Tätä ihmettelen: mistä ns.penkkikristitty saa sitä ihan perusevankeliumia ja saarnaa ja opetusta ortodoksikirkossa? Olen käynyt liturgiassa ja tykkään todella paljon. Mutta kaipaan sitä ihan perus opetus-kehoitus-rohkaisu saarnojakin. Onko näille jokin oma raamatturyhmä vai kuinka?
Saarnat ortodoksi kirkossa?
5
148
Vastaukset
- Anonyymi
Lukeakin voi, esimerkiksi pyhien elämäkertoja. Tai vaikka Filokaliaa. Oletus nykyään on että ihmiset osaavat lukea.
Tiistaikerhot on tietysti, mutta se on seurakunnasta kiinni, onko siellä mitään antoisaa ohjelmaa. Itse olen hyötynyt lukemisesta paljon enemmän. - Anonyymi
Kyllähän siellä evankeliumia luetaan ja opetuspuheet pääsääntöisesti sitten käsittelevät joko päivän evankeliumia tai juhlan aihetta, yleensä sekä että.
Kirkko on tarkkaan laittanut jokaiselle päivälle omat raamatunluvut siten, että jotakuinkin koko kirja kahlataan läpi yhdessä vuodessa. Omasta viitseliäisyydestä tietysti kiinni lukea ne, joka päivä kun ei voi käydä liturgiassa ja vigiliassa. - Anonyymi
Voi lukea myös Erkki Piiroisen ja Hannu Loiman kirjoja.
- Anonyymi
Ortodoksisuuden suurin ongelma että usko on sementoitu rituaaleihin. Uskovainen on passiivinen. Pyhittymisen korostaminen johtaa yksinäisyyteen. Ortodoksisuus ei ole kovin yhteisöllistä.
Suomessa parhaiten vapaat suunnat ja herätysliikkeet ovat onnistuneet keräämään isoimmat joukot säännöllisesti uskonnonharjoitukseen. - Anonyymi
Erkki Piiroisen saarnat olivat hyviä!
Eikä tarvinnut muistilappuja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336924- 386354
- 293494
- 452960
- 342694
- 152368
- 372188
- 162066
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481927En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191797