> Kuten jälleen tänään uutisista kuulimme, joutuu noin 15000 suomailaista
> autonomistajaa maksumieheksi eduskunnan säätämän lain porsaanreiän vuoksi.
>
> Viime vuonna kun oli mahdollista muuttaa dieselhenkilöauto halvemman veron
> pakettiautoksi hyvin pienillä muutoksilla, ja joissain tapauksissa
> muutoksitta. Nyt sitten kun autoilijat ovat joukolla tehneet autoihinsa
> muutoksia ja niistä maksaneetkin niin yhtäkkiä eduskunta säätääkin lain
> jonka mukaan noistakin autoista peritään normaalit verot, eikä siis
> pakettiauton veroa.
>
> Autojen omistajille annetaan vaihtoehtiona joko pitää auto entisellään
> mutta maksaa isompi vero, muuttaa auto takaisin henkilöautoksi, tai tehdä
> lisää muutoksia ja muuttaa auto pakettiautoksi.
>
> Yhtä kaikki joka tapauksessa menettely aiheuttaa autojen omistajille
> ylimääräisiä kuluja. Kun tällaisia lakeja säädetään niin mielestäni olisi
> paikallaan lhteä siitä, että kun auto on laillisesti muutoskatsastettu
> alemman veroluokan pakettiautoksi niin se sellaisena pysyisi, eikä sitä
> lailla muutettaisi korkeamman verotuksen luokkaan.
>
> Oikeudenmukaista olisi mielestäni myös, että eduskunnan töpin maksaisivat
> kansanedustajat ja lain valmistelija, eikä suinkaan yksityiset autoilijat.
>
> Tämä dieselveroesimerkki on toki vain yksi monista. Mielestäni kuitenkin
> kansalaisilla tulisi kaiken lainsäädännön suhteen olla oikeus luottaa
> siihen, että kun tänään jotaan tekee niin se pitää tulevaisuudessa - vrt.
> mm. eläkesäästövakuutukset.
>
> Kun tällainen jälkikäteisten korjailujen systeemi hyväksytään, vieläpä
> tällä tavalla, että uhri maksaa - kuten niin valitettavan usein Suomessa -
> niin ei mielestäni voida puhua oikeusvaltiosta.
>
>
> Petri Nurminen
> http://www.valtakunta.info
>
Valtio kusetti dieselautoilijoita
44
4879
Vastaukset
- miks läksit muuttamaan..
oma moka ku luulit että valtio olis niin tyhmä että sallis tomosen keinottelun loputtomiin.
Syyttäkää vaan itseänne jos paloi rahaa muutostöihin.- pet4u
paljon muutakin keinottelua koko ajan, miksi?
- tätä
kukaan hyväksy , mutta minkäs teet ?
- Paavali
Ja muistetaan yksi karu - siis todella karu - yksityiskohta.
Ensimmäistä muutosta tehtäessä viranomainen EDELLYTTI, että muutos tehdään PERUUTTAMATTOMALLA tavalla, siis esimerkiksi leikkaamalla penkin kiinnikkeet todella kokonaan irti auton rungosta. Tämä oli edellytys verokohtelun muutokselle.
Viranomaisen nyt sitten muutettua pelisääntöjä, ei autoilijalla ole enää mitään mahdollisuutta lisätä penkkejä, kun noudatti viranomaisen määräystä ensimmäisellä kerralla.
Tässä tarinassa haiskahtaa sellainen viranomaisen mielivalta, kateus ja simputus, että oikeuskanslerin pitäisi selvittää saadaanko tästä joku lailliseen edesvastuuseen.- perse
itse meinasin kanssa tehdä mutta kun asiaan hiukan perehtyi niin tiesin jo keväällä jotta verotus tulee muuttumaan tai tarkentuu verolain mukaisesti ja kaikki tämä katsastus miehen ansiosta joka oli asiaan perehtynyt ...kiitos asiantuntevan palvelun...
perse kirjoitti:
itse meinasin kanssa tehdä mutta kun asiaan hiukan perehtyi niin tiesin jo keväällä jotta verotus tulee muuttumaan tai tarkentuu verolain mukaisesti ja kaikki tämä katsastus miehen ansiosta joka oli asiaan perehtynyt ...kiitos asiantuntevan palvelun...
jo pari vuotta sitten jos käytti järkeä,nimittäin alvia näistä 2käyttösistä ei ole pystynyt vähentään koko aikana.
- pystyy
kawasaki250 kirjoitti:
jo pari vuotta sitten jos käytti järkeä,nimittäin alvia näistä 2käyttösistä ei ole pystynyt vähentään koko aikana.
vähentämään vaikka henkilöautosta , ei kaksikäyttöauto sen kummepi ole !
pystyy kirjoitti:
vähentämään vaikka henkilöautosta , ei kaksikäyttöauto sen kummepi ole !
taksit ym kyllä mutta EI yksityiset yrittäjät ym muuta kuin eräissä harvoissa poikkeustapauksissa.Ja kyllähän ne on voinut vähentää MUTTA VOI JOUTUA MAKSAMAAN TAKASIN!!!!
- voi.
kawasaki250 kirjoitti:
taksit ym kyllä mutta EI yksityiset yrittäjät ym muuta kuin eräissä harvoissa poikkeustapauksissa.Ja kyllähän ne on voinut vähentää MUTTA VOI JOUTUA MAKSAMAAN TAKASIN!!!!
sentään enää ei viitsi edes ruveta selittämään kun aina on uusia mistään mitään tietämättömiä . Sitäpaitsi 250 kawasakikin on täysi paska !
- pet4u
voi. kirjoitti:
sentään enää ei viitsi edes ruveta selittämään kun aina on uusia mistään mitään tietämättömiä . Sitäpaitsi 250 kawasakikin on täysi paska !
Tasan muuten totta, eli aina on liikaa tietämättömiä. Mutta mistä ne tiedon sitten saa jos ei selitetä?
- verottaja
perse kirjoitti:
itse meinasin kanssa tehdä mutta kun asiaan hiukan perehtyi niin tiesin jo keväällä jotta verotus tulee muuttumaan tai tarkentuu verolain mukaisesti ja kaikki tämä katsastus miehen ansiosta joka oli asiaan perehtynyt ...kiitos asiantuntevan palvelun...
Mitä käytännön eroa on paketti-autossa jossa
on pehmeätpenkit tai kovat penkit, erohan siinä että kovapenkkiläinen maksaa d-veroa n. 7 kertaa
vähemmän mitä pehmeäpenkkiläinen, eikö tässä
ole porsaanreikä mikä pitäisi tukkia samalla
vailla mitä tässä "kaksikäyttö-autossa".
Pitää laittaa kai esitys siitäkin, onhan
siinä nyt toinen eriarvoisessa asemmassa.
Olihan sulla se silloin se tiedossa että näin
voi käydä vai mitä.
- tähänkin vähään
Itse muutin 16.4 heti kun tuli, semmoisena kuin oli ennenkin, ei mitään muutoksia, tippui D-vero 465> 64,4€, oli vuoden loppuun, tuli säästöä 250€, vakuutus tippui 70€, katsastusmaksu vähän päälle 30€ jäi käteen kolmisen sataa, ja mitään ei tarvinnu sen eteen tehdä, edelleen vakuutus maksut vajaat 30 % edullisemmat, tekee vuodessa vajaan satasen,
Huom! Mitään ei ole tarvinnu tehdä tuohon alennukseen, vain katsastuskonttorilta hakea uusi rekisteriote, ja ilmoitus vakuutusyhtiölle, niin alkoivat välittömästi soveltaa uutta hintaa, joka edelleen voimassa, vaikka d-vero jo normaali entinen
Miksi tuosta pitäisi valittaa, kun tuommoinen laillinen mahdollisuus oli, monella oli vielä pidempäänkin verkkohommeleilla
Eikai tuo mitään kusetusta ole , päinvastoin, almu paremminkin- Petu
Nythän on tietysti myös niin, että noissa muutoskatsastajissa on erilaisia tapauksia:
1) niitä jotka tiesivät että kyse on lain porsaanreiästä joka tullaan muuttamaan.
2) niitä jotka eivät tietäneet ja luottivat siihen että kyseessä on tarkoin harkittu laki
3) niitä joilla oli auto jonka pystyi muuttamaan "pakettiautoksi" ihan vaan käymällä katsastuskonttorilla sitä näyttämässä ja
4) niitä joiden piti tehdä autoonsa rakenteellisia, ehkä pysyviäkin muutoksia, jotta auton sai rekisteröityä "pakettiautoksi".
Eiköhän lopeteta senkin porsaanreiän pitäminen laissa jonka mukaan kuorma- ja linja autojen, sekä pakettiautojen verotus on halvempaa kuin henkilöautojen. Että kaikille vaan sama dsl-vero kilojen mukaan, olisi vähän sama tilanne sitten kaikeillu kuin mitä "pakettiauton" omistajilla nyt.
Tähän sopinee vielä toistaa sfnetin laki-ryhmästä kommenttini:
"Ja olen monesti ajatellut, että tuollaisia "kieromielisiä kverulantteja"
pitäisi saada mm. Suomen lainvalmistelutoimintaan mukaan etsimään tulevista säädöksistä ns. porsaanreiät jo ennen kuin laki tulee voimaan, ei tarvitsisi sitten aina heti lain voimaantulon jälkeen sitä alkaa paikkailla."
http://www.valtakunta.info
- pakettiauto
Ota ne takapenkit pois, niin pysyy halvalla verolla!! Ihme valitusta..
- Äksviis
Lait tulee säätää, niin ettei niitä vaihdella joka vuosi. Eikä etenkään niin, että siitä kärsii ne hyväuskoiset, jotka lakia höllennettäessä uskoo tekevänsä oikein.
Itse en tehnyt muutoskatsastuksia, mutta mielessä oli hommata myös kakkosautoksi diesel-auto. Nyt pysyy se bensavehkeenä, kun en halua yhtään ylimääräistä senttiä verottajalle antaa. Vie muutenkin ihan riittävästi.
- nämä
paskahousut,jotka lähti mukaan siihen älyvapaaseen veronkiertoon,tietäen riskit. Nyt,kun homma meni perseelleen niin kyllä itkua riittää, voi voi,ai ai..vetäkää itsenne jojoon,niin helpottaa...
- Frank
Vaan melko yleinenhän tuo asenne on - täällä alamaisuuteen taipuvaisten, auktoriteettiuskovaistenmasokistien maassa.
- ja omaan nimeen
Frank kirjoitti:
Vaan melko yleinenhän tuo asenne on - täällä alamaisuuteen taipuvaisten, auktoriteettiuskovaistenmasokistien maassa.
Vahingonilo on paras ilo ja kateus eteenpäin vievä voima. Sen vuoksi tässä maassa ei kansalaisten toimesta saadakaan mitään aikaiseksi.
Toinen puoli on tyytyväisiä (kuten tältä palstalta varsin hyvin näkee) kun toinen puoli tulee väärin kohdelluksi. Ainoastaan sen vuoksi, että he olivat helvetin kateellisia silloin kun se toinen puoli sai jotain etua, mitä itse eivät saaneet. Näin jää näkemättä (kertoo myös ihmisten epäkypsyydestä ja älyllisen kapasiteetin puutteesta)asian ydin, eli se, että valtio on kohdellut kansalaisiaan, jälleen kerran törkeästi ja suorastaan rikollisesti.
Varsinkin tämä ensimäisten muutosten vaatimus kiinnikkeiden tuhoamisesta oli täysin rikollista toimintaa, koska tuohon aikaan ei kerrottu veroedun loppuvan reilun vuoden sisällä. Ihmisille annettiin mahdollisuus päättää haluavatko he rikkoa kiinnikkeet autoistaan saadakseen veroetua, mutta he eivät voineet tietää edun loppumisesta (arvailu ei riitä tähän). Ei kai kukaan riko autoaan tieten tahtoen saamatta siitä mitään hyötyä. Tässä on loistava esimerkki valtion mielivallasta.
Verratkaa tilannetta yritysmaailmaan; teet itsellesi epäedullisen sopimuksen. Oma moka ja itse maksat. Et voi yksipuolisesti mennä muuttamaan sopimuksen ehtoja. Mitä ovat lait muuta, kuin sopimuksia valtion ja kansalaisten välillä?
Joku pitäisi hirttää munistaan, että oppisivat!
PS. Selvyyden vuoksi niille jotka aikovat vastailla tähän viestiin tuntien suurta vahingoniloa: AJAN DIESEL SEDANILLA ja maksan nyt, kuten ennenkin täyden käyttövoimaveron, eikä tämä asia näin ollen kosketa minua käytännössä henkilökohtaisella tasolla. Mutta valtion kansalaisiaan kohtaan käyttämä mielivalta vituttaa tässä ja kaikissa muissakin tapauksissa ja se pitää saada loppumaan. - Pykälä
ja omaan nimeen kirjoitti:
Vahingonilo on paras ilo ja kateus eteenpäin vievä voima. Sen vuoksi tässä maassa ei kansalaisten toimesta saadakaan mitään aikaiseksi.
Toinen puoli on tyytyväisiä (kuten tältä palstalta varsin hyvin näkee) kun toinen puoli tulee väärin kohdelluksi. Ainoastaan sen vuoksi, että he olivat helvetin kateellisia silloin kun se toinen puoli sai jotain etua, mitä itse eivät saaneet. Näin jää näkemättä (kertoo myös ihmisten epäkypsyydestä ja älyllisen kapasiteetin puutteesta)asian ydin, eli se, että valtio on kohdellut kansalaisiaan, jälleen kerran törkeästi ja suorastaan rikollisesti.
Varsinkin tämä ensimäisten muutosten vaatimus kiinnikkeiden tuhoamisesta oli täysin rikollista toimintaa, koska tuohon aikaan ei kerrottu veroedun loppuvan reilun vuoden sisällä. Ihmisille annettiin mahdollisuus päättää haluavatko he rikkoa kiinnikkeet autoistaan saadakseen veroetua, mutta he eivät voineet tietää edun loppumisesta (arvailu ei riitä tähän). Ei kai kukaan riko autoaan tieten tahtoen saamatta siitä mitään hyötyä. Tässä on loistava esimerkki valtion mielivallasta.
Verratkaa tilannetta yritysmaailmaan; teet itsellesi epäedullisen sopimuksen. Oma moka ja itse maksat. Et voi yksipuolisesti mennä muuttamaan sopimuksen ehtoja. Mitä ovat lait muuta, kuin sopimuksia valtion ja kansalaisten välillä?
Joku pitäisi hirttää munistaan, että oppisivat!
PS. Selvyyden vuoksi niille jotka aikovat vastailla tähän viestiin tuntien suurta vahingoniloa: AJAN DIESEL SEDANILLA ja maksan nyt, kuten ennenkin täyden käyttövoimaveron, eikä tämä asia näin ollen kosketa minua käytännössä henkilökohtaisella tasolla. Mutta valtion kansalaisiaan kohtaan käyttämä mielivalta vituttaa tässä ja kaikissa muissakin tapauksissa ja se pitää saada loppumaan.Tuo on pikkuisen kestämätöntä ajattelua, että laint olisivat sopimuksia kansalaisen ja valtion välillä... Nimittäin kahdenväliset sopimukset perustuvat pääsääntöisesti vapaaehtoisuuteen, jolloin jokaiselle kansalaiselle tulisi räätälöidä henkilökohtainen lainsäädäntö riippuen siitä, mitä osia kansalainen on tarjottavasta lakipaketista valmis hyväksymään.
Oikeusturva toteutuu siten, että lait säätää Suomessa kansa, käytännön syistä tehtävä on delegoitu senn valitsemille edustajille.
Ja mitä itse asiaan tulee, niin kyllähän historia osoittaa, että lainsäädäntöön jääneet porsaanreiät ennenpitkää tukitaan. Kyllä jokainen farmariautonsa penkinkiinnikkeitä rälläköimään alkanut on tiennyt, että kyse on sinänsä laillisesta, mutta sellaisesta veronkierrosta, että on mahdollista, että siihen jossain vaiheessa tullaan puuttumaan. - Asuntoverot
Pykälä kirjoitti:
Tuo on pikkuisen kestämätöntä ajattelua, että laint olisivat sopimuksia kansalaisen ja valtion välillä... Nimittäin kahdenväliset sopimukset perustuvat pääsääntöisesti vapaaehtoisuuteen, jolloin jokaiselle kansalaiselle tulisi räätälöidä henkilökohtainen lainsäädäntö riippuen siitä, mitä osia kansalainen on tarjottavasta lakipaketista valmis hyväksymään.
Oikeusturva toteutuu siten, että lait säätää Suomessa kansa, käytännön syistä tehtävä on delegoitu senn valitsemille edustajille.
Ja mitä itse asiaan tulee, niin kyllähän historia osoittaa, että lainsäädäntöön jääneet porsaanreiät ennenpitkää tukitaan. Kyllä jokainen farmariautonsa penkinkiinnikkeitä rälläköimään alkanut on tiennyt, että kyse on sinänsä laillisesta, mutta sellaisesta veronkierrosta, että on mahdollista, että siihen jossain vaiheessa tullaan puuttumaan.Onhan nyt niinkin että on laillista veronkiertoa kun pariskunta ostaa ansiasunnon puoliksi siten että toinen ostaakin vain 49,9 % ja toinen 51,1 % osuuden, sitten taas muutaman vuoden päästä uusi asunto mutta päinvastaiset omistussuhteet niin saavat jälleen ensiasunnon ostajan verovapauden.
Tota kikkaa kylläkin käyttävät varmaan enimmäkseen rikkaiden mukulat niin siihen ei ole syytä puuttua, Autoveron alesta sen sijaan hyötyivät jotkut "matti meikäläiset" niin sitten niin ei saakaan enää tahdä, mutta miksi alun alkujaan sai?
Samalla tavalla valtio on huijannut vakuutussäästäjiä joista valtaosa lienee ns. keskituloisia. On jälkeenpäin muuteltu ehtoja ja verotusta niin että kansalainen ei olekaan voinut pitää vakuutusyhtiön kanssa tekemäänsä sopimusta - samanlaista "laitonta" puuttumista jo sovittuihin asioihin yhtä kaikki.
Kyse on siis luottamuksensuojasta. Kun tänään jotain teet niin ei valtion pidä noin poukkoilla. Tässäkin tapauksissa olisi pitänyt antaa jo pakuiksi rekisteröityjen olla ja muuttaa lakia siten että päivästä X eteenpäin ei tuollaista muutosta olisi voinut tehdä. - Pykälä
Asuntoverot kirjoitti:
Onhan nyt niinkin että on laillista veronkiertoa kun pariskunta ostaa ansiasunnon puoliksi siten että toinen ostaakin vain 49,9 % ja toinen 51,1 % osuuden, sitten taas muutaman vuoden päästä uusi asunto mutta päinvastaiset omistussuhteet niin saavat jälleen ensiasunnon ostajan verovapauden.
Tota kikkaa kylläkin käyttävät varmaan enimmäkseen rikkaiden mukulat niin siihen ei ole syytä puuttua, Autoveron alesta sen sijaan hyötyivät jotkut "matti meikäläiset" niin sitten niin ei saakaan enää tahdä, mutta miksi alun alkujaan sai?
Samalla tavalla valtio on huijannut vakuutussäästäjiä joista valtaosa lienee ns. keskituloisia. On jälkeenpäin muuteltu ehtoja ja verotusta niin että kansalainen ei olekaan voinut pitää vakuutusyhtiön kanssa tekemäänsä sopimusta - samanlaista "laitonta" puuttumista jo sovittuihin asioihin yhtä kaikki.
Kyse on siis luottamuksensuojasta. Kun tänään jotain teet niin ei valtion pidä noin poukkoilla. Tässäkin tapauksissa olisi pitänyt antaa jo pakuiksi rekisteröityjen olla ja muuttaa lakia siten että päivästä X eteenpäin ei tuollaista muutosta olisi voinut tehdä.Kun aloitin työelämässä 60-luvulla oli veroprosenttini alle 20, mutta sitten valtio puuttui laittomasti sovittuihin asioihin ja nosti prosentin pitkälle yli kolmeenkymmeneen...
Jos joku Matti Meikäläinen on ostanut henkilöauton ja löytänyt autoverolaista porsaanreiän, johon vetoamalla on saanut autonsa pakettiautoverolle, ei Mattia voida syyttää mistään laittomuudesta. Mutta ei myöskään valtiota voida laittomuudesta tai edes kohtuuttomuudesta syyttää, mikäli se huomattuaan Matin touhut määrää henkilöautolle veron, joka sille kuuluu. - esimerkiksi
Pykälä kirjoitti:
Kun aloitin työelämässä 60-luvulla oli veroprosenttini alle 20, mutta sitten valtio puuttui laittomasti sovittuihin asioihin ja nosti prosentin pitkälle yli kolmeenkymmeneen...
Jos joku Matti Meikäläinen on ostanut henkilöauton ja löytänyt autoverolaista porsaanreiän, johon vetoamalla on saanut autonsa pakettiautoverolle, ei Mattia voida syyttää mistään laittomuudesta. Mutta ei myöskään valtiota voida laittomuudesta tai edes kohtuuttomuudesta syyttää, mikäli se huomattuaan Matin touhut määrää henkilöautolle veron, joka sille kuuluu.hajoittamaan työpaikkasi että sait veroprosentin nousemaan?
- Omaan nimeen
Pykälä kirjoitti:
Kun aloitin työelämässä 60-luvulla oli veroprosenttini alle 20, mutta sitten valtio puuttui laittomasti sovittuihin asioihin ja nosti prosentin pitkälle yli kolmeenkymmeneen...
Jos joku Matti Meikäläinen on ostanut henkilöauton ja löytänyt autoverolaista porsaanreiän, johon vetoamalla on saanut autonsa pakettiautoverolle, ei Mattia voida syyttää mistään laittomuudesta. Mutta ei myöskään valtiota voida laittomuudesta tai edes kohtuuttomuudesta syyttää, mikäli se huomattuaan Matin touhut määrää henkilöautolle veron, joka sille kuuluu.Sanottiinko sinulle kuuskutluvulla, että jos amputoit toisen jalkasi saat tehdä töitä veroitta? Katkaistuasi sen jalkasi sitten sanottiinkin, että ja paskat nostamme verosi entiselleen. Siinähän kompuroit.
Lupasiko muijasi antaa sinulle useammin jos lopetat baarissa istumisen ja muiden naisten katselun? Lopetit sitten moiset puuhat ja muija antoikin kaksi kertaa viikossa entisen yhden sijaan, mutta antoiko vielä vuoden päästä? Niin Vanha kunnon kerran kuussa eikä baariin ole enää asiaa.
TAJUSITKO? - Omaan nimeen
Pykälä kirjoitti:
Tuo on pikkuisen kestämätöntä ajattelua, että laint olisivat sopimuksia kansalaisen ja valtion välillä... Nimittäin kahdenväliset sopimukset perustuvat pääsääntöisesti vapaaehtoisuuteen, jolloin jokaiselle kansalaiselle tulisi räätälöidä henkilökohtainen lainsäädäntö riippuen siitä, mitä osia kansalainen on tarjottavasta lakipaketista valmis hyväksymään.
Oikeusturva toteutuu siten, että lait säätää Suomessa kansa, käytännön syistä tehtävä on delegoitu senn valitsemille edustajille.
Ja mitä itse asiaan tulee, niin kyllähän historia osoittaa, että lainsäädäntöön jääneet porsaanreiät ennenpitkää tukitaan. Kyllä jokainen farmariautonsa penkinkiinnikkeitä rälläköimään alkanut on tiennyt, että kyse on sinänsä laillisesta, mutta sellaisesta veronkierrosta, että on mahdollista, että siihen jossain vaiheessa tullaan puuttumaan.Kansa valitsee edustajansa ja samalla demokratian hengen mukaisesti antaa valtakirjan heille päättää omista asioistaan ja tehdä sopimuksia omissa nimissään. Niinhän tekee yritysjohtokin tai vaikka amattiliitot. Ei siellä joka jätkän kanssa neuvotella.
Eduskunta hyväksyi ensimmäisen lain ja antoi kansalaisille mahdollisuuden veroetuun. Yhtälailla se petti nämä viisitoistatuhatta kansalaista hyväksymällä lakimuutoksen jossa tämä etu kumottiin. EVVK mietti 99% edustajista. - Pykälä
Omaan nimeen kirjoitti:
Sanottiinko sinulle kuuskutluvulla, että jos amputoit toisen jalkasi saat tehdä töitä veroitta? Katkaistuasi sen jalkasi sitten sanottiinkin, että ja paskat nostamme verosi entiselleen. Siinähän kompuroit.
Lupasiko muijasi antaa sinulle useammin jos lopetat baarissa istumisen ja muiden naisten katselun? Lopetit sitten moiset puuhat ja muija antoikin kaksi kertaa viikossa entisen yhden sijaan, mutta antoiko vielä vuoden päästä? Niin Vanha kunnon kerran kuussa eikä baariin ole enää asiaa.
TAJUSITKO?Hyvä pointti, mutta... Kukaan ei käsittääkseni ole luvannut, että henkilöautosta pakettiauton dieselveron maksaminen olisi joku elinikäinen nautintaoikeus. Jos joku neropatti on huomannut, että tällainen onnistuu, kun vähän "amputoi" autoaan, ei kai ole mikään tae siitä, että moinen peli vetelisi ikuisesti.
Nyt ne jotka tämän porsaanreiän ovat havainneet ja hyväksikäyttäneet, ovat etunsa nauttineet ja on aika siirtyä normaalimenettelyyn, joka sivumennen sanoen on mielestäni ainoa oikeudenmukainen ja looginen systeemi. - muutokset
Pykälä kirjoitti:
Hyvä pointti, mutta... Kukaan ei käsittääkseni ole luvannut, että henkilöautosta pakettiauton dieselveron maksaminen olisi joku elinikäinen nautintaoikeus. Jos joku neropatti on huomannut, että tällainen onnistuu, kun vähän "amputoi" autoaan, ei kai ole mikään tae siitä, että moinen peli vetelisi ikuisesti.
Nyt ne jotka tämän porsaanreiän ovat havainneet ja hyväksikäyttäneet, ovat etunsa nauttineet ja on aika siirtyä normaalimenettelyyn, joka sivumennen sanoen on mielestäni ainoa oikeudenmukainen ja looginen systeemi.lankkupenkeiksi -98 , muutetut sai jäädä , tätähän nytkin luultiin !
- aina
muutokset kirjoitti:
lankkupenkeiksi -98 , muutetut sai jäädä , tätähän nytkin luultiin !
tähän asti on ollutkin !
- PÄÄTTI?
VÄITÄN ETTÄ KESKUSTA JA DEMARIT TEKIVÄT HUONON LAIN JA PÄÄTTIVÄT SITTEN VIRHEESTÄÄN DUUNAREITA RANGAISTA. TAI EHKÄ PIAN TULEE UUSI MUUTOS - TUOSSA KUNNALLISVAALIEN ALLA TÄMÄN ÄLÄMÖLÖM SEURAUKSENA JA KESKUSTA JA SDP KALASTELEVAT UUSILLA VEROHELPOTUKSILLA ÄÄNESTÄJIÄ.
- päätti
edustajat jotka olivat täysin tietämättömiä mistä todellisuudessa äänestivät ? Pikkuasia katos ei kannattanut perehtyä !
- Petu
aiotko sinä viedä asiaa pidemmälle ,vai vain keskustella asiasta ???
- Petu
63 edustajaa oli lain muuttamista vastaan.
25 jätti osallistumatta lopullisen päätöksen tekemiseen.
Laitoin tänne tiedot:
http://www.harjavalta.info/sekalaiset/Autoverolaki_Eduskunta.html
Josta voit tarkastaa kuka äänesti miten ja kuka oli siis poissa.
Itselläni ei ole ns. oma lehmä ojassa koska autoni käyttövoima on bensiini.
Tuolla sivuillani muuten myös hallituksen esitys asiasta (osia) josta käy ilmi, että asiassa pohdittiin myös "nykytilan" säilyttämistä. Ts. että verotusta ei olisi muutettu, sekä sitä että pakettiautojen verotusta nostettaisiin yms. - p.o.w
Petu kirjoitti:
63 edustajaa oli lain muuttamista vastaan.
25 jätti osallistumatta lopullisen päätöksen tekemiseen.
Laitoin tänne tiedot:
http://www.harjavalta.info/sekalaiset/Autoverolaki_Eduskunta.html
Josta voit tarkastaa kuka äänesti miten ja kuka oli siis poissa.
Itselläni ei ole ns. oma lehmä ojassa koska autoni käyttövoima on bensiini.
Tuolla sivuillani muuten myös hallituksen esitys asiasta (osia) josta käy ilmi, että asiassa pohdittiin myös "nykytilan" säilyttämistä. Ts. että verotusta ei olisi muutettu, sekä sitä että pakettiautojen verotusta nostettaisiin yms.äänestys tulos oli jotain tonnepäin eli vastustajia alle 10
- Petu
p.o.w kirjoitti:
äänestys tulos oli jotain tonnepäin eli vastustajia alle 10
Kyseessä vallan väärä käsittely - vai?
http://www.harjavalta.info/sekalaiset/Autoverolaki_Eduskunta.html - käsiteltiin
Petu kirjoitti:
Kyseessä vallan väärä käsittely - vai?
http://www.harjavalta.info/sekalaiset/Autoverolaki_Eduskunta.html2 kertaa ja molemmilla kerroilla äänestettiin , ekalla kerralla oli vielä se 63 vastaan ja toisella alle kymmenen .
- äänestettiin
käsiteltiin kirjoitti:
2 kertaa ja molemmilla kerroilla äänestettiin , ekalla kerralla oli vielä se 63 vastaan ja toisella alle kymmenen .
kyllä siellä pari äänestystä oli. Ekassa joku sentään yritti douple-capit pelastaa tältä paskalailta ja sai puolelleen 63 ääntä.
Lopullisesti kun sitten äänestettiin lopullista lain muotoa niin vastaan oli enää 7 edustajaa!!!! Eli yli 50 ei sitten kuitenkaan enää tässä vaiheessa vastustanut lopullista lain muotoa joten näin se meni.
Asia oli esillä lokakuusta lähtien eduskunnan nettisivulla ihan hyvin mutta harmi vaan että nyt vasta osa porukkaa heräs kun lappu tuli postista.
Jos syksyllä 15 000 autoilijaa olis pitäny kovempaa meteliä olisi sillä voinu olla enempi vaikutusta. Nyt meitä aktiivisia oli liikkeellä ihan liian vähän ja vaikutus minimaalinen! - väärä lista
Petu kirjoitti:
63 edustajaa oli lain muuttamista vastaan.
25 jätti osallistumatta lopullisen päätöksen tekemiseen.
Laitoin tänne tiedot:
http://www.harjavalta.info/sekalaiset/Autoverolaki_Eduskunta.html
Josta voit tarkastaa kuka äänesti miten ja kuka oli siis poissa.
Itselläni ei ole ns. oma lehmä ojassa koska autoni käyttövoima on bensiini.
Tuolla sivuillani muuten myös hallituksen esitys asiasta (osia) josta käy ilmi, että asiassa pohdittiin myös "nykytilan" säilyttämistä. Ts. että verotusta ei olisi muutettu, sekä sitä että pakettiautojen verotusta nostettaisiin yms.lopullisessa äänestyksessä vastaan oli enää 7 edustajaa. (jopa yksi Kokoomuslainen oli vastaan, vaikka muut kaverit äänesti puolesta, aika rohkeaa livetä ryhmästä!!!!, lienee painanut väärää nappia hätäpäissään!)
Tuossa välissä äänestettiin douple capeista, eli Koskisen muutosesityksestä mutta sitä kannatti tosiaan vain tuo mainitsemasi 63 edustajaa (Ei ääniä) - käsiteltiin
äänestettiin kirjoitti:
kyllä siellä pari äänestystä oli. Ekassa joku sentään yritti douple-capit pelastaa tältä paskalailta ja sai puolelleen 63 ääntä.
Lopullisesti kun sitten äänestettiin lopullista lain muotoa niin vastaan oli enää 7 edustajaa!!!! Eli yli 50 ei sitten kuitenkaan enää tässä vaiheessa vastustanut lopullista lain muotoa joten näin se meni.
Asia oli esillä lokakuusta lähtien eduskunnan nettisivulla ihan hyvin mutta harmi vaan että nyt vasta osa porukkaa heräs kun lappu tuli postista.
Jos syksyllä 15 000 autoilijaa olis pitäny kovempaa meteliä olisi sillä voinu olla enempi vaikutusta. Nyt meitä aktiivisia oli liikkeellä ihan liian vähän ja vaikutus minimaalinen!Ainakin minun mielestäni eduskunnan sivuilta selviää että tuo käsiteltiin perustuslain säätämisjärjestyksessä joulukuun 2004 alussa oli toinen käsittely jossa laki tuli voimaan ja silloin oli vastaan tuo 63 edustajaa.
Tuolloin päätetyssä todettiin veiläpä seuraavakin asia:
"Kun myös
vuoden 2003 aikana muutettuja autoja saattaa
olla olemassa ja kun ajoneuvoverolain 69 §:n
mukaan kumottua moottoriajoneuvoverosta
annettua lakia vielä voitaisiin periaatteessa
soveltaa tuon aikaiseen verotukseen, on
tarpeen samalla muuttaa myös 69 §:ssä olevaa
voimaantulosäännöstä siten, ettei myöskään
vuoden 2003 verotukseen enää tällä
perusteella puututa. Voimaantuloa koskevan
ehdotuksen tarkoituksena on lieventää
esityksen vaikutuksia siihen verraten, miten
verotus olisi muutoin toimitettava voimassa"
Joten huonoimmassa tapauksessa olisi voinut käydä jopa niin että noilta vuosilta 2003 ja 4 olisi peritty takautuvasti nuo verot tehdyistä muutoksista huolimatta. Siitä se vasta meteli olisi syntynyt. - se vasta olisikin ollut
käsiteltiin kirjoitti:
Ainakin minun mielestäni eduskunnan sivuilta selviää että tuo käsiteltiin perustuslain säätämisjärjestyksessä joulukuun 2004 alussa oli toinen käsittely jossa laki tuli voimaan ja silloin oli vastaan tuo 63 edustajaa.
Tuolloin päätetyssä todettiin veiläpä seuraavakin asia:
"Kun myös
vuoden 2003 aikana muutettuja autoja saattaa
olla olemassa ja kun ajoneuvoverolain 69 §:n
mukaan kumottua moottoriajoneuvoverosta
annettua lakia vielä voitaisiin periaatteessa
soveltaa tuon aikaiseen verotukseen, on
tarpeen samalla muuttaa myös 69 §:ssä olevaa
voimaantulosäännöstä siten, ettei myöskään
vuoden 2003 verotukseen enää tällä
perusteella puututa. Voimaantuloa koskevan
ehdotuksen tarkoituksena on lieventää
esityksen vaikutuksia siihen verraten, miten
verotus olisi muutoin toimitettava voimassa"
Joten huonoimmassa tapauksessa olisi voinut käydä jopa niin että noilta vuosilta 2003 ja 4 olisi peritty takautuvasti nuo verot tehdyistä muutoksista huolimatta. Siitä se vasta meteli olisi syntynyt.Juu uhkana oli tosiaan vielä sekin että takautuvasti olisi peritty veroja vuosilta 2003 - 2004 mutta sitä ei Heikkikään uskaltanut tosissaan esittää, mutta perusteluosassa näin uhkaili.
Nythän siinä ei ole mitään takautuvaa vaan korkea vero alkaa 1.1.2005.
äänestystulos lopullisessa käsittelyssä oli muuten 172 -7 eikä tuo 63 vastaan. Se äänestys jossa 63 EI ääntä oli aikasiemmin ja koski Koskisen muutosesitystä, mutta nurin meni se dopuple-capien pelastus. - äänestystulos
käsiteltiin kirjoitti:
Ainakin minun mielestäni eduskunnan sivuilta selviää että tuo käsiteltiin perustuslain säätämisjärjestyksessä joulukuun 2004 alussa oli toinen käsittely jossa laki tuli voimaan ja silloin oli vastaan tuo 63 edustajaa.
Tuolloin päätetyssä todettiin veiläpä seuraavakin asia:
"Kun myös
vuoden 2003 aikana muutettuja autoja saattaa
olla olemassa ja kun ajoneuvoverolain 69 §:n
mukaan kumottua moottoriajoneuvoverosta
annettua lakia vielä voitaisiin periaatteessa
soveltaa tuon aikaiseen verotukseen, on
tarpeen samalla muuttaa myös 69 §:ssä olevaa
voimaantulosäännöstä siten, ettei myöskään
vuoden 2003 verotukseen enää tällä
perusteella puututa. Voimaantuloa koskevan
ehdotuksen tarkoituksena on lieventää
esityksen vaikutuksia siihen verraten, miten
verotus olisi muutoin toimitettava voimassa"
Joten huonoimmassa tapauksessa olisi voinut käydä jopa niin että noilta vuosilta 2003 ja 4 olisi peritty takautuvasti nuo verot tehdyistä muutoksista huolimatta. Siitä se vasta meteli olisi syntynyt.172 - 7 oli lopullisen äänestyksen tulos.
136. TORSTAINA 9. JOULUKUUTA 2004 kello 16.30
2) Hallituksen esitys laiksi ajoneuvoverolain 11 ja 69 §:n muuttamisesta
Hyväksyminen/hylkääminen (Ään. 1)
"Jaa" äänestävät seuraavat 172 edustajaa:
Matti Ahde /sd
Esko Ahonen /kesk
Eero Akaan-Penttilä /kok
Olavi Ala-Nissilä /kesk
Mikko Alatalo /kesk
Arja Alho /sd
Janina Andersson /vihr
Sirkka-Liisa Anttila /kesk
Sirpa Asko-Seljavaara /kok
Jouni Backman /sd
Eva Biaudet /r
Tuija Brax /vihr
Arto Bryggare /sd
Tarja Cronberg /vihr
Kaarina Dromberg /kok
Mikko Elo /sd
Sari Essayah /kd
Tarja Filatov /sd
Christina Gestrin /r
Nils-Anders Granvik /r
Jukka Gustafsson /sd
Susanna Haapoja /kesk
Tuula Haatainen /sd
Leena Harkimo /kok
Heidi Hautala /vihr
Lasse Hautala /kesk
Eero Heinäluoma /sd
Klaus Hellberg /sd
Pertti Hemmilä /kok
Hanna-Leena Hemming /kok
Rakel Hiltunen /sd
Anne Holmlund /kok
Anne Huotari /vas
Susanna Huovinen /sd
Sinikka Hurskainen /sd
Liisa Hyssälä /kesk
Jyri Häkämies /kok
Tuomo Hänninen /kesk
Mikko Immonen /vas
Liisa Jaakonsaari /sd
Roger Jansson /r
Kauko Juhantalo /kesk
Antti Kaikkonen /kesk
Timo Kalli /kesk
Reijo Kallio /sd
Antti Kalliomäki /sd
Bjarne Kallis /kd
Toimi Kankaanniemi /kd
Saara Karhu /sd
Kyösti Karjula /kesk
Marjukka Karttunen /kok
Tatja Karvonen /kesk
Jyrki Kasvi /vihr
Jyrki Katainen /kok
Matti Kauppila /vas
Antero Kekkonen /sd
Inkeri Kerola /kesk
Rauno Kettunen /kesk
Anneli Kiljunen /sd
Mari Kiviniemi /kesk
Katri Komi /kesk
Martti Korhonen /vas
Juha Korkeaoja /kesk
Markku Koski /kesk
Valto Koski /sd
Jari Koskinen /kok
Johannes Koskinen /sd
Marjaana Koskinen /sd
Irina Krohn /vihr
Risto Kuisma /sd
Miapetra Kumpula /sd
Mikko Kuoppa /vas
Pekka Kuosmanen /kok
Esko Kurvinen /kok
Lauri Kähkönen /sd
Kari Kärkkäinen /kd
Seppo Kääriäinen /kesk
Jaakko Laakso /vas
Esa Lahtela /sd
Seppo Lahtela /kesk
Reijo Laitinen /sd
Kalevi Lamminen /kok
Eero Lankia /kesk
Annika Lapintie /vas
Markku Laukkanen /kesk
Jouko Laxell /kok
Paula Lehtomäki /kesk
Jari Leppä /kesk
Maija-Liisa Lindqvist /kesk
Suvi Lindén /kok
Mika Lintilä /kesk
Minna Lintonen /sd
Eero Lämsä /kesk
Pehr Löv /r
Hannes Manninen /kesk
Marjo Matikainen-Kallström /kok
Rosa Meriläinen /vihr
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk
Markus Mustajärvi /vas
Sinikka Mönkäre /sd
Petri Neittaanmäki /kesk
Olli Nepponen /kok
Pekka Nousiainen /kesk
Mikaela Nylander /r
Lauri Oinonen /kesk
Outi Ojala /vas
Reino Ojala /sd
Kirsi Ojansuu /vihr
Reijo Paajanen /kok
Heli Paasio /sd
Aila Paloniemi /kesk
Mauri Pekkarinen /kesk
Terhi Peltokorpi /kesk
Pirkko Peltomo /sd
Klaus Pentti /kesk
Maija Perho /kok
Iivo Polvi /vas
Veijo Puhjo /vas
Erkki Pulliainen /vihr
Susanna Rahkonen /sd
Lyly Rajala /kok
Kari Rajamäki /sd
Aulis Ranta-Muotio /kesk
Antti Rantakangas /kesk
Maija Rask /sd
Leena Rauhala /kd
Juha Rehula /kesk
Eero Reijonen /kesk
Paula Risikko /kok
Jukka Roos /sd
Markku Rossi /kesk
Simo Rundgren /kesk
Päivi Räsänen /kd
Tero Rönni /sd
Martin Saarikangas /kok
Matti Saarinen /sd
Petri Salo /kok
Pertti Salovaara /kesk
Sari Sarkomaa /kok
Kimmo Sasi /kok
Arto Satonen /kok
Arto Seppälä /sd
Timo Seppälä /kok
Minna Sirnö /vas
Juhani Sjöblom /kok
Jouko Skinnari /sd
Osmo Soininvaara /vihr
Seppo Särkiniemi /kesk
Ilkka Taipale /sd
Esko-Juhani Tennilä /vas
Kimmo Tiilikainen /kesk
Marja Tiura /kok
Pentti Tiusanen /vas
Irja Tulonen /kok
Erkki Tuomioja /sd
Oras Tynkkynen /vihr
Tapani Tölli /kesk
Kari Uotila /vas
Jutta Urpilainen /sd
Raija Vahasalo /kok
Jan Vapaavuori /kok
Ahti Vielma /kok
Jukka Vihriälä /kesk
Pia Viitanen /sd
Pekka Vilkuna /kesk
Jari Vilén /kok
Matti Väistö /kesk
Tuula Väätäinen /sd
Harry Wallin /sd
Ulla-Maj Wideroos /r
Jaana Ylä-Mononen /kesk
Ben Zyskowicz /kok
"Ei" äänestävät seuraavat 7 edustajaa:
Tony Halme /ps
Matti Kangas /vas
Heikki A. Ollila /kok
Timo Soini /ps
Unto Valpas /vas
Erkki Virtanen /vas
Raimo Vistbacka /ps - Frank
se vasta olisikin ollut kirjoitti:
Juu uhkana oli tosiaan vielä sekin että takautuvasti olisi peritty veroja vuosilta 2003 - 2004 mutta sitä ei Heikkikään uskaltanut tosissaan esittää, mutta perusteluosassa näin uhkaili.
Nythän siinä ei ole mitään takautuvaa vaan korkea vero alkaa 1.1.2005.
äänestystulos lopullisessa käsittelyssä oli muuten 172 -7 eikä tuo 63 vastaan. Se äänestys jossa 63 EI ääntä oli aikasiemmin ja koski Koskisen muutosesitystä, mutta nurin meni se dopuple-capien pelastus.On siinä nytkin siinä mielessä takautuvaa, että esim. investoinnin tehneillä (esim. v2004) on investointilaskelma taatusti mennyt yli 1.1.2005:n. Esim. 5v investointi - tullut 2500 euron yllättävä (takautuva) korotus maksuun.
- ennakkoon
Frank kirjoitti:
On siinä nytkin siinä mielessä takautuvaa, että esim. investoinnin tehneillä (esim. v2004) on investointilaskelma taatusti mennyt yli 1.1.2005:n. Esim. 5v investointi - tullut 2500 euron yllättävä (takautuva) korotus maksuun.
Ei ollut yllättävä, velvollisuus ottaa asioista selvää, ei ollut edes vaikea selvittää, ja käyttä maalaisjärkeä jos ei tiedä.
Pakujen kohdalla oli ja on helppoa, takapenkit nyt vain pois, jatkuu edullinen Dieselvero(Käyttövoima), jos ei käy menee sitten isompi vero, ainakin on helppoa
Yrittäjillä oli vieläkin helpompaa, verottaja ei hyväksynyt pakuiksi, kuin vain takapenkittömät, silloin kun ALV kanssa oli tekemistä, ei helppoa vaam erittäin helppoa ja selvää - pet4u
väärä lista kirjoitti:
lopullisessa äänestyksessä vastaan oli enää 7 edustajaa. (jopa yksi Kokoomuslainen oli vastaan, vaikka muut kaverit äänesti puolesta, aika rohkeaa livetä ryhmästä!!!!, lienee painanut väärää nappia hätäpäissään!)
Tuossa välissä äänestettiin douple capeista, eli Koskisen muutosesityksestä mutta sitä kannatti tosiaan vain tuo mainitsemasi 63 edustajaa (Ei ääniä)Tuolla sivuilla näkyvät olevan.
Tosin vähän huonosta oli selvitetty tuo toinen äänestys.
Hallituksen esitys sen sijaan antoi kyllä ajattelun aihetta, sikäli jos se oikein oli tuolla sivulla.
- joopa
Siis lainsäädäntö on alunperinkin ollut seestä, kun se on mahdollistanut pakettiautoihin kaikenmoiset penkkiviritykset. Pakettiautossa ei pitäs missään olosuhteissa sallia enempää kun 1 2 paikat. Ei minkäänlaisia tilapäisistuimia. Onhan se nähty, että lainsäätäjän varmasti perustellusta syystä mahdollistamia tilapäisistuinmahdollisuuksia on käytetty vuoskymmenet härkisti veronkiertoon. Siellä on sitten perhettä kuljettu "tilapäisistuimilla" kaikenmaailman pakuiksi rekisteröidyillä "lautakylki" Oldsmobileilla
- sitten
kikkailla noilla p-autosekoiluila .. ajaa sellaisella autolla mihin on varaa ... jos ei oo varaa dieselhenkilöautolla, osta p-auto tai aja bensavehkeellä
kysehän ei oo muusta kuin että haluaisit ajaa dieselhenkilöautoa mutta maksaa siitä vaan pakettiauton mukaan
kukas ne eläkkeet ja terveydenhoidon ynnä maatalouden tuet muka sitten maksaa kun verotyulot ehtyy ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565660Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691822- 1141717
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos251484Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121301Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3361270Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3441261Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa371255