Lainan omavastuu 15% alkuperäisestä aso-maksusta vai indeksikorotetusta maksusta?

Anonyymi

Olen ottamassa pankista lainaa asumisoikeusmaksuun. Omaa rahaa pitää olla 15% summasta. Hinta 38000e, josta on 5000e indeksikorotusta eli alkuperäinen maksu on ollut 33000 e. Kummasta summasta tuo 15% lasketaan? Kokonaissummasta vai alkuperäisestä maksusta? Eli paljonko mulla pitää olla ns omaa rahaa?

7

481

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Nykyisestä summasta tottakai. Ei pankkia alkuperäinen arvo kiinnosta vaan vain nykyinen.

• Anonyymi

Kiitos vastauksesta. Näin mäkin ajattelin. Mulle väitettiin, että se laskettaisiin alkuperäisestä maksusta, jota jäin ihmettelemään.

• Anonyymi

Riippuu pankista, toiset myöntää lainaa vain sille alkuperäiselle asomaksulle eli omaa rahaa pitää olla se 15% indeksikorotus. Ja huomioitavaa on myös se että jotkut pankit vaatii jopa 20% omaa rahoitusta. Kannattaa ehdottomasti kilpailuttaa pankit.

• Anonyymi

Asiasta kolmanteen. Jos minulla on ASO-lainaa 43000€, tästä on maksettu pois 20000€. Nyt jos irtisanon ason niin ottaako pankki tosta Hason palauttamasta rahasta omansa vai voinko jatkaa velan maksua vaikka en olee enää asukki. Eli silloin mulle palautuu toi 43000€?

• Anonyymi

Tuskinpa vaan, laina erääntyy heti kun aso-soppari päättyy koska ollut vakuutena.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskinpa vaan, laina erääntyy heti kun aso-soppari päättyy koska ollut vakuutena.

Veikkaan ettei asosopparia saa edes pankista ulos, ennen kuin laina on maksettu, koska soppari on lainan vakuutena. Eli jos haluaa irtisanoa asunnon tuossa tilanteessa, pitää ottaa uusi laina, jolla maksaa sopparin vapaaksi lainan vakuudesta, ja vasta sitten saa sopparin käteen, jonka sitten palauttaa Hasolle. Asomaksuahan ei palauteta ennen kuin sopimus on palautettu takaisin yhtiölle, ja siltikin siinä menee useita viikkoja, ennen kuin maksu palautetaan, vaikka irtisanomisaika olisi jo päättynyt ja uusi asukas muuttanut asuntoon.

• Anonyymi

Asoasunnon irtisanomisilmoituksessa ilmoitetaan, jos asunto on lainan vakuutena. Samalla kerrotaan sen pankin yhteystiedot, josta laina on otettu. Asoyhtiö hoitaa asian suoraan pankin kanssa ja tillesi palautuu se summa, jota olet jo lainasta lyhentänyt. Ei siis koko asosumma, vaan vain se lyhentämäsi osa. Ja se tulee tilille jonkin ajan kuluttua. Minulla taisi TA:lla kestää alle 2 vkoa asunnon luovutuksen jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5307
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      542
      1848
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1110
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe