Hommasin Genelecin pienet 6010A aktiivikaiuttimet telkkarin ääntä parantamaan. Parannusta kyllä tapahtuikin paljon, mutta jotain omituista noiden taajuustoistossa on (riippumatta siitä, mitä kautta signaali viedään TV_ltä kajareille)
Etenkin puheäänessä huomaa, että jokin taajuusalue korostuu niin, että tuloksena on kylmä ja "pahvinen" ääni. Naisäänet muuttuvat kaikki samantapaisiksi, ja puhujia on äänen perusteella vaikea erottaa toisistaan. Vielä usean viikon totuttelunkin ( eli "sisäänajon") jälkeen tämä ominaisuus häiritsee.
Lehtien testijutuissa usein kehutaan Genelecien toiston neutraaliutta ja tarkkuutta. Toisto on kyllä tarkka, ehkäpä juuri tuon lievän, mutta ärsyttävän taajuuskorostuman vuoksi. Oman kokemukseni toisto ei ole käytännössä netraali, vaikka ehkä jossain akustoidussa studiossa tai testilabrassa olisikin.
Genelec, neutraaliko ?
6
651
Vastaukset
- GenElin
Muistaakseni lootan takana on säätimiä joilla taajuusvastetta voi korjailla. Onko kohdillaan?
- kannustaja
ehkä olet tottunut värittyneeseen ääneen. Parempi varmaan pysytellä siinä, mihin on tottunut.
- lähikenttämonitootit
Eikös nuo ole enemmänkin tarkoitettu lähikuunteluun
- löytötori
tuommonen testikin löytyi
http://audiovideo.fi/testi/genelec-6010a-ja-5040a-aktiivikaiuttimet-testissa - Keneleekki
Dippikytkimillä voi vaimentaa bassoja ja korjata pöydän tai tason heijastuksien vaikutusta ääneen. Kytkimiem vaikutus on kokeiltu, mutta minun kunntelupaikassani paras on pitää ne OFF-asennossa.
Luulisin, että en ole tottunut värittyneeseen ääneen. Genelecien toistovirheestä minun kuuntelutilasani kertonee mainitsemani puheäänen kolkkous ja etenkin naisäänillä "pahvinen yksinuottisuus", jonka vuoksi on usein vaikeaa erottaa puhujia äänen perusteella.
Olen käyttänyt näitä Geneleccejä kolmessa eri kuunteluhuoneessa ja verrannut niitä aika moniin kaiuttiimiin. Tuloksena on poikkeuksetta ollut se, että Geneleccien "kolkko" ääni on erottunut kiusalisen selvästi.
Olisiko Genelecien kaikinpuolinen ylivoimaisuus joltain osin legendaa, etenkin näiden pienten osalta? Tuossa linkitetyssä testijutussa sanottiin, että sijoitus seinälle olisi paras. Minulla ei seinäsijoitus ole mahdollinen, johtuisiko sitten siitä tuo äänen kolkkous? Tähän tietysti liittyy kysymys siitä, millainen tehovaste tai kaiuttomassa tilassa mitattu taajuusvaste tuottaa parhaan tuloksen käytännön kotikuuntelussa. Tuleepa vain mieleen erään toisen tunnetun suomalaisen almistajan filosofia, jonka mukaan suunnitteluperusteena on toimivuus käytänmön kuuntelutilassa eikä mittaushuoneessa...
Muuten: tuoreessa AVplus-lehdessä vertailtiin Genelecin ja Neumannin aktiivikaiuttimia (pykälää isokokoisempia kuin 6010) ja todettiin, että kuuntelukäyttöön näistä kahdesta tuli useimmiten valituksi pehmeä-ääninen Neumann. - 100hz
Mitä minä tuohon sanoisin ehkäpä käytät telkarissa sävyn säätimiä ehkäpä toi telkkarin EQ basso on jotain 100 hz ehkäpä toi vaikutta sihen että puhe ääni on tumma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2967251Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne695254Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1463367Kylillä nainen puhutaan
Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?1092607- 1622469
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla181920Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1831726Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o311578- 821554
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee311480