Ainakin vielä 1950 -luvun lopussa käytettiin yleisesti koneruuveja, joitten halkaisija oli milleissä ja kierteen nousu tuumamitoilla. Esimerkiksi M5 jossa nousu 28 tpi. Myös tämän vuosituhannen puolella valmistetut milliset kierrekammat tuntevat 27 ja 28 tpi:n.
Kysymys kuuluu: Mistä tällainen sekajärjestelmä periytyy?
On tullut vastaan Singerin Britanniassa 1940 -luvulla tehdyssä ompelukoneessa ja ranskalaisessa mopossa, joka otettu liikenteeseen 1958.
Tuon 27 tpi:n nousu on noin 0,94 mm ja 28 tpi:n noin 0,907 mm.
Jenkajuttuja
5
161
Vastaukset
Tuli nimimerkistäsi mieleen vanha "tuumainen" sorvi, jolla toki pystyy tekemään millisiäkin murkuloita, mutta ei nousuja syöttöön, kun ei ole kuin Kierrettä per tuuma -rattaat.
En väitä, että tämä olisi syy havaitsemaasi, mutta saattaa olla yksi selitys.
Oliko niissä ruuveissa 55° vai 60° kylkikulma?- Jenkaakin.sorvannut
Paha arvailla tuota kylkikulmaa varmaksi kun on niin hieno kierre. Kierrekammassa 60 astetta ja näyttäisi sopivan siihen täysin.
Minulla on tallissani vaatimaton taiwanilainen sorvi, jolla kyllä pystyy tekemään sekä tuumaiset että milliset nousut, molemmille löytyy rattaat.
Ja nuo alkuperäisethän ovat ihan tehtaitten jäljiltä ja niinkin keskenään eripuraisista maista kuin Britannia ja Ranska. Ja sitten vielä Kauko-Idän ihmemaitten millisessä (virallisesti: metrisessä) kierrekammassa on poikkeuksellisesti nuo kaksi tpi -nousua millisten lisäksi.
Nyt vain kiinnostaisi tietää, miksi tuollaiset on tehty. Joku syy ja perustehan niille on ollut. Ehkä jostakin vanhasta tekniikan kirjasta löytyisi taustaa asialle, mutta minulla ei ole sellaista kirjaa.
- kädetonautonkorjaaja
Jengat ovat mielenkiintoisia, varsinkin, jos ne on sököt. Hain haponkestäviä M8 pultteja kiinalaisten pulttien tilalle. Nyt on ainakin yhdessä kiinamankissa paremmat kierteet takavanteessa kuin alkuperäisessä Hondassa. Mopoissa käytetään paljon 1mm nousulla olevia 10mm pinnapultteja ja siihen jengoista tietämätön tietenkin ruuvaa 1.5mm nousulla olevan mutterin. Ainoa tapa korjata asia alkuperäiseen kuosiin on katkaista pinnapultti ja kiertää uusi 10mm 1mm-nousuinen pinnapultti paikalle. Amerikkalaiset pultit ovat ongelma Suomessa, kun ruuvikaupat pitävät nihkeästi tuumapultteja varastossa. Polkupyöristä löytyy kuitenkin sekavin tilanne nykypäivänä, on kaikenlaista jenkaa ja tietenkään ei koskaan varastossasi ole sitä kiinalaisen takanavan mutteria.
- Anonyymi
Kun vielä tiedät onko tuumakierteet imperial vai us. standardia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun vielä tiedät onko tuumakierteet imperial vai us. standardia.
Sehän selvinnee siitä kylkikulmasta vai mikä se on. 55 vai 60 astetta. Ihan pienimmistä sitä vain ei huononäköinen tahdo nähdä.
Ja polkupyörien kierteet on sitten erikseen. Jotain taulukoita näistä löytyy esimerkiksi Pentti O Savolainen: Autotekniikan yleinen osa, loppupuolelta.
Tuli muuten vastaan ranskalaisessa mopon kaasuttimessa kierre M5,5 40 TPI. Eli kierteen halkaisija 5,5 milliä ja nousu 40 kierrettä tuumalle eli 0,635 mm.
Sitä millien ja tuumien sekoituksen syytä ei siis kukaan oikeasti tiedä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336524- 356003
- 293324
- 452770
- 342604
- 152278
- 372158
- 161986
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401829En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191757