Aa-kerhon painajainen, sateenkaarisertifikaatti

"Helsingin Kinaporin ja Kampin palvelutalossa kokeillaan sateenkaarisertifikaattia"

Tämä oli se uutinen, joka vei Aa-kerhon puheenjohtajan yöunet. Eli että Hesan parissa palvelutalossa henkilökunnalle opetetaan, että on seksuaaliseen vähemmistöön kuuluvia vanhuksia ja heitä pitää kohdella yhtä asiallisesti kuin muitakin.

"Helsingin Kinaporin ja Kampin palvelutalossa kokeillaan sateenkaarisertifikaattia ensiksi ja se aloitetaan uudelleen kouluttamalla sosiaali-ja terveysalan henkilökuntaa ajattelemaan ja toimimaan sateenkaariliikkeen arvojen mukaan!" (S.K.)

Eli Susanna Koivula ymmärtää asian niin, että henkilökunnan pitäisi jakaa Setan ajattelu, vaikka kysymys on vain siitä, että henkilökuntaa koulutetaan, että se osaisi kohdata myös seksuaalivähemmistöjen vanhukset oikealla tavalla.

Esimerkkinä, jos palvelutaloon menee juutalainen vanhus, niin hänelle ei ensimmäiseksi tarjota kinkkusämpylää, eikä ateistille tarjota virsikirjaa. Eikä tuo edellytä, että henkilökunta olisi omaksunut sekä juutalaisen, että ateistisen ajattelun. Mutta se edellyttää sitä, että henkilökunta osaa kohdata nuo molemmat oikein.

ttp://susannakoivula.puheenvuoro.uusisuomi.fi/257626-setasertifikaatti-tulee-oletko-valmis

107

1331

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan kuten oli odotettuakin, Koivulan ja AA:n kiusaus vaan pahenee lopun edellä, eikä siltä ole turvassa vanhuksetkaan.

Toivottavasti US-blogin kirjoitajolta lähtee jälleen kyselyitä Koivulan omalle työnantajallekin, koska hän työskentelee vastaavassa toimessa nuorten parissa ja on monet kerrat vastustanut julkisesti asioita, jotka työnantajansa on ohjeistanut hänellekin.

Edellisessä kirjoituksessaan hän hyökkäsikin suoraan työnantajaansa kirkkoa vastaan, joka osallistuu Prideen.

• Suskin yhdistys kerää rahaa tällä verukkeella:

"Tue yhdistyksen työtä avioliiton ja lapsen ihmisoikeuksien hyväksi!"

Miten Suskin kirjoitus liittyy millään tavalla ko. asiaan?

Ja kun ei liity niin miksi annetaan väärää tietoa siitä mihin rahaa kerätään?

• Suski ja kumppanit puolustavat suunnitteilla olevan eli olemattoman lapsen oikeutta pysyäkin olemattomana.

Raskausajan Suski &kni:t puolustaa sikiön oikeutta syntyä, mutta synnyttyään mielenkiinto tuon lapsen oikeuksiin loppuu kuin seinään.

Eli Suski & kni:t ei puolusta lapsen oikeuksia mitenkään.

• qwertyilija kirjoitti:

Suski ja kumppanit puolustavat suunnitteilla olevan eli olemattoman lapsen oikeutta pysyäkin olemattomana.

Raskausajan Suski &kni:t puolustaa sikiön oikeutta syntyä, mutta synnyttyään mielenkiinto tuon lapsen oikeuksiin loppuu kuin seinään.

>Raskausajan Suski &kni:t puolustaa sikiön oikeutta syntyä, mutta synnyttyään mielenkiinto tuon lapsen oikeuksiin loppuu kuin seinään.

Ainoa lapsen oikeus, johon nuo tuntevat mielenkiintoa, on oikeus saada raamatullista tietoa Jeesuksesta. Muita en ole huomannut.

• Mappi

Miksi juuri kyseisen kirjoituksen pitäisi liittyä tuohon "...työtä avioliiton ja lapsen ihmisoikeuksien hyväksi!"? Mainitaanko kyseisen jutun yhteydessä mitään rahan keräämisestä yhdistykselle?

• Mappi
        qwertyilija kirjoitti:

Suski ja kumppanit puolustavat suunnitteilla olevan eli olemattoman lapsen oikeutta pysyäkin olemattomana.

"Suski ja kumppanit puolustavat suunnitteilla olevan eli olemattoman lapsen oikeutta pysyäkin olemattomana."

Lähde?

"Raskausajan Suski &kni:t puolustaa sikiön oikeutta syntyä, mutta synnyttyään mielenkiinto tuon lapsen oikeuksiin loppuu kuin seinään."

Lähde?

• Mappi kirjoitti:

Miksi juuri kyseisen kirjoituksen pitäisi liittyä tuohon "...työtä avioliiton ja lapsen ihmisoikeuksien hyväksi!"? Mainitaanko kyseisen jutun yhteydessä mitään rahan keräämisestä yhdistykselle?

Onko yhdistyksellä siis jokin uusi tarkoitus? Sateenkaarivanhusten oikeuksien polkeminen?

• YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

Onko yhdistyksellä siis jokin uusi tarkoitus? Sateenkaarivanhusten oikeuksien polkeminen?

Aa-kerho polkee tasapuolisesti ja ilman ikärajaa kaikkien sateenkaari-ihmisten ja heidän tuttujen ja sukulaistensa oikeuksia.

• Sopii.kaikille

Aivan ihanaa on ollut Kinaporin monipuolisessa palvelukeskuksessa tällä viikolla. Esimerkiksi mummodisco pride-teemalla ja muistelutapahtuma ja henkilöhistorian lainaus, joissa on käsitelty sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen elämänhistoriaa ovat olleet tapahtumia, joissa on ollut mukavaa oppia toisista ihmisistä ja heidän kertomuksistaan paljon. Samalla tavalla Kinaporin palvelukeskuksessa on voinut kohdata myös somalitaustaisia ihmisiä ja tietysti ihan kaikenlaisia, hyvässä ilmapiirissä. Kaiken kruunaa tietenkin sateenkaariliputus. Itse kukin voi voimaantua tästä ja saada vahvistettua omaa arvontunnettaan, yhdessä muiden kanssa. Aivan upeaa Kinaporissa. Kiitos.

• Miksi pitää olla sateenkaarisertifikaatti? Eikö parempi olisi vaikkapa ihmislähtöisyyssertifikaatti tai joku kuvaavampi termi, jos tarkoitus on se, että otetaan ihmiset huomioon sellaisina kuin he ovat? Minulle ainakin sateenkaarisanasta tulee mieleen seksiasiat, eikä seksuaalisen suuntautumisen huomioonotto sitä juutalaisvanhusta auta saamaan juustovoileipää.

• ihmejuttu

Hmm..Ihan pakko on kysyä, että kun näet sateenkaaren taivaalla tuleeko siitäkin mieleen seksiasiat?

• ihmejuttu kirjoitti:

Hmm..Ihan pakko on kysyä, että kun näet sateenkaaren taivaalla tuleeko siitäkin mieleen seksiasiat?

Ei tule. Siitä tulee mieleen liitto Jumalan kanssa.

• hoitaja.ja.25hoidettavaa

Mitä väliä vaikka sertifikaatin nimi olisi vaikka hottentotti. Tuollaisista ei ole mitään hyötyä, ellei niitä sitten sovelleta todellakin käytännöntyöhön. Kyllähän vanhustenhuollossa hienoja laatunimityksiä riittää mutta todellisuus taitaa olla vähän sitten toinen asia.

• hoitaja.ja.25hoidettavaa kirjoitti:

Mitä väliä vaikka sertifikaatin nimi olisi vaikka hottentotti. Tuollaisista ei ole mitään hyötyä, ellei niitä sitten sovelleta todellakin käytännöntyöhön. Kyllähän vanhustenhuollossa hienoja laatunimityksiä riittää mutta todellisuus taitaa olla vähän sitten toinen asia.

On se noinkin. Tärkeintä olisi saada ne asiat kuntoon siellä vanhustenhuollon puolella sertifikaateista riippumatta.

• Kuusenjuuret kirjoitti:

Ei tule. Siitä tulee mieleen liitto Jumalan kanssa.

Mulle tulee mieleen valon taittuminen sadepisaroissa.

• RepeRuutikallo kirjoitti:

Mulle tulee mieleen valon taittuminen sadepisaroissa.

Se onkin mielenkiintoista, mitä kenellekin tulee mieleen, Joskus minulla tulee mieleen myös se satu, että sateenkaaren päässä on aarre.

Se onkin mielenkiintoista, mitä kenellekin tulee mieleen, Joskus minulla tulee mieleen myös se satu, että sateenkaaren päässä on aarre.

Ehkäpä se aarre on se yhdenvertaisuus ja tasa-arvo jota sateenkaaritapahtuma juhlii.

Lapsuudessani Aku Ankan veljenpojat etsivät sitä aarretta aika innokkaasti.

Ehkäpä se aarre on se yhdenvertaisuus ja tasa-arvo jota sateenkaaritapahtuma juhlii.

Ehkäpä. Kyllä tuolla mediassa asia painottuu melko lailla sateenkaariväkeen,

Ehkäpä. Kyllä tuolla mediassa asia painottuu melko lailla sateenkaariväkeen,

Joka julhii mm. sitä yhdevertaisuutta ja tasa-arvoa.

Lapsuudessani Aku Ankan veljenpojat etsivät sitä aarretta aika innokkaasti.

Niin taisivat etsiä.

Joka julhii mm. sitä yhdevertaisuutta ja tasa-arvoa.

Sitä ei ehkä kovin voimakkaasti tuoda mediassa esiin.

Sitä ei ehkä kovin voimakkaasti tuoda mediassa esiin.

Kyllä se on ollut esillä aika paljonkin jos vaivautuu kuuntelemaan ja lukemaan.

Kyllä se on ollut esillä aika paljonkin jos vaivautuu kuuntelemaan ja lukemaan.

Täytyy tunnustaa, etten ole kovin montaa mediaa kaivellut ja lukenut, mutta ne, jotka luin eivät sen kummemmin painottaneet muiden yhdenvertaisuutta.

Täytyy tunnustaa, etten ole kovin montaa mediaa kaivellut ja lukenut, mutta ne, jotka luin eivät sen kummemmin painottaneet muiden yhdenvertaisuutta.

Muiden? Yhdenvertaisuus ei ole "muiden" asia vaan kaikkien.

Muiden? Yhdenvertaisuus ei ole "muiden" asia vaan kaikkien.

Niinhän se pitäisi olla, mutta tuntuu, että muut kuin sukupuoliset vähemmistöt eivät oikein pääse nyt esiin.

Niinhän se pitäisi olla, mutta tuntuu, että muut kuin sukupuoliset vähemmistöt eivät oikein pääse nyt esiin.

No, vähemmistöt ja enemmistöt voivat tietysti järjestää omia paraatejaan ja juhliaan. Eihän kukaan edellytä että esim. suviseuroissakaan juhlittaisiin vaikkapa hindulaisuutta.

No, vähemmistöt ja enemmistöt voivat tietysti järjestää omia paraatejaan ja juhliaan. Eihän kukaan edellytä että esim. suviseuroissakaan juhlittaisiin vaikkapa hindulaisuutta.

Totta. Nyt olikin vain puhe siitä, että mitä tämä pride-kulkue tuntuisi edustavan eli seksuaalisia vähemmistöjä ja heidän oikeuksiaan ja yhdenvertaisuuttaan. Ei vanhusten tai vammaisten tms.

Totta. Nyt olikin vain puhe siitä, että mitä tämä pride-kulkue tuntuisi edustavan eli seksuaalisia vähemmistöjä ja heidän oikeuksiaan ja yhdenvertaisuuttaan. Ei vanhusten tai vammaisten tms.

Yhdenvertaisuus koskee tietysti kaikkia, mainitsemiasi ryhmiä ei millään tavalla ole rajattu ulkopuolelle.

Ja jos haluat järjestää kulueen mainitsemiesi ryhmien yhdevertaisuuden kunniaksi niin siitä vaan. Jos et halua niin älä valita jos muut ovat aktiivisempia.

Vammaiset muuten olivat mukana Pridessä, huomasit varmaan? Ja varsin eri ikäisikäkin oli paikalla, eli ei ikärasismia.

Yhdenvertaisuus koskee tietysti kaikkia, mainitsemiasi ryhmiä ei millään tavalla ole rajattu ulkopuolelle.

Ja jos haluat järjestää kulueen mainitsemiesi ryhmien yhdevertaisuuden kunniaksi niin siitä vaan. Jos et halua niin älä valita jos muut ovat aktiivisempia.

Alunperin kommentoin tuota sertifikaattiasiaa. Ja sitä, että koska tuo sateenkaaritunnus niin vahvasti leimautuu seksuaalisiin vähemmistöihin, niin eikö vanhainkodeissa voitaisi keksiä ihan omat sertifikaattisymbolit.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että jos minun kommenttini ovat valitusta niin mitä sinun kommenttisi ovat?

Vammaiset muuten olivat mukana Pridessä, huomasit varmaan? Ja varsin eri ikäisikäkin oli paikalla, eli ei ikärasismia.

En ole väittänyt, että tapahtuma olisi jotenkin rasistinen.

Alunperin kommentoin tuota sertifikaattiasiaa. Ja sitä, että koska tuo sateenkaaritunnus niin vahvasti leimautuu seksuaalisiin vähemmistöihin, niin eikö vanhainkodeissa voitaisi keksiä ihan omat sertifikaattisymbolit.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että jos minun kommenttini ovat valitusta niin mitä sinun kommenttisi ovat?

Minä kommentoin tätä:

"Se onkin mielenkiintoista, mitä kenellekin tulee mieleen, Joskus minulla tulee mieleen myös se satu, että sateenkaaren päässä on aarre. "

Ja jatkoit kommenttini perusteella keskutelua.

" Nyt olikin vain puhe siitä, että mitä tämä pride-kulkue tuntuisi edustavan eli seksuaalisia vähemmistöjä ja heidän oikeuksiaan ja yhdenvertaisuuttaan. Ei vanhusten tai vammaisten tms."

Tästä sai kyllä sen vaikutelman että valitit kun pride kulkue ei edustanut vanhksia ja vammaisia.

Tosin jo kerroin että vammaisia (itse en haluaisi käyttää tätä sanaa koska kyse on ihmisistä kuten sinä ja minä jotka ovat vain omalla tavallaan erilaisia, aivan kuten sinä ja minäkin olemme omalla tavallamme) oli mukana ja myös eri ikäisiä. Eli edustusta oli.

En ole väittänyt, että tapahtuma olisi jotenkin rasistinen.

En ole väittänytkään että olisit väittänyt.

Minä kommentoin tätä:

"Se onkin mielenkiintoista, mitä kenellekin tulee mieleen, Joskus minulla tulee mieleen myös se satu, että sateenkaaren päässä on aarre. "

Ja jatkoit kommenttini perusteella keskutelua.

" Nyt olikin vain puhe siitä, että mitä tämä pride-kulkue tuntuisi edustavan eli seksuaalisia vähemmistöjä ja heidän oikeuksiaan ja yhdenvertaisuuttaan. Ei vanhusten tai vammaisten tms."

Tästä sai kyllä sen vaikutelman että valitit kun pride kulkue ei edustanut vanhksia ja vammaisia.

Tosin jo kerroin että vammaisia (itse en haluaisi käyttää tätä sanaa koska kyse on ihmisistä kuten sinä ja minä jotka ovat vain omalla tavallaan erilaisia, aivan kuten sinä ja minäkin olemme omalla tavallamme) oli mukana ja myös eri ikäisiä. Eli edustusta oli.

Korjattakoon ensiksikin se, että en ole valittanut mitään, olen mielestäni keskustellut ihan normaalisti tässä asiassa.

Mainitsit, että yhdenvertaisuus koskisi kaikkia. Tästä taas johtui puhe siihen, että hyvin vahvasti tuo kulkue leimautuu sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuuden ajamiseen. Ei esim. vanhusten. Ja tämä oli vain toteamus, ei valitus.

>> eikö vanhainkodeissa voitaisi keksiä ihan omat sertifikaattisymbolit. <<

Korjattakoon ensiksikin se, että en ole valittanut mitään, olen mielestäni keskustellut ihan normaalisti tässä asiassa.

Mainitsit, että yhdenvertaisuus koskisi kaikkia. Tästä taas johtui puhe siihen, että hyvin vahvasti tuo kulkue leimautuu sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuuden ajamiseen. Ei esim. vanhusten. Ja tämä oli vain toteamus, ei valitus.

"Korjattakoon ensiksikin se, että en ole valittanut mitään, "

No, jokainen voi katsoa yltä ja muodostaa oman mielipiteensä valititko vai et.

"
        Mainitsit, että yhdenvertaisuus koskisi kaikkia. Tästä taas johtui puhe siihen, että hyvin vahvasti tuo kulkue leimautuu sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuuden ajamiseen. Ei esim. vanhusten. Ja tämä oli vain toteamus, ei valitus. "

Onko tässä jotain mitä et ymmärrä?

Ja edelleen: jos koet, kuten taidat kokea, että vammaisien tai vanhusten yhdenvertaisuutta ei ole huomioitu (mikä ei ole totta) niin miksi et tee asialle jotain? Järjestä omaa marssia?

Jos haluat järjestää kulkueen em. teemoilla niin siitä vaan.

Jos se oma kokemuksesi on tuo niin TEE asialle jotain sen sijaan että toistat sitä täällä.

Ps. tulen mielelläni mukaan järjestämääsi kulkueeseen tuolla teemalla. Kerro vain koska ja missä voin olla mukana.

• qwertyilija kirjoitti:

>> eikö vanhainkodeissa voitaisi keksiä ihan omat sertifikaattisymbolit. <<

No olipas nopeaa toimintaa suomi24:ltä. Siis meinasin kirjoittaa, että sateenkaari kertoo vain sen, ettei heitäkään kohdella väärin eli ettei vanhuksen tarvitse mennä takaisin kaappiin vanhainkotiajakseen. Ei se muuta tarkoita, koska enemmistö asiakkaista on jatkossakin heteronormatiivisia.

"Korjattakoon ensiksikin se, että en ole valittanut mitään, "

No, jokainen voi katsoa yltä ja muodostaa oman mielipiteensä valititko vai et.

"
        Mainitsit, että yhdenvertaisuus koskisi kaikkia. Tästä taas johtui puhe siihen, että hyvin vahvasti tuo kulkue leimautuu sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuuden ajamiseen. Ei esim. vanhusten. Ja tämä oli vain toteamus, ei valitus. "

Onko tässä jotain mitä et ymmärrä?

Ja edelleen: jos koet, kuten taidat kokea, että vammaisien tai vanhusten yhdenvertaisuutta ei ole huomioitu (mikä ei ole totta) niin miksi et tee asialle jotain? Järjestä omaa marssia?

Jos haluat järjestää kulkueen em. teemoilla niin siitä vaan.

Jos se oma kokemuksesi on tuo niin TEE asialle jotain sen sijaan että toistat sitä täällä.

Ps. tulen mielelläni mukaan järjestämääsi kulkueeseen tuolla teemalla. Kerro vain koska ja missä voin olla mukana.

"Tosin jo kerroin että vammaisia (itse en haluaisi käyttää tätä sanaa koska kyse on ihmisistä kuten sinä ja minä jotka ovat vain omalla tavallaan erilaisia, aivan kuten sinä ja minäkin olemme omalla tavallamme) oli mukana ja myös eri ikäisiä. Eli edustusta oli.

Onko tässä jotain mitä et ymmärrä?"

Olihan siellä paljon varmasti myös nuoria, keski-ikäisiä, heteroita, eri rotuja ym. mutta olivatko he siellä ajamassa omaa asiaansa vai seksuaalivähemmistöjen asiaa?

Oletko tosiaan sitä mieltä että vammaiset (itse käytän tätä termiä, koska he itsekin käyttävät sitä) ja vanhukset ovat tasavertaisia meidän muiden kanssa?

Teetkö sinä aina niille asioille jotain, joita täällä kritisoit? Järjestät marssia tms.?

• qwertyilija kirjoitti:

No olipas nopeaa toimintaa suomi24:ltä. Siis meinasin kirjoittaa, että sateenkaari kertoo vain sen, ettei heitäkään kohdella väärin eli ettei vanhuksen tarvitse mennä takaisin kaappiin vanhainkotiajakseen. Ei se muuta tarkoita, koska enemmistö asiakkaista on jatkossakin heteronormatiivisia.

Kyse on siis seksuaalisesta suuntautumisesta eikä esim. siitä, että vanhuksilla olisi oikeus huumeettomaan loppuelämään tai ylipäänsä hyvään loppuelämään.

• Oikea.veto
        Kuusenjuuret kirjoitti:

Kyse on siis seksuaalisesta suuntautumisesta eikä esim. siitä, että vanhuksilla olisi oikeus huumeettomaan loppuelämään tai ylipäänsä hyvään loppuelämään.

Aivan oikein. Hyvin oivallettu! Kyse on NIMENOMAAN hyvästä ja yhdenvertaisesta elämästä kaikilla ihmisillä. Sitä on pride!

"Tosin jo kerroin että vammaisia (itse en haluaisi käyttää tätä sanaa koska kyse on ihmisistä kuten sinä ja minä jotka ovat vain omalla tavallaan erilaisia, aivan kuten sinä ja minäkin olemme omalla tavallamme) oli mukana ja myös eri ikäisiä. Eli edustusta oli.

Onko tässä jotain mitä et ymmärrä?"

Olihan siellä paljon varmasti myös nuoria, keski-ikäisiä, heteroita, eri rotuja ym. mutta olivatko he siellä ajamassa omaa asiaansa vai seksuaalivähemmistöjen asiaa?

Oletko tosiaan sitä mieltä että vammaiset (itse käytän tätä termiä, koska he itsekin käyttävät sitä) ja vanhukset ovat tasavertaisia meidän muiden kanssa?

Teetkö sinä aina niille asioille jotain, joita täällä kritisoit? Järjestät marssia tms.?

"Oletko tosiaan sitä mieltä että vammaiset (itse käytän tätä termiä, koska he itsekin käyttävät sitä) ja vanhukset ovat tasavertaisia meidän muiden kanssa?"

Tuen sitä että tämä yhdenvertaisuus toteutuisi. Kuten pide marssillakin tuettiin.

"Teetkö sinä aina niille asioille jotain, joita täällä kritisoit? Järjestät marssia tms.?

Mitä sinä siis kritisoitkaan? Kero.

Mitä minä olen kritisoinut vastaavanlaista? Kerro.

Anna esimerkit niin jatketaan keskustelua.

"Oletko tosiaan sitä mieltä että vammaiset (itse käytän tätä termiä, koska he itsekin käyttävät sitä) ja vanhukset ovat tasavertaisia meidän muiden kanssa?"

Tuen sitä että tämä yhdenvertaisuus toteutuisi. Kuten pide marssillakin tuettiin.

"Teetkö sinä aina niille asioille jotain, joita täällä kritisoit? Järjestät marssia tms.?

Mitä sinä siis kritisoitkaan? Kero.

Alunperin kritisoin sitä, että miksi pitäisi käyttää sateenkaarisertifikaattia vanhusten hoitolaitoksissa, miksi heillä ei voisi olla ihan omaa symboliaan.

Olet kritisoinut aika monia asioita mm. uskoon liittyviä asioita. En kuitenkaan jaksa nyt lähteä etsimään jotain sopivaa keskustelua.

"Ja edelleen: jos koet, kuten taidat kokea, että vammaisien tai vanhusten yhdenvertaisuutta ei ole huomioitu (mikä ei ole totta) "
        Mitä sitten tarkoitat tuossa kirjoittaessasi, "mikä ei ole totta". Ovatko vanhukset ja vammaiset mielestäsi yhdenvertaisia vai ei?

Alunperin kritisoin sitä, että miksi pitäisi käyttää sateenkaarisertifikaattia vanhusten hoitolaitoksissa, miksi heillä ei voisi olla ihan omaa symboliaan.

Olet kritisoinut aika monia asioita mm. uskoon liittyviä asioita. En kuitenkaan jaksa nyt lähteä etsimään jotain sopivaa keskustelua.

"Ja edelleen: jos koet, kuten taidat kokea, että vammaisien tai vanhusten yhdenvertaisuutta ei ole huomioitu (mikä ei ole totta) "
        Mitä sitten tarkoitat tuossa kirjoittaessasi, "mikä ei ole totta". Ovatko vanhukset ja vammaiset mielestäsi yhdenvertaisia vai ei?

"Olet kritisoinut aika monia asioita mm. uskoon liittyviä asioita. En kuitenkaan jaksa nyt lähteä etsimään jotain sopivaa keskustelua."

Etsi toki jos katsot että haluat keskustella itse esille ottamastasti aiheesta:

Mitä sinä siis kritisoitkaan? Kerro.

"Ovatko vanhukset ja vammaiset mielestäsi yhdenvertaisia vai ei? "

Lue toki ne mitä kommentoin äläkä jaksaa ymmärtää väärin.

"Olet kritisoinut aika monia asioita mm. uskoon liittyviä asioita. En kuitenkaan jaksa nyt lähteä etsimään jotain sopivaa keskustelua."

"Mitä sinä siis kritisoitkaan? Kerro."
        Et taida jaksaa vaivautua edes lukemaan, mitä kirjoitan.

"Mitä sinä siis kritisoitkaan? Kerro."
        Et taida jaksaa vaivautua edes lukemaan, mitä kirjoitan.

Toki luin, sinä et tainnut lukea.

Mutta keskustelen tosiaan erittäin miellälni siitä aiheesta jonka sinä otit esille.

Miksi otit asian esille omassa kommentissasi kun et kerran pysty siitä keskustelemaan?

Tässä vielä tämä:

No, jatkammeko keskustelua itse esille tuomastasi aiheesta?

Minä olen valmis.

Oletko sinä?

Mutta keskustelen tosiaan erittäin miellälni siitä aiheesta jonka sinä otit esille.

Miksi otit asian esille omassa kommentissasi kun et kerran pysty siitä keskustelemaan?

Tässä vielä tämä:

Minä olen valmis.

Oletko sinä?

Tiedätkö, tuo lausahduksesi vastaavanlaisesta kertoo minulle siitä, että löytäisinpä mitä tahansa esimerkkejä, niin ne eivät olisikaan vastaavanlaisia vaan ihan eri asia.

Tämän sivuston etsintätoiminnot ovat niin alkeelliset, että en viitsi ryhtyä etsimään. Voin ottaa asian esiin jos/kun siihen seuraavan kerran törmään.

Tässä vielä tämä:

Minä olen valmis.

Oletko sinä?

Olitko muuten marssimassa?

Vanhusten ja vammaisten yhdenvertaisuushan on kunnossa. Paperilla. Nyt seksuaalivähemmistöjenkin oikeudet ovat yhä paremmin kunnossa. Siellä paperilla.

Tekemistä on tietenkin kaikkien ryhmien osalta toteutumisen suhteen mutta oikeuksien tunnustaminen on avainasia jotta niitä voi edes vaatia toteutettavan.

• a-teisti kirjoitti:

Vanhusten ja vammaisten yhdenvertaisuushan on kunnossa. Paperilla. Nyt seksuaalivähemmistöjenkin oikeudet ovat yhä paremmin kunnossa. Siellä paperilla.

Tekemistä on tietenkin kaikkien ryhmien osalta toteutumisen suhteen mutta oikeuksien tunnustaminen on avainasia jotta niitä voi edes vaatia toteutettavan.

Paperilla moni asia näyttää hyvältä. Totuudella onkin sitten vähän karummat kasvot. Oikeuksien tunnustaminen on tosiaan hyvä alku.

Tiedätkö, tuo lausahduksesi vastaavanlaisesta kertoo minulle siitä, että löytäisinpä mitä tahansa esimerkkejä, niin ne eivät olisikaan vastaavanlaisia vaan ihan eri asia.

Tämän sivuston etsintätoiminnot ovat niin alkeelliset, että en viitsi ryhtyä etsimään. Voin ottaa asian esiin jos/kun siihen seuraavan kerran törmään.

En tarvitsre tuhansia esimerkkehä, ainoastaan yhden jossa olisin toiminut samoin kun sinä.

Vain yhden.

En tarvitsre tuhansia esimerkkehä, ainoastaan yhden jossa olisin toiminut samoin kun sinä.

Vain yhden.

Valitettavasti en viitsi käyttää aikaani etsimiseen edellä mainitusta syystä.

Valitettavasti en viitsi käyttää aikaani etsimiseen edellä mainitusta syystä.

Toisin sanoen et löydä yhtään esimerkkiä.

Se siitä sitten taas vaan. Tyhjää puhetta ja syytöksiä vailla perusteita.

Yllätys, ei teitenkään, teikäläisten normaali toimintatapa palstalla.

Toisin sanoen et löydä yhtään esimerkkiä.

Se siitä sitten taas vaan. Tyhjää puhetta ja syytöksiä vailla perusteita.

Yllätys, ei teitenkään, teikäläisten normaali toimintatapa palstalla.

Pyydän anteeksi , että syytin sinua vailla perusteita.

• tosiuskova
        Kuusenjuuret kirjoitti:

"Alunperin kritisoin sitä, että "miksi pitäisi käyttää sateenkaarisertifikaattia vanhusten hoitolaitoksissa, miksi heillä ei voisi olla ihan omaa symboliaan."

Mitä sitten tarkoitat tuossa kirjoittaessasi, "mikä ei ole totta". Ovatko vanhukset ja vammaiset mielestäsi yhdenvertaisia vai ei?"

Joopa joo:):)

Näistä keskusteluista tulee väistämättä mieleen yksi jos toinenkin aihe, jossa terminologia/symboliikka herättää intohimoja.

Miksi vanhusten hoitolaitoksissa EI voisi olla sateenkaarisertifikaattia? Ei ole heterovanhuksilta pois, mutta ei-heteroille merkitsee juurikin sitä, että ei tarvitse vanhetessaan ja omien voimien hiipuessa kantaa huolta takaisin kaappiin joutumisesta.

Tämä argumentti "miksi pitäisi käyttää sateenkaarisertifikaattia vanhusten hoitolaitoksissa, miksi heillä ei voisi olla ihan omaa symboliaan." muistuttaa tasa-arvoisen avioliittolain vastustajien argumenttia:)!

"Miksi homojen ja lesbojen pitää saada nimittää "omia" rekisteröityjä parisuhteitaan "avioliitoiksi", kun me kirkon ja valtion siunaamassa perinteisessä heteroavioliitossa elävät (ja sen myötä myös itseämme muita parempina pitävät ihmiset) olemme varanneet sen termin (vastaavasti symbolin) ihan itsellemme, nimenomaisesti tarkoituksenamme erottautua muista juridisesti samat oikeudet sisältävistä (mutta raamatun mukaan synnillisistä) parisuhteista.

• tosiuskova kirjoitti:

"Alunperin kritisoin sitä, että "miksi pitäisi käyttää sateenkaarisertifikaattia vanhusten hoitolaitoksissa, miksi heillä ei voisi olla ihan omaa symboliaan."

Mitä sitten tarkoitat tuossa kirjoittaessasi, "mikä ei ole totta". Ovatko vanhukset ja vammaiset mielestäsi yhdenvertaisia vai ei?"

Joopa joo:):)

Näistä keskusteluista tulee väistämättä mieleen yksi jos toinenkin aihe, jossa terminologia/symboliikka herättää intohimoja.

Miksi vanhusten hoitolaitoksissa EI voisi olla sateenkaarisertifikaattia? Ei ole heterovanhuksilta pois, mutta ei-heteroille merkitsee juurikin sitä, että ei tarvitse vanhetessaan ja omien voimien hiipuessa kantaa huolta takaisin kaappiin joutumisesta.

Tämä argumentti "miksi pitäisi käyttää sateenkaarisertifikaattia vanhusten hoitolaitoksissa, miksi heillä ei voisi olla ihan omaa symboliaan." muistuttaa tasa-arvoisen avioliittolain vastustajien argumenttia:)!

"Miksi homojen ja lesbojen pitää saada nimittää "omia" rekisteröityjä parisuhteitaan "avioliitoiksi", kun me kirkon ja valtion siunaamassa perinteisessä heteroavioliitossa elävät (ja sen myötä myös itseämme muita parempina pitävät ihmiset) olemme varanneet sen termin (vastaavasti symbolin) ihan itsellemme, nimenomaisesti tarkoituksenamme erottautua muista juridisesti samat oikeudet sisältävistä (mutta raamatun mukaan synnillisistä) parisuhteista.

"Miksi vanhusten hoitolaitoksissa EI voisi olla sateenkaarisertifikaattia? Ei ole heterovanhuksilta pois, mutta ei-heteroille merkitsee juurikin sitä, että ei tarvitse vanhetessaan ja omien voimien hiipuessa kantaa huolta takaisin kaappiin joutumisesta."

Toki niitä voi olla, siitä ei ole kyse. Mikä muu eroaa heterojen ja ei-heterojen elämässä kuin seksuaalisuus? Se taas saattaa monesti olla viimeisin asia, jota siinä vaiheessa mietitään, kun ne voimat on tarpeeksi hiipuneet. Jos makaa vaipoissaan sängyssä päivät pitkät, jaksamatta juuri mitään muuta, niin ei taida olla paljon näkyviä eroja heterojen ja ei-heterojen välillä ja siinä, kuinka heitä pitäisi kohdella tai mitkä heidän tarpeensa ovat.

"Tämä argumentti "miksi pitäisi käyttää sateenkaarisertifikaattia vanhusten hoitolaitoksissa, miksi heillä ei voisi olla ihan omaa symboliaan." muistuttaa tasa-arvoisen avioliittolain vastustajien argumenttia:)!"

Ehkä se sinusta muistuttaa. Minä näkisin, että varsinkin vanhusten huollossa pääpainon pitäisi olla siinä, kuinka heitä kohdellaan ylipäänsä. Monetko vaipat vuorokaudessa saa, kerkiääkö kukaan saattamaan vessaan, jos sinne haluaisi mennä, pääseekö ulkoilemaan, monestiko viikossa pääsee suihkuun, ehtiikö kukaan syöttämään jne. Sellainen sertifikaatti olisi ehkä vähän tärkeämpi tuossa vaiheessa kuin se seksuaalisuuteen liittyvä.

""Miksi homojen ja lesbojen pitää saada nimittää "omia" rekisteröityjä parisuhteitaan "avioliitoiksi", kun me kirkon ja valtion siunaamassa perinteisessä heteroavioliitossa elävät (ja sen myötä myös itseämme muita parempina pitävät ihmiset) olemme varanneet sen termin (vastaavasti symbolin) ihan itsellemme, nimenomaisesti tarkoituksenamme erottautua muista juridisesti samat oikeudet sisältävistä (mutta raamatun mukaan synnillisistä) parisuhteista."

Ikävää, jos pidät itseäsi parempana kuin ei-heteroita. Minä en pidä itseäni ketään parempana. Ja todettakoon, että en ole ottanut kantaa sen paremmin avioliittoasiaan kuin homoseksuaalisiin tai heterosuhteisiinkaan.

"Miksi vanhusten hoitolaitoksissa EI voisi olla sateenkaarisertifikaattia? Ei ole heterovanhuksilta pois, mutta ei-heteroille merkitsee juurikin sitä, että ei tarvitse vanhetessaan ja omien voimien hiipuessa kantaa huolta takaisin kaappiin joutumisesta."

Toki niitä voi olla, siitä ei ole kyse. Mikä muu eroaa heterojen ja ei-heterojen elämässä kuin seksuaalisuus? Se taas saattaa monesti olla viimeisin asia, jota siinä vaiheessa mietitään, kun ne voimat on tarpeeksi hiipuneet. Jos makaa vaipoissaan sängyssä päivät pitkät, jaksamatta juuri mitään muuta, niin ei taida olla paljon näkyviä eroja heterojen ja ei-heterojen välillä ja siinä, kuinka heitä pitäisi kohdella tai mitkä heidän tarpeensa ovat.

"Tämä argumentti "miksi pitäisi käyttää sateenkaarisertifikaattia vanhusten hoitolaitoksissa, miksi heillä ei voisi olla ihan omaa symboliaan." muistuttaa tasa-arvoisen avioliittolain vastustajien argumenttia:)!"

Ehkä se sinusta muistuttaa. Minä näkisin, että varsinkin vanhusten huollossa pääpainon pitäisi olla siinä, kuinka heitä kohdellaan ylipäänsä. Monetko vaipat vuorokaudessa saa, kerkiääkö kukaan saattamaan vessaan, jos sinne haluaisi mennä, pääseekö ulkoilemaan, monestiko viikossa pääsee suihkuun, ehtiikö kukaan syöttämään jne. Sellainen sertifikaatti olisi ehkä vähän tärkeämpi tuossa vaiheessa kuin se seksuaalisuuteen liittyvä.

""Miksi homojen ja lesbojen pitää saada nimittää "omia" rekisteröityjä parisuhteitaan "avioliitoiksi", kun me kirkon ja valtion siunaamassa perinteisessä heteroavioliitossa elävät (ja sen myötä myös itseämme muita parempina pitävät ihmiset) olemme varanneet sen termin (vastaavasti symbolin) ihan itsellemme, nimenomaisesti tarkoituksenamme erottautua muista juridisesti samat oikeudet sisältävistä (mutta raamatun mukaan synnillisistä) parisuhteista."

Ikävää, jos pidät itseäsi parempana kuin ei-heteroita. Minä en pidä itseäni ketään parempana. Ja todettakoon, että en ole ottanut kantaa sen paremmin avioliittoasiaan kuin homoseksuaalisiin tai heterosuhteisiinkaan.

Sen verran oikaisen, että eivät kaikki vanhukset noin huonokuntoisia ole. Toki on paljon sairauksia, mutta moni liikkuu ja toimii yllättävän paljon.

Pitäisikö noilta vanhuksilta kysyä, että mitä mieltä ne on sateenkaarisertifioinnista, kannattaako ne vai vastustaako ne sitä. Meinaan kun sehän koskee enempi heitä kun meitä. Tai no, ajan kuluessa se koskee meitä kaikkia.

• mummomuori kirjoitti:

Sen verran oikaisen, että eivät kaikki vanhukset noin huonokuntoisia ole. Toki on paljon sairauksia, mutta moni liikkuu ja toimii yllättävän paljon.

Ei tietenkään kaikki ole huonokuntoisia. Monethan pärjäävät kotonakin loppuun saakka tai tuetussa asumispalvelussa.

• qwertyilija kirjoitti:

Pitäisikö noilta vanhuksilta kysyä, että mitä mieltä ne on sateenkaarisertifioinnista, kannattaako ne vai vastustaako ne sitä. Meinaan kun sehän koskee enempi heitä kun meitä. Tai no, ajan kuluessa se koskee meitä kaikkia.

Varmaan saa parempia vastauksia sieltä suunnasta.

Ei tietenkään kaikki ole huonokuntoisia. Monethan pärjäävät kotonakin loppuun saakka tai tuetussa asumispalvelussa.

Niin ja ongelmallisia tapauksia ovat dementikot, joilla on hyvä terveys muuten.

• mummomuori kirjoitti:

Niin ja ongelmallisia tapauksia ovat dementikot, joilla on hyvä terveys muuten.

Tässä kuussa 94-vee täyttävä muistisairas äitini joutui oman sairaalakeikkani takia olemaan kaupungin lyhytaikaishoidossa peräti kolme viikkoa putkiloon. Hän ei ollut uskaltanut/jaksanut nousta saunan ylälauteelle enää moneen kuukauteen, mutta täysihoidosta palattuaan kiipesi sinne kuin orava ja haukkui löylyt paskoiksi. 😊

Joko ne oikeasti kuntouttavat siellä tai sitten talon pitkät sisäiset kävelymatkat tekivät tehtävänsä. Rollaattoriaan äiti ei hoitsujen mukaan käyttänyt ollenkaan. Onneksi hän ei lähde juurikaan kotitalon ulko-ovea kauemmas omin nokkinensa. Pääsisi nimittäin aika pitkälle...

Tässä kuussa 94-vee täyttävä muistisairas äitini joutui oman sairaalakeikkani takia olemaan kaupungin lyhytaikaishoidossa peräti kolme viikkoa putkiloon. Hän ei ollut uskaltanut/jaksanut nousta saunan ylälauteelle enää moneen kuukauteen, mutta täysihoidosta palattuaan kiipesi sinne kuin orava ja haukkui löylyt paskoiksi. 😊

Joko ne oikeasti kuntouttavat siellä tai sitten talon pitkät sisäiset kävelymatkat tekivät tehtävänsä. Rollaattoriaan äiti ei hoitsujen mukaan käyttänyt ollenkaan. Onneksi hän ei lähde juurikaan kotitalon ulko-ovea kauemmas omin nokkinensa. Pääsisi nimittäin aika pitkälle...

Ihania! Mutta oikeasti tarkoitin palvelutaloissa asuvia. He kyllä tarvitsevat hoivaa, mutta se vaihtelee, missä määrin. Äitini eli viimeiset vuotensa sellaisessa. Siellä oli varsin virkeitä dementikkoja, etenkin yksi mies, joka oli aina ”iskemässä” naisia. Mutta kun on täysin ”pihalla”, ei yksiasuminen onnistu.

• Eräs.asiakas

Uskomatonta, että se AA-koivula kykenee kommentoimaan asiaa ilman omaa kokemuspohjaista tietoa. "Puhuu siis suulla" toisten kokijoiden puolesta. Kummallista ikäihmisten kapalointia ja paketointia, kuin he olisivat yhtä ja samaa massaa. Tätähän laitoksissa, kirkossakin harrastetaan vielä. Kuin "vanhuksille" olisi sallittua enää virrenveisuu!

Kirjoittaa siis Koivula paskaa ihan idioottina käyttäen oman polittisen ideologiansa pelinappuloina tuntevia aitoja ihmisiä! Se on väärin, jopa kristillisestä etiikasta tarkasteltuna. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi Koivula! Tule kokemaan se itse. Tervetuloa Kinaporin monipuoliseen palvelukeskukseen, ihan omana itsenä!

• Mappi

Nyt kyllä syyllistyt siihen josta Koivulaa syytät.

• hyi_saatana

Tappaisin itseni jos vaarana olisi joutua seta-homotettuun vanhainkotiin.

• Mitä vielä odotat? Ei tää tästä teidän kannalta kivemmaksi muutu.

• Eräs.asiakas

Hienoa, kykenet samaistumaan siihen, että vanhemmat ihmiset eivät ole myöskään samasta puusta veistetty, vaikka samaa historian ajanjaksoa ovat eläneetkin. Siksi ole PRIDE!

• Sosiaalialalla

Olen nähnyt monia palvelutaloja työntekijänä. Ihan oikeasti ihmettelen, missä todellisuudessa tämä sateenkaariväestö elää? Työ useimmissa vanhuspuolen paikoissa on kuin liukuhihnatyötä. Hyvä kun saadaan perusasiat (ruokailu, hygienia, lääkehoito) hoidettua. Aikaa esim. viriketoimintaan ei ole. Nykyään laitoshoitoon ei edes pääse, ellei ole selkeästi alentunut toimintakyky. Asiakkaat huononevat päivä päivältä, mutta lisäresursseja ei tule.

Kun päivä kuluu välttämättömien perusasioiden hoitamiseen ja ihmisten pitämiseen hengissä, tuntuu setaserfikaatit koulutuksineen ja seksuaaliasioihin keskittyminen reaalimaailmasta irtautuneiden ihmisten höpinältä. Ei meillä ole aikaa alkaa ehostamaan Mattia Pirkoksi, vain koska hän haluaa niin. Asiakkaan seksuaalinen suuntautuminen ei myöskään ole ensisijainen tieto, mitä häntä hoidettaessa tarvitaan ja aletaan selvittämään. Tärkeää on ennaltaehkäistä sairauksia, hoitaa jo olemassaolevia ja huomioida joitakin toteutettavissa olevia yksilöllisiä tapoja. Ei sateenkaariväestöön kuuluminen voi olla mikään juttu, mikä palkitaan paremmalla hoidolla.

Raportit keskittyvät siihen, mikä on asiakkaiden sen hetkinen kunto. Mitä on vuoron aikana tehty ja mitä on vielä tekemättä. Tarvitaanko sairaanhoitajaa vai lääkäriä? Soitetaanko omaiselle? Pitääkö ottaa labroja? Tämä sama koskee kaikkia asiakkaita. Ei henkilökunnalla ole aikaa eikä mielenkiintoa lähteä erikseen perustyönsä ohessa vielä tutkimaan asiakkaidensa seksuaalisia mieltymyksiä ja tukemaan niitä. Ei raportit ole mikään hetki, jolloin ehditään miettimään Pertin mahdollista homoutta ja tukemaan sen ilmaisua. Kyllä se pääpaino on ihan muissa asioissa eikä sateenkaariväkeen kuuluminen voi olla vaatimus muita parempaan palveluun

• tärkeämpää

Tuo varmasti aivan totta. Ja olet aivan oikeassa siinä, että kun ihmisen toimintakyky on alentunut siihen pisteeseen, että vaipotetaan, pestään ja avustetaan jopa ruokailussa niin noiden asioiden hoitaminen menee kyllä kaiken muun edelle.

Eriasia on sitten taas joku palveluasumistyylinen mutta toisaalta siinäkin pitää mennä herkillä. Eihän sitä saa alkaa mitään tuputtamaan kenellekkään. Vähän tulee väkisin mieleen, että tämä on pikkuisen sellaista jonninjoutavaa vouhkaamista, vaikkei itselläni ole sitten yhtään mitään seksuaalivähemmistöjä vastaan. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei heitä ole kuin muutama prosentti koko väestöstä ja sitten taas se fakta, että huonossa kunnossa olevat ihmiset ja aika harvat yli seitsenkymppiset tuskin miettivät kovinkaan paljon seksiasioita. Ja jos ne joskus käyvätkin mielessä, niin ei niistä ehkä vanhankansan ihmiset halua kovin avautua.

Eiköhän tärkeämpää vanhusten tai muuten apua tarvitsevien hoidossa ole nimenomaan turvata edes se perushoito, mikä sekään ei suomessa aina toteudu.

• Sosiaalialalla

Puhuin tuossa yllä juuri palvelutalosta. Ehkä jos on paljon rahaa, voi päästä parempikuntoisena yksityisen puolen taloihin ja ostaa sinne haluamiaan palveluita niin paljon kuin haluaa. Tällöin saa myös sitä haluaamansa yksilöllisyyttä ja keskustelua. Ainakin kunnan palvelutaloissa porukka vaan on tosiaan todella huonokuntoista. Tuntuu älyttömältä viedä sinne jotain seta-sertifikaattia sellaisten ihmisten keskuuteen, joista osa saattohoidossa kuolemaa odottavat ja missä suurimman osan kanssa ei saa järkevää keskustelua aikaiseksi. Ala siinä nyt sitten seksuaalisuudesta puhumaan, kun nuokkuvat tuoleissaan, eivät kuule mitään, eivät muista mitään ym. Kaukana todellisuudesta ovat siis nuo seta-hörhöt, jos kuvittelevat tällä jotain saavuttavansa. Todella ihmetyttää, miten Seta pyrkii iskemään lonkeronsa kaikkeen, aivan kaikkeen. Eikö edes kuolemaa odottavat vanhukset saa olla tältä rauhassa ja pitää perinteisiä mielipiteitään? Pitääkö heitäkin alkaa kouluttamaan uudelleen vanhoilla päivillään? Sairasta, niin sairasta! Kuolen vanhana mielummin yksin kotiini, kuin menen palvelutaloon missä joudun ennen kuolemaani kuuntelemaan arvojeni vastaista luennointia. Kyllä jokainen asiansa osaava hoitaja osaa myös kohdata ja hoitaa erilaisia ihmisiä, ilman koulutustakin. Mikä ihmeen nykyinen suojelukohde sateenkaariväestö luulee olevansa?

• tärkeämpää
        Sosiaalialalla kirjoitti:

Puhuin tuossa yllä juuri palvelutalosta. Ehkä jos on paljon rahaa, voi päästä parempikuntoisena yksityisen puolen taloihin ja ostaa sinne haluamiaan palveluita niin paljon kuin haluaa. Tällöin saa myös sitä haluaamansa yksilöllisyyttä ja keskustelua. Ainakin kunnan palvelutaloissa porukka vaan on tosiaan todella huonokuntoista. Tuntuu älyttömältä viedä sinne jotain seta-sertifikaattia sellaisten ihmisten keskuuteen, joista osa saattohoidossa kuolemaa odottavat ja missä suurimman osan kanssa ei saa järkevää keskustelua aikaiseksi. Ala siinä nyt sitten seksuaalisuudesta puhumaan, kun nuokkuvat tuoleissaan, eivät kuule mitään, eivät muista mitään ym. Kaukana todellisuudesta ovat siis nuo seta-hörhöt, jos kuvittelevat tällä jotain saavuttavansa. Todella ihmetyttää, miten Seta pyrkii iskemään lonkeronsa kaikkeen, aivan kaikkeen. Eikö edes kuolemaa odottavat vanhukset saa olla tältä rauhassa ja pitää perinteisiä mielipiteitään? Pitääkö heitäkin alkaa kouluttamaan uudelleen vanhoilla päivillään? Sairasta, niin sairasta! Kuolen vanhana mielummin yksin kotiini, kuin menen palvelutaloon missä joudun ennen kuolemaani kuuntelemaan arvojeni vastaista luennointia. Kyllä jokainen asiansa osaava hoitaja osaa myös kohdata ja hoitaa erilaisia ihmisiä, ilman koulutustakin. Mikä ihmeen nykyinen suojelukohde sateenkaariväestö luulee olevansa?

Niin mikäs siinä jos vielä kykenee ja on mielenkiintoa seksiasioihin. Puolestani jokainen saa olla sellainen kun on. Itse kyllä lähtisin esimerkiksi vanhustenhoitoa parantelemaan jos kerran ylimääräistä rahaa on, ihan niinkin yksinkertaisista asioista kuin lisäämällä henkilökuntaa, ettei kenenkään tarvisi maata likaisissa vaipoissa ja , että niiden vanhusten kohdalla joilla vielä ymmärrys on jotenkin tallella niin, että jollakin olisi edes kymmenen minuuttia päivässä aikaa jutella, vaikka ihan vaan ilmoista. Tässä kyllä on jotenkin sellainen talonpoikaisjärki nyt karannut kun ajatellaan, että ihmiset jotka pääsevät kenties kerran viikossa, max 2 suihkuun ja ehkä kerran kahdessa viikossa tai kerran kuussa ulkoilemaan, pitäisivät tärkeimpänä asiana elämässään miettiä seksiasioita.

• Sosiaalialalla kirjoitti:

”Puhuin tuossa yllä juuri palvelutalosta. Ehkä jos on paljon rahaa, voi päästä parempikuntoisena yksityisen puolen taloihin…”

Et ehkä nyt ole ihan karttalehdellä. Palvelutaloja on useammanlaisia. Osassa asutaan itsenäisesti, ja ostetaan joitakin palveluja, osa on paikkoja, joissa palveluja on paljon, osa taas on dementikoille sekä vaikeasti sairaille (tehostettu palveluasuminen), eli he tarvitsevat ympärivuorokautista hoivaa.

Kaikki maksavat vuokraa ja perivät palveluista maksua. On siis kiinni siitä, millaiset tulot asukkaalla on, mitä kaikkia palveluja hän voi ostaa. Kunnat määrittelevät nämä tulojen mukaan. Koska yksityiset yrittäjät ovat vallanneet alan, kunnat antavat niihin palvelusetelin.

”Kunnat tarjoavat pitkäaikaiseen hoitoon hoivakoteja ja palvelutaloja. Palvelutalot ovat näistä kahdesta ”kevyempi” vaihtoehto, mutta sinnekin päästäkseen pitää olla jo kohtalaisen paljon ongelmia yksin kotona selviytymisessä.”
        ”Tehostetussa palveluasumisessa eli hoivakodeissa yksityisyyttä ja kodinomaisuutta on perinteistä laitoshoitoa enemmän.”
        ”Kaikilla asukkailla on omat huoneet ja vessat sekä yleensä mahdollisuus tuoda omia tavaroitaan hoivakotiin. Lisäksi asiakas maksaa erikseen asumisesta ja hoivapalveluista riippuen siitä, miten paljon hoivapalvelua tarvitsee.”
        ”Pitkäaikaisen asumispalvelun hoitomaksu perustuu sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulakiin. Se voi olla enintään 85 prosenttia hoidossa olevan nettokuukausituloista, kuitenkin niin, että ihmiselle jää käyttörahaa ainakin 247,60 euroa kuukaudessa (vuonna 2015). Maksuun voivat vaikuttaa myös kotona asuvan puolison tulot.”
        studio55 ”Miten vanhus pääsee palvelutaloon tai pitkäaikaishoitoon? Toimi näin” 27.10.2015

”Ala siinä nyt sitten seksuaalisuudesta puhumaan, kun nuokkuvat tuoleissaan, eivät kuule mitään, eivät muista mitään ym..”
        ”Eikö edes kuolemaa odottavat vanhukset saa olla tältä rauhassa ja pitää perinteisiä mielipiteitään? Pitääkö heitäkin alkaa kouluttamaan uudelleen…”

Olet ymmärtänyt asian väärin, tai sitten teet niin tahallaan. Kyse on siitä, että sateenkaari vanhukset saavat yhtäläistä syrjimätöntä palvelua. Jos teet alan töitä, tiedät varmaan, että seksuaalisuus ei katoa iän myötä, ja toisinaan voi dementian myötä saada sellaisia muotoja, että niitä pitää osata ammattimaisesti käsitellä.

”Setan mukaan monet sateenkaariseniorit jättävät ikäihmisille suunnattuja palveluja käyttämättä henkilökunnan ymmärryksen puutteen ja syrjivän kielenkäytön takia.”
        ”Jos en voi olla enää kotona ja joudun vanhainkotiin, toivon että saisin asiallista palvelua ja ettei minun tarvitsisi mennä uudestaan kaappiin.”

”Käytännössä sertifikaatti tarkoittaa henkilökunnan ja esimiesten kouluttamista lisäämällä heidän osaamistaan sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta.”

YLE 29.6.2018 Thea Hakokorpi toivoo saavansa mekon päälleen myös palvelutalossa – Sateenkaarisertifikaatti takaa, ettei hoitaja sano "älä sinä höpsi"

Tämä on siis henkilökunnan ammatillista täydennyskoulutusta. Jota luonnollisesti pitää opiskella jatkuvasti.

• Ihan.homona

Käykääpäs tutustumassa Kinaporin monipuoliseen palvelukeskukseen niin näette, miten homma toimii eli kuinka ihmisen yksilöllisyys ja tasavertainen kohtelu nousee paketointia tärkeämpänä arvona. Eikä se maksa sen enempää. Kyse on yksiselitteisesti asenteista. Ja ottakaa se mukaan!

• >> Kyse on asenteista <<

Jep ja niiden ennakkoluulottomien asenteiden omaksumisesta.
        Siitähän tuossa sateenkaarisertifionnissakin on kyse.

• Sosiaalialalla

Jos kerran sertifikaattia perustellaan tasa-arvoisemmalla kohtelulla, niin voisit varaan kertoa esimerkkkejä siitä, millä tavoin vähemmistöön kuuluva seniori on saanut huonompaa kohtelua kuin muut?

Työ on monissa paikoissa liukuhihnatyötä. Lait ohjaavat työtä. En kertakaikkiaan ymmärrä, millä tavoin satenkaariseniori on huonommassa asemassa kuin muut? Suomessa on omantunnon ja mielipiteen ja ajattelun vapaus. Setalla ei ole oikeutta määritellä, miten hoitohenkilökunnan tulee ajatella. Siinä tulee jo laki vastaan. Mutta eiväthän nämä ylpeät siitä välitä. Herätkää ihmiset älkääkä alistuko kaikkeen.

• Niinpä.niin
        Sosiaalialalla kirjoitti:

Jos kerran sertifikaattia perustellaan tasa-arvoisemmalla kohtelulla, niin voisit varaan kertoa esimerkkkejä siitä, millä tavoin vähemmistöön kuuluva seniori on saanut huonompaa kohtelua kuin muut?

Työ on monissa paikoissa liukuhihnatyötä. Lait ohjaavat työtä. En kertakaikkiaan ymmärrä, millä tavoin satenkaariseniori on huonommassa asemassa kuin muut? Suomessa on omantunnon ja mielipiteen ja ajattelun vapaus. Setalla ei ole oikeutta määritellä, miten hoitohenkilökunnan tulee ajatella. Siinä tulee jo laki vastaan. Mutta eiväthän nämä ylpeät siitä välitä. Herätkää ihmiset älkääkä alistuko kaikkeen.

Saat lisätietoa varmasti Setasta. Löysin informatiivisen nettiosoitteen, jota kaikkien sosiaali- ja terveysalalla työskentelevien kannattaa vilkaista. Lisääkirjain h, osoitekentän alkiin, sillä se on poistettu tästä osoitteesta: ttps://seta.fi/sateenkaariseniori-osallistu-sertifikaattiprojektiin/

Eettinen ohjekin on oikeastaan hyvin selkeä: Kohtele muita kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan!

Kolmanneksi: tutustu ja vieraile Kinaporin monipuolisessa palvelukeskuksessa, vaikka työporukan kanssa.

Kyse ei ole siitä, että sinulta kielletään omat ajatukset. Kyse on ihnisten kunnioittamisesta ja heidän oikeudestaan ajatella myös omalla tavallaan.

”…kertoa esimerkkkejä siitä, millä tavoin vähemmistöön kuuluva seniori on saanut huonompaa kohtelua kuin muut?”

Varmaan näitä on ollut, mutta tärkeitä kai on, ettei kenenkään tarvitse pelätä joutuvansa huonon kohtelun alaiseksi?

” Setalla ei ole oikeutta määritellä, miten hoitohenkilökunnan tulee ajatella. Siinä tulee jo laki vastaan.”

Ei Setalla, mutta jo ammatin etiikkaan kuuluu se, ettei omat henkilökohtaiset mielipiteet saa vaikuttaa!

• mummomuori kirjoitti:

”…kertoa esimerkkkejä siitä, millä tavoin vähemmistöön kuuluva seniori on saanut huonompaa kohtelua kuin muut?”

Varmaan näitä on ollut, mutta tärkeitä kai on, ettei kenenkään tarvitse pelätä joutuvansa huonon kohtelun alaiseksi?

” Setalla ei ole oikeutta määritellä, miten hoitohenkilökunnan tulee ajatella. Siinä tulee jo laki vastaan.”

Ei Setalla, mutta jo ammatin etiikkaan kuuluu se, ettei omat henkilökohtaiset mielipiteet saa vaikuttaa!

Ja vaikka tuolle luettelisi sata esimerkkiä, niin ei ne kelpaisi.

Mutta se ihmetytti, kun väitettiin, että henkilökunta pakotetaan vaihtamaan omat mielipiteensäkin setasertifioiduiksi.
        Ja taisi siellä olla epäily, että asiakkaatkin pakotetaan vaihtamaan asenteensa ja mielipiteensä.

• Niinpä.niin kirjoitti:

Saat lisätietoa varmasti Setasta. Löysin informatiivisen nettiosoitteen, jota kaikkien sosiaali- ja terveysalalla työskentelevien kannattaa vilkaista. Lisääkirjain h, osoitekentän alkiin, sillä se on poistettu tästä osoitteesta: ttps://seta.fi/sateenkaariseniori-osallistu-sertifikaattiprojektiin/

Eettinen ohjekin on oikeastaan hyvin selkeä: Kohtele muita kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan!

Kolmanneksi: tutustu ja vieraile Kinaporin monipuolisessa palvelukeskuksessa, vaikka työporukan kanssa.

Kyse ei ole siitä, että sinulta kielletään omat ajatukset. Kyse on ihnisten kunnioittamisesta ja heidän oikeudestaan ajatella myös omalla tavallaan.

"Kolmanneksi: tutustu ja vieraile Kinaporin monipuolisessa palvelukeskuksessa, vaikka työporukan kanssa."

Tuolla on oikein hyvä ja edullinen lounas. Ja kaikille avoin. Muutaman kerran olen käynyt.

Olet kyllä aika hyväuskoinen, jos kuvittelet että hoitajan homovihamielisyys ei mitenkään näkyisi hänen työssään viimeistään silloin kun ollaan kaksin käytännössä aika alistetussa asemassa olevan asiakkaan kanssa.. Väitän, että hoito- ja palvelulaitosten henkilöstössä on tuskin ainuttakaan "uskovaa" ja siten "homoutta vastustavaa", joka pystyisi suhtautumaan homohoidokkeihin tasan yhtä ystävällisesti kuin muihin. Heidän raamatuntulkintansa mukaanhan se voisi olla heidän sieluilleen jopa kohtalokasta Viimeisellä Tuomiolla. Ainakin pitäisi kahden kesken muistuttaa vanhusta, miten raskaita syntejä tämä on tehnyt. Ehkä on muistutettukin, kukapa näistä tietää kun avuttomat vanhukset eivät koston pelossa juuri uskalla mistään valittaakaan.

• qwertyilija kirjoitti:

Ja vaikka tuolle luettelisi sata esimerkkiä, niin ei ne kelpaisi.

Mutta se ihmetytti, kun väitettiin, että henkilökunta pakotetaan vaihtamaan omat mielipiteensäkin setasertifioiduiksi.
        Ja taisi siellä olla epäily, että asiakkaatkin pakotetaan vaihtamaan asenteensa ja mielipiteensä.

Tuo on sitä tahallaan väärinymmärtämistä. Asia käännetaan kohti itseä, jottei tarvitsisi miettiä sitä, miten kohtelee muita?

• Sosiaalialan.työmies

AA-liikkeen Susanna Koivulahan tekee kirjoituksillaan tehokasta markkinointia Sateenkaarisertifikaatin edistämisessä. Pitäisikö ensi vuoden Pridessa muistaa häntäkin jollakin tunnustuspalkinnolla. Aikaisemmin koko asiasta en ollut missään kuullut tai lukenut.

• Päivi Räsästä pitää myös muistaa. Päivi on tehnyt miehen työn sateenkaariasian hyväksi.

• Tuo on aivan totta. Moni ei asiaa ehkä edes miettiä, mutta kun lukee tai kuulee näiden vihamielisten väitteet, tekevät ihan päinvastoin - koska eivät halua samaistua näihin.

• mummomuori kirjoitti:

Tuo on aivan totta. Moni ei asiaa ehkä edes miettiä, mutta kun lukee tai kuulee näiden vihamielisten väitteet, tekevät ihan päinvastoin - koska eivät halua samaistua näihin.

>> koska eivät halua samaistua näihin <<

Äärikonservatiivien kutsuhuudot saa monet empijät tekemään heihin pesäeron. Sen verran aggressivisia on niiden kutsuhuudot.

• Nosturi
        qwertyilija kirjoitti:

Äärikonservatiivien kutsuhuudot saa monet empijät tekemään heihin pesäeron. Sen verran aggressivisia on niiden kutsuhuudot.

Nostoon, ettei tavi tehdä uutta aloitusta hyvästä turinoinnista🍅

• qwertyilija kirjoitti:

Eivätkä millään halua katsoa itseään sellaisina, minä ovat. Enemmän he karkottavat ihmisiä Jumalasta kuin kutsuvat heitä. :(

• mummomuori kirjoitti:

Eivätkä millään halua katsoa itseään sellaisina, minä ovat. Enemmän he karkottavat ihmisiä Jumalasta kuin kutsuvat heitä. :(

Olipa asia tai aate mikä tahansa, niin aggressiivisimmat fanaatikot antaa aatteelleen kasvot. Eikä sivulliset useinkaan osaa tehdä eroa rivi- ja raivojäsenten kesken.

• "Helsingin Kinaporin ja Kampin palvelutalossa kokeillaan sateenkaarisertifikaattia ensiksi ja se aloitetaan uudelleen kouluttamalla sosiaali-ja terveysalan henkilökuntaa ajattelemaan ja toimimaan sateenkaariliikkeen arvojen mukaan!"

Tuo Koivulan hölmöily on kyllä jo omassa kategoriassaan. Mutta taas on muistettava keille hän kirjoittaa blogiaan ja kyllä tuo heille on hunajata...

• Näin ne vääntelyt ja valheet leviää. Ensin käsitetään tahallaan asia pieleen, ja siitä väännetään jotain aivanmuuta. Sitten jotkut saa ahaa elämyksen, jatkavat tai jopa lisäävät omiaan.

• mummomuori kirjoitti:

Näin ne vääntelyt ja valheet leviää. Ensin käsitetään tahallaan asia pieleen, ja siitä väännetään jotain aivanmuuta. Sitten jotkut saa ahaa elämyksen, jatkavat tai jopa lisäävät omiaan.

Susanna Koivula rakensi ja poltti kokonaisen olkiukkoarmeijan.
        Gävlen pukinpolttokin on tuon rinnalla hauska uutinen.

Mitä hauskaa tai edes tahatonta huumoria on siinä, kun Koivula väittää, noin tiivistetysti, että setasertifioinnissa koko henkilökunta on tarkoitus aivopestä setalaisiksi.

Ei mitään. Koivulan tarkoitus olikin vain heittää valehiekkaa kehityksen rattaisiin. Mutta Koivula (kuten Räsänenkin) valitsivat mussutukselleen väärän viikon, koska tuoreelle synttärisankarille kettuilusta tuppaa saamaan tylyä palautetta.

• qwertyilija kirjoitti:

Susanna Koivula rakensi ja poltti kokonaisen olkiukkoarmeijan.
        Gävlen pukinpolttokin on tuon rinnalla hauska uutinen.

Mitä hauskaa tai edes tahatonta huumoria on siinä, kun Koivula väittää, noin tiivistetysti, että setasertifioinnissa koko henkilökunta on tarkoitus aivopestä setalaisiksi.

Ei mitään. Koivulan tarkoitus olikin vain heittää valehiekkaa kehityksen rattaisiin. Mutta Koivula (kuten Räsänenkin) valitsivat mussutukselleen väärän viikon, koska tuoreelle synttärisankarille kettuilusta tuppaa saamaan tylyä palautetta.

”…koko henkilökunta on tarkoitus aivopestä setalaisiksi.”

Niin, kun ottaa huomioon sen, miten paljon muuta joutuu tuon alan ammattilaiset opiskelemaan ylläpitääkseen ammattitaitoa, niin hupaisaa se on.

Olen tässä sivumennen laittanut merkille, miten sosiaalialan sekä terveysalan ammattilaisille on ollut vuosikausia opetuskokonaisuuksia mm. sukupuolisensitiivisyydestä sekä vanhusten seksuaalisuudesta. Eipä näistä paljon mölyä pidetty.

• >Tuo Koivulan hölmöily on kyllä jo omassa kategoriassaan. Mutta taas on muistettava keille hän kirjoittaa blogiaan ja kyllä tuo heille on hunajata...

Onhan Räyhiskin tehnyt monta poistettua kopioaloitusta Koivulan blogista. Hunajaisuudesta ei jää epäilystäkään.

• Tänään oli Hesarissa hyvä Fingerpori AA:sta ja "yhdessä kuiville" teema.

• Tuo SETA ry:n sateenkaarisertifikaatti vaikuttaa niin hyvältä, että se pitäisi implementoida sote-uudistukseen läpäisten kaikki sen kerrokset maakunnista kuntatason sosiaali- ja terveyssektorilla vähintään!

• Myös yksityiset sote-yritykset tulisi setasertifioida, ja kirkko.

ps vaikka oikeasti toivon ja lähes rukoilen, ettei suunniteltu maakunta-sote koskaan toteudu

• qwertyilija kirjoitti:

Myös yksityiset sote-yritykset tulisi setasertifioida, ja kirkko.

ps vaikka oikeasti toivon ja lähes rukoilen, ettei suunniteltu maakunta-sote koskaan toteudu

Tässähän oisi sosiaali-ja terveyshallinnolliselle tutkimuskentälle hyvää työsarkaa. Niitä maakuntahallinnolle suunnattuja varoja voitaisiin kohdentaa hyvin sateenkaarisertifikaatin jalkauttamiseen kaikkialle Suomeen.

• Aku.-.Ankka kirjoitti:

Tässähän oisi sosiaali-ja terveyshallinnolliselle tutkimuskentälle hyvää työsarkaa. Niitä maakuntahallinnolle suunnattuja varoja voitaisiin kohdentaa hyvin sateenkaarisertifikaatin jalkauttamiseen kaikkialle Suomeen.

Totta. Aa:ssa taidetaan nähdä jo hirvittäviä painajaisia.

• postia.pastor.joosepille
        Aku.-.Ankka kirjoitti:

Ei muuta kuin terveisiä eduskuntaan vaan Saarikka & Mattila, hyvä idea👍!

• Eiköhän tämäkin tule pian sellaiseksi asiaksi, ettei enää tarvitse mitään srtifikaatteja antaa?

• mummomuori kirjoitti:

Eiköhän tämäkin tule pian sellaiseksi asiaksi, ettei enää tarvitse mitään srtifikaatteja antaa?

Toivotaan että asenteet muuttuu, mutta ne on hitaita prosesseja. Eikä asenteet todellakaan pakolla muutu, eikä sertifioinneilla.

• qwertyilija kirjoitti:

Toivotaan että asenteet muuttuu, mutta ne on hitaita prosesseja. Eikä asenteet todellakaan pakolla muutu, eikä sertifioinneilla.

Näin on, joten pitää olla sitkeä ja kärsivällinen.

• lisää.sertifiointia

Asenteet ja käytännöt ovat asioita, joihin nimenomaan voidaan vaikuttaa myös ylhäältäpäin. Tämä ruotsalaistaustainen demokratiamme toimii paremmin kuin luulisi.

Tunnettu esimerkki on oman lapsen kurittaminen. Kun fyysinen kurittaminen kiellettiin laissa, asenteetkin muuttuivat. Vielä 1960/70 -luvulla tilanne oli aivan toinen kuin tänään, menemättä yksityiskohtiin. Nykyään lapsille puhutaan ja lapsia halataan.

Sateenkaarisertifiointi ei ole rahakysymys. Yksinkertaisimmillaan se on sitä, että sana "homo" on pakko sanoa ryhmässä ääneen. Se on sanottava sellaisessa tilanteessa ja asiayhteydessä, jossa sitä ei aiemmin ole sanottu. On sanottava ääneen, että jotkut ihmiset ovat seksuaalisuudeltaan erilaisia ja sen takia ketään ei saa kohdella huonosti.

Suomessa on tehty paljon kiusaamisen vähentämiseksi esim urheilun piirissä. Ja ennen kaikkea siinä on saatu tuloksia. Jos urheiluseura on sertifioinut itsensä jossain tällaisessa projektissa, niin kyllä seuran vastuuhenkilöt sen tietävät ja yrittävät pitää siitä kiinni. Se on myös seuralle keino saada uusia jäseniä, kun heille kerrotaan, että meidän seurassa toisia ei kiusata vaan tehdään asioita yhdessä.

Hoitokodissa asuvalle ja vähitellen voimiaan menettävälle ihmiselle on tietenkin aivan painajaismaista, jos hän viime aikoinaan joutuu kokemaan syrjintää. Jos asuinpaikka on sertifioitu, asukas voi perustellusti edes ottaa asian esille ja sanoa ääneen, ettei halua väärää kohtelua seksuaalisuutensa takia. Se kyllä vaikuttaa yhteisöön kuuluviin mahdollisiin hihitteleviin ja kuiskutteleviin henkilöihin, mikäli he ovat ammattimaisesti toimivia ja alalla oikeista syistä. Sertifikaattikoulutus vaikuttaa.

• lisää.sertifiointia kirjoitti:

Asenteet ja käytännöt ovat asioita, joihin nimenomaan voidaan vaikuttaa myös ylhäältäpäin. Tämä ruotsalaistaustainen demokratiamme toimii paremmin kuin luulisi.

Tunnettu esimerkki on oman lapsen kurittaminen. Kun fyysinen kurittaminen kiellettiin laissa, asenteetkin muuttuivat. Vielä 1960/70 -luvulla tilanne oli aivan toinen kuin tänään, menemättä yksityiskohtiin. Nykyään lapsille puhutaan ja lapsia halataan.

Sateenkaarisertifiointi ei ole rahakysymys. Yksinkertaisimmillaan se on sitä, että sana "homo" on pakko sanoa ryhmässä ääneen. Se on sanottava sellaisessa tilanteessa ja asiayhteydessä, jossa sitä ei aiemmin ole sanottu. On sanottava ääneen, että jotkut ihmiset ovat seksuaalisuudeltaan erilaisia ja sen takia ketään ei saa kohdella huonosti.

Suomessa on tehty paljon kiusaamisen vähentämiseksi esim urheilun piirissä. Ja ennen kaikkea siinä on saatu tuloksia. Jos urheiluseura on sertifioinut itsensä jossain tällaisessa projektissa, niin kyllä seuran vastuuhenkilöt sen tietävät ja yrittävät pitää siitä kiinni. Se on myös seuralle keino saada uusia jäseniä, kun heille kerrotaan, että meidän seurassa toisia ei kiusata vaan tehdään asioita yhdessä.

Hoitokodissa asuvalle ja vähitellen voimiaan menettävälle ihmiselle on tietenkin aivan painajaismaista, jos hän viime aikoinaan joutuu kokemaan syrjintää. Jos asuinpaikka on sertifioitu, asukas voi perustellusti edes ottaa asian esille ja sanoa ääneen, ettei halua väärää kohtelua seksuaalisuutensa takia. Se kyllä vaikuttaa yhteisöön kuuluviin mahdollisiin hihitteleviin ja kuiskutteleviin henkilöihin, mikäli he ovat ammattimaisesti toimivia ja alalla oikeista syistä. Sertifikaattikoulutus vaikuttaa.

Kirjoitat täyttä asiaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe