Ruissato onkin hyvä, mitä vielä valitetaan?

kauhiahämmästyny

Vasta viljelijät valittivat että viljat mätänee peltoon ja hanhet syö ja paskoo loput mitä jää.
Nyt sitten uutisoidaan että ruissadosta tuleekin hyvä! Eikös ne hanhet sitten paskoneetkaan niitä? Miten tämä nyt oikein menee, saako joku vielä jotakin selvää näistä maatalouden ns. ongelmista?

60

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • concurro

Kun olisit katovuoden seurauksena vuoden nähnyt nälkää

päivittäin,olisi mielipidekirjoituksissasi eri tyyli ja aihe.

Melkein toivoisi sinulle nälkävuotta.Tai kahta.

• hämmästyskasvaa

No tuo loitsu ei kyllä kysymykseen vastannut, ehkä et sitä ymmärtänyt...?
        Miten samaan aikaan voi olla hyvä ruissato ja viljat mädätä peltoon ja hanhet syödä loput?
        Tämän kun kerrot niin olen tyytyväinen.
        Näetkö sinä muuten nälkää päivittäin/viikottain/kuukausittain/vuosittain/ikinä? Epäilenpa suuresti syvää tietämyksen rintaääntäsi...

• ainanälkäjatkuvastijano
        hämmästyskasvaa kirjoitti:

Miten samaan aikaan voi olla hyvä ruissato ja viljat mädätä peltoon ja hanhet syödä loput?
        Näetkö sinä muuten nälkää päivittäin/viikottain/kuukausittain/vuosittain/ikinä? Epäilenpa suuresti syvää tietämyksen rintaääntäsi...

Aloittajan lause "saako joku vielä jotakin selvää näistä MAATALOUDEN NS. ONGELMISTA ?"

kertoo kirjoittajan halveksivasta asenteesta maanviljelijöitä kohtaan.

Ruis kylvetään syksyllä,joten jos nyt ei kylvöt onnistu talven tulon ja märkyyden vuoksi

on ensi kesänä rukiin satonäkymissä ns. ongelmia.

• ns.vastaukset
        ainanälkäjatkuvastijano kirjoitti:

Aloittajan lause "saako joku vielä jotakin selvää näistä MAATALOUDEN NS. ONGELMISTA ?"

kertoo kirjoittajan halveksivasta asenteesta maanviljelijöitä kohtaan.

Ruis kylvetään syksyllä,joten jos nyt ei kylvöt onnistu talven tulon ja märkyyden vuoksi

on ensi kesänä rukiin satonäkymissä ns. ongelmia.

No saako niistä sitten selvää tavallinen pulliainen? Kyllähän ne alkaa kuullostaa ns. ongelmilta kun ensin kaik on mänt eikä piisaakkaan ja 25 miljoonaa otetaan tämän tuhon takia rahaa verokassasta. Sitten muutaman päivän päästä kehutaan että nytpä tuleekin sitten hyvä ruissato... Kumminka päin se nyt sitten on ja onko tuo 25 miljoonaa nyt sitten turha investointi veronmaksajilta? Ei vaan tahdo yksinkertaiseen kysymykseen tulla vastauksia, miksiköhän?
        Aloittaja voi olla vaikka millainen mulkvisti mutta esitti kuitenkin yksinkertaisen kysymyksen, miksi siihen ei sitten voi vastata kun niin hirmu viisaita kerta ollaan?!

• Jijghkk

Olikohan ihan saman tilan kommentit?
        Otitko selvää ennen kuin kirjoitit kommenttisi?

• liiililuil
        hämmästyskasvaa kirjoitti:

Vastaus.
        Katso kun nuo on aivan eri kirjoituksissa olleet.
        Ruis sato ja muu viljasato.
        Ja hanhet syövät kyllä muuttomatkallaan viljaa pellolla ja paljon jo ennen kuin se ehditään puida.
        Siun pitäs ottaa asioista selvää ennen kuin alat naputella!
        Ja en odota kirjoitustasi tähän perään......no teet sen kuitenkin....

• lullulliii
        liiililuil kirjoitti:

Vastaus.
        Katso kun nuo on aivan eri kirjoituksissa olleet.
        Ruis sato ja muu viljasato.
        Ja hanhet syövät kyllä muuttomatkallaan viljaa pellolla ja paljon jo ennen kuin se ehditään puida.
        Siun pitäs ottaa asioista selvää ennen kuin alat naputella!
        Ja en odota kirjoitustasi tähän perään......no teet sen kuitenkin....

No tottakai teen, eihän tuollaiseen idiotismiin voi olla vastaamatta: Siis mitä vi**ua? Mitä väliä sillä on missä ne kirjoitukset on olleet ja mistä tilasta kertoneet? Onko toiset pellot siis jotenkin tukiaisvaroin hanhilta aidattu? Eikö ruis ole viljaa ja eikö hanhet syö ruista? Miksi hanhet syä vain tietyt viljat tietyiltä pelloilta, mutta säästävät tietyt ruispellot joilta kuitenkin saadaan niin valtakunnallisen hyvä sato että NYT on suomi rukiin suhteen omavarainen... Mutta 25 miljoonaa ilmaista rahaa selittää tämänkin dilemman...
        Hei, älä vastaa! Tämä yhtälö meni yli sinun tukilaskurisi ymmärryksen...

• liiililuil

Etpä taaskaan ymmärtänyt mittää.
        Mutta ei väliä kun nuo sinun kirjoituksesikin kertoo sen.
        Menikö yli hilseen, no sen ymmärrän.
        Sinulla on vaan tarve saada itsesi kuuluksi ja esille.
        No käyhän se näinkin, mutta kuka jaksaa...

• mitätyömietitte

Kerron sen mitä itse näin kun asun peltojen laidalla ja viljeöiden vierellä.

No,ensimmäiseksi näytti siltä keväällä jo että on märkää,kesällä oli tilanne se ettei minun mielestä viljat kasvaneet likimainkaan niin kuin yleensä,ja näytti siltä että kitukasvusta olisi loppu kesä/ syksyä kohden,sitten näytti siltä kuin happaneisivat ja hirvittävät määrät hanhia,joutsenia,kurkeja,hanhia oli varmaan kymmeniä tuhansia kääkättämässä peloilla.Kun kotitieltä noin ajoi autolla niin paskoivat minun autonkin ohimennen ja eikun pesemään.

No ,koneilla ei päässyt oikein pelloille,nehän kynti sielä siis upotti,osa meni lakoon ja viljelijät vetivät salaoja putkia peltoihin hirmumääriä,ulkoistivat useita koneita pelolle kaivamaan ne putket maahan suurille alueille,sitten ajattivat hirveitä määriä hiekkaa sinne pellolle,en tiedä miten paljon tämä tuli maksamaan eräälle naapuri viljelijälle,nuokin pellot kun on vielä vuokra pellot ja sinne rahaa,soraa, ja viraille työmiehille jotka nuo hommat sitten tekevät.

Nytkin toinen viljelijä yrittäjä on kääntämässä parhaillaan peltoja,hirveesti menee aikaa ja rahaa tuohonkin homaan kun tietää ettei nyt tienestiä tullut.

Minä olin lapsena maitotilalla töissä ja kasvanut siihen,jonka takia ostinkin sitten hylätyn rintamiestalon keskeltä peltoja /takana metsä,olo on maanläheinen vaikken saakkaan enään tehdä noita töitä,kun ei niitä ole,viljeliöillä ei ole varaa palkata vierasta voimaa kuin pakon edessä jos edes silloinkaan,niin sanon minä vaan että tiukassa on varmasti eurot,osa viljeliöistä siis suomessa on omankäden kautta nyt lopettaneet päivänsä koska tilanne on niin paha taloudellisesti.

Vieläkö työ kadehditte heitä,minä voin vakuttaa ettei moni hemmo halua raataa aamusta iltaan kun ei ole varmaa saako mitään,niin kuin nyt tänä kesänä ilmeisesti taisi käydä näin.

Pahalta tuntuu heidän puolesta,parhaansa tekevät ja ihmiset ei älyä sitä mitä on olla maajussina,se ei ole samaa juttu kun tv:ssä on maajusille morsian kuvaukset ,nuo kun ei ole oikeastaan maajussejakaan.

• nälkä.aina.vieraanamme

Tässä maassa menee aina jollakin huonosti, onko siinä jotakin outoa että välillä jopa viljelijöillä? Monikohan firmoista taloudellisista ja tuotannollisista syistä ulos saneerattu ja toimeentulonsa menettänyt ihminen onkaan suomessa päivänsä päättänyt oman käden kautta?
        Niitä on paljon jotka ovat ahdingossaan siihen ratkaisuun päätyneet. Näistä ei vaan ole paljon ääntä pidetty, mitäs olivat niin tyhmiä että luottivat työpaikkansa pysyvyyteen niin paljon että uskalsivat perustaa perheen ja rakentaa talon velaksi... Kukaan ei tukenut ei rahallisesti eikä muutenkaan, ei firma ei valtio. Kun velanmaksukyky loppui niin ei tulut sääliä pankilta eikä ulosottomieheltä. En toivo niin epätoivoista tilannetta kenenkään kohdalle, mutta haluan vain tarkentaa ettei ahdinko ja epätoivo ole tälle kansalle mikään vieras ilmiö, nyt se on vaan tainnut ruveta jakaantumaan tasaisemmin kuin ennen.

• Paskalla_on_tekijänsä

Asun myös itse pellon reunalla. Kevät oli kurja lumet suli myöhemmin kuin edellisenä vuonna, mutta sitten iski isännälle ryyppyputki. Traktori seisoi kaksi viikkoa parhaaseen kyvöaikaan ja isäntä ajeli taksilla viinaa kaupungista.
        Sitten lomittaja aloitti kylvöt ja joku vieras ne lopetteli. Kesä meni niinkuin meni ja tuli korjuun aika kuukauden myöhässä normaalista. Viljelijäperheen pää oli päättänyt ottaa lomamatkan etelään ja silloin kuin puintikelejä olisi ollut oli isäntä etelän auringossa.
        Nyt varislinnut on ottaneet korjaamattoman viljapellon haltuun ja vaikka välillä voisi puidakkin mitään ei tehdä. Ilmeisesti odotellaan lisätukiaisia.
        Jos jossain muussa ammatissa tai yrityksessä saa rahan turhemmasta niin sen minäkin haluaisin kuulla.

• no.onpa.kyllä
        Paskalla_on_tekijänsä kirjoitti:

Asun myös itse pellon reunalla. Kevät oli kurja lumet suli myöhemmin kuin edellisenä vuonna, mutta sitten iski isännälle ryyppyputki. Traktori seisoi kaksi viikkoa parhaaseen kyvöaikaan ja isäntä ajeli taksilla viinaa kaupungista.
        Sitten lomittaja aloitti kylvöt ja joku vieras ne lopetteli. Kesä meni niinkuin meni ja tuli korjuun aika kuukauden myöhässä normaalista. Viljelijäperheen pää oli päättänyt ottaa lomamatkan etelään ja silloin kuin puintikelejä olisi ollut oli isäntä etelän auringossa.
        Nyt varislinnut on ottaneet korjaamattoman viljapellon haltuun ja vaikka välillä voisi puidakkin mitään ei tehdä. Ilmeisesti odotellaan lisätukiaisia.
        Jos jossain muussa ammatissa tai yrityksessä saa rahan turhemmasta niin sen minäkin haluaisin kuulla.

Minullakin samoja havaintoja ja nimenomaan viljanviljelijöistä.

• ruisku-kka

Minä olen ruis. Minä olen ruis. Ruisko olen minä. Minäkö ruis?

• nonäinpähänsemenee
    • tyhjänsaailmankin

No justiin. Jusseja elätetään siis vuosittain puolustusbudjetin suuruisella summalla ja silti ei tiukantullen saavuteta omavaraisuutta koska suomen maataloustuotanto perustuu tuontihyödykkeisiin. Pitäisiköhän maataloustuen ehtona tuottajilta vaatia omavaraisuutta myös tuotantovälineissä, eli kaikki pitää tuottaa kotimaisin välinein ja hyödykkein. Eikö olis jo aika tehdä järjestelmässä vähän remonttia? Nythän rahoitamme pelkkää kulissia!

• Jijghkk

Kaikkia tuotantovälineitä kun ei kotimaassa valmisteta enää.
        Ja midtähän tämäkin mahtaa johtua?
        Ja sillä mainitsemallasi "kulissilla" me elämme.

• omituinen-höpöttäjä
        Jijghkk kirjoitti:

Kaikkia tuotantovälineitä kun ei kotimaassa valmisteta enää.
        Ja midtähän tämäkin mahtaa johtua?
        Ja sillä mainitsemallasi "kulissilla" me elämme.

Siis mitä ei suomessa valmisteta? Traktoreitako? Puimureita? Traktorin apulaitteita?
        Kyllä valmistetaan, viljelijät eivät vaan halua ostaa niitä koska ulkomaista saa halvemmalla ja ovat olevinaan parempia.
        Samasta syystä kuluttajat ostavat sitten vuorostaan ulkomaista ruokaa.
        Ei pitäisi perustella maataloustukia jollakin olemattomalla omavaraisuudella, kun sellaista ei kerran ole olemassakaan. Kulissihan se sellainen on ja kallis kulissi. Maksaa vuodessa saman verran kuin suomen armeija. Melekosen kallista kulissia vai mitä?

• kertoisitko

Mitä itse teet työksesi?

• konsta.pylykkänen

Eihän nykytilanne ole viljelijöiden vika, tämän sairaan järjestelmän orjiahan hekin ovat ja riippuvaisia nykyjärjestelmästä. Kipeää se tekee mutta muutos on välttämätön, muuten tällä touhulla on paskanen loppu.

• hgttghjn

Joku se vaan jaksaa parjata ja moittia edelleen.
      Kateellinen immeinen on.

• mitenlienee

Kateelliseksi on helppo leimata jokainen joka sattuu omille varpaille tallaamaan. Eiköhän kyse ole ennemminkin turhautumisesta järjettömään, toimimattomaan järjestelmään ja verovarojen holtittomaan käyttöön. Ei veronmaksaja kateellisena maatalousjärjestelmää rahoita, turhautuneena kylläkin. Mitäs muuten piditte tuosta suomen kuvalehden artikkelista? Onko sekin kateellista parjaamista ja moittimista?

• Kysynvaann

Miten jaksat?
        Onko kaikki kotona?
        Kenet seuraavaksi haukut ja kuka saa moitetta työstään tmv?

• kiitoshyvin
        Kysynvaann kirjoitti:

Miten jaksat?
        Onko kaikki kotona?

Keskustelu asiasta on viljelijöille siis mahdotonta ja kielletty puheenaihe, tabu?
        Mikään ei saa KOSKAAN muuttua?
        Pysähtyneisyys ja tukiautomaatti on paras olotila jota ei saa mikään uhata?
        Ja tuon alkeellisen navettapsykologiasi voit säästää vaikka lehmillesi...

• ajattelinselventää
        kiitoshyvin kirjoitti:

Keskustelu asiasta on viljelijöille siis mahdotonta ja kielletty puheenaihe, tabu?
        Mikään ei saa KOSKAAN muuttua?
        Pysähtyneisyys ja tukiautomaatti on paras olotila jota ei saa mikään uhata?
        Ja tuon alkeellisen navettapsykologiasi voit säästää vaikka lehmillesi...

Keskustellahan voi vaikken ole viljelijä.
        Mutta on eri asia kun aletaan herjaamaan ja haukkumaan.
        Muutosta tapahtuu kokoajan jos et ole huomannut tai lukenut.
        Minusta sinulla ei ole mitään uutta sanottavaa kuin tuota samaa kirjoitat eri nimimerkeillä.
        Ei ihan tervettä tuo itsensä kanssa kirjoittaminen.
        Lehmiä ei ole ja psykologit hoitakoot sen psykologi puolen.

• uusinimierkki
        ajattelinselventää kirjoitti:

Keskustellahan voi vaikken ole viljelijä.
        Mutta on eri asia kun aletaan herjaamaan ja haukkumaan.
        Muutosta tapahtuu kokoajan jos et ole huomannut tai lukenut.
        Minusta sinulla ei ole mitään uutta sanottavaa kuin tuota samaa kirjoitat eri nimimerkeillä.
        Ei ihan tervettä tuo itsensä kanssa kirjoittaminen.
        Lehmiä ei ole ja psykologit hoitakoot sen psykologi puolen.

Miksi koet vastakkaiset mielipiteet ja omien ajatustesi ja nykyisen vallitsevan systeemin kyseenalaistamisen herjaamisena ja haukkumisena? Tuo on juuri sitä keskustelutaidottomuutta. Maataloustukien saajat tuntuvat olevan pahimpia kantoja muutoksen kaskessa ja ihan ymmärrettävistä itsekkäistä syistään.
        Minulla olisi nimenomaan tähän asiaan paljonkin uutta sanottavaa ja nimimerkkini on täysin minun oma asiani, mutta tässä ketjussa on tasan neljä minun kirjoitustani.

• ajattelinselventää

Ja sinä vastaat joka kommenttiin "vihaisena", Ihan kuin kenelläkään ei olisi aihetta olla erimieltä.
        Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
        Ei ole mielestäni keskustelua tuollainen.

Sinulla tuntuu olevan vain yksi mielipide ja se on mielestäsi oikea. Muut saavat olla mitä on ja moititaan.
        Meitä ihmisiä kun on maassamme paljon ja jokaisella on oma mielipide asioista.
        Et voi vaatia että olisimme samaa mieltä kanssasi.

Millaista työtä itse teet?
        Miksi olet noin vihainen juuri tuosta asiasta?

• selvennystäsullekin

Ja sinä vastaat joka kommenttiin "vihaisena", Ihan kuin kenelläkään ei olisi aihetta olla erimieltä.

Sinulla tuntuu olevan vain yksi mielipide ja se on mielestäsi oikea. Muut saavat olla mitä on ja moititaan.

Oikeassa olet! Metsä vastaa juuri kuin sinne huudetaan...
        Tulin vihaiseksi sinä päivänä kun havaitsin järjestelmän mielettömyyden ja kun siitä yritin keskustella niin koetettiin ilmeisesti juurikin viljelijöiden toimesta ylimielisesti vaientaa, haukkuen jopa häiriintyneeksi ja mielipuoleksi. Ajattelin että tämähän on kumma koira kun ruokkivaa kättä puree... No ei vaineskaan...
        Miksi samasta asiasta pitäisi olla monta eri mielipidettä? Onko sinulla?
        Enpä ole ketään kieltänyt mielipidettään sanomasta ja sanon itsekin mitä mieltä asiasta olen, mutta minun mielipiteeni on näemmä punainen vaate jusseille siinä kuin olemassa oleva järjestelmä ja sen rahoitus minulle ja monelle muulle veronmaksajalle.
        Kun näistä yhteiskunnan rahaimureista keskustellaan, kuten maahanmuutosta, sossueläteistä, armeijasta, yms. niin miksi ei saisi keskustella myös maataloustuista ja siihen liittyvistä järjettömyyksistä ja puolusteluksi esitetyistä epätotuuksista, kuten tuokin suomen kuvalehden artikkeli juuri osittaa?
        Tästä asiasta on näemmä puolittainen pakkokin keskustella kärkkäässä äänensävyssä, muuten
        tulee tallatuksi pellonojaan asiansa kanssa, on tämä niin arka aihe...

• kikuyu

Mistä sait päähäsi että sinun kirjoituksiin vastaajat ovat maanviljelijöitä(jusseja)?

• selvennystäsullekin
        selvennystäsullekin kirjoitti:

Oikeassa olet! Metsä vastaa juuri kuin sinne huudetaan...
        Tulin vihaiseksi sinä päivänä kun havaitsin järjestelmän mielettömyyden ja kun siitä yritin keskustella niin koetettiin ilmeisesti juurikin viljelijöiden toimesta ylimielisesti vaientaa, haukkuen jopa häiriintyneeksi ja mielipuoleksi. Ajattelin että tämähän on kumma koira kun ruokkivaa kättä puree... No ei vaineskaan...
        Miksi samasta asiasta pitäisi olla monta eri mielipidettä? Onko sinulla?
        Enpä ole ketään kieltänyt mielipidettään sanomasta ja sanon itsekin mitä mieltä asiasta olen, mutta minun mielipiteeni on näemmä punainen vaate jusseille siinä kuin olemassa oleva järjestelmä ja sen rahoitus minulle ja monelle muulle veronmaksajalle.
        Kun näistä yhteiskunnan rahaimureista keskustellaan, kuten maahanmuutosta, sossueläteistä, armeijasta, yms. niin miksi ei saisi keskustella myös maataloustuista ja siihen liittyvistä järjettömyyksistä ja puolusteluksi esitetyistä epätotuuksista, kuten tuokin suomen kuvalehden artikkeli juuri osittaa?
        Tästä asiasta on näemmä puolittainen pakkokin keskustella kärkkäässä äänensävyssä, muuten
        tulee tallatuksi pellonojaan asiansa kanssa, on tämä niin arka aihe...

Tuossahan kirjoitin jo mielipiteitäni. Tai oletko niin omahyväinen vai etkö ymmärrä?
        Toit esiin punaisen vaatteen. Totta tuo sinun jatkuva saman asian vatvominen tuo kyllä monellekkin mieleen punaisen vaatteen.
        Kaka täällä jaksaa lukea noita samoja saarnoja, kun asiasi on tullut selville jo parissa ensimmäisessä kirjoituksessasi.

Keskustellaan mutta rakentavasti niin ettei tarvitse samaa jankata.
        Tämä on kuin eduskunnassa välillä että jankataan omaa asiaa eikä kuunnella muita kunnolla.
        Ei hyvä pohja KESKUSTELULLE.

Avaan sinulle keskustelun aihaan:

• tosihyväpohjaon

Tuossahan kirjoitin jo mielipiteitäni. Tai oletko niin omahyväinen vai etkö ymmärrä?
        Toit esiin punaisen vaatteen. Totta tuo sinun jatkuva saman asian vatvominen tuo kyllä monellekkin mieleen punaisen vaatteen.
        Kaka täällä jaksaa lukea noita samoja saarnoja, kun asiasi on tullut selville jo parissa ensimmäisessä kirjoituksessasi.

Keskustellaan mutta rakentavasti niin ettei tarvitse samaa jankata.
        Tämä on kuin eduskunnassa välillä että jankataan omaa asiaa eikä kuunnella muita kunnolla.
        Ei hyvä pohja KESKUSTELULLE.

Avaan sinulle keskustelun aihaan:

Miten minun työni ja vihaisuuteni liittyy keskusteluun maatalouspolitiikasta? Yritätkö eksyttää kiusallista keskustelua mieleisillesi raiteille?
        Ymmärrän oikein hyvin että maanviljelijöiden kannalta kiusallisten asioiden esiin nostaminen tuo esiin punaisen vaatteen, onhan asiassa heidän näkökulmastaan kyse vakavasta hyökkäyksestä heidän verovaroin tuettua elinkeinoaan vastaan. Naurattaa vain nuo lapselliset väistelyt kun ei asiasta haluta keskustella, vaan helpompi on "toisinajattelija" yrittää hiljentää erilaisilla henkilöönkäyvillä adjektiiveilla...
        Mitäs muuta jussukat itse ovat sitten tehneet kuin jankanneet samoja kliseitään joiden avulla he tukirahansa saavat, tajuamatta ja hyväksymättä sanaakaan, sanan puolikastakaan, erimieltä olevien suusta. Ei mitään ymmärrystä että joku asia voisi mahdollisesti olla toisinkin.
        Minusta tässä asiassa olisi pohjaa hyvälle keskustelulle jos vastapuolella olisi keskustelutaitoa ja objektiivisuutta nähdä asia myös yleisemmästä näkökulmasta.

• selvennystäsullekin
        tosihyväpohjaon kirjoitti:

Miten minun työni ja vihaisuuteni liittyy keskusteluun maatalouspolitiikasta? Yritätkö eksyttää kiusallista keskustelua mieleisillesi raiteille?
        Ymmärrän oikein hyvin että maanviljelijöiden kannalta kiusallisten asioiden esiin nostaminen tuo esiin punaisen vaatteen, onhan asiassa heidän näkökulmastaan kyse vakavasta hyökkäyksestä heidän verovaroin tuettua elinkeinoaan vastaan. Naurattaa vain nuo lapselliset väistelyt kun ei asiasta haluta keskustella, vaan helpompi on "toisinajattelija" yrittää hiljentää erilaisilla henkilöönkäyvillä adjektiiveilla...
        Mitäs muuta jussukat itse ovat sitten tehneet kuin jankanneet samoja kliseitään joiden avulla he tukirahansa saavat, tajuamatta ja hyväksymättä sanaakaan, sanan puolikastakaan, erimieltä olevien suusta. Ei mitään ymmärrystä että joku asia voisi mahdollisesti olla toisinkin.
        Minusta tässä asiassa olisi pohjaa hyvälle keskustelulle jos vastapuolella olisi keskustelutaitoa ja objektiivisuutta nähdä asia myös yleisemmästä näkökulmasta.

Työstä kysyin koska haluaisin tietää millaisen ammatin harjoittaja kirjoittaa moista.

Perehtyisit itse manviljelijöiden työhön niin tietäisit enemmän.
        Pelkkien lehtikirjoitusten perusteella et sitä kuvaa saa.
        Ja keskustelussa voi olla eri mieltä eihän siitä mitään tule jos koko ajan olisin joo joo niin olen samaa mieltä. Kuihtuisihan se keskustelu pikaseen.

Olet jo kolme keskustelua aloittanut maajusseista ja tukiaisista.
        Eiköhän jo riitä, kun kukaan muu ei enää ole kiinnostunut niistä keskusteluista.
        Huomaatko.
        Minä kirjoitan koska minusta olet aika tietämätön noine kirjoituksinesi.
        Mutta lopetan tämän sinun "kiusaamisen" kun ei mene asia perille.
        Ei kannata tällainen.

Ps. ja vastaappa mitä vaan tähän niin ei ole minun ongelmani se on siellä päässä.

• anteeksikiitos

Työstä kysyin koska haluaisin tietää millaisen ammatin harjoittaja kirjoittaa moista.

Perehtyisit itse manviljelijöiden työhön niin tietäisit enemmän.
        Pelkkien lehtikirjoitusten perusteella et sitä kuvaa saa.
        Ja keskustelussa voi olla eri mieltä eihän siitä mitään tule jos koko ajan olisin joo joo niin olen samaa mieltä. Kuihtuisihan se keskustelu pikaseen.

Olet jo kolme keskustelua aloittanut maajusseista ja tukiaisista.
        Eiköhän jo riitä, kun kukaan muu ei enää ole kiinnostunut niistä keskusteluista.
        Huomaatko.
        Minä kirjoitan koska minusta olet aika tietämätön noine kirjoituksinesi.
        Mutta lopetan tämän sinun "kiusaamisen" kun ei mene asia perille.
        Ei kannata tällainen.

Ps. ja vastaappa mitä vaan tähän niin ei ole minun ongelmani se on siellä päässä.

En nyt tiedä olenko oikea henkilö vastaamaan mutta äskettäin ilmeisesti kanssasi keskustelua käyneenä en kyllä ole aloittanut kuin yhden ainoan keskustelun. On kai muitakin kuin minä jotka ei oikein tästä menosta tykkää. En minä ole tätä inttämistä kiusaamisena kokenut, kuten sinä ilmeisesti olet. Minusta on virkistävää inttää ja siinä olet oikeassa että minun kokemukseni maataloudesta loppuvat 1980-luvun alkuun ja sen jälkeen perustuvat luettuun. Mutta jostakin kumman syystä en ole koko tänä pitkänä aikana oppinut tätä systeemiä hyväksymään. Minussahan se kai sitten vika on...

• 666-999
        Kysynvaann kirjoitti:

Miten jaksat?
        Onko kaikki kotona?

Rupeat epäilemään mielenterveyttä jos joku kritisoi systeemiä. Tuskin mikään järjestelmä on koskematon vaikka sitä vanhoillisesti, jopa inkvisition lailla muita alistamalla ja leimaamalla yritetään pystyssä pitää. Kas kun ette nykyisen maatalouspolitiikan vastustajia pääsiäiskokoissa polta jumalan kiroamina kerettiläisinä.

• poikapellonojasta
        kikuyu kirjoitti:

Mistä sait päähäsi että sinun kirjoituksiin vastaajat ovat maanviljelijöitä(jusseja)?

No ei kai nyt kukaa muu noin tyhymiä kirjottelis

• ma_saalin_sua

uiuiui onko joku tuhma ollu sulle vihanen voivoi ja hyihyi kyllä on kauheeta jos totta on uiuiui

• kertoisitko

Mitä työtä itse teet?

• kovatkeinotkäyttöön

Tänne kirjoittamalla ei saa muutosta asiaan.Aloita nälkälakko.Sitä on käytetty,kun muut keinot
      eivät ole auttaneet.
      Kuukauden syömälakon jälkeen olet median ykkösuutinen ja voit kertoa kaikilla kanavilla
      kuinka Suomen maanviljely tulee järjestää niin että se toimii omillaan ilman tukirahoitusta.
      Vaadit myös,ettei Suomessa saa myydä minkään maan maataloustuotteita,joiden tuotantoa
      on rahoitettu ulkopuolisella rahoituksella.
      Uhkaat jatkaa nälkälakkoa ellei vaatimuksiisi suostuta.

• LIDLi

mä oon jo kauan sitten menny lakkoon ostamasta suomalaista safkaa

• sitäoletmitäsyöt
        LIDLi kirjoitti:

mä oon jo kauan sitten menny lakkoon ostamasta suomalaista safkaa

Tukeeko Suomen valtio sinun ruokaostoksiasi LIDL:stä raha-avustuksilla verovaroista?

• LIDLi
        sitäoletmitäsyöt kirjoitti:

Tukeeko Suomen valtio sinun ruokaostoksiasi LIDL:stä raha-avustuksilla verovaroista?

miks tukis? palkka tulee kerran kuussa

• kertoisitko

Mutta miten kauan jos kaikki ostaisivat ulkomaalaita?

• llujljkl
        LIDLi kirjoitti:

miks tukis? palkka tulee kerran kuussa

niin kertoisitko miten kauan meinaat palkkaa saada jos kaikki ostaisivat ulkomaalaista?

• LIDLi
        kertoisitko kirjoitti:

Mutta miten kauan jos kaikki ostaisivat ulkomaalaita?

mun hommissa se on se ja sama mitä kukin paskoo ja roskikseen heittää

• jdeereandMF
        llujljkl kirjoitti:

niin kertoisitko miten kauan meinaat palkkaa saada jos kaikki ostaisivat ulkomaalaista?

Ai kuten maajussit ulkolaisia traktoreita?

• hfdjjdfjfdjfdjfdjdf

Vastaus. Ensin tehdään päätökset lisäkorvauksista ja sitten vasta tutkitaan todelliset vahingot.

Ihmeellistä, että toisilla maanviljelijöillä vaan onnistuu vuodesta toiseen, toisilla ei koskaan.

Johtuu juurikin näistä maataloustuista, jotka vääristävät ja laiskistavat koko elinkeinon. Ei tarvitse yrittää, kun tuet kolahtaa joka tapauksessa tilille.

• totuuttaesiin

Tätähän se on aika monessa muussakin asiassa.
        Kun osaat kiertää ne konnankoukut niin ei tarvitse kuin katsella kuinka tili kasvaa ja "jätkä" sen kun porskuttaa.
        Mutta uskon että suurimmalle osalle maajusseista viljeleminen on työtä jota tehdään 24/7 ja josta ei aina palkkaa saa. Ollaan sään armoilla ja EU:n pykäläviidakon vankeja.

• plömperk
        totuuttaesiin kirjoitti:

Tätähän se on aika monessa muussakin asiassa.
        Kun osaat kiertää ne konnankoukut niin ei tarvitse kuin katsella kuinka tili kasvaa ja "jätkä" sen kun porskuttaa.
        Mutta uskon että suurimmalle osalle maajusseista viljeleminen on työtä jota tehdään 24/7 ja josta ei aina palkkaa saa. Ollaan sään armoilla ja EU:n pykäläviidakon vankeja.

Sato tai kato, aina tulee rahaa

• totuuttaesiin

Niinhän sitä luulisi.
        Oletko maanviljelijä?

• plömperk
        totuuttaesiin kirjoitti:

Niinhän sitä luulisi.
        Oletko maanviljelijä?

Olen tietysti, mites muuten tietäisin. Aina mua naurattaa olipa laarit täynnä tai tyhjänä, ei tilipussi siitä riipu.

• mustahanska

Tosiasia on se,että EU komissaarit,jotka eivät erota ohranjyvää rukiinjyvästä
      ovat päätöksillään tuhonneet maanviljelyn Euroopassa.

Eivät maanviljelijät ole luoneet sääntöjä,joilla maanviljelyä ohjataan ja millä perusteella
      viljelijöille jaetaan rahaa.Maanviljelystä mitään ymmärtämättömät komissaarit tekevät
      päätöksiä,jotka vievät maanviljelyn kuilun partaalle.
      Tilanne muuttuu vasta kun EU hajoaa.

Olisi hyödyllistä tietää,paljonko ruisleipä maksaisi,jos mitään maataloustukia ei maksettaisi.
      Viljelijät myisivät rukiin aina sillä hinnalla,että saavat siitä kaikki tulonsa
      Veikkaan,että kilon ruisleipä maksaisi 18,99 euroa.

• makuselen

Eikö ennen EU:ta suomessa maksettu mataloustukia?

• asiatvoikorjata
        makuselen kirjoitti:

Eikö ennen EU:ta suomessa maksettu mataloustukia?

Ennen EU:ta navetassa oli 4 lypsävää lehmää.Nyt lehmiä on navetassa 40.
        Ja viljelijät nääntyvät työtaakan alle minimipalkalla.

• arbeiterfrei
        asiatvoikorjata kirjoitti:

Ennen EU:ta navetassa oli 4 lypsävää lehmää.Nyt lehmiä on navetassa 40.
        Ja viljelijät nääntyvät työtaakan alle minimipalkalla.

Onko syynä pakko vai tyhmyys?

• Jos maataloustuet lopetettaisiin,ruoan hinta nousisi reippaasti.

Eli maatalouden tuista valittavat haluavat nostaa ruoan hintaa reippaasti.

• polkallaeteenpäin

Maatiloille samat säännöt ja tuet kuin muillekin tavallisille yrityksille, tuottajahintoja nostettava karsimalla välistävetäjiä, kuluttajahinnoille ja kaupankatteelle laissa säädetty katto. Ei maksa kahtatuhattamiljoonaa valtiolle, eikä nouse ruuan hinta ja tuottajille jää taskuun se minkä tuottavat kun tukikupla poistuu.

• ruislintulaulaakorvessa

Hyshys! Täällä ei saa keskustella maataloustukiasioista muuten tuottajille tule paha mieli ja tuntevat itsensä kiusatuksi. Tai saa, mutta silloin pitää kehua nykyjärjestelmää.

• LIDLi

mut ku ei oo mitään kehuttavaa

• juurikinnäin
    • poispoispois

Mitäkö valitetan ?maajussit valittaa aina tulpa sato tahi kato

• why_not

No comments from farmers...?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      254
      6937
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      66
      4464
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      139
      3258
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2342
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      18
      1880
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      171
      1626
    7. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      31
      1508
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1504
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      39
      1405
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      112
      1077
    Aihe