Olisin kovin kiinnostunut näkemään hiidenkirnuja. Olen GT-kartasta huomannut, että niitä on melko paljon ainakin Lounais-Suomen suunnalla missä päin itsekin pidän majaani, mutten ole vielä tähän päivään mennessä sellaista päässyt näkemään.
Eli onko kukaan muu nähnyt niitä, ja kuinka suuria ja komeita ne ovat. Tehdäänkö sellaisten -ja miksei muunkinlaisten muinaisnähtävyyksien- luokse ohjattuja retkiä? Olisi kevääntullen mukavaa lähteä sellaiselle kierrokselle, tai olla vaikka mukana järjestämässä sellaista. Yksinään ajeleminen on tylsää, ja kallistakin.
Kertokaa tiedoistanne ja mahdollisista omista kokemuksistanne joilla niitä on, sillä kesä on tulossa....
HIIDENKIRNUT
11
1719
Vastaukset
- Per Saukko
Askolassa niitä on.
- ryppynaru
Toki sielläpäin saattaa olla määrällisesti enemmän hiidenkirnuja, mutta kyllä Inarin Karhunpesäkivi on taasen nähtävyytenä aivan omaa luokkaansa.
Ivalojoen reissulla näkkee samanmoisia luonnonoikkuja kanssa, mutta nimiä emme muista. - Sinnie
Kuullostaa todella kiinnostavalta ja kiehtovalta. Saiskos sulta jonkun maili-osoitteen mihin vois kirjoitella? Olen itsekin kiinnostunut tuollaisista nähtävyyksistä, mutta kun en omista autoa niin ei oikein tule muilla konstein lähdetyks. Olen minä hiidenkiukaan nähnyt kerran, mut se nyt on ihan eri asia, ne on ihmisen tekemii.
- Hiisi
Minulle voi kirjoitella osoitteeseen: zephyr@saunalahti.fi
Hiidenkiukaat ovat myös ihan hyvä nähtävyyskohde, kyllä niitäkin reitin varrella kannattaa käydä ihastelemassa.
- on.
Lapin läänissä, Tervolassa. soita ja kysy tarkemmin Tervolan kunta ja matkailuneuvonta.
Tai Rovaniemen maalaiskunta.- Hiisi
Kiitos tiedosta! Jos vain innokkaita järjestäjiä ja osanottajia löytyy niin mikä ettei, voisihan sitä tehdä joskus ajallisesti pidemmänkin reissun, vaikka Lappiin asti. Ensin alkuun kuitenkin vain nämä Etelä-Suomen kohteet.
- diefenbaker
Hiisi kirjoitti:
Kiitos tiedosta! Jos vain innokkaita järjestäjiä ja osanottajia löytyy niin mikä ettei, voisihan sitä tehdä joskus ajallisesti pidemmänkin reissun, vaikka Lappiin asti. Ensin alkuun kuitenkin vain nämä Etelä-Suomen kohteet.
- PorsasUrhea
Espoon Orajärven pohjoispuolen kallion laella lienee eräs suomen suurimmista hiidenkirnuista poikasineen. Kartassa se näkyy pyöreänä, noin 30 metriä halkaisijaltaan olevana suona ja sen reunoilla on pari pienempää hiidenkirnua, nekin maata täynnä.
Aukikaivettuja kirnuja on ryhmä Sorlammesta 300 m pohjoiseen ja lisäksi pienempiä pitkin metsiä.
Käkilammen soistuneessa koillisrannassa on noin 3 metriä halkaisijaltaan oleva kirnu, maata täynnään sekin.
Edelleen Kellonummen hautausmaasta lounaaseen n. 600 metriä on kallioreunassa oleva siro ja siisti, noin 40 cm levyinen & syvyinen hiidenkirnu, jota linnut käyttävät juoma & peseytymispaikkanaan. Siitä 10 metriä länteen on maan täyttämä, noin metrin levyinen kirnu.
Mainitut hiidenkirnut olen Espoon metsistä bongannut ja ilmoittanut niistä GTK:lle.
6 niistä oli aiemmin löytymättömiä.
Wer lebt, er hebt
RÖH~ - Albert1877
Paljon hiidenkirnuja, luolia ja muita geologiaisa ja muuten kiehtovia kohteita löytyy osoitteista:
http://luolamiehenblogi.blogspot.com
http://hiidenkirnut.blogspot.com - HiisiBiisi
- Salla22
todella hienoja kirnuja. kiitos linkistä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336224- 345723
- 293224
- 342554
- 452540
- 152218
- 372148
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401749- 131735
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191727