietää kirjoitti:
Tuo video ei ole puolueeton, se on kristittyjen tekemä. Kaipaisin tieteellisellä tavalla selitettyä tietoa, jonka argumentit vetoavat järkeen ja on puolueettomien sekä riippumattomien tahojen tekemää.
Pyydät mahdottomia. Ei ole ketään muuta puolueetonta kuin Jumala. Häneen et suostu uskomaan, joten olet täysin tuuliajolla.
Tiedemiehet? Ajavat omaa agendaansa, ateistit sitä, että Jumalaa ei ole, kristityt sitä, että Jumala on mutta sovittavat sen jotenkin tieteeseen ja puolustavat asiaa näillä metodeilla.
Teologit? Puolustavat Kristinuskon tai muun oman uskonsa totuutta.
Ateisti sanoo, ettei hän aio syöttää lapsillensa sellaista roskaa, että Jumala olisi olemassa. Onko se puolueellisuutta? On. Entä jos kristitty sanoo, että kasvattaa lapsensa Kristinuskoon? On. Mutta ei kysymys olekkaan siitä, onko joku puolueellinen, kysymys on siitä, onko joku totta.
Täytyy siis todeta, että et tule löytämään mitään objektiivista tiedonlähdettä, joten yrityksesi on tuhoon tuomittu jo alkujaan. Ymmärrä nyt hyvä ystävä, että pyydät mahdotonta.
Jos kiinostaa, niin voit katsoa kristittyjen ja ateistien debatteja, joka on ehkä lähinnä sitä, mitä etsit. Siis johdonmukaista järkeilyä Jumalan olemassaolosta. William Lane Craig esimerkiksi on hyvä hakusana sille. Tässä esim yksi:
https://www.youtube.com/watch?v=WLbnrurMgYM
Kun ihminen kyllästyy elämäänsä ja tuskailee kuinka se on vain puiden pilkkomista ja veden kantamista. Hän lähtee etsimään jotakin, kulkee ja kulkee vuosikymmeniä. Sitten eräänä päivänä hän oivaltaa, hän muuttuu, valaistuu.
Sen jälkeenkin elämä on vain puiden pilkkomista ja veden kantamista, mutta juuri se onkin niin ihanaa. Hän on tavoittanut autuuden tilan ja kaikki on muuttunut kauniiksi katsella.
Ja hän on ylen kiitollinen, että on saanut nähdä tämän kaiken, jota hän ei aikaisemmin huomannut.- Eksytyshuipussa
Hirveää islamistien eksytystä Aamen1234:ltä. Usko aei oteta kuin pukamavoidetta apteekin hyllyltä. Usko on Jumalan lahja, jonka Hän lahjoittaa tahtonsa jälkeen. " Minä armahdan kenet minä armahdan ja kadotan kenet minä kadotan" sanoo Herra.
Kovin kattavat eivät näytä perustelusi olevan. Voisitko ensinnäkin selittää, mikä tekstissäni oli islamistien eksytystä? Ja voisitko myös selittää, missä sanoin, että usko otetaan tuosta vain (se varmaan sitä islamistista eksytystä olikin)? Ymmärrätkö, että Raamattu lupaa, että Jeesus antaa kaikille niille voiman tulla Jumalan lapsiksi, jotka ottavat Hänet Kristuksena vastaan ja itseasiassa Hän tahtoo, että kaikki pelastuisivat (Joh. 1:12, 1. Tim. 2:4, Joh. 3:16, Room. 1:16)?
Eli ollaan vain eikä tehdä lähetystyötä eikä mitään, kun Jumala kerran hoitelee kaiken? No se on tietysti se tyypillinen ajatus, mutta ei se Raamatullinen ajatus ole (Matt. 28:18-20).
Ellei Raamatun lupauksiin voida uskoa, niin mihin meidän pitäisi uskoa? Äläkä sinä astu Jumalan saappaisiin niinkuin tietäisit paremmin kuin mitä Jumala on sanassaan luvannut. Jumalan sana lupaa, niinkuin edellä mainitsemissani jakeissa, että jokainen, joka tekee parannuksen ja uskoo, pelastuu ja että Jumala tahtoo kaikkien pelastuvan. Sinä et tiedä, miten Jumala toimii tarkemminottaen, sen paremmin kuin minäkään, mutta sen tiedämme, mitä Jumala sanassaan lupaa, eikä meillä muuta ilmoitusta ole, mihin luottaa. Nytkö pitäisi siis sanoakin, että ei Raamatun lupauksiin voi luottaa, vaan pitäisi alkaa mittailemaan etsikonaikoja ja Jumalan aikoja? Kuule: Jumalan aika on silloin, kun syntinen kääntyy synneistään, koska profeetta Hesekielin mukaan sinä päivänä, kun syntinen kääntyy jumalattomuudestaan, ei hänen jumalattomuuttaan totisesti enää muisteta (Hes. 18:27).
Etkä varmaan tiennyt, että Raamattu sanoo myös, että Jumala on ennaltatietämisen kautta valinnut, eli tietäen, kuinka ihmiset tulevat valitsemaan:
"Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa; mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut." (Room. 8:29, 30)
"ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha." (1. Piet. 1:2)
Etkä varmaan tiennyt sitäkään, että Jumala lupaa useissa kohdin, että ihmisellä on valinnan mahdollisuus, tässä yksi paikka:
"Minä otan tänä päivänä taivaan ja maan todistajiksi teitä vastaan, että minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä" (5. Moos. 30:19)
Raamatun mukaan Jumlaa on myös suvereeni ja pystyy toimimaan omien suunnitelmiensa mukaan viedäkseen työnsä loppuun maailmassa. Raamatun mukaan Jumala on kuitenkin oikeudenmukainen ja siksi jokainen saa sen mitä ansaitsee: "Totisesti, Jumala ei tee väärin, Kaikkivaltias ei vääristä oikeutta." (Job. 34:12). Se tarkoittaa sitä, että Jumala ei mielivaltaisesti armahda kaikkia niitä, joita hän tahtoo armahtaa ja kadota nuita muita ikäänkuin arpapelillä, vaan se tarkoittaa sitä, että Jumalan tuomiot ovat aina oikeat. Jumala on hyvä Jumala, eikö hän siis toimisi oikeudenmukaisesti? "Eikö kaiken maan tuomari tekisi oikeutta?" (1. Moos. 18:25). Et voi vain ottaa yhtä jaetta ja rakentaa koko teologiaasi sen varaan ja samalla hyljätä kaikki muut totuudet, mitä Raamattu esimerkiksi Jumalasta kertoo.
Ehkä ei siis kannata alkaa liikaa määrittelemään, miten Jumala toimii, kun et kuitenkaan sitä ymmärrä. Ihmisen subjektiivinen kokemus on, että hänellä on vapaa tahto valita, niin myös Jumalan sana lupaa, että kuka tahansa, joka tekee parannuksen ja uskoo, pelastuu. Ei ole minun eikä sinun tehtävä alkaa määrittelemään muuta kuin luottaa lapsenkaltaisesti ja kyseenalaistamatta Jumalan sanan lupauksiin.
Juuri tuollainen liika etsikonaikoihin ja Jumalan aivoituksiin, ns. "turhiin jaarituksiin" puuttuminen ajaa ihmisiä harhaan ja epätoivon partaalle. Se mitä Jumala lupaa, se pitää paikkaansa, koska Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti, aivan niinkuin Jumala sanoi Moosekselle nimekseen "Minä olen". Hän on sama ikuisesti, eikä muuta mieltään sen suhteen, mistä päin tuulee.
Jos joku tahtoo tehdä parannuksen, Jumala antaa siihen voiman. Jos joku tahtoo tulla, ja juoda elämän lähteestä, Jumala on antava hänelle elävää vettä:
"Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi." (Ilm. 22:17)
- ryökkälesyntii
SRK alaiset saarnamiehet eivät pysty, saarnaamaan syntejä anteeksi
-
Ryöttäsyntisiä SRK kun on,
-
Hoitokokoukset anteeksipyytämisiä ei ole kuulunut.
-
Pedofiilin anteeksipyytämisiä ei ole kuulunut.
-
Kuka uskoo SRK anteeksiantamukseen, penkissä istuville parkaihmisille.
-
Ryöttäsyntinen kun on, anteeksianto on MITÄTÖN:
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565490Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212407Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2551675- 1141657
- 931497
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681195Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3271195Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3341190Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly101187