Automaattivaihteistolle erillinen öljynjäähdytin

Anonyymi

Olen aina aikani ja ikäni tehnyt jenkkiautoihin ym eurooppalaisiin sekä myös japseihinkin näitä ohituksia Automaattivaihteistolle olen laittanut aina oman erillisen öljynjäähdyttimen keulalle. Älkää vaivautuko kyseenalaistamaan että miksi!? koska kaikkihan tietää tasantarkkaan mistä puhutaan ja miksi näin tehdään. Eli otetaan alkuperäisestä vesisyylärin päätystä ne automaattilaatikon lämmönvaihtimelle menevät meno- ja paluu letkut irti ja asennetaan syylärin etupuolelle sellainen oma erillinen öljynjäähdytin ja kytketään automaattilaatikolta tulevat meno- ja paluu letkut siihen omaan lauhduttimeen. Se että mikäli jos joku edes viitsii kyseenalaistaa että miksi, niin alkuperäinen selitys syylle on se että. Ajankuluessa syylärin sisällä oleva vaihteistoöljyn lämmönvaihdin ruostelee pikkuhiljaa puhki kunnes lopulta siihen tulee reikä josta Glykolit pääsee sitäkautta sekoittumaan vaihteistoöljyn kanssa ja näin ollen vaihdelaatikkoon tuhoisin seurauksin. Josta seuraa äärimmäisen kallis vaihdelaatikkoremontti. Tämä paha viheliäinen vika on tietyissä autoissa jo syntyessään ollut tyyppivikana mm. Chryslerit, Mersedes Benz, Volkswagenit ja Jotkin Nissanit. Niin siksi tämä vika on ennakoitavissa ja eliminoitavissa Yksinkertaisella noin 2-3 tunnin Tee-Se-Itse mies hommalla ja tarvittavilla osilla.

20

711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Gm jenkkeihin laitoin lisäjäähdyttimen auton alkuperäisen jäähdyttimen rinnalle.Letukoissa ei mennyt vedet ja autom.öljyt sekaisin niinä vuosikymmeninä kun niitä korjasinNim: 6.5 Turbo

      • Anonyymi

        Talveksi sais laittaa turhan jäähdytyksen jäähylle, niin mehumaija jaksaa puksuttaa!


    • Anonyymi

      Vanhanaikaiset momentinmuuntimet ovat eri asia. Nykyaikainen kaksoiskytkentävaihteisto ei tarvitse jäähdytystä.

      • Anonyymi

        Melkoinen keksintö mekaaninen automaatti?🤪


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoinen keksintö mekaaninen automaatti?🤪

        entäs cvt tai miten se oli. mm. honda. automat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        entäs cvt tai miten se oli. mm. honda. automat.

        CVT tekniikka vois vielä ajatella, mutta DSG ei kyllä iske!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoinen keksintö mekaaninen automaatti?🤪

        Tutkihan vähän tarkemmin perinteisiä automaatteja, kyllä nekin ovat täysin mekaanisia, vaikka momentinmuuntimen takia ei olekaan "kovaa" yhteyttä moottoriin. Perinteisissä automaateissa välityssuhteita muutetaan planeettapyörästoillä, jotka ovat yhtä mekaanisia kuin kaksoiskytkinvaihteiston viistohammaspyörätkin.
        Yksikään kaksoiskytkinautomaatti ei perustu mihinkään olemassa olevaan manuaalivaihteistoon, vaan on kehitetty alun alkaen automaattisesti toimivaksi.


      • Anonyymi

        Sen sijaan tarvitsevat remonttia huomattavasti useammin kuin perinteiset amerikkalaiset automaatit.


      • Anonyymi

        Kaksoiskytkentä ei tarvitse jäähdytystä mutta korjausta sitäkin useammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoinen keksintö mekaaninen automaatti?🤪

        Mikä helvetin mekaaninen automaatti? Eikös se mikä tahansa vaihdelaatikko ole mekaaninen, tai sähkö-mekaaninen, tai sähköhydrauliikka-mekaaninen.

        Kaksoiskytkentävaihteisto on mekaaninen, se on kaksoiskytkinvaihteisto.


    • Anonyymi

      Tuon muutoksen jälkeen vaihdelaatikko jää huomattavasti kylmemmäksi, eritysesti aina kun ulkoilma on kylmä. Talvella huomattavasti kylmemmäksi. Tämäntakia polttoaineenkulutus kasvaa. Lisäksi vaihdelaatikko toimii huomattavasti huonommin kylmänä.

    • Anonyymi

      Voihan lauhdutin...

    • Anonyymi

      Mulla on -70 vuoden dodge, jossa syylärissä laatikon jäähdytys ja ei se mitään sekoittele.

    • Anonyymi

      Automaattilaatikon jäähdytys / lämmitys systeemiä ei huvikseen ole kytketty syyläriin. eli sillä on tarkoituksensa.

      • Anonyymi

        Mulla meni aikoinaan Mersun maasturissa nesteet vaihteistoöljyn sekaan.


      • Anonyymi

        Sen tarkootus on sotkea jäähdytysnesteet ja vaihteistoöljyt keskenään ja rikkoa mieluiten moottori ja vaihteisto niin varaosamyynti tekee tiliä. Pitäähän ne halvat auton hinnat tienata jotenkin takaisin.

        Ja jos tarvitaan lauhdutin niin aika kuumana käy öljyt kun ovat höyrynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla meni aikoinaan Mersun maasturissa nesteet vaihteistoöljyn sekaan.

        Saksalaisella tekniikalla sotkeutuu öljyt ja nesteet tai vaihtoehtoisesti kuluu nopeasti loppun dsg kytkinlevyt ja kaksoismassavauhtipyörä. Voi surkeutta !!


    • Anonyymi

      Eli tehdään toinen öljypohja. Taidat olla umpihullu. Tarkemmin miettien voisin keksiä jotain hullumpaakain. Oletko koskaan mietiinyt miksi lauhditin on kytketty jäähdyttimeen. Et varmankaan. Menetelmäsi on varmasti hyvä jäähdytyksen kannallta. täytyyhän vaihteiston toiminnan suhteen olla lämpöäkin.
      Onko tuo lämpö jokin ongelma? oletko höperö yrittelijä?

      • Anonyymi

        Kyllä raskaassa käytössä automaattilaatikko lämpenee liikaa. Itsekin opin kantapään kautta että pitkän ajon jälkeen (laatikko kuuma) kun vedin isoa matkailuvaunua, niin liikennevaloista on lähdettävä varovasti. Kerran sain aikaiseksi niin suuren savupilven että laitoin kolme pientä laitetuuletinta puhaltamaan ilmaa vaihteistoöljyn jäähdyttimen läpi.

        Niin ja eihän se automaattilaatikon öljy edes saa lämmetä kaasuksi saakka että tarvittaisiin öljynlauhdutinta.


    • Anonyymi

      Talvella ajaessahan tuo kierto jäähdyttimen kautta on hyödyllinen. Askin öljyt lämpenee nopeammin käyttölämpötilaan.
      Kesäkuumalla taas turhaan siirtää lämpöä askiin eli silloin erillinen jäähdytin on asiaa. Mutta harvalla harrastevehkeellä ajellaan talvisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6204
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5693
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3214
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2534
    5. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2467
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2208
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1749
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1727
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1721
    Aihe