Sähköauton lataus kerrostalon tolpasta.

MatkitaanMaaseutua

10 ampeerin sulake tiettävästi riittää, jos tyytyy pitkään latausaikaan. Monen talon tolpissa 10 A sulakkeet ovatkin.

Kuka sähkön maksaa? Tuleeko sota? Nykyisenä niin edistyneenä digiaikana ei ole konstikaan mitata jokaisen sulakkeen läpi mennyt sähkö ja toimittaa laskut kuluttajalle. Tämä tapahtuu jo kesämökeillä.

13

3298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sodanjulistus

      Sota syttyy välittömästi, oikeisten autojen omistajat alkavat vaatia taloyhtiöltä bensakortteja huoltoasemille, että hekin voisivat tankata taloyhtiön piikkiin.

    • Sähköautot.on.kuraaaa

      Ei sähköautojen lataus onnistu suraan tolpasta, koska niissä on erilainen pistoke, kuin tavallisessa 230v 3 napaisessa tulpassa. Vaatii jokaisen kerrostaloon erilliset latauspisteet.
      Hirvee kustannus ja urakka. Täysin mielipuolista touhua tämä sähköautojen pakkotuputus !

      • hölömökö

        Mitä sinä höpöttelet, kaikkien sähköautojen mukana tulee johto jossa on ihan tavallinen pistotulppa.


    • MatkitaanMaaseutua

      Olisi saatava tolppakoteloihin etäluettavat mittarit jokaiselle sulakkeelle.
      Tämä säästäisi taloyhtiöt monilta riidoilta ja edistäisi sähköautojen yleistymistä.

      Näinä digiloikkien aikoina tuon pitäisi onnistua helposti ellei sitten parkki- ja taloyhtiöiden hallituksissa ole kovaa vastustusta.

    • Mittamato

      Kerrostalot pitää rakentaa tolppien päälle 3 m maasta. Mahtuu paljon sähköautoja sinne alle, eivät savuta.
      Parkkipaikkoja ei tarvitse sitten kadulla niin paljon.

      "Olisi saatava tolppakoteloihin etäluettavat mittarit jokaiselle sulakkeelle." Ammattilaisten koulutusvaje ja asukkaiden vanhanaikaisuuus tämän tyrmää heti.

    • NickNailer

      10 A ei riitä mihinkään. 16 A:n "sukosta" Teslaa lataa muistaakseni 48 tuntia. Ladattava hybridi latautuu 4 - 6 tunnissa, mutta sillä ajaa sitten 50 km - tosin vain kesällä.

      Lataustolppiin vedetään 3 x 32 A. Yleensä tonttijohdot ja keskukset on vaihdettava, koska ne on alimitoitettu, joten käytännössä taloyhtiöillä on edessään merkittävä sähköremontti.

      Minä vedän omakotitaloihin tonttijohtona 70 mm2 ja mittakeskuksenkin on kestettävä 80 A.

      Saa väittää vastaan, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, koska asian on juuri näin.

      • BauNailer

        Miksi sä jätät CAT6:set vetämättä joka huoneeseen, vaikka määräykset vaativat, mutta sitten tuputat nuo sähköautonlatausvaraukset kaikille väkisin? Miksi CATien mahdolliseen tarpeeseen ei ole syytä varautua, mutta sitten joka mökin pitää varautua sähköauton lataukseen ja sille vedät varauksen vaikka väkisin, vaikka määräykset ei sitä edellytä ja vaikka asiakas ei toivo? Ihme änkyrä. Toivottavasti ei satu NickNailer/BauHerrin firma omalle kohdalle. Kyllä vituttaisi kun Nikke on saanut parikymmentä euroa säästettyä kun on jättänyt CATit vetämättä, sitten kun niitä tarvitsisi, mutta onneksi saa Teslan ladattua, vaikka sellaista ei ole.


    • sääsx

      "Ladattava hybridi latautuu 4 - 6 tunnissa, mutta sillä ajaa sitten 50 km - tosin vain kesällä. "
      Kerrostaloissa on paljon ihmisiä, joille riittää 20 km/vrk. Ajaa sitten bensalla pitemmästi. Olisi "ensiapu" laittaa mittari riitojen välttämiseksi.

    • Yhtiökokous_päättää

      https://www.motiva.fi/files/12544/Kiinteistojen_latauspisteet_kuntoon_Paivitetty_14.03.2017.pdf on vuoden vanha julkaisu latauspisteistä ja paljon on ehtinyt jo vuodessa tapahtua. Ladattavia hybridejä on tulossa markkinoille ja https://latauskartta.fi/ latauspisteiden määrä kasvaa nopeaa vauhtia. Lisätietoja löytyy https://www.facebook.com/Sahkoautoilijat/

      Markkinoille on tullut firmoja, jotka hoitavat latauspisteen rakentamisen ja käytetyn sähkön laskutuksen. Riittää, kun taloyhtiö antaa luvan latauspisteen rakentamiseen ja tästä luvan myöntämisestä kannattaa tehdä päätös kevään yhtiökokouksessa: Se, joka tarvitsee latauspisteen, maksaa latauspisteen rakentamisesta aiheutuvat ylimääräiset kulut. Yhtiökokouksessa tehdään kustannusvastuuta koskeva lauseke ja annetaan hallitukselle valtuudet hoitaa asiaa tarpeen mukaan eteenpäin. Lisätietoa https://www.kiinteistolehti.fi/latauspisteiden-rakentaminen-kiinnostaa-taloyhtioita/

      Kyselin paikalliselta sähkölaitokselta neuvoja latauspisteiden rakentamiseen. Sähkölaitos ei ottanut kantaa kuin pariin asiaan: Pääsulakkeiden koko riittää latauspisteiden rakentamisen aloitukseen. Koska kiinteistöllä voi olla vain yksi sähköliittymä, niin meidän tapauksessa on paras vaihtoehto rakentaa latauspisteille erillinen keskus. Mittaus laitetaan joko keskuksen tai tolpan yhteyteen.

      https://www.helen.fi/sahko/taloyhtiot/sahkoautojen-lataus/ tarjoaa valmista pakettia, jossa on jopa hinnat valmiina jopa etäkatselmuksesta. Esitekin löytyy pdf-muodossa. Oma tolppa ei riitä, joten liittyminen johonkin kaupalliseen järjestelmään on paikallaan. https://www.fortum.fi/ ja OP rakentavat kimpassa tämän vuoden aikana ison määrän latauspisteitä eri puolelle Suomea.

    • SähkäriTsekkaa
    • Kylmää

      Sähköautojen lataukseen ei kannata investoida. Sähköauto on nyt hetken hypetys ja menee ohi kun tullaan sen tosiasian eteen ettei akkuihin käytettäviä metalleja ole tarpeeksi. Akkutekniikkakaan ei tule kehittymään niin paljon että se mahdollistaisi latauspisteellä piipahtamisen kahvilla käydessä.

      • eroaverkosta.pist.be

        Modernin sähkö-sedanin akku on 100 kwh järkäle litiumia - jos sellaisen rakentaisi huokeista lyijyakuista talon kellariin, akkuja olisi aikamoinen rivistö.

        Parin päivän latauksen jälkeen akkua tosin olisi myös parin päivän tarpeeseen - edellyttäen, että latausvauhti on pari-kolmekymmentä prosenttia purkausvauhtia suurempi.


    • Hybridillä

      Voi mikä ongelma - HAH! Meillä on hybridi Toyota (N)Auris 2017. Työmatkani on 14 kilometriä suuntaansa. Kauppareissut, ym. sellaiset reissut joissa on akkuiluun sopiva matka, ajamme akuilla. Yhdellä latauksella ei pääse kuin max. viisikymmentä kilometriä, mutta se on ihan ok. Tuolla se on narussa pihalla nytkin, eikä siinä tarvita tavallista lämppäritolppaa kummempaa. Bensaa on ostettu viimeksi helmikuun puolimaissa. On siellä pihalla yksi täyssähköinenkin, mutta se ei ole meidän.
      Taloyhtiöön on tulossa kaapit joissa on Type2 (?) pistokkeet. Siihen saa jonkun hankintatuen. En nyt muista mikä se on, mutta jostakin sitä tukirahaa kuulemma tulee. Eikä noiden kaappien hankintahinta ole kovin mahdoton (jos ymmäräsin oikein niin se on aikalailla erilainen ja monipuolisempi kuin tää nykyinen tolppa) . Sähköautojen yleistyessä se on merkittävä juttu ihan muutaman vuoden sisällä jos aikoo myydä osakkeensa. Jos ei ole sähköautotolppaa niin saattaa jäädä kämppä myymättä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7264
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6775
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      31
      3714
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3190
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2824
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2622
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2208
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2156
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2007
    10. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      1980
    Aihe