https://ort.fi/uutishuone/2020-01-10/luvut-miinuksella-toiminta-ja-potentiaali-plussalla
eronneita -993
liittyneitä 811
kuolleita -737
kastettuja 287
Jäsenmäärä 58 899 vuonna 2019, 59 560 vuonna 2018. Laskua siis 1,1 %.
Homma etenee.
993 erosi ortodokseista vuonna 2019
6
95
Vastaukset
- Anonyymi
"Edellä mainittuihin lukuihin sisältyy myös kirkon poissa oleva eli ulkomailla vakinaisesti asuva väestö, johon kuului kaikissa seurakunnissa yhteensä 2 530 henkeä (2 525 vuonna 2018)."
Eli suomessa oleva jäsenmäärä oli 56 369 vuonna 2019. Mikä vastaa noin 1,02% väestöosuutta. Vuonna 2020 taidetaan mennä jo alle 1% väestöosuuteen.- Anonyymi
Miettikää, yhden prosentin vähemmistöllä on Suomessa verotusoikeus.
Anonyymi kirjoitti:
Miettikää, yhden prosentin vähemmistöllä on Suomessa verotusoikeus.
Jep. Ikävä ennakkotapaus kyllä: ei voi sanoa että evlut erityisasema on purettava kun 50 % rikkoutuu, kun kerran on tuo prosentin vähemmistö.
Toisaalta tuosta saisi hyvän ennakkotapauksen. Valtionkirkkojärjestelmän alasajo kannattaisi aloittaa ortodokseista. Se olisi ikäänkuin harjoituskappale.
- Anonyymi
"potentiaali plussalla"
Ortodoksisella kirkolla on samanlaisia vedätyksen elkeitä kuin EvLut kirkon propagandakeskuksella. Oliko vuonna 2019 Suomen ortodoksisen kirkon ja Venäjän ortodoksisen kirkon välinen riita, jonka seurauksena ihmisiä erosi kirkosta? Huomattava osa suomenvenäläisistähän kuuluu Venäjän kirkon alaiseen ortodoksiseen kirkkoon Suomessa, eikä Suomen ortodoksiseen kirkkoon.
- Anonyymi
Tapahtui 2018 puolella, mutta aiheutti varmaan heijastusvaikutuksia myös 2019 vuoden puolelle.
https://yle.fi/uutiset/3-10481827
"Lappeenrantalainen Jelena Juola on osa yhä suuremmaksi kasvavaa venäläisten maahanmuuttajien ryhmää Suomen ortodoksisessa kirkossa. Venäjältä tulleiden osuus on koko kirkossa noin 15 prosenttia, mutta esimerkiksi Lappeenrannan seurakunnassa heitä on jo noin 40 prosenttia."
Tapauksessa olisi voinut olla potentiaalia paljon suurempaankin eroaaltoon. Ortodoksisessa kirkossa varmaan huokaistaan helpotuksesta, kun pääsivät näinkin vähällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564890Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202265- 1031444
- 891374
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231356Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1351165Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681085Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi266993- 72967
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75965