Taloyhtiön vesilaskun määräytyminen?

rauhaataloon

Kerrostaloomme asennettiin vesimittarit ja kylmälle ja lämpimälle vedelle asetettiin maksut. Nyt lämpimän veden maksusta on tullut hieman moitteita. Erään osakkaan mukaan 8,5€/kuutio on liian paljon, koska maksamme jo kaukolämmön kautta osan tuon veden lämmittämisestä. Samainen osakas haluaisi maksua alennettavan (turha kai sanoakaan, että hänellä on talon korkein kulutus), mutta ei osaa itsekään kertoa, miten paljon. Kysyisinkin, että onko jossain talossa samanlaista problematiikkaa ja miten olette asian ratkaisseet? Millä tiedoilla/kaavalla pystyy laskemaan, paljonko maksetulla kaukolämmöllä tulee maksettua samalla lämmintä vettä? Kiitti asiallisista vastauksista!

4

297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höpsisti

Lämminvesimaksun idea on juuri maksaa veden lämmittäminen vesimaksuina kunkin osakkaan kulutuksen mukaan. Tällöin yhtiövastikkeessa perittäväksi jää enää se osa kaukolämmöstä, joka kuluu huoneiden lämmittämiseen. Aiemmin talossanne on varmaankin kerätty henkilölukuun perustuvaa vesimaksua. Silläkin on toki saatettu kattaa raakaveden lisäksi myös lämmityskustannuksia, jos maksu on ollut tarpeeksi suuri (usein ei ole). Mutta mittaroinnista tulee ainakin se hyöty, että kustannukset veden ja sen lämmityksen osalta voidaan kohdistaa osakkaille heidän kulutuksensa mukaan.

Veden lämmityksen hinnasta löytyy varmaan hiukkasen erilaisia arvioita. Esim. sellaisen olen nähnyt paikallisen kiinteistöyhdistyksemme antamana, että yhden vesikuution lämmittäminen ( 5C -> 55C) kuluttaisi 58 kWh energiaa, jos hyötysuhde olisi 100%. Kun tähän arvioidaan 5% häviöt laitteissa, tulisi energiankulutukseksi lopulta n. 61 kWh. Siitä sitten vain lasketaan kuution lämmittämisen hinta talonne kaukolämmön hinnalla. Ja lämpimän veden hinnaksi laitetaan kylmän veden hinta lämmityksen hinta.

Mielestäni 8,5 € / kuutio kuulostaa melko normaalilta hinnalta lämpimälle vedelle.

• siis.toistakymppiä

Lämpimän veden hinta muodostuu raakavedestä ja veden lämmittämisestä. Minulla sähkölämmitteisessä omakotitalossa raakavesi maksaa n. 8 €/m³ ja veden lämmitys n. 9 €/m³ eli yhteensä 17 €/m³. Kaukolämmössä lämmitys maksaa jonkin verran vähemmän.

• rauhaataloon

Kiitos kommenteista! Näin sen olin ajatellut ennenkin Höpsisti, mutta miten selittää asia ihmiselle, joka on fiksoitunut omaan ajatukseensa. Minustakin 8,5 on ok hinta, kylmästä veloitamme 3,5. Laskemalla lämpimän hintaa päätyisimme tod. näk. maksamaan lisää kaukolämmöstä, kun ihmiset ottaisivat huolettomammin pitkiä suihkuja jne ts. hyöty olisi - nolla. Arvatenkin hänellä on ajatuksena siirtää oma suuri vedenkulutuksensa muiden maksettavaksi. Meillä tosiaan oli ennen 20€/henkilö/kk, nyt suurin osa kuluttaa vähemmän.

• jos.laskutetaan.oikein

Kylmän veden hinta on se mitä vesilaitos laskuttaa perusmaksut mukaan lukien. Veden lämmitys maksaa jotain 7-8 €/m3 eli lämpimäen veden hinta on reilusti yli 10 €/m3.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6344
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5813
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3274
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2670
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2574
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2238
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1926
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1789
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1737
    Aihe