Voi noita keskikorokkeita.

37män

Olin pyöräilemässä ja tulin kiertoliittymään.
Liittymään oli tulossa myös henkilöauto noin 10 - 20 metrin päässä. Jatkoin ajamista. koska oletin autoilijan noudattava liikennesääntöjä ja keskityin edessä olevan keskikorokkeen reunaan ja seuraavaksi huomasin autoilijan päättäneenkin ajaa ensin ja kerkesi juuri eteeni. Jarrutin, mutta törmäsin silti etupyörälläni auton vasempaan etuoveen.
Kyllä se autoilija huomasi, mutta jatkoi silti matkaansa.
Mulla on muuten nastarenkaat pyörässä.

23

135

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunhanvainkyselen

      Ja mikä oli pointtisi?

      • Kyllä_on_raskasta

        Kirjottjan pontti on varmaankin se, kuinka vaikeaa pyöräilijöillä on. Kaikki muut, esim. autoilijat ja jalankulkijat vain kiusaavat, vaikka he itse tietenkin ajavat t sääntöjen mukaan. Ei auta, vaikka hankkii oikein nastarenkaat.
        Muutenkin pyöräilijöillä tuntuu olevan niin vaikeaa, etten itse moiseen ikinä ryhtyisi.


    • 37män

      No, voinhan sen selittää.
      Monikaan pyöräilyä harrastamaton ei ehkä ymmärrä, että pyöräilijän pitää oman turvallisuutensa tähden seurata myös sitä tien osaa, joka on tulossa pyörän alle.
      Niinpä tuossa esimerkki tapauksessa tiesuunnittelijan mielestä turvallisuuden takia tehty keskikoroke edellytti vilkaisun, sillä niissäkin saattaa olla toinen puoli jopa teräväreunainen, mutta ainakin tärsky ranteille, mikä kannattaa ottaa huomioon.
      Siksi se ehkä sekunnin viive, jonka katse oli pois muusta liikenteestä, aiheutti sen, että auto ehti eteen.
      Nastarengas saattaa tehdä ruman naarmun auton maalipintaan.
      Toivottavasti autoilija muistaa naarmuja katsellessaan kerrata liikennesäännöt.

    • Res.kulj.au

      Kirjoituksestasi ei käy ilmi, että kumpi oli tilanteessa väistämisvelvollinen.

      • 37män

        "Olin pyöräilemässä ja tulin kiertoliittymään"

        Kiertoliittymään tulevan ja siitä lähtevän auton tulee aina väistää kevyenliittymän väylää ajavaa pyöräilijää.


      • Res.kulj.au
        37män kirjoitti:

        "Olin pyöräilemässä ja tulin kiertoliittymään"

        Kiertoliittymään tulevan ja siitä lähtevän auton tulee aina väistää kevyenliittymän väylää ajavaa pyöräilijää.

        Älä valehtele.
        Väittämääsi liikennesääntöä ei ole olemassa, eikä tieliikennelaki edes tunne termiä"kiertoliittymä".
        Opettele liikennesäännöt.


      • 37män

      • koskaseontarko

        Miten ajelet liikenneympyrässä pyörällä?


      • onfillarijaauto
        37män kirjoitti:

        "Olin pyöräilemässä ja tulin kiertoliittymään"

        Kiertoliittymään tulevan ja siitä lähtevän auton tulee aina väistää kevyenliittymän väylää ajavaa pyöräilijää.

        Tarkkuutta peliin. Auton on väistämisvelvollinen vain, jos on kärkikolmio ennen pyörätien jatketta. Näin yleensä on mutta löytyy myös poikkeuksia.

        Sen sijaan liikenneympyrästä poistuva ajoneuvo on aina väistämisvelvollinen pyörätien jatkeen yli pyöräileviin nähden, koska liikenneympyrästä poistuva auto rinnastetaan risteyksessä kääntyvään autoon ja risteyksessä kääntyvä auto väistää risteävää tietää ylittäviä.


      • ympyräliittymä
        37män kirjoitti:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiertoliittymä

        Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on yleisnimitys teiden tai katujen risteyskohtaan rakennetulle ympyränmuotoiselle liittymäjärjestelylle, jonka liikennevirt

        Tieliikennelaki ei tunne termiä kiertoliittymä. Siellä puhutaan ainoastaan liikenneympyrästä. Virallinen termi on siis liikenneympyrä. Jokainen varmaan ymmärtää myös sanan kiertoliittymä mutta jos virallisia ollaan, niin käytetään sanaa liikenneympyrä.


      • kuva-kertoo

      • Res.kulj.au

        Jatkanpa vielä vähän.
        Liikenneympyrälle ei ole mitään omia sääntöjä, vaan kaikki väistämisvelvollisuudet, on kuin muissakin risteyksissä.

        Ympyrään tulija, tulee oikealta, joten liikenneympyrässä ajavat ovat väistämisvelvollisia.

        Tämä väistämisvelvollisuus on yleensä muutettu, asettamalla ympyrään tulijalle kärkikolmio, jolloin tulija on väistämisvelvollinen.

        Kärkikolmion paikka pyörätienjatkeeseen nähden, määrää kumpi on väistämisvelvollinen, pyöräilijä, vai ajoradan käyttäjä.

        Ympyrästä poistutaan aivan normaalin risteyksen mukaan, risteyksessä kääntyvä ajoneuvo, väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää.

        Ja vieläkään laki ei tunne kiertoliittymää, jonkun wikipedian "tietoon" pitäisi ymmärtää suhtautua suurella varauksella.


      • totta_mutta
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Jatkanpa vielä vähän.
        Liikenneympyrälle ei ole mitään omia sääntöjä, vaan kaikki väistämisvelvollisuudet, on kuin muissakin risteyksissä.

        Ympyrään tulija, tulee oikealta, joten liikenneympyrässä ajavat ovat väistämisvelvollisia.

        Tämä väistämisvelvollisuus on yleensä muutettu, asettamalla ympyrään tulijalle kärkikolmio, jolloin tulija on väistämisvelvollinen.

        Kärkikolmion paikka pyörätienjatkeeseen nähden, määrää kumpi on väistämisvelvollinen, pyöräilijä, vai ajoradan käyttäjä.

        Ympyrästä poistutaan aivan normaalin risteyksen mukaan, risteyksessä kääntyvä ajoneuvo, väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää.

        Ja vieläkään laki ei tunne kiertoliittymää, jonkun wikipedian "tietoon" pitäisi ymmärtää suhtautua suurella varauksella.

        "Kärkikolmion paikka pyörätienjatkeeseen nähden, määrää..."

        Et kyllä löydä sellaista liikenneympyrää, jossa kärkikolmio olisi vain pyörätienjatkeen ja kiertotilan välissä. Niitä voi olla kaksi, jos suojatie/pyörätienjatke on tehty ihan älyttömän kauas itse ympyrästä. Silloin tilanteen selventämiseksi laitetaan molempiin oma kolmio.

        Uusia ympyröitä ei tehdä ollenkaan niin, että niissä ei olisi sisääntuloissa kärkikolmioita. Vanhoja on vielä joitakin muuttamatta, mutta ne hoidetaan aina kun siihen kohtaan katua tulee rahoitusta. Valtion tieverkolla näitä ei alkujaankaan ollut.


    • ennen.vai.jälkeen
      • historian_havinaa

        Mitä mahtaa kuulua noille paikoille nyt, kahdeksan vuotta kuvien ottamisesta?


      • ontaiei

        Kuvat todistavat että pitää olla tarkkana. Saattaa siis vielä löytyä moisia outouksia.


    • 37män

      Onpas pilkun piirtelyä. Luulin tämän olevan Suomi 24 keskustelupalsta, eikä esim. Eduskunnan lakivaliokunta.
      Olihan sillä liittymään saapuvalla autolla tietenkin kärkikolmio.
      Poliisi korjasi muutama vuosi sitten käyttämäni sanan liikenneympyrä sanaksi kiertoliittymä mainiten, että se on uusi nimitys liikenneympyrälle.
      Kehveli, kun en muista sen poliisin nimeä, voisin näes pyytää sitä menemään takaisin poliisikouluun.

      • missä_kolmio_on

        Kirjoitat että >> "Olihan sillä liittymään saapuvalla autolla tietenkin kärkikolmio."

        Pointti on siinä että missä kohtaa se kärkikolmio on suhteessa pyörätien jatkeeseen. Onko se ennen vai jälkeen pyörätien jatkeen? Jos on ennen, niin auto väistää mutta jos on jatkeen jälkeen, niin pyöräilijä väistää. Harvoin on jatkeen jälkeen mutta kuten tuolla ylempänä olevista Google maps kuvista voi todeta, niin tuollaisia tapauksia saattaa vielä olla olemassa.


      • 37män

        Voi, voi. Kylläpä taas pilkuttaa.


      • pilkulla_on_merkitys
        37män kirjoitti:

        Voi, voi. Kylläpä taas pilkuttaa.

        Pilkutusta tai ei. Liikenteessä pitää tietää ja osata. Muuten saattaa tulla pipi.


    • Okhgg

      Pyöräilijän pitäisi kiertoliittymässä näyttää aina suuntamerkkiä, sekä ympyrästä erkanevalle tielle kääntyessä, että se ylitettäessä. Helpottaisi autoilijan elämää, kun voisi hyvissä ajoin sovitella vauhtiaan hiljaisemmaksi, eikä tarvitsisi turhaan pysähdellä, jos pyörä kääntyykin pois päin. Pyöräilijältä pitäisi vaatia samaa ehdottomuutta vilkun käytössä kuin autoilijalta, rangaistuksen uhalla.

      Autojen oikealle kytketty suuntavilkkulaite pyrkii laukeamaan ennen aikojaan pois päältä, kun ajetaan liikenneympyrän kaarretta vasemmalle. Siinä selitys, mikseivät autot anna merkkiä ajoissa, tämä tiedoksi autotekniikkaa tuntemattomille pyöräilijöille. Vaan unohtuu useimmilta autokuskeilta ympyrästä poistuttaessa ryhmittyminen, se on jo puoli vilkkua.

      • en_ymmärtänyt

        Mitä oikein yrität sanoa? Pyöräilijä ei yleensä käytä kiertoliittymää, vaan sitä ennen tai jälkeen olevaa pyörätien jatketta. Siinä kohtaa pyöräilijä ei tarvitse näyttää mitään suuntamerkkiä.

        Tämä (myös tuossa ylempänä) oleva kuva havainnollistaa kenties asian.
        https://image.ibb.co/fLx5Ed/liikenneympyr.jpg

        Itselläni ei ole koskaan ollut autolla ajaessani vilkun kanssa ongelmia liikenneympyröissä. Aina pysyy päällä, kuten haluan. Ei ole koskaan pyrkinyt laukeamaan pois. Vilkkua kun käytetään ilmoittamaan mistä liittymästä aiotaan poistua (ja useakaistaisissa ympyröissä kaistan vaihdosta). Toimii joka kerta.


      • se.on.ympyrä

        Oikea termi on muuten liikenneympyrä. Tieliikennelaissa käytetään sanaa liikenneympyrä. Se ei tunne sanaa kiertoliittymä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5377
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      556
      1947
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1120
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      973
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe