BX16 polttoainemittari?

Perfektionisti

Kukas tietää onko nyt vika anturissa vai
mittarissa vai jossain muualla?

Mittari näyttää täyttä tankkia tankin ollessa
täynnä ihan oikein ja alkaa siitä laskemaan
normaalisti kilometrien taittuessa, kunnes
pysähtyy n.3/4 tankin kohdalle. Kuitenkin tankin
tyhjetessä varoitusvalo syttyy tai alkaa
vilkahtelemaan, kun tankissa on noin 8-10 litraa
bensaa jäljellä.

Sinänsä harmiton vika, mutta olisi kiva korjata.

16

938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14 tre

      Joo olen saman vian huomannut itsellänikin. Vaikka
      varoitusvalo välkähtää, niin tankissa saattaa ko.
      määrä bensaa.
      Tankilla käydessäni olen huomannut, että kun
      tankin korkin aukaisee, niin sieltä kuuluu sievä
      tussahdus. Syy tankin ilmastoinnissa? Ilmaletku?

      • Perfektionisti

        En oo onnistunut kuulemaan mun tankista
        minkäänlaista tuhahdusta, vaikka olen korvaa
        korkissa kiinni kuunnellut.

        Tuolle varoitusvalon syttymiselle mahtaa olla
        tankissa oma anturinsa, koska se toimii vaikka
        viisari ei laskekkaan kuin 3/4 tankkiin??? Niin
        ja mainittakoon että mittari valahtaa kyllä alas
        kun virrat katkaisee, että mistään viisarin
        jumimisesta tuskin on kysymys.


      • Veeti

        Minun BX16Vanin bensamittarissa
        on ihan sama ilmiö.
        Tosin tankatessa joutuu liruttelemaan
        koska meinaa kuohua yli.
        Nähtävästi ylimääräinen ilma ei pääse
        poistumaan bensan tieltä.
        Epäilisin ilma- tai paluuletkua, minua
        ei moinen ilmiö ole kyllä haitannut...


    • ???

      Pennut vittuun tältä palstalta!

    • aa

      eli vika on todennäköisimmin joko mittarissa joka
      takertelee tai sitten anturissa joka ei muuta
      vastustaan lineaarisesti (tai progressivisesti ?)
      nestepinnan aletessa.
      Anturille pääsee helposti; takapenkin alla on
      kaksi isoilla muovitulpilla suljettua luukkua.
      Keskemmällä olevan luukun alla on anturi. Sen kun
      irrottaa ja testaa miten se muuttaa vastustaan
      nestepinnan suhteen niin selviää onko vikaa siinä
      vai mittarissa. Omassa Bxssä systeemi toimii niin
      että näyttö putoaa nollaan jo siinä vaiheessa kun
      tankissa on puolet jäljellä mutta valo syttyy
      kyllä oikea-aikaisesti (?) ehkä noin 5..7 l
      kohdalla.

      • Perfektionisti

        Mitenköhän tuo polttoaine anturi sitten toimii?
        Muuttaako se vaan vastustaan polttoainemäärän
        funktiona? Entä mittari, toimiiko se virta- tai
        jännitemittarin periaatteella?

        On kyllä melko vaikea kuvitella, että anloginen
        A/V-mittari vikaantuisi edellä esitetyllä
        tavalla. Ne yleensä joko toimivat tai eivät toimi.

        Vikaa siis pitäisi kait etsiä anturin päästä?
        Onkos tietoa, pystyykö tuota anturipalikkaa
        mitenkään kunnostamaan, vai onko hankittava uusi?


      • Visa-mies
        Perfektionisti kirjoitti:

        Mitenköhän tuo polttoaine anturi sitten toimii?
        Muuttaako se vaan vastustaan polttoainemäärän
        funktiona? Entä mittari, toimiiko se virta- tai
        jännitemittarin periaatteella?

        On kyllä melko vaikea kuvitella, että anloginen
        A/V-mittari vikaantuisi edellä esitetyllä
        tavalla. Ne yleensä joko toimivat tai eivät toimi.

        Vikaa siis pitäisi kait etsiä anturin päästä?
        Onkos tietoa, pystyykö tuota anturipalikkaa
        mitenkään kunnostamaan, vai onko hankittava uusi?

        Vaikuttaisi siltä, että mittari takertelee, eli
        on putsauksen tarpeessa. Vastaava homma oli
        rättärin nopeusmittarissa, nopeus pysähtyi 55,
        vaikka nopeus sen todellisuudessa ylittikin.
        Kilometrimäärät taas olivat oikein. Putsaus
        pelasti.

        Anturi toimii, koska valo syttyy. En usko, että
        valolle ja mittarille olisi erillinen anturi. Se
        olisi jo käsittämätöntä.


      • Perfektionisti
        Visa-mies kirjoitti:

        Vaikuttaisi siltä, että mittari takertelee, eli
        on putsauksen tarpeessa. Vastaava homma oli
        rättärin nopeusmittarissa, nopeus pysähtyi 55,
        vaikka nopeus sen todellisuudessa ylittikin.
        Kilometrimäärät taas olivat oikein. Putsaus
        pelasti.

        Anturi toimii, koska valo syttyy. En usko, että
        valolle ja mittarille olisi erillinen anturi. Se
        olisi jo käsittämätöntä.

        Mittarin takerteleminen ei ole tässätapauksessa
        loogista, ainakaan mun mielestä. Virrat
        katkaistaessa mittari laskee tyhjäntankin
        kohdalle, niinkuin pitääkin. Jos tankki siis
        olisi valmiiksi vajaa, vaikkapa puolillaan, ei
        mittarin pitäisi nousta 3/4 tankin kohdalle, vaan
        jäädä puoleen tankkii tai vaikka alle, jos
        takertelisi.

        Eikä tuo tarjottu alipaine selityskään oikein
        tyydytä. Koska virhe toistuu samanlaisena ja jos
        tankissa olisi noinkin paljon alipainetta, niin
        sen pitäisi ilmetä jo käyntihäiriöinä. Sitäpaitsi
        tuo alipaine teoria, toimisi mielestäni vain
        semmoisissa ratkaisuissa, joissa anturina toimisi
        sylinterissä liukuva koho ja korvausilma
        tuotaisiin sylinterin yläpäähän. (Tätä on vaikea
        selittää tekstinä, mutta mietikääpä.) Vaikka
        tankissa olisikin vertailupainetta (ulkoilma)
        alhaisempi kaasun paine, niin tämä saman paineen
        aihaeuttama voimavaikutus kyllä vaikuttaa kohon
        kaikilla puolilla vrt. hydrostaattinen paine.

        btw. Alipaine käsitteenä on yhtä vaikea mieltää,
        kuin negatiivinen lämpötilakin. (Siis esim. paine
        on nollassa tyhjiössä, eikä sen alle voi mennä.
        Samoin kuin lämpötilakin on nollassa
        absoluuttisessa nollapisteessä, eikä sen alle voi
        mennä.)


      • Veeti
        Perfektionisti kirjoitti:

        Mittarin takerteleminen ei ole tässätapauksessa
        loogista, ainakaan mun mielestä. Virrat
        katkaistaessa mittari laskee tyhjäntankin
        kohdalle, niinkuin pitääkin. Jos tankki siis
        olisi valmiiksi vajaa, vaikkapa puolillaan, ei
        mittarin pitäisi nousta 3/4 tankin kohdalle, vaan
        jäädä puoleen tankkii tai vaikka alle, jos
        takertelisi.

        Eikä tuo tarjottu alipaine selityskään oikein
        tyydytä. Koska virhe toistuu samanlaisena ja jos
        tankissa olisi noinkin paljon alipainetta, niin
        sen pitäisi ilmetä jo käyntihäiriöinä. Sitäpaitsi
        tuo alipaine teoria, toimisi mielestäni vain
        semmoisissa ratkaisuissa, joissa anturina toimisi
        sylinterissä liukuva koho ja korvausilma
        tuotaisiin sylinterin yläpäähän. (Tätä on vaikea
        selittää tekstinä, mutta mietikääpä.) Vaikka
        tankissa olisikin vertailupainetta (ulkoilma)
        alhaisempi kaasun paine, niin tämä saman paineen
        aihaeuttama voimavaikutus kyllä vaikuttaa kohon
        kaikilla puolilla vrt. hydrostaattinen paine.

        btw. Alipaine käsitteenä on yhtä vaikea mieltää,
        kuin negatiivinen lämpötilakin. (Siis esim. paine
        on nollassa tyhjiössä, eikä sen alle voi mennä.
        Samoin kuin lämpötilakin on nollassa
        absoluuttisessa nollapisteessä, eikä sen alle voi
        mennä.)

        Olet oikeassa, alipaine ei voi vaikuttaa
        kohon asentoon. Jos tankkiin ei pääse
        korvausilmaa moottorin käydessä, moottori sammuu.
        Lähinnä tuossa edellä oli kyse siitä että BX ei
        kaikesta huolimatta ole täydellinen auto, vaan
        siihenkin tulee vikoja iän myötä ja bensamittarin
        kummittelu ja letkujen tukkeutuminen kuuluu
        niihin.
        Olen melko varma että oman autoni bensamittari
        on "kulunut" käytössä ja se pitäisi vaihtaa.
        Bensamittarin vaihto on aika simppeli homma kun
        vain saisi aikaan. Voisi vaihtaa samalla
        mittarivalojen polttimot. nyt on semmonen "black
        panel".


      • Jukka
        Veeti kirjoitti:

        Olet oikeassa, alipaine ei voi vaikuttaa
        kohon asentoon. Jos tankkiin ei pääse
        korvausilmaa moottorin käydessä, moottori sammuu.
        Lähinnä tuossa edellä oli kyse siitä että BX ei
        kaikesta huolimatta ole täydellinen auto, vaan
        siihenkin tulee vikoja iän myötä ja bensamittarin
        kummittelu ja letkujen tukkeutuminen kuuluu
        niihin.
        Olen melko varma että oman autoni bensamittari
        on "kulunut" käytössä ja se pitäisi vaihtaa.
        Bensamittarin vaihto on aika simppeli homma kun
        vain saisi aikaan. Voisi vaihtaa samalla
        mittarivalojen polttimot. nyt on semmonen "black
        panel".

        Näinhän se on! Saamattomuus on suurin ongelma.
        Kyllähän tuommoiset polttoainemittarien
        ongelmatkin selviäisivät kun jaksaisi ottaa
        ruuvarin ja yleismittarin käteen ja ryhtyä
        töihin. Mutta kun on muutakin tekemistä ja täältä
        on paljon helpompi kysyä, jospa vaikka jollakin
        olisi jo valmis vastaus.

        Sitäpaitsi kun tämänkin kirjoittamisen tekee
        työaikan, niin siitä saa tavallaan palkkaa.
        Vaikkei sitä työsopimuksessa luekkaan ;>


      • Perfektionisti
        Jukka kirjoitti:

        Näinhän se on! Saamattomuus on suurin ongelma.
        Kyllähän tuommoiset polttoainemittarien
        ongelmatkin selviäisivät kun jaksaisi ottaa
        ruuvarin ja yleismittarin käteen ja ryhtyä
        töihin. Mutta kun on muutakin tekemistä ja täältä
        on paljon helpompi kysyä, jospa vaikka jollakin
        olisi jo valmis vastaus.

        Sitäpaitsi kun tämänkin kirjoittamisen tekee
        työaikan, niin siitä saa tavallaan palkkaa.
        Vaikkei sitä työsopimuksessa luekkaan ;>

        ok, otan sitten mittarin käteen joku päivä taikka
        ilta.


      • Perfektionisti
        Visa-mies kirjoitti:

        Vaikuttaisi siltä, että mittari takertelee, eli
        on putsauksen tarpeessa. Vastaava homma oli
        rättärin nopeusmittarissa, nopeus pysähtyi 55,
        vaikka nopeus sen todellisuudessa ylittikin.
        Kilometrimäärät taas olivat oikein. Putsaus
        pelasti.

        Anturi toimii, koska valo syttyy. En usko, että
        valolle ja mittarille olisi erillinen anturi. Se
        olisi jo käsittämätöntä.

        Jos näitä vanhoja juttuja vielä joku lukee
        niin... Kerron vielä että korjausoppaan
        kytkentäkaavion silmäily kertoikin selvästi, että
        polttoainemittarin varoitusvalolle tosiaankin on
        oma kytkentänsä polttoainetankin anturissa.
        Katsokaapa vaikka itse.


      • Veeti
        Perfektionisti kirjoitti:

        Jos näitä vanhoja juttuja vielä joku lukee
        niin... Kerron vielä että korjausoppaan
        kytkentäkaavion silmäily kertoikin selvästi, että
        polttoainemittarin varoitusvalolle tosiaankin on
        oma kytkentänsä polttoainetankin anturissa.
        Katsokaapa vaikka itse.

        Täytyypä tässä sitten ennen pakkasia tutustua
        kytkentäkaavioon ja mittariin, saisiko sen
        jotenkin toimimaan oikein.


      • Visa-mies
        Perfektionisti kirjoitti:

        Jos näitä vanhoja juttuja vielä joku lukee
        niin... Kerron vielä että korjausoppaan
        kytkentäkaavion silmäily kertoikin selvästi, että
        polttoainemittarin varoitusvalolle tosiaankin on
        oma kytkentänsä polttoainetankin anturissa.
        Katsokaapa vaikka itse.

        Kyllähän sinne yksi johto lisää menee, mutta se
        ei tarkoittane sitä, että siellä on yksi anturi
        lisää? Kun koho alittaa tietyn pisteen, valo
        sammuu. Siis kohoja ei voi olla kuin yksi ja se
        ei takeltele, kun kerran valo toimii loogisesti,
        mutta mittari ei.

        En minä näistä tiedä. Voihan se olla että kohokin
        takeltelee. Mutta kovin herkkua ei kamojen
        takaisin tankkiin saaminen ole. On vaikeaa saada
        pitävää liitosta ruostuneesta härdellistä.


    • 14 tre

      Toisaalta, en ole kovinkaan monessa autossa
      nähnyt hyvin toimivaa mittaria. Uutena ne voi
      pelata hyvinkin, mutta entäs kun auto on 10 v ja
      ylikin. Ainoa varma, jonka tiedän, oli
      Trabantissa. Siinä kun bensatankki oli konepellin
      alla ja tankin korkissa oli tikku josta näki
      tilanteen...
      Mekaniikka ja sähkömekaanikka kuluu.

      • Visa-mies

        Tätä mittatikkumenetelmää käytettiin myös Wanhus-
        rättäreissä, joten Citroën on ollut myös yksi
        niistä varmemman teknologian omaavista merkeistä,
        mitä bensiinin määrän mittaamiseen tulee.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7084
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6514
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3564
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3110
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2764
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2522
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2086
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1967
    10. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      1820
    Aihe