Katselin tuossa Scotty Kilmerin youtube videota missä esittelee OBD lukijaa jota katsellaan älypuhelimella ja oli mm. kohta smog test eli päästötesti. Miten auton OBD järjestelmä tekee päästötestin kun autossahan on vain kaksi happitunnistinta eikä pakokaasuanalysaattoria kuten katsastuksessa?
https://www.youtube.com/watch?v=keFaPcp_E6o
OBD järjestelmän päästötesti?
6
292
Vastaukset
- Lelukeksintö
"Smog-testin" yhteydessä luetaan vikamuisti, sekä varmistetaan että kaikki osajärjestelmätestit ovat tehtynä. Sen lisäksi tehdään päästömittaus pakoputkenpäästä ASM-menetelmällä (Acceleration Simulation Mode) dynamometrillä, tai 2:n pisteen joutokäyntimittaus mikäli auto on nelivetoinen.
On siis luonnollista että mittarissa lukee jossain valikossa "SMOG-test". En katsonut videota, enkä meinaa katsoa.- datapid
Scotty Kilmer on toiminut 50 vuotta autonasentajana joten ei ole ihan tavallinen pilipalitubettaja kyseessä. Kannattaa katsoa, ehkä kokeneen äijän videoilta voi oppia jotain vaikka luulisitkin olevasi kaikkitietävä...
- Lelukeksintö
Et siis lukenut tai ainakaan sisäistänyt mitään kirjoittamaani? Minua ei kyseinen aihe kiinnosta, vaikka sen olisi tehnyt itse paavi. Käyn sen kuitenkin nyt katsomassa jos välttämättä haluat.
- Lelukeksintö
No ei helvetti mikä röhnöroope... Ihan normaalia että testerissä on kohta "smog-test" ja sieltä tehdään se osa päästömittausta, mikä auton tiedonsiirtojärjestelmän kautta on tehtävissä. Voihan se olla että jossain ja/tai tietyn ikäisissä autoissa ei "smog-testin" yhteydessä ole vaatimusta pakokaasujen koostumuksen analysoinnista, kuten ei 21.5.2018 alkaen suomessakaan alle 10 vuotiailla ajoneuvoilla. "Smog-test" on tarkastus, jolla varmistetaan, ettei ajoneuvo aiheuta ylimääräisiä ympäristöhaittoja. Nimi tulee siitä, kun erityisesti Los Angelesissa tuli esiin vaikea savusumuongelma (Smog) 70-luvulla. Ajoneuvoja päätettiin ruveta säännöllisesti testaamaan, ongelman vähentämiseksi, ja testin yleisnimitykseksi tuli ja jäi "Smog Test".
Sen kummemmin tuota äijää arvostelematta, mutta mikäli lähtökohta on se että ei ymmärrä miten asiat toimivat, ja sen jälkeen säheltää vaikka 100 vuotta ilman että on alunperinkaan ymmärtänyt asioita , niin mennään pahasti metsään. Teorian tulee aina tulla ennen käytäntöä.- whatever.works
Viimeisessä lauseessasi menit itse metsään. Todellinen elämä ei mene teorioiden mukaan. Monta kertaa ongelmia aiheuttaa juuri tuo että "se toimi teoriassa" mutta ei käytännössä.
- Omahuoltaja
Auton ECU tarkkailee happi- eli lambda-antureiden antamaa jännitettä. Kun katalysaattorin vieressä oleva anturi antaa ulos jännitettä noin välillä 0...0,9V ja arvo on keskimäärin 0,45V, ilman ja polttoaineen seossuhde on oikea ja lambda-arvo 1,0. (Eli kaasupolkimen asennolla säädetään imuilmaa ja ECU säätää sitten polttoainesyötön oikeaksi tuon anturin avulla).
Katsastuksessa päästöjä ei enää mitatakaan tyhjäkäynnillä vaan luetaan OBD:lla ECU, jonka muistissa ei saa näkyä päästöarvojen ylityksiä. Kierroksilla mitataan päästöt edelleen tavalliseen tapaan sillä pakokaasuarvoissa voi olla moottori- tai katalysaattoriongelmista johtuen liikaa vaikka hiilivetyjä.
Muuten en ymmärrä mitä tuo videolla oleva kaveri oikein huutaa. Itselläni on vastaava bluetoothilla toimiva OBD-readeri, jollainen maksoi kuusi euroa postikuluineen kaikkineen, Kiinasta tilattuna. Softat löytyy netistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336624- 356063
- 293344
- 452810
- 342624
- 152308
- 372158
- 162006
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons441863En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191767