Pää pinnan alla uidessa.

Justiinsajoo

Eli vedenpelko vihdoin selätetty ja kelluin selälläni ja mahallani ensimmäistä kertaa eläissäni vedessä. (Olin luonnon vedessä meressä). Kun pelko hävisi, niin opin myös nopeasti jollakin tavalla uimaan. (Jotakin sammakontapaista ja koiraa) Pystyin uimaan noin puoli minuuttia kerrallaan, ennenkuin pitää pysähtyä ottamaan happea. En pysty nostamaan uidessa tarpeeksi päätäni ylös saadakseni uidessa happea. Eli turpa pohjaa kohti mennään :D Jos nostan päätä, niin jalat alkaa vajoata pohjaan. Onko mitään vinkkejä tuohon?

Saattas hallissa olla helpompaa, kun ei ole aaltoja, mutta tuolla kukaan ei kiinnitä aikuiseen opettelijaan huomiota. Olen kyllä häkeltynyt, että (entisenä)vesikammoisena vihdoin luotan veden kantavuuteen ja etten panikoi, kun pää on vedessä ja eteenpäinkin mentiin.

1

396

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, noinhan siinä käy. Staattinen kantavuus kun on aikalailla vakio, niin kun nostat toista osaa vartalosta pinnan päälle, niin mahdollisesti pinnalla olleet muut osat vajoavat. Tai jos kroppa on jäntevänä, niin kun toinen pää nousee ylös, niin toinen pää vajoaa alas.

Ns. vakiintuneissa uintitekniikoissa on tähän kaksi ratkaisua: "tasakäppälajeissa" eli perhos- ja rintauinnissa ("sammakossa") vartalon liike on aaltoilevaa, eli vedolla noustaan vähän hengittämään ja kun kädet viedään eteen voidaan jopa vähän sukeltaa. Vuorotahtilajeissa käännytään hengittämään - tai siis, lähinnä kroolatessa hengitetään sivulta, kun selkäkroolia uidessa suu on uintiasennossa veden yläpuolella. Molemmissa on alkuun ongelmana, että kun olet pääsi nostanut vedestä, niin takaisin uintiasentoon siirtyminen laukaisee joitakin maalla hyödyllisiä refleksejä (vaistonvaraisesti yrität pitää itsesi pystyssä).

Hengittämistä voi opetella helpommin lasten laudan tai muun pienen kellukkeen kanssa, jolloin kätesi tuntevat "kiinteän" alustan ja pystyt helpommin hallitsemaan pään laittamisen takaisin veteen. Kellukkeen tulisi olla pieni, jotta ylimääräinen kelluvuus ei muuta uintiasentoasi.

Jos paikkakunnalla järjestetään tekniikkaopetusta, niin kannattaa mennä syksyllä mukaan. Tai kysyä paikallisen uimaseuran valmentajalta - useimmat juttelevat uinnista mielellään, mutta ei kesken ryhmän ohjaamisen, kun tekemistä on jo muutenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6814
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      37
      6263
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3474
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2940
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2674
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2368
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2188
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2056
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1917
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1787
    Aihe