Autoissa joissa on etupyörät ripustettu jousijalalla tyyppiä macpherson camber kulman tarkastus on mahdotonta ilman autokorjaamon nelipyörä suuntauslaitteita.
Vai onko?
Tarkastus maksaa tyypillisesti tyypillisesti 50...100€.
Camberkulman säätö on syytä tehdä ainakin silloin jos ohjaintukilaakeri, tai iskunvaimennin on vaihdettu.
Säätö itsessään tehdään yleensä jousijalan ylemmän kiinnityspulttia kääntämällä kääntäminen muuttaa camber kulmaa.
Kaikissa automerkeissä kulmaa ei voi laisinkaan säätää.
Ohjeet löytyvät juutuupista.
Mittalaite jolla kulman asetus mitataan maksaa n 40 €
Camber kulman säätö mahdotonta?
6
6900
Vastaukset
- Rahastusta
Höpöhöpö!
- Autoatelier
Camberin säätö, jos sellainen ylipäätään on mahdollista tehdä kuuluu jokaisen omatoimimekaanikon perus ammattitaitoon.
Samon aurauskulman säätö.
Siinäpä ne etupään säädöt käytännössä ovatkin.- jokkaannttii
jokaisessa autossa on mahdollista säätää camberia
- Wanha_asentaja
jokkaannttii kirjoitti:
jokaisessa autossa on mahdollista säätää camberia
Yleensä jollakin tavalla... Minä säädin Ford Escort 1972 -mallin camberia siirtämällä etupalkkia 3,5 mm sivulle päin. McPhersonin alatukivarret olivat kiinni etupalkissa ja sen kiinnityspulttien reikiä piti viilata soikeaksi tuon 3,5 mm verran, että siirto onnistui. Hyvä siitä sitten tuli!
- jokkaannttii
Wanha_asentaja kirjoitti:
Yleensä jollakin tavalla... Minä säädin Ford Escort 1972 -mallin camberia siirtämällä etupalkkia 3,5 mm sivulle päin. McPhersonin alatukivarret olivat kiinni etupalkissa ja sen kiinnityspulttien reikiä piti viilata soikeaksi tuon 3,5 mm verran, että siirto onnistui. Hyvä siitä sitten tuli!
Juuri tätä tarkoitin
Jos ei ole ns. virallisia säätötapoja niin on kuitenkin keinoja jolla sitä camberia saa säädettyä. Eikä ne ole yleensä kovinkaan haastavia. Viilataan kiinnitysreikiä hieman tai muutetaan jousituksen yläkiinnityspisteen sijaintia.
- Eccerticbolt
No en nyt tarkoittanut mitään häpeä eskortin tuunausta.
Jos säätötarvetta esiintyy, on autoa mällätty.
Useimmissa tavallisissa käyttöautoissä ei camberia voi todellakaan säätää, eikä tarvitse säätää.
Joissakin autoissa säätö on esim epäkeskopultilla tms, sellaisessa camber on syytä tarkastaa, koska ajokäytös voi muuttua.
Esim 406 jollainen minulla aiemmin oli jousijalka on navassa olevassa holkissa eikä siinä ole mitään säätöa, samoin yläpään kiinnitys on kiinteä.
Auraushan ei jousijalan irroituksessa ja kiinnityksessä muutu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336524- 356003
- 293324
- 452770
- 342604
- 152278
- 372158
- 161986
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401829En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191757